Jaha, meille valitettiin sitten metelistä. :(

• Viestiketjun aloittaja hissunkissu
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
[QUOTE="vieras";23061435]Luulisi heidän nyt tietävän vai oletteko TE muuttaneet nukkumistapojanne? Miten joku ei voisi tietää vuosia jatkunutta perinnettä ja onhan tuo viikonloppuisin pitkään nukkuminen oikeastaan MAANTAPA! Ettei vaan olisi jotain puolalaisia duunareita siellä?[/QUOTE]

Niin. Ja pitää soittaa kaupungin aurausyksikölle kanssa, olen niin monena aamuyönä herännyt turhautuneena kun ne metelöi.

Kemd
No voi hohhoijaa.Pistäisikö saada lista naapurin työvuoroista ja olla poissa ne päivät omasta kodista???
Jos olisit lukenut viestini kunnolla olisit ymmärtänyt että nimeomaan kyseenalaistin tuon kohdan. Eihän kukaan voi tietää milloin naapuri on ollut yövuorossa ja haluaa nukkua ja niinä päivinä poistua kotoaan häiritsemästä. Sen sijaan pikkuhiljaa voi pienen kanssa opetella kommunikointia hiljempaa. Uskon että kun ap:nkin lapsi hieman kasvaa se tulee luonnostaan.

Sen sijaan ihmettelen tätä asennetta että kerrostalossa asuva saa pitää ääntä nion paljon kuin sielu sietää ja muiden täytyy muuttaa pois jos ei kestä. Miten naapurisopu tai toisen kunnioittaminen toteutuu näissä tapauksissa? Ikävä kyllä on paljon mielekkäämpää ottaa joka päiväisessä toiminnassa muut huomioon nukkuivat he tai eivät.

Toisaalta, jos mulle naapuri tois työvuorolistansa niin kunnioittaosinko tätä toivetta? Antaishan se mulle vapauden mölytä niinä muina päivinä jolloin hän ei nuku päivällä ;D

melusaaste
Vuorotyötä tekevänä sanoisin naapurille, että HOMMAA KORVATULPAT!!!! Hitto, meillähän nukutaan lapsien mekastuksesta huolimatta samassa huushollissakin.

Ap ei voi saada häätöä. Voi ilmoittaa ystävällisesti alakerran naapurille, että lasta ei saa hiljaiseksi napista painamalla, ei ainakaan tuon ikäistä. Voi laittaa myös tiedon, että hiljaisuusaikana (22-07)ollaan kyllä hiljaa ja voi liittää korvatulpat viestiin ystävällisenä eleenä.

vaikea kysymys täytyypä sanoa.. no siis kaikilla on kuitenkin oikeus päivä aikaan; olla, asua, tietenkin ihan normaaleissa mittasuhteissa.. :) mutta siis ainahan joku jostain valittaa, mutta minua itseäni (kerrostalossa asunut aina); ei oikeasti haittaa lasten itku, kiukku; eikä sekään vaikka naapurissa toisinaan yölläkin bileet jatkuu (eikä mun lapsetkaan siitä häiriinny), siis kaikki on suhteellista.. :)

se sitten on eri asia jos meteli jatkuu lakkaamatta, pitkän aikaa; enkä oikein usko että kenenkään lapsi jaksaa millään kiukuta koko päivää putkeen.. siis huomaisuuskin on pieniä tekoja (lapsia täytyy vaan ohjeistaa ettei tarvitse turhia kolistella/kiljua; sitä voidaan pihalla sitten tehdä; mutta vuorotyöläistenkin kyllä täytyy antaa lapsille tilaa leikkiäkkin omassa kodissa)
eli siis eletään ja annetaan muidenkin elää!!

...
[QUOTE="vieras";23060189]Yritä pitää se kiljuva kakarasi kurissa tai mikä parasta, pistä se johonkin päivähoitoon ja mene itse töihin.[/QUOTE]

Vähän kärjistäen sanottu, mutta periaatteessa asiaa. Tottakai lapsista lähtee ääntä, mutta sellaista älytöntä huutamista ja riehumista voi ja kannattaa kyllä kasvatuksella karsia.
Kerrostalossa on pakko huomioida muutkin asukkaat, eikä näin ollen voi koko päivää mekastaa kuin siat pellossa.

-------
Ap ei voi saada häätöä. Voi ilmoittaa ystävällisesti alakerran naapurille, että lasta ei saa hiljaiseksi napista painamalla, ei ainakaan tuon ikäistä. Voi laittaa myös tiedon, että hiljaisuusaikana (22-07)ollaan kyllä hiljaa ja voi liittää korvatulpat viestiin ystävällisenä eleenä.
En tiedä millaisia lapsia teillä on, siis onko jotain erityis/ongelmatapauksia, mutta kyllä meidän lapsia on jo tuon ikäisenä saatu hiljaisemmaksi ihan vain käskemällä, rauhoittamalla ja kasvatuksen avulla. Meillä on ollut selkeät säännöt siitä, miten missäkin tilaisuuksissa käyttäydytään ja mm. siitä, että pihalla saa remuta miten paljon haluaa, mutta sisällä on eri säännöt. Ja hyvin ovat jo tuonkin ikäiset oppineet.

"näin meillä"
aikanaan kävi alakerran kolmen koiran omistaja vanhapiika-eukko valittamassa meiltä kuuluvasta metelistä, lasten juoksemisesta, ja minun kovasta äänestäni, kiroilusta... noh, ehkä vähän oli liioittelua makua eukolla, joka lopulta saikin ITSE häädön :D sanoinkin, etten aio jatkossakaan hissutella kotonani villasukat jalassa, tai jos kävelen kantapäillä, en aio tapaani muuttaa :D, eukko valitti myös naapureille, koitti saada meidät pois, koska jostain syystä ei tykännyt meistä, mutta eipäs onnistunut, vaan joutui itse muuttamaan toiselle puolelle kaupunkia, kun osssu ei enää maksanutkaan hänen vuokriaan, hah!!

"vieras"
En tiedä millaisia lapsia teillä on, siis onko jotain erityis/ongelmatapauksia, mutta kyllä meidän lapsia on jo tuon ikäisenä saatu hiljaisemmaksi ihan vain käskemällä, rauhoittamalla ja kasvatuksen avulla. Meillä on ollut selkeät säännöt siitä, miten missäkin tilaisuuksissa käyttäydytään ja mm. siitä, että pihalla saa remuta miten paljon haluaa, mutta sisällä on eri säännöt. Ja hyvin ovat jo tuonkin ikäiset oppineet.
Alle kaksivuotias kyseessä, joten en usko ääntä lähtevän niin paljoa että sitä pitäisi hillitä. Olisiko talossa huonot eristykset tai sitten herkkäkorvainen naapuri.

...
[QUOTE="Hippunen";23061249]kukaan naapuri EI voi vaatia hänen työvuorojensa/aikataulujensa perusteella milloinka muiden täytyy olla hiljaa. Kyllä ne on ne yleiset Järjestyssäännöt, joita kaikkien täytyy noudattaa. ei asukkaiden sanelemia hiljaisuusaikoja![/QUOTE]

Jokainen voi kuitenkin vaatia, että jatkuva, tietyn tason ylittävä melu naapurista loppuu. Ja tämä melu voi olla mitä tahansa; musiikkia, television ääntä, jonkin laitteen ääntä, huutamista, tai ihan mitä tahansa, joka vain ylittää tietyn melukynnyksen, joka on tarkkaan lakiin määrätty.

...
[QUOTE="vieras";23061756]Alle kaksivuotias kyseessä, joten en usko ääntä lähtevän niin paljoa että sitä pitäisi hillitä. Olisiko talossa huonot eristykset tai sitten herkkäkorvainen naapuri.[/QUOTE]

Ystävälläni on kyllä sellainen lapsi, että oikeasti jos he asuisivat kerrostalossa, niin veikkaan että naapurit olisivat lähteneet evakkoon viikossa. Lapsi ei osaa puhua normaalilla äänellä yhtään, vaan kaikki äänentuotanto on sellaista ihme huutamista, ränkkäämistä, valitusta ja aivan älytöntä vinkumista. Ja tämä lapsi ei ole hetkeäkään hiljaa. Vanhemmat ovat vähän pihalla siitä, miten lasta pitäisi kasvattaa, mutta kuten sanoin, onneksi asuvat omakotitalossa.

tiimarinvihko harmaana
Ap, ymmärrän sun mielipahan. Ja ihme vastauksia täällä ihmisillä.

Mulla ei kyllä tulis mieleenkään valittaa lasten äänistä, ellei sitten kyseessä olisi jo isot lapset, jotka tahallaan sikailee..

"vieras"
Jokainen voi kuitenkin vaatia, että jatkuva, tietyn tason ylittävä melu naapurista loppuu. Ja tämä melu voi olla mitä tahansa; musiikkia, television ääntä, jonkin laitteen ääntä, huutamista, tai ihan mitä tahansa, joka vain ylittää tietyn melukynnyksen, joka on tarkkaan lakiin määrätty.
Kyllä, mutta en usko kaksivuotiaasta lähtevän niin paljoa ääntä että desibelit täyttyvät ;)

En ymmärrä minäkään. Siis kun ihan oikeasti, ei meidän lapsi mitenkään jatkuvasti KARJU tai HUUDA. Ei hän ole edes mikään ylivilkas tapaus, välillä tietysti ihan normaaleja kiukku ja riehumiskohtauksia, eikä nekään nyt mitenkään päättömiä ole, mutta niinkun sanoin, lapsella on normaalistikkin kova ääni, oli menossa kiukkukohtaus tai ei.
Tosi kiltti tyttö,tuttujen seurassa kuin pikku myy mutta vieraiden seurassa jopa hieman ujo.

En vaan enää tiedä mitä voisin tehdä, ulkoillaan ihan varmasti riittävästi, lapsi näkee ikäisiään ja saa leikkiä heidän kanssaan, on vaikka mitä toimintaa... onpa kiva ku nyt tuntuu ettei voi enää kutsua lapsiperheitä meille kyläänkään, siitähän vasta sitte melu lähtis tämän rinnalla!
Nyt lopetat ton murehtimisen.Se äijä on valittanut teille ihan turhasta ja piste.

Meillä asuu tossa alakerrassa kaks vanhaa rouvaa (sisarukset),ketkä valittaa aina kaikista(ihan asiallisesti kyllä,bileistä yms.).Ne joskus rappukäytävässä sano mulle että poika taitaa joskus vähän koetella äidin hermoja,niille kuuluu vessan kautta kun poika esim. kiljuu ja mä komennan sitä yms.Mä olin ihan nolona ja sanoin että niille taitaa kuulua paljon muutakin että meistä taitaa välillä lähteä aika kova ääni..Ja ne sano että sellasia ne lapset on.

Eli järkevät ihmiset kyllä ymmärtää että ei niitä lapsia voi noin vaan hiljentää.Ja että monet lapset nyt vaan on sellasia,varsinkin jos on tosi hauskaa tai innostuu.Eriasia kaikki patterin hakkaamiset yms. mutta normaali äiti ja isä kyllä tietää mikä menee liiallisuuksiin.

Ap, ymmärrän sun mielipahan. Ja ihme vastauksia täällä ihmisillä.

Mulla ei kyllä tulis mieleenkään valittaa lasten äänistä, ellei sitten kyseessä olisi jo isot lapset, jotka tahallaan sikailee..
no tuota, jopa 2v lapsi joka on keksinyt millanen ääni tulee kun hakkaa sillä hakka pelin vasaralla lattiaa on todella ärsyttävä, vaikka se siitä äidistä oliskin todella hassua, eikä se äänikään niiin paha ole jne.
eli tietyt äänet kantautuvat runkoääninä alakertaan/seinänaapuriin, ja ovat muuten todella ärsyttäviä ja pitemmän päälle niistä tekee valituksen kun ei ole päivällä sellaista hetkeä ettei jytinä kuuluisi.
mä tiedän miten ärsyttävä ääni kuuluu rivarissa portaista jos niissä kävelee kantapäillä tai paukuttaa jalkoja, olen nimittäin kuunnellut naapurin teinien tekevän sitä 12 hengen porukalla 3-4 tuntia yhtä soittoa.. se on vittumainen ääni, ja tästä syystä mä komennan omaa lastani kävelemään portaissa nätisti tai sitten se ei kulje niissä, koska ajattelen miltä se naapurissa kuullostaa..

Mutta kohteliaasti voi pyytää.
Eihän siitä mitään tuu jos kaikki "kohteliaaasti" pyytää että mun pitäis nukkua klo8-14 kun tuun yövuorosta,Virtasen perheen Lilli nukkuu päiväunet klo14-16,Kake on ollut bilettämässä ja haluu nukkua koko päivän,rouva Huuskonen lukee aina kirjaa klo18...jne.
Kerrostalossa niihin ääniin on vaan sopeuduttava!Tai sitten muutettava muualle.Ja ne korvatulpat on myös keksitty,me asutaan toisessa kerroksessa ja nelikaistaisen tien varressa ja kyllä ne sen liikenteenmelunkin suodattaa niin varmaan myös lasten leikitkin.

"elli"
Mun mies on vuorotyössä ja se kyllä saa nukuttua, vaikka pommi posahtais vieressä. Lapsetkin on monesti hyppineet isänsä selän päällä, eikä iskä oo tienny yhtikäs mitään :D
Ehdota naapurillesi, että vaihtaa päivätyöhön. Ei tuollainen kuulosta ollenkaan vuorotyöntekijältä- kaikista ei vaan ole tekemään vuorotyötä.
Minusta ap. kuulostat ihan normaalilta lapsiperheeltä. Omassa kodissa saa kävellä, käydä vessassa, lapset saavat leikkiä jne. pianoakin saa soittaa ja remontoidakin saa.

"vieras"
[QUOTE="elli";23061973]Mun mies on vuorotyössä ja se kyllä saa nukuttua, vaikka pommi posahtais vieressä. Lapsetkin on monesti hyppineet isänsä selän päällä, eikä iskä oo tienny yhtikäs mitään :D
Ehdota naapurillesi, että vaihtaa päivätyöhön. Ei tuollainen kuulosta ollenkaan vuorotyöntekijältä- kaikista ei vaan ole tekemään vuorotyötä.
Minusta ap. kuulostat ihan normaalilta lapsiperheeltä. Omassa kodissa saa kävellä, käydä vessassa, lapset saavat leikkiä jne. pianoakin saa soittaa ja remontoidakin saa.[/QUOTE]

Peesi, eri asia joku patterien hakkaaminen tai rumpujen soitto.

eiapuaaaa
[QUOTE="elli";23061973]Mun mies on vuorotyössä ja se kyllä saa nukuttua, vaikka pommi posahtais vieressä. Lapsetkin on monesti hyppineet isänsä selän päällä, eikä iskä oo tienny yhtikäs mitään :D
Minusta ap. kuulostat ihan normaalilta lapsiperheeltä. Omassa kodissa saa kävellä, käydä vessassa, lapset saavat leikkiä jne. pianoakin saa soittaa ja remontoidakin saa.[/QUOTE]
NIin, tai mitäpä jos ehdottaisi ihan vain itselleen, että vähän kasvattaisi niitä lapsia. Oikeasti en tajua tuota asennetta, mikä täällä mammoilla tuntuu olevan. Kaikki vain levittelevät käsiään toivottomana, että "tuollaisia ne lapset ovat, eihän niissä ole mitään nappia mistä hiljentää". SITÄ NAPPIA KUTSUTAAN KUULKAA KASVATUKSEKSI. Totta kai lapset ovat kuin apinalauma viidakossa, jos heillä ei ole mitään sääntöjä ja vaatimuksia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23061857]Kyllä, mutta en usko kaksivuotiaasta lähtevän niin paljoa ääntä että desibelit täyttyvät ;)[/QUOTE]

Desibeleistä en tiedä, mutta minunkin ystävälläni on tosi kovaääninen poika. On myös itsepäinen ja huutaa todella epämiellyttävän kovaa jos joku ei mene oman mielensä mukaan. Innostuessaan myös kiljuu kovaa ja korkealta ja se todella oikein porautuu korviin ja aivoihin ja SATTUU.

"elli"
NIin, tai mitäpä jos ehdottaisi ihan vain itselleen, että vähän kasvattaisi niitä lapsia. Oikeasti en tajua tuota asennetta, mikä täällä mammoilla tuntuu olevan. Kaikki vain levittelevät käsiään toivottomana, että "tuollaisia ne lapset ovat, eihän niissä ole mitään nappia mistä hiljentää". SITÄ NAPPIA KUTSUTAAN KUULKAA KASVATUKSEKSI. Totta kai lapset ovat kuin apinalauma viidakossa, jos heillä ei ole mitään sääntöjä ja vaatimuksia.

Olihan siellä talossa muitakin lapsiperheitä. Onkohan naapuri lähestynyt heitä? Ei omassa kodissa tarvitse olla hiljaa kuin huopatossutehtaalla. Jos vaatii hiljaisuutta toisilta arkipäiväisistä asioista, niin ehkä kerrostalo ei ole paras mahdollinen paikka asua. Pieni lapsi alle 2 vee ei todellakaan aina pysty olemaan hiljaa-pyydettäessäkään- niitä asioita vasta opetellaan. Ei ole oikein kuitenkaan vaatia lasta -olipa 2-vuotias tai vaikka 10- vuotias olemaan täysin hiljaa jonkun vuorotyöurpon takia. Normaalit elämisen äänet saavat kuulua- ja niiden pitääkin kuulua :)

---
[QUOTE="elli";23062050]Olihan siellä talossa muitakin lapsiperheitä. Onkohan naapuri lähestynyt heitä? Ei omassa kodissa tarvitse olla hiljaa kuin huopatossutehtaalla. Jos vaatii hiljaisuutta toisilta arkipäiväisistä asioista, niin ehkä kerrostalo ei ole paras mahdollinen paikka asua. Pieni lapsi alle 2 vee ei todellakaan aina pysty olemaan hiljaa-pyydettäessäkään- niitä asioita vasta opetellaan. Ei ole oikein kuitenkaan vaatia lasta -olipa 2-vuotias tai vaikka 10- vuotias olemaan täysin hiljaa jonkun vuorotyöurpon takia. Normaalit elämisen äänet saavat kuulua- ja niiden pitääkin kuulua :)[/QUOTE]
Tottakai ääntä lähtee jonkun verran. Mutta harva ihminen alkaa valittamaan, jos sitä ääntä on sen normaalin verran, tajuat tuon varmaan itsekin.
Sen sijaan jos lapsi huutaa ja mekastaa koko ajan, niin melu on todellakin sellaista, että sitä ei tarvitse naapurinkaan sietää. Se ei ole normaalia "elämisen äänetä", vaan ongelmalapsen aiheuttamaa melua.

Mä en ny ihan ymmärrä teidän pointtia, kun joidenkin mielestä ois vaa parasta kertoa tolle naapurille, että vaihtakoon duuninsa vaikka päivätyöhön? :O WTF?
Mä ite teen vuorotyötä, mutten mitään yöduunia, mut kuitenkin niin et aamusin olis kiva nukkua vähän pidempään. Mä teen "yhyynäitävammasiavuorotöitä" koska mä saan siitä enemmän hynää kuin päivätyöstä. Ja kun mä nukun niin en herää vaikka katto tulis alas ;)
Silti vaikka meillä ei tässä lähikerroksissa ole lapsiperheitä ja kun taloissa on se kaheksan kerrosta, mutta kun kakarat sieltä ylimmästä juoksevat alas kun ovat kouluun menossa, niin onko normaalia elämisen ääntä? **ttu kuin pommikoneet laskeutus joka aamu. Siit on pari kertaa joutunut sanomaan, koska ei ole mitään normaalia käytöstä tollanen, mutta ei ne etnisen taustan omaavat ihmiset välttämättä ymmärrä. Ovat sentään toistaiseksi alkaneet käyttää hissiä, onneksi.

Yhteistyössä