På finska
Euroopan autovalmistajien liiton (AECA) tietojen mukaan Jaguarin ajoneuvojen myynti Euroopassa laski huhtikuussa 2025 hälyttävät 97,5 % edellisvuodesta, kun rekisteröitiin vain 49 yksikköä, kun vuotta aiemmin luku oli 1 961. Myös vuoden alusta tammi-huhtikuun myynti laski 75,1 % ja oli yhteensä vain 2 665 yksikköä. Maailmanlaajuisesti Jaguarin tilikauden 2024/25 myynti laski 26 862 yksikköön – 85 %:n lasku vuoden 2018 luvuista. Jyrkkä lasku seuraa vuoden 2024 lopulla lanseerattua jakavaa brändiuudistusta, jossa Jaguar etäännytti suorituskykyperintöään elämäntyylikeskeisen, edistyksellisen brändikuvan hyväksi.
Tässä on syy siihen, miksi sillä on merkitystä:
Jaguarin jälleenmyyjille ja franchising-kumppaneille tämä myynnin romahdus herättää vakavia huolenaiheita brändin markkinarelatiivisuudesta ja tulevasta elinkelpoisuudesta. Yhtiön brändiuudistus ei ole onnistunut lisäämään kysyntää, minkä seurauksena jälleenmyyjille on jäänyt kutistuva asiakaskunta, epäselvä brändiviestintä ja pysähtynyt myymäläliikenne. Vaikka kilpailijat, kuten BMW ja Audi, suuntautuvat strategisesti sähköautoihin säilyttäen samalla brändiuskollisuuden, Jaguar ottaa riskin vieraannuttaa perinteiset ostajat houkuttelematta uusia.