Jaguarin woke uudelleenbrändäys: myynti romahti Euroopassa 97,5 %

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
På finska
Euroopan autovalmistajien liiton (AECA) tietojen mukaan Jaguarin ajoneuvojen myynti Euroopassa laski huhtikuussa 2025 hälyttävät 97,5 % edellisvuodesta, kun rekisteröitiin vain 49 yksikköä, kun vuotta aiemmin luku oli 1 961. Myös vuoden alusta tammi-huhtikuun myynti laski 75,1 % ja oli yhteensä vain 2 665 yksikköä. Maailmanlaajuisesti Jaguarin tilikauden 2024/25 myynti laski 26 862 yksikköön – 85 %:n lasku vuoden 2018 luvuista. Jyrkkä lasku seuraa vuoden 2024 lopulla lanseerattua jakavaa brändiuudistusta, jossa Jaguar etäännytti suorituskykyperintöään elämäntyylikeskeisen, edistyksellisen brändikuvan hyväksi.

Tässä on syy siihen, miksi sillä on merkitystä:

Jaguarin jälleenmyyjille ja franchising-kumppaneille tämä myynnin romahdus herättää vakavia huolenaiheita brändin markkinarelatiivisuudesta ja tulevasta elinkelpoisuudesta. Yhtiön brändiuudistus ei ole onnistunut lisäämään kysyntää, minkä seurauksena jälleenmyyjille on jäänyt kutistuva asiakaskunta, epäselvä brändiviestintä ja pysähtynyt myymäläliikenne. Vaikka kilpailijat, kuten BMW ja Audi, suuntautuvat strategisesti sähköautoihin säilyttäen samalla brändiuskollisuuden, Jaguar ottaa riskin vieraannuttaa perinteiset ostajat houkuttelematta uusia.
 
På finska
Euroopan autovalmistajien liiton (AECA) tietojen mukaan Jaguarin ajoneuvojen myynti Euroopassa laski huhtikuussa 2025 hälyttävät 97,5 % edellisvuodesta, kun rekisteröitiin vain 49 yksikköä, kun vuotta aiemmin luku oli 1 961. Myös vuoden alusta tammi-huhtikuun myynti laski 75,1 % ja oli yhteensä vain 2 665 yksikköä. Maailmanlaajuisesti Jaguarin tilikauden 2024/25 myynti laski 26 862 yksikköön – 85 %:n lasku vuoden 2018 luvuista. Jyrkkä lasku seuraa vuoden 2024 lopulla lanseerattua jakavaa brändiuudistusta, jossa Jaguar etäännytti suorituskykyperintöään elämäntyylikeskeisen, edistyksellisen brändikuvan hyväksi.

Tässä on syy siihen, miksi sillä on merkitystä:

Jaguarin jälleenmyyjille ja franchising-kumppaneille tämä myynnin romahdus herättää vakavia huolenaiheita brändin markkinarelatiivisuudesta ja tulevasta elinkelpoisuudesta. Yhtiön brändiuudistus ei ole onnistunut lisäämään kysyntää, minkä seurauksena jälleenmyyjille on jäänyt kutistuva asiakaskunta, epäselvä brändiviestintä ja pysähtynyt myymäläliikenne. Vaikka kilpailijat, kuten BMW ja Audi, suuntautuvat strategisesti sähköautoihin säilyttäen samalla brändiuskollisuuden, Jaguar ottaa riskin vieraannuttaa perinteiset ostajat houkuttelematta uusia.
Mikä se brändiuudistus oli?
 
Luin uutisen, että pääkaupunkiseudulla väärällä kaistalla sekoilleen Porchen kuski on pidätetty.
Tyyppi oli varastanut auton autoliikkeestä. Jutussa ei kerrota varastiko hän myös polttoaineen autoon, tai onko auto sähköauto.
Myöhään illalla kävelin kauppaan, ja tien varressa istui outo nuori mies. Ajattelin, että hän on kerjäläinen. Paluumatkalla kotiin samalle tielle ajoi ambulanssi. Hoitaja puhui pillereistä. Toinen hoitajista sanoi miehelle, että miten ihmeessä eksyit tänne Tampereelta.
Tunsin huonoa omatuntoa, koska en jututtanut miestä kauppaan menomatkalla.
Ei kyseisen tien varrella ole aiemmin istunut kerjäläisiä. Hän katsoi minuun päin kuin jossain hengellisessä kuvassa. Kiitos ohikulkijoille, kun soititte 112:een.
 
Polttomoottorit lopetettiin ja siirryttiin hybridi tai täyssähkö moottoreihin.
Kolme Jaguaaria on ollut enää ei osteta.
Lisäksi nämä uudet jaguarit alkavat olla tyyliltään sellaisia ei niin jaguarimaisia. Brändin muotokieli on aina ollut hieman herraskainen ja vähän poikkeava muista luxusmerkeistä. Ehkä pikkaisen vanhanaikaisen näköinen, mutta kivalla tavalla. Nyt on menty toiseen ääripäähän ja yritetään luoda jotain avaruusteknologiamielikuvia, mikä ei ollenkaan sovi perinteisen ostajakunnan makuun.
 

Yhteistyössä