Jäykkäkouristusrokotus aikuisella,mitä reaktioita?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti82
Hei!Huomasin tässä joku aika sitten että minulla on mennyt jäykkäkouristusrokotus vanhaksi jo 4 vuotta sitten eli varmaan pitäisi uusia.Olen nyt 25 ja kun sain viimeksi rokotteen olin kai n.10v.Olen allerginen useeille ruoka aineille(sitrushedelmät,pähkinä,mausteet,luonnonkumi(ei tosin ole ruokaine:)ja minua pelottaa että voikohan tuosta jäykkäkouristus rokotuksesta tulla joatkin vakavia sivuvaikutuksia?Onko kenellekään tullut siitä vakavia sivuvaikutuksia?
 
vieras
Lenkille ei kannata lähteä samana päivänä kuin rokotteen ottaa. Mulla pistettiin rokote pakaraan ja lenkillä kävin samana päivänä. Seuraavina päivinä takamuksen alue olikin sitten niin kipeä, etten kunnolla voinut edes istua. Lihasta ei siis saa rasittaa!
 
vierailija
Jos sulla on aiemmin ollu ko. rokotteen kanssa ongelmia (ihon rajua punoitusta, pitkään kestänyttä kipuilua pistoskohdassa), niin silloin sitä ei tarvitse ottaa kuin 20 vuoden välein. Siitä on olemassa eriäviä mielipiteitä, että kauan sen vaikutus oikeen kestääkään... Faktahan on, että jos joudut onnettomuuteen, esim. koira puree, niin jäykkäkouristus-rokete laitetaan automaattisesti, oli se voimassa tai ei...
Mainitsemasi allergiat eivät ole syy olla uusimatta rokotusta.
Ja muista, että aina voipi kysyä siltä omalta terkkarilta jos epäilyksiä, sieltä se luotettavin tieto aina tulee...=)
 
kolmen äiti82
Kiitos vastauksista.Ei minulle ole aiemmin tullut ainakan muistaakseni rokoituksista mitään,mutta nuo allergiatkinm inulle tulivat vasta n.7v sitten ja oireilivat sillä tavalla että henkeä ahdisti niin sen takia pelkään että jos tuosta rokoitteesta tulee joatin..Ja kuinkahan nopeasti reaktio tulee jos on tullakseen?Haluaisin kuitenkin uusia tuon rokotteen.Laittavatkohan muuten roktusta nyt kun imetän vielä?
 
Mulle laitettiin viime kesänä käteen rokotus, kun sain haavan likaisesta veitsestä. Se käsi, johon oli rokottettu oli paljon kauemmin kipeä kuin se, missä oli haava ja tikit! Imetyksestä en tosiaan tiedä, mutta se lihas kyllä kuulemma useimmilla kipeytyy ja kunnolla.
 
Helena vm76
Minulle laitettiin vuonna 2012 uusinta rokote ja seuraava yönä tuntui kun joku kuristaisi. Aamulla kävin lääkärissä ja diaknoosi oli,että kaikki imusolmukkeet oli turvonneet. Viikon verran oli tosi arka kaulaja nivuset.
 
vierailija
Minulle laitettiin vuonna 2012 uusinta rokote ja seuraava yönä tuntui kun joku kuristaisi. Aamulla kävin lääkärissä ja diaknoosi oli,että kaikki imusolmukkeet oli turvonneet. Viikon verran oli tosi arka kaulaja nivuset.
Jep, nyt ymmärrän! Sain eilen jäykkäkouristusrokotteen ja tänään on ollut kurkku ja imusolmukkeet hirmu kipeät. Aina, kun joku rokotus annetaan, tuun kipeäksi...
 

Yhteistyössä