Järkyttävä ylävatsakipu oikealla!!!

Onko kukaan muu kärsinyt raskauden aikana aivan järkyttävän kovasta ylävatsakivusta oikealla kylkikaaren alapuolella? Kipu säteilee samaan kohtaan selän puolelle ja se tulee monia kertoja päivässä.

Lääkäri epäili heti sappikiviä. Jonkun verran kohtauksilla onkin yhteyttä ruokailuun, mutta tulee kipukohtauksia muulloinkin.

Ultrassa ei kuitenkaan näkynyt sappikiviä. Maksa-arvot olivat muutoin ok, mutta afos-arvot olivat koholla (172). Samoin leukosyytit eli valkosolut olivat vähän koholla.

Onko kellään muulla ollut vastaavaa kipua? Onko kivun aiheuttajaa löytynyt? Oletteko saaneet kipua mitenkään hallintaan? Onko esim. synnytys lopettanut kivun?

Itselläni kipu on ollut lievempänä jostain 5. kuukaudelta lähtien, mutta nykyisin kipu alkaa olla aivan sietämätön ja se todellakin esiintyy joka päivä monia kertoja. :( :'(

Piipa rv 36+2
 
Hei ...Olen tuolta haaveilijoiden puolelta. Minulla vastaavat kivut koko kevään 2006, kesällä tehtiin gastroskopia, miljoonia verikokeita ja lopulta ultra kylkikaaren alle.Kivut oli mahdottomat!

Ja sappikivet sieltä löytyi!

Onnistunut leikkaus tehtiin10/06 tähystyksellä, siihen loppui ne kivut =)
Toipuminen vei tosin melko kauan leikkauksesta, koska sappeni hajosi leikkauksessa ja sappinestettä oli väärässä paikassa , antibiootilla selvittiin ja pitkäaikaisella kipulääkityksellä =)

Niin mie olen testannut haamun 7.9.-07 Tänään kp 29/28 =)
 
Voi kääk, vai sappikiviä :eek: !

Mulla on juuri tuo vaiva, koskee älyttömästi selkään ja samaan kohtaan oikean rinnan alle. Missään asennossa ei ole hyvä olla, kun kipu iskee. Neuvolalääkäri käski syömään vain Panadolia. Mitä mun pitäisi tehdä, että asia tutkittaisiin?

tivoli rv 25+2
 
Onneksi olen tosiaan jo näin pitkällä, jos vaikka synnytys helpottaisi tai jopa lopettaisi kivut.

Sappikiviä tosiaan multakin epäiltiin, mutta eipä ultrassa näkynyt niitä kuitenkaan. Voiko olla, että ne eivät jostain syystä näkyisi ultrassa vaikka niitä olisikin? Vai mikä ihme tämä kipu voi olla? :/
 
Kuulostaa kyllä sappivaivoilta. Itsellä oli edellisessä raskaudessa samalta kuulostavia kipuja, joille ei löytynyt varmaa syytä, mutta arveltiin sappivaivoiksi. Yleensä olin syönyt jotain rasvaista ennen 'kohtausta'. Vauvan syntymän jälkeen ei ole vaivannut ainakaan toistaiseksi, pojalla ikää nyt 1v7kk.
 
Mä oon kans valittanu jo ihan viikolta 12 asti erilaisia kiputuntemuksia oikean kylkikaaren alla, jotka jossain vaiheessa tuntuivat aina selänkin puolella.. mutta yksikään lääkäri tai neuvolatäti ei oo millään lailla reakoinu näihin valituksiin.. Kivut oli aluksi jotain puutumisen tyyppisiä pistelyitä ja muutui sitten pikkuhiljaa joskus viikoil 25-30 kunnon kipupiikeiksi, ihan kun olis kylkiluu ollu katkennu.. Nyt loppuraskaudes siinä viikon 35 jälkeen suunnilleen kivut on hellittäny.. Ja kun ei oo ammattilaisilta mitään kommenntia saanu oon ite ajatellu et jonku vatsalihaksen on täytyny olla niin pahasti kiristykses et se on vaan aiheuttanu ne kivut ja kun vatsa on ruvennu laskeutuun niin asia on helpottanu.. mulla kun on ollu tosi iso maha alusta asti. Olipas sekavaa tekstiä.. mut näin minulla..
 
Tuo kuulostaa, niinkuin moni on täällä sanonut, ihan sappikiviltä. Mulla tuli tosi kova kipukohtaus (oikealle ylämahaan ja yläselkään) kesällä, ja löytyi sapesta soraa, ei siis isoja kiviä. Olen nyt välttänyt rasvaisia ruokia, omenaa, sieniä, sipulia, kananmunaa ja kaaleja, niin mulla pysynyt aisoissa.

SuTi 24+2
 
No niin, tässä sitä taas ollaan. Toinen raskaus menossa ja viikkoja nyt 31+1 ja sama kipu on palannut oikealle ylävatsaan ja selkään keihäsmäisenä kipuna. :( :( :(

Edellisessä raskaudessa tosiaan, kuten aloitusviestistä näkyy, sappiultrassa ei näkynyt mitään poikkeavaa, nyt en ole vielä ollut asiasta neuvolaan yhteydessä. Pitänee soitella huomenna. Tämä kipu on ihan järkyttävää. :(
 
Mulla oli myös juuri samanlaista kipua! Alkoi joskus rv35 ja oli loppuun asti. Synnytyksen jälkeen hävis pois. Eli valitettavasti luultavasti jopudut kestämään tuota kipua sinne saakka... onko sulla toi kipu kokoajan vai onko pahempi esim liikkeessä? Mulla sattu sillon liikkeessä eniten ja paras oli maata sohvalla kyljellään...
 
itsellä alkoi kivut siinä rv20 tienoilla. järkyttävä kipu tossa oikeella masussa sekä samassa kohtaa selässä. ultrattii kaikki ja ainoo mitä löyty oli oikee munuaisallas laajentunu.
paramaxia sain ohjeeks syödä sen 2kpl x 3 päivässä, vaan eipä tuo auttanu. kivut oli sen verran kovat ja tuli just tollai monta kertaa päivässä.
 
Mulla oli jossain raskaudessa,olisko ollut viidennessä(?)kovaa ylävatsa kipua ja silloin tyksissä epäilivät raskausmyrkytystä,kuulemma joskus oirehtii näin...Mulla ei onneksi ollut,mutta ajattelin tämän kirjoittaa teille että puhutte nlassa,että sulkevat senkin mahd.pois :hug:
 
Oireet on ihan kuin mullakin. Järkyttävä kipu lapaluiden välissä, joka säteilee etupuolelle kylkikaaren alle/kylkeen ja voi olla niin kamalaa, ettei pysty kuin irvistelemään. Välillä ei tiedä että mistä kipu tulee ja mihin päättyy. Yöunet on menneet välillä, kyljellään ei voi olla, liikunta saattaa pahentaa, istuminen on varsinkin syönnin jälkeen tuskaa... mikään ei tunnu hyvältä asennolta.
Mulla on aiemmin ollut ongelmia alaselän kanssa. Pitkään kuvittelin, että tää kipu tulee etupuolelta ja vihloo selkään. Mutta: Kävin tutulla selänlaittajalla, joka huomasi, että välilevy oli luiskahtanut lapaluiden väliseltä alueelta useammasta kohtaa, painoivat hermoja ja kipu säteili etupuolelle. Sain heti avun, mutta koska vaiva oli ollut jo niin pitkään, ei yksi kerta riittänyt. Toisella kertaa oli enää muutama välilevy paikoiltaan. Nyt aion varata vielä kolmannen käynnin. Kipu noiden käyntien jälkeen katosi tyystin ja olo oli ihan kuin toisella ihmisellä! Tiedän, että hoito tepsii, koska on aiemminkin auttanut alaselkään ja vaiva on ollut vuosiakin poissa. Nyt vaan raskaus on saanut painopisteen siirtymään ja välilevy vaivaa ylempänä kuin aiemmin.
Eli voisiko joillakin vikana olla selkä? Itsekin ensin luulin vaivan olevan etupuolella, mutta selvisi syyn olevan selässä...
 
Mulla on toi ihan sama! Ihan kauhea kipu, välillä edessä ja välillä takana, just siinä kylkikaaren alla. Mulla kyllä yleensä oireilee eniten istuessa tms., ei niinkään liikkeessä. Sitten kun vähän aikaa vaihtelee asentoa ja yrittää liikutella paikkoja, niin yleensä helpottaa. Oletteko menneet ihan erikseen valittamaan lääkärille ja sitten on ultrattu, vai miten olette menetelleet?
 

Yhteistyössä