Jännitysniska...

Heissan! Taas uhkaa epätoivo iskee =s! Kertokaa pliis miten "hoidatte" jännitysniskaanne, niin, et se pysyy siedettävänä? Mä jumiuduin taas, ja on taas extra ärsyttävää ja super ahdistavaa. Jumppailen joka ilta, hammaskiskoo käytän, kipulääkettä ja "lihaksia rentouttavan" (puolikkaan tbl:n ku en kokonaista uskalla =o) otan yöks jos niska on ikävän tuntunen. Fysioterapeutin veivattavana käyn välillä.
Mut silti, jokakerta (kohtuu usein siis) jumituksen iskiessä tulee mieleen, et jos tää ei johdukkaan niskasta vaan jos on päässä vikaa tms kammoo :| !
Vuosien varrella nää "tunteet" on muuttunu/vaihdellu pään täysinäisyyden/puristuksen tai muuten vaan oudon olon tunteista jännityksen tunteeks kallonpohjassa, niskan ryytymiseks ja vaikka mikskä. Enkä kyllä o päässy selville, et mikä sen sitte aina jumittaa... paitsi autoilu ainakin. Mainittakoot viä, et sitten panikoin näistä kaikista eri fiiliksistä enemmän ja vähemmän, jotta oravan pyörä on valmis, eikä tiedä mistä mikäkin alkaa ja mihin loppuu! Plääh... Oisko ideoita??? =) ?
 
Mulla on myös tension neck eli jännitysniska. Tällä hetkellä taas tosi kurjan tuntoinen. Mulla tulee tosi herkästi pahemmaksi. Juuri olin esim. konsertissa ja istuin pää toiselle puolelle käännettynä suurimman osan konsertista. Nyt sitten onkin tosi inhottava olo. Samoin, kun tässä koneella istun liian kauan, myös se jäykistää.
Mulla pitää myös olla terveystyyny, sellainen kova, muotoiltu. Nyt tosin sekin on painunut jo sen verran, että pitäisi uusi hankkia. Otan tämän tyynyn myös joka reissulle mukaan, jos vain mahdollista.
Hierojalla käyn säännöllisesti. Samoin heti silloin, kun alkaa tuntua liian pahalta niskassa tai tulee muita oireita liikaa.
Nyt olen menossa myös OMT-fysioterapeutille. Mulla on myös monta muuta vaivaa selässä. Olen kuullut, että moni on saanut avun juuri tällaiselta fysioterapeutilta. Ei kannata mennä tavalliselle fysioterapeutille tai kiropraktikoille, koska OMT:llä on puolet laajempi koulutus ja juuri tällaisiin vaivoihin. Haluan myös heidän järjestämään niska-hartiaseudun jumpaan. Jospa siinä oppisi juuri oikeat liikkeet. OMT-fysioterapeutti ohjaa myös näissä liikkeissä, että osaa tehdä juuri oikein, että niistä on apua.
Olen käynyt siis selkäni vuoksi aikaisemminkin tällaisella, ja sainkin selkääni täydellisen avun. Joten odotan nytkin suuria =)

Mulla on myös tuota huimausta, joka onkin ehkä toinen häiritsevimmistä oireista. Toinen on puutuminen. Mulla puutuu koko oikea puoli, kasvot, käsi, jalka... Se on myös inhottavaa. Silloin tulee kieltämättä sellainen olo, että jos onkin jotakin vakavampaa.
Jumpata ja venytellähän pitäisi muistaa joka päivä.
 
Heippa! Ihanaa, et olitte vastannu =) (pääsen vaan kerran viikossa koneelle ja tää on kohtuu rentouttava sessio =D ). Huimaus, epätodellinen olo ja jalan/jalkojen ja/tai käden/käsien oudot tuntemukset (mm. voimattomuuden) on myöskin mulle hyvin tuttuja + huokailut ja haukottelut, eripariset silmät yms. Ne on kyllä omiaan lisään tota jännittyneisyyttä ja paniikkeja :/ .
Kuinka kauan teillä yleensä noi jumit kestää? Ku mul on nyt taas ollu tää pahempana 2 viikkoo (toisinaan lievempänä saattaa tietty kestää paljo pitempiäkin aikoja, eikä se oikeestaan koskaan oo ihan oireeton), ja oon 2x käyny fysioterapiassa, eikä se o järin paljoo auttanu, tai mistäs mä tiän, millanen tää ois jos en ois käyny =) ? Mutkun jotenkin aina tuntuu nololta soittaa, et tulisin taaaaas...
Mut sekin täs on ärsyttävää, et välillä menee pitempään suht ok, ja sitte taas jumittaa, eikä voi tehä mitään, ku tuntuu, et kaikki mihin ryhtyy, pahentaa oloo. Et en kyl o päässy selvyyteen, et pitäskö jatkaa "hommia" normaalisti (jumiutumisen aikana siis) vai löysäillä? Nytkin taisin vähäjumisena haravoida ja siivoilla tallia yms.liian innokkaasti, kun oli särkylääkken ottamisen jälkeen ihan hyvä olo. Sama ton jumpan kans. Välillä tuntuu, et se jumiutuneenakin rentouttaa, mut toisinaan tulee mieleen, et pitäskö se jättää tekemättä? Venyttelystä mun niska ei tunnu tykkäävän ollenkaan.
Kuinka paljo/ usein teillä on liikuntaharrastuksia? Jumppaa toki teen joka päivä, ja nyt käyn kerran viikossa tanssissa 1,5h. Oon kotiäitinä, enkä tässä härdellissä saa enempää aikaa itelleni. Ois ihanaa käydä kävelylenkillä, ratsastamassa tai tanssimassa, mut kun ei :/ .
Kävin joskus vuos tai kaks sitte OMT-terapeutilla ja sain jumppaliikkeitä. Mutta, jotenkin tunsin itteni "rasitteeks" hinautuessani sinne aina yhtä jumissa, ni en enää kehdannu mennä. Mulla on yliliikkuvuutta rangassa, ja sitte se paukkuu ja naksuu millon mistäkin.
Hei miten muuten ton tyyny-asian kans on? Mä oon ostanu 3 anatomista (2niitä vaahtomuovi tms.materiaalisia ja sellasen pallokuitu) mut musta niillä on ihan mahdoton nukkua. Kuinka kauan niit pitäis käyttää, että tottuu??? Sitä ekaa kokeilin varmaa 3viikkoo (ft sano, et se on käyny kaikille) mutta kyllä se oli niin kamala laite, et ei sen kans nukkumisesta tullu mitään. Toinen oli vähän parempi (unikulmasta) mutta jotenkin sekin on siirtyny miehen pään alle. Sellanen viritys (lastentyyny alla, höyhentyyny päällä) on ollu kohtuullinen, mutkun sekin lititstyy aika nopeesti. Ja sitte kun taas on jumissa, nii tuntuu, et pää ei lepää missään hyvin.
Miten teillä muuten autolla ajot sujuu? Mulla se pahentaa oloo kovasti.
Pääseeköhän tästä ongelmasta ikinä eroon vai joutuukohan tähän oloon/oloihin vaan sopeutuun -vaikeeta tuntuu ainakin mulla olevan
=) ... vaikka tokihan pahemminki vois olla... millähän sitä oppis rentoutuun? ja tollanen ohjattu niska/hartia jumppa ois ihanaa, mut pienellä paikkakunnalla sellasta ei kyllä oo... :( . Mut kuiteski, tää "vertaistuki" on ihan parasta =) !!!
 
OMT:stä vielä. Siellä täytyy yleensä käydä kyllä pitkä aika säännöllisesti, että auttaa. Selkäni takia kävin mm. 4,5 kk. Aluksi joka toinen päivä ja lopuksi 1-2 krt viikossa. Käynnit kesti 15 min- 1h. Ens viikolla aloitan taas saman homman. Ja olen varautunut taas pitkään jaksoon. Niin jumissa on paikat. Mulla jännitystä on nykyään koko ajan. Toi silmien eriparisuus on myös mulle tuttua ja sitä on yleensä silloin, kun on toinen puoli puutunut.
Autolla ajo on myös hankalaa. Mulla nämä ennestään jumiutuneet paikat menee vielä pahemmaksi ja alkaa heti huimata. Pystyn ajaa vain lyhyitä matkoja kaupungissa. Ei puhettakaan, että menisi maantielle ajamaan.
Tyynyistä mulle fysioterapeutti sanoi, että kaikki ei opi nukkumaan "kovilla" muotoiduilla tyynyillä. Itselleni se sopi hyvin. En kyllä muista kuinka kauan meni tottumiseen. Arvelisin, että muutama viikko.
Sitten vielä jumpasta ja venyttelystä. Kun olen oikein kunnolla jumissa, niin silloin tuntuu ettei edes nämä auta, vaan on pakko käydä kerran hierojalla rentouttamassa paikkoja ja sen jälkeen taas jumppaa ja venyttelyä. Käyn siis tavallisella fysioterapeutilla hierottamassa.
 
Kävin itse ihan tavallisella fysioterapeutilla, mikä on tämä omt-fysioterapeutti? Minä sain lääkäriltä lähetteen sinne fysioterapiaan, määräsi 10 käyntikertaa. Viime viikolla oli viimeinen kerta. Mulla alkoivat nämä oireet vasta 4kk sitten, olin silloin töissä, työ oli todella yksitoikkoista ja käsiä ja niskoja rasittavaa. Uskon, että se laukaisi niskajumini. Juuri silloin, kun oireet olivat pahimmillaan, pyörrytti ym. autolla ajo oli tuskaa, olo oli todella huono jos vain pienenkin matkan jouduin ajamaan, pyörryttämisen tunne lisääntyi ja tuli heikottava olo.
Mulla on tosin muitakin vaivoja jotka osaltaan nyt sekoittavat pakkaa, en tiedä mistä mikin oire johtuu. Mulla on jatkuvasti poskiontelot kipeänä ja huono olo on taas lisääntynyt. Arg! Punttisalilla olen käynyt yhden tai kaksi kertaa viikossa, nyt vasta 3-4 vko:n ajan. ja keppijumppaa olen tehnyt 2-3 kertaa viikossa, joka päivä teen niskavenyttelyjä. Huonoimpina päivinä venyttelen useammin. Mutta nyt sitten kun viimeksikin kävin kuntosalilla tuli niska tosi kipeäksi samoin poskiontelot! Täytyy nyt ne sitten tutkituttaa seuraavaksi. Ja viime viikolla, kun kävimme tavaratalossa, että niskaa alkoi särkeä ja tuli huono olo, samoin kävi, kun istuimme kylässä. Jalat ja kädet menevät hieman voimattomiksi ja on kuin olisi energiavaje, tietty yritän sitten jotain syödä, mut en tiedä onko siitä oikein apua ( ei kuitenkaan ole pyörryttänyt). Tutkitaas nyt sit poskiontelot ja hoidetaan ne kuntoon, niin tietään mitkä oireet johtuukaan niistä ja mitkä niskasta. Tympeää, välillä tosiaan on ollut jo niin hyvä olla, että luulee, että nyt se meni ohi, mut eipä se näköjään menekään ohi ihan tosta vaan!
Mysan oot siis kotiäiti, onko sulla ihan pieniäkin lapsia, et imetät vaikka? Se ainakin saattaa jumitta niskoja, samoin jos joutuu kantamaan
paljon lasta.
Ai, niin vielä tosta tyynyasiasta, mä ostin kans sellasen muotoillun tyynyn. Sain ekaks fysioterapeutiltani pari erilaista tyynyt kokeiltavaksi kotia. Ne tuntuivat ihan kivoilta, niinpä ostin itselleni uuden vastaavan. Mut sepä tosiaan olikin ihan kivikova! Ne malli-tyynyt mitä mulla oli eivät olleet niin kovia, kait olivat olleet niin kauan eri ihmisillä lainassa, että olivat ajan saatossa pehmenneet. Tuntui, et olin tullut huijatuksi, koska tosiaan tämä uusi tyyny ei ole saman tuntoinen kuin ne mitä testasin. Aivan liian kova, painaa kokoajan niin niskaa, että ei tahdo saada unta. Välillä koklaan nukkua sillä ja välillä nukun tavallisella.
 
Googlettamalla löytyy paljonkin tietoa OMT-fysioterapiasta. He ovat opiskelleet ensin tavalliseksi fysioterapeutiksi ja työskennelleet jonkin aikaa, en muista kuinka monta vuotta piti olla työssä. Sitten voi hakea OMT-koulutukseen, jota muistaakseni opiskeltiin 3,5 vuotta. Eli puolet laajempi koulutus kuin tavallisella fysioterapeutilla.
OMT-fysioterapia keskittyy fyysisen toimintakyvyn arviointiin, hermo-, lihas- ja nivelrakenteiden tutkimiseen sekä toimintahäiriöiden ennaltaehkäisyyn. Tutkimisessa huomioidaan asiakkaan asentoa, arvioidaan liikkuvuutta, testataan neurologisten oireiden esiintymistä, pyritään löytämään ongelman aiheuttaja provokaatiotestein sekä huomioidaan kehon toimivuutta ja hallintaa. Tarkan tutkimisen jälkeen valitaan sopivat terapiamuodot.
Lähtökohtana on asiakkaan oman aktiviteetin tukeminen ja ohjaus virheellisten kuormitustekijöiden välttämiseksi. Käytännön hoitokeinoina voivat alussa olla erilaiset manuaaliset menetelmät, kuten nivelen mobilisaatio, manipulaatiot sekä pehmytkudoskäsittelyt. Näillä hoitokeinoilla luodaan edellytykset asiakkaan omalle harjoittelulle, joka tasapainottaa ongelman aiheuttamaa toiminnanhäiriötä ja ennaltaehkäisee oireiden uusiutumista.
Voin suositella kokemuksesta kaikille! Mutta tämähän vaatii siis aikaa, motivaatiota ja kärsivällisyyttä. Pitää itse hoitojen ohella jumpata saaduilla ohjeilla.
 
Heippa =) ! Mullakin muutes on ajoittain poskiontelo-tuntemuksia, ja ne hyvinkin tuo lisää huimauksen tunnetta ! Ootko Keisari kokeillu sarvikuono-nenän huuhtelu "kannua" ? (Niitä saa apteekista) Mulla se on ainaski kovasti auttanu asiaa, mailman miellyttävintä se huuhtelu ei kyllä alkuun oo, mut ihmeesti siihen tottuu :) ! Mulla nimittäin ajoittain tuntuu "tunteita" tua ylänenänielussa. Ja sitte on nielemisvaikeutta, ja joskus kielikin tuntuu olevan hitaalla :/ ... jotta silleen ! Tiä sitte onks tolla "purenta-asialla" tai yökiskon käytöllä jotain tekemistä asian kanssa ? Ainakin jos syön vähän jähmeitä irtokarkkeja ( voi nam...) ni tulee ongelmia ja pääkin tuntuu oudolta.
Jaa muuten, ei mulla ihan minejä lapsia enää oo. Sillon "joskus" aattelin, et kyllä tää tästä, kun lapset kasvaa... mut eipä se ny ihan niin oo mennykkään :| . Pienin on 4, seuraava 6 ja vanhin 8 (autistinen)... täytyy niitä tässä ny yrittää vielä "kasvattaa" =) ...jos vaikka sitten ???
Ja muuten se OMT-terapeutti jolla kävin, oli tosi kiva ja ammattitaitonen. Hyvin se löysi ongelmakohdat, ja käsittelyn jälkeen oli tosi hyvä olo. Sit taas toisaalta täyty ajaa kaupunkiin (35km) käsiteltäväks ja takasin, oli lopulta melkeen sama kävinkö vai enkö. Tää nykynen ft on musta kans kiva ja hyvä, ja lähellä. Se ei oikeestaan hiero, vaan "aukoo" jumeja silleen "nitkuttamalla" (olipa hyvin ilmastu).
Mikähän muutes Keisari toi sun kuvaamas "energiavaje"-juttu on ???... kun mulla on ihan samanlaista. Ja musta tuntuu, et se syöminen jonkun verran auttaa?
 
Helpotus kuulla, et en ole ilmeisestikään luulosairas näiden tuntemusteni kans, jos kerta sullakin on samantyyppisiä oireita, niinkuin just tota energiavaje-tuntemusta!! Eipä ihme, et välillä tosiaan tulee tunne, et mitä jos mul onkin joku vakavampi tauti, syöpä tai jotain! Mut pakko uskoa, et, että kaikki nämä tosiaan johtuvat vain niskasta. Jostain luin vasta, et niskalukot saattavat aiheuttaa kipuja ja outoja tuntemuksia koko pään alueella jopa kasvoissa. Mulla on välillä tosiaan tuntemuksia leuassakin, jätinpä sitten purkan syönnin pois. (Mul oli aiemmin jatkuvasti purkka suussa) Kun mun vaivat olivat pahimmillaan ja niska aivan jäykkänä, tutkitutin itseni jopa reumalääkärillä, mut epäili, et ei ehkä ole sitä. Mulla kuitenkin on jonkinlainen reuma ja samoihin aikoihin mulla oli polvissakin oireita, mut nyt niitä ei ole. Stressi varmaankin silloin sai reumani oikuttelemaan.
Mä ostin kans sarvikuonon pari kuukautta sitten, olen kyl sinä aikana jo sairastanut kaks nuhaa, et käyttöä on ollut! Se tuo mulla helpotuksen tukkoisuuteen pahimpina aikoina. En saa juurikaan muuten niistettyä, mut ton avulla saan paikat auki. Nyt kun ei ole nuhaa, en ole siitä apua saanut tohon tunteeseen poskionteloissa. Jatkuvasti tätä tunnetta ei nyt enää ole ollut, mutta esim. aamulla on toinen sierain tukossa, saattaahan siellä olla joku polyyppi, joka tukkii paikat..??
Nyt onkin ollut sitten taas kaksi hyvää päivää peräkkäin, perjantaina oli ällö olo ja heikotusta tai sellaista uupumusta ja niskat tosi kipeenä. silloin kävin iltasella hierojalla, hieroja löysi tosi kipeitä paikkoja niskasta ja hartioista. Arveli, et mulla varmaan nikamalukko/lukkoja niskassa. Lauantain oli parempi olo, kävin punttisalilla ja venyttelin hyvin. Nyt ei sit tullutkaan sen jälkeen kovin kipeä olo, kotonakin touhusin kovasti koko lauantaipäivän, tänään on hyvä olo jatkunut, energiaa on riittänyt, niska on hieman kipeä, mutta se ei ole ollut sellaista, että olisi menoa haitannut. (tavis kipua nyt) Millään en jaksaisi kyllä venytellä, mutta pakko on, täytyy ottaa itteä niskasta kiinni!! Oli olo mikä tahansa niin täytys jaksaa motivoida ittensä, uskon, et kyl tämä vaiva voitetaan vielä lopullisesti!
Oletko sä jo kauankin taistellut näiden oireiden kanssa?
 
Hyppään pinoon;

Samanlaisten vaivojen kanssa tässä muutama vuosi "painittu".
Oikeastaan lasten syntymien jälkeen ovat nämä säryt alkaneet ensin selästä ja nyt pikkuhiljaa menneet kohti kylkeä kohti niskaa jne..

OMT:llä käyty yleislääkärin lähetteellä, selästä otettu "röngtenkuvat , verikokeet jne..

Keväällä viimeksi vaivannut ja nyt taas alkoi säryt :|

Varasin ajan neurologille ja hän neuvoi ottamaan yhteyttä Voice massage terapeuttiin (mielenkiintoista).
http://www.voicemassage.com/
Ensimmäinen vapaa-aika joulukuun puolessa välissä.

Ja ekan kerran sain myös noita lihasta rentouttavia lääkkeitä yökäyttöön.
Voimattamuus kuulemma johtuu siitä, että periaatteessa lihakset ovat koko ajan maitohapoilla kun happi ei oikein kunnolla pääsee kiertämään noiden jumien yms,takia paikasta A paikkaan B tai jotenkin niin.
Ei kaikkea ihan tarkalleen muista mitä tuo neurologi selitteli näistä jumeista...


;)

Mielelläni vaihdan ajatuksia tästä ilkeästä olotilasta ;)
 
Voice massage terapeutti aivan uppo-outo mulle, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Olinkin aivan varma, ettei tältä omalta pikkupaikkakunnaltani ainakaan löydy vastaavia terapeutteja. Mutta yllätys, yllätys, onpa täälläkin näköjään yksi joka osaa tota. Tulehan sitten kertomaan kokemuksia, kun olet siellä käynyt!

Mun olo on ollut aika uupelo, ja särkyjä jokapaikassa niskassa, poskissa ja leuassa. Kävinkin tänään aamulla ensin hammaslääkärissä ja valittelin alaleukakipua, otti röntgenkuvan ja siel tulehdus, ensiviikolla antavat juurihoitoa. iiik!! Pelottaa!!! Antoi antibiottikuurin myös siihen. Mullakun ei ole kuin kaksi paikkaa suussa, toinen näistä sit onkin tän juurihoidon tarpeessa. Ei siis ole kauheasti kokemusta edes porauksesta. Juurihoidosta on kuullut, että se käy todella kipeää vaikka antaisivat puudutteitakin.
No iltapäivällä sitten kävin tk lääkärille valittelemassa poskionteloita, sielläkin sitten tulehdukset, niinkuin itse tiesinkin, kurkku myös kuulema ärtyneen näköinen ja leuan alla olevat imusolmukkeet turvoksissa. Taidan olla aivan märkäpaise koko muija. eipä kait ihme, ettei niskavaivatkaan ala täysin paranemaan kun tulehdukset jyllää jossain kokoajan.

Eilen kirjoittelin pitkän raapustuksen tänne, mutta koko kirjoitus häipyi taivaan tuuliin. Kyllä tympäsi! En enää edes muista mistä kaikesta silloin kertoilin. Ai niin ainakin se oli tarkoitus sanoa, että kun kävin hierojalla, hän sanoi, että minulla saattaa olla niskassa fasettilukko. Niinpä soitin eräälle tädille, joka hoitaa kaikenlaisia vaivoja, en tiedä mikä oikesti on ammatiltaan, jokin nikamakäsittelijä kait. Hän sanoi, että kyllä avaa nikamalukkojakin ja ottaa siitä vain 7 e. Aion käyä nyt viikonloppuna siellä. Tulen sitten kertomaan, mitä sanoi ja oliko apua. Tai oliko siellä edes mitään nikamalukkoja!
 
Tää on ihan uskomatonta =) Kaksi käyntiä OMT-fysioterapeutilla takana ja olo on aivan toinen. Nämä käynnit on keskitytty juuri niska-hartiaseudulle ja juuri miehelle kehuin, kuinka hyvältä tuntuu. Yleensä joudun koko ajan väännellä ja käännellä (siis venytellä) niskaa koko ajan. Ja koko ajan olen myös pyytämässä miestä edes hiukan hieromaan. Nyt ei ole ollut kertaakaan sellaista käyntien jälkeen. Todella kevyt olo yläosassa selkää. Ihanaa! Mulla ei tainnutkaan olla niin hirveän jumissa paikat. OMT-fysioterapeutti oli heti sitä mieltä, että olen hänen hoidon tarpeessa, koska tavallinen hieronta ei ollut auttanut kuin 4-6 vkoa kerrallaan.
Mulla on myös noita fasettilukkoja ja niitäkin jo aukaistiin joitakin, jotka ei ollut niin jumissa. Toisia sitten vain suostuteltiin, siitä nekin sitten joku päivä aukeaa. Ja oikea puoli olikin paljon enemmän jumissa/jäykkänä, siksi se puoli onkin ollut puutunut ja pääkin siltä puolelta enemmän kipeänä.
Eka käynnin jälkeen tuli seuraavana päivänä puutuminen, mutta sen jälkeen ei ole ollut yhtään.
Keisari: Aika jännä juttu, mutta nyt mullakin alkoi kauhea hammassärky. Tiedän, että siinä on kunnon reikä. Koko poski särkee ja tuo hammas varsinkin. Saa nähä pärjäänkö vkonlopun yli, pahalta näyttää. Viime viikolla mulle tulikin tämän hampaan lähistölle ihmeellinen ientulehdus, enteili tietysti tätä särkyä. Ja mä pelkään hammaslääkäriä :( :ashamed:
Ihmeellistä tosiaan, että näinkin helpolla sai jo avun vaivoihin. Olisi pitänyt mennä jo vuosi sitten. Ja vielä siis käyn useita kertoja, että saadaan paikat kuntoon kokonaan.
Suosittelen siis muillekin!
 
Hammassäryt myös täälä koettu, keväällä poistettiin viimeinen "viisauden hammas" ja siihen loppui korvaan menevät vihlovat säryt ;)

Kaulan/niskan/kasvojen alueen lihakseni ovat kuulemma "paksuuntuneet"...Ollaan viisaampia joulukuun puolessa välissä.

Nyt koetan välttää nostelemista ja kaikkea missä käsiä tarvii nostaa/kannattavia otteita,
verhoja ei täälä vaihdella vähään aikaan.
Tosin ei siitä mitään tulisikaan kun saman tien kädet ovat "väsyneet".

Ja tähän kaikkeen lisätään nämä yliliikkuvat nivelet sekä mutkat alaselässä ja nyt alkava niskassa joka kuulemma mahdollista korjata tässä iässä jotenkin, katsotaan miten.

:ashamed:

Ikävintä on ehkä se kun välillä tulee kylkikaarista mahaan ja ympäri kehoa pistoksia.. auts...

Sen tosin olen huomannut, että mitä positiivisempi mieli sen parempi päivä.
Ja kun Stressaa niin samalla saa Varmasti särytkin päälle :'(

Hymyä huuleen :D
 
Wau, tosi hienoa mammax3! Mahtavaa,kun sul olo hyvä! Nyt kyllä hieman harmittaa, mul oli tarkoitus pyytää eilen lääkäriltä lähete fysioterapiaa, aattelin, et käyn sitten lähimmällä omt-fysioterapeutilla, kun sitä niin kehuttu. Mut empä sitten viitsinytkään pyytää. :headwall: No voinhan tietty käydä siel täysin omin kustannuksin testaa, jos ei tästä "tädin" hoidosta ole apua.
Heräsin aamuyöllä ja mul tajuttomat säryt yläkropassa, niskakin tosi inho, mittasin kuumeen, melkein 38 astetta. En kuitenkaan ottanut särkylääkettä, laitoin vain kylmägeeliä niskaan,ja ihme sain kuin sainkin unenpäästä kiinni. 3-4 tunnin päästä kun heräsin olikin kuume laskenut aivan normaaliksi...
Mulla on kaikki kivut samalla puolella kroppaa, niska on kipeä oikealta puolelta, myös hammas ja leukakipu on oikealla puolella, samoin oikean puolen poskiontelo on kans kipeä (vaikka vasemmallakin puolella on tulehdus)
Miten teillä muilla? Onko toispuoleista vai samanlaista molemmin puolin?
TTA-avon: Kuulostaa ikäviltä noi pistoskivut! On nää kyl ihmeellisiä vaivoja.. vaikuttaa koko kroppaan.
Oletteko te muut aiemmin pitäneet huolta terveydestänne, liikkuneet, jumppailleet ym. Mä en! Ois varmaan kantsinut harrastaa monipuolista liikuntaa silloin kun kaikki oli vielä kunnossa, jospa tätä ongelmaa ei ois sitten tullut.
 
Heippa!

Olen tässä lueskellut useita keskustelupalstoja ja etsinyt vastauksia jatkuvaan huimaukseeni. Ihanaa kuulla, että täällä osalla teistä on myös ollut huimausoireita liittyen jännitysniskaan. Mulla huimaus alkoi reilu kuukausi sitten ja nyt tämän viikon aikana se on pahentunut huomattavasti, eli huimausta esiintyy koko ajan aamusta iltaan. En ole pyörtynyt kertaakaan, koska huimaus on sellaista tasaista keinutusta. Huimaukseen liittyy myös oksettava olo, koska pää ei ole oikein balanssissa.

Kävin sitten tällä viikolla lääkärissä, koska pelko kasvoi niin suureksi siitä, että päässäni on oikeasti jotain pahasti pilalla. Menin sitten korvalääkärille, koska ne tietää parhaiten korvien tasapainojuttuihin liittyvistä asioista. Lääkäri tutki korvat ja taspainon hallintaani, mutta niistä ei löytynyt mitään ihmeellistä. Kävin jopa kuulotestissä ja täysverenkuvassa, joissa kaikki oli kunnossa. Lekuri testasi myös mun hartioita ja sanoi että ne on kivikovat. Hänen tulkinnan mukaan tää mun pyörrytys johtuu siis täysin mun niskojen ja hartijoiden jäykkyydestä. Itse en ole kokenut mitään kiputiloja niskoissani tai hartijoissa, vaikka tiedän että ne ovat välillä aika jumissa Body Pump-jumppien ansiosta. Hartijoiden jäykkyyn ja kipu tuntuu siis vasta niitä hierottaessa. Nyt vain tuntuu niin älyttömältä, että tää jatkuva pyörrytys voisi johtua todella lihaksistani.

Kävin sitten eilen hierojalla ja se ei auttanut ainakaan heti, melkeinpä pahensi tilannetta. Hieroja kyllä sanoi, että mun niskat on aikas jumissa. Lääkäri antoi myös lähetteen fysioterapeutille, joten täytyy katsoa pitäisikö mennä sinne jos hieronta ei auta. Oli myös puhetta lääkärin kanssa, että jos hieronnat ei auta niin sitten menisin siihen pään magneettikuvaukseen. Yksityisellä magneettikuvaus maksaa 300?-400? ja kunnalliselle on parin kuukauden jonot (joka voi kasvaa hoitajien lakon takia).Pelottaa aivan hirveästi, että päässä on jotain vialla. Luin myös netistä jonkin verran MS-taudin oireista ja siihen liittyy kanssa huimausta sekä näköhäiriöitä. Mulla on siis kanssa ollut jonkinlaisia näköhäiriöitä. En vain oikein osaa kuvailla niitä. Enkä semmoista pientä sumentumisen tunnetta silmissä ja jotenkin tuntuu et sillmät käy vähän hitaalla ja ei reagoi ihan normaalisti. Mitä muuten tarkoitatte sillä eripariset silmät jutulla? Lisäksi mulla on välillä päänsärkyä.

Tällaisessa tilanteessa sitä tajuaa todella terveyden merkityksen, kun tuntuu että viikkoon ei ole ollut normaalia oloa päässä ollenkaan. Ihan kuin olisin ollut huvipuiston laitteissa, ja se niiden jälkeinen huimaus ja huono olo ei vain lopu ollenkaan. Olisi ihana kuulla millaisia huimausoireita teillä on ollut ja kuinka pitkäkestoisia? Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
 
Tervetuloa vaivaisten joukkoon =) Kyllä sun oireet kuulostaa minusta siltä, että voi ihan varmasti johtua niskasta/hartioista. Mullahan tuota huimausta on myös liittynyt tähän vaivaan. Mullakaan ei yleensä ole kipua, vaikka olenkin jumissa. Joskus kyllä sitäkin on. Huimaus on ollut juuri samanlaista kuin sinulla. Ei pyörrytä, mutta keinuttaa. Kurjaa! Ja oksettava olokin kuulostaa valitettavan tutulta.
Jos hieronnasta on apua, siellä pitää käydä varmasti useita kertoja. Juuri eilen puhuin miehelle, kuinka kipeäksi aina tulin hieronnan jälkeen. Olin pari päivää aina särkylääkkeiden varassa, siis todella kipeä. Mutta näiden OMT käyntien jälkeen ei ole ollut mitään ylimääräistä kipua, vaan olo on tuntunut kevyemmältä. Fasettilukkojen aukaisu on kylläkin tuntunut 1-2 pvää.
Aion jatkaa hierojalla käyntejä vasta, kun olen saanut omt:llä paikat kuntoon. Jos sitten sielläkin saisi helpotusta eikä kipua moneksi päiväksi. Ja kävin siis muutamalla eri fysioterapeutilla hieronnassa, en hierojalla. Suosittelen siis sinullekin Elina omt-fysioterapiaa. Hän osaa ilman magneettikuviakin selvittää paljon oireistasi ja vaivoistasi. Minultakin kyseltiin todella tarkkaan eka käynnillä kaikenlaista oireista.
Olenkin ihmetellyt, kuinka pätevä, kokenut erikoislääkärikään ei tiedä näin paljon selkä-hartia-niskavaivoista kuin omt-fysioterapeutti.

Mulla silmävaivat ovat juuri samanlaisia kuin sinulla. Sumuisuutta, silmä hitaan tuntuinen, jotenkin kiristää silmäkulmasta. Tuntuu, että toisella silmällä näkee huonommin silloin.

Mulla on myös nämä kivut ja vaiva toispuoleisia. Oikealla puolella minulla (hammas, leuka, poski myös, kasvot, käsi, jalka ja kylki). Olipas siinä luetteloa :ashamed: Mutta nämä kaikki on aina kerralla ollut puutuneet tai muuten ihmeellisen tuntuiset.

Ja liikunnasta. Aivan liian vähän olen sitä harrastanut. Joitakin vuosia sitten, kun sain selkäni kuntoon OMT:llä, jatkoi säännöllistä jumppaamista niillä ohjeilla, jotka sain sieltä. Sitten kaikki jäi muiden kiireiden vuoksi. Siksipä nyt olenkin ollut taas huonompana. Elikkä kyllä se liikunta on kaiken a ja o, että paikat toimisi kunnolla.
Mulla vain tuo alaselkä rajoittaa tällä hetkellä liikuntaa. Se korjataankin kuntoon nyt samalla. Sitten on kyllä pakko aloittaa säännöllinen liikunta. Kylläpä se omt-fysioterapeutti sen näkeekin, että on liikunnan puute. Mulla esim. selkälihakset on todella heikot.

Nyt lopetan tän romaanin tällä kertaa :) Toivottavasti kaikki saavat avun näihin kurjiin vaivoihin.
 
Olen samaa mieltä kuin Mammax3, että oireesi johtuvat todellakin vain niskajumista! Minullahan oireet alkoivat tuolla huimauksen ja epätodellisen olon tunteella, silloin ei ollut niskakipuja ollenkaan, vain päänsärkyä toisinaan. Pikkuhiljaa sitten tuli tuo pahanolon tunne mukaan. Ja minulla oireet vain pahenivat vain kun niitä alettiin hoitamaan, venyttelin niskoja ja jumppasinkin jonkin verran ja kävin fysioterapiassa. Erinäisten vaiheiden kautta sain kyllä niiden avulla sitten pikkuhiljaa tuon huimauksen tunteen pois,(2-3kk kesti mulla huimaavaa oloa) nyt on ollut vaihtelevasti erilaisia särkyjä yläkropassa ja heikotus-olo saattaa tulla aivan yllättäin.
Silloin alkuun, kun mä menin asian tiimoilta ekan kerran lääkärille, hän tietty määräs sairasloman, antoi lihasrelaxantteja ja tulehduskipulääkekuurin, kielsi jumpat, hieronnat ym. että lihakset saatas hieman rennommaksi ja mahdolliset tulehdukset rauhaan ennen kuin niitä aletaan aletaan kunnolla hoitamaan, lisäksi kehoitti käymään rennoilla kävelylenkeillä, että roikottaisin käsiä mahdollisimman rentoina kävelyn aikana. Ei siis mitään tehokävelyä, vain "käveleskelyä".
Mut mulla tietty oli paineet saada itseni viikossa työkuntoon, ja en ymmärtänyt, että olisi tosiaan kantsinut kuunnella, liian aikaisin aloitin jumpaamiset ja rupesin aika pian käymään tavallisessa fysioterapiassa, niin olo tosiaan vain paheni. Nyt sen tajua miksi. Varmaan asiantuntevampi omt-fysioterapeutti olisi osannut toppuutellakin liian tehokasta jumppaa alkuvaiheessa.
Kerran käydessäni fysioterapiassa, kun oma terapeuttini ei päässyt minua hoitamaan, paikan omistaja teki hoidon mulle. Olin hyvilläni, kun oletin, että hän kokeneena osaa varmasti hommat paremmin ja tietää vaivasta paljonkin. Hän kyselikin aivan tyhmiä, kuin olisin ollut pikkulapsen tentattavana.Kysyi miten olet voinut? Mä, et huonosti, olen sairaslomalla. Hän: Miksi olet sairaslomalla? No, kun niskat niin huonona ja heikottaa ja pyörryttää kokoajan. Hän: Miksi sua heikottaa ja pyörryttää???? Jos oisin räväkämpi persoona oisin varmaan suuttunut totaalisesti. Aivan kuin hänellä ei olisi ollut mitään tietoa miten oikeasti ihminen oireilee kun niskat ovat aivan totaalisen jumissa!!Todella tyhmiä kysymyksiä ammattilaiselta!
 
Heippa! On taas ollu aika kämäset oltavat viimepäivinä, mutta -hassua kyllä- kun avasin tän keskustelun, ni mieliala kohos kummasti =) ... kiitos siitä !!! Oon koittanu taas lisätä jumppaani lisää liikkeitä, mut mulle aina käy näin, et sit oon kohta totaalijumissa, ja joudun vähentään. Saati jos on jo voinu vähän aikaa paremmin ja "olot" alkaa taas, ni mieliala "romahtaa" ja sitte onkin taas tosi kämästä :/ mur... ! Ja onko pakko tunnustaa, et mä oon ollu tällanen jo 6 vuotta, ja ihan tosiaan: tää niska hallitsee mun elämääni :( !
Mä myös tarkotin "eriparisilmillä" näön hämärtymisiä, silmän/silmien väsymistä, hitaalla oloo ja "lipsumista"(autolla hämärällä ajaessa).
Ja juu Elina-81 :hug: mä luulen, et myös sä kärsit just tästä samasta viheliäisestä vaivasta! Oireet vaan on niin moninaisia ja omituisia, et ihan väkisin mieleen tulee kaikkee "pelottavaa", ja se taas aiheuttaa lisää jännitystä jne jne... Ja mulla ainakin, oon käyny kaiken maailman lääkäreillä (yleis- sekä, tk- että yksityisillä, erikoishämmaslääkärillä, neurologilla ja fysiatrilla)"todisteluttamassa" ittelleni, että oon ihan ok. Ne ei siis oo ees halunnu tutkia mua sen kummemmin.
Toi fysiatri meinas että "sun niska taitaa olla aika hankala? " =) ja yllättäin suositteli OMT-terapeuttia. Ja silti, joka kerta ku jumiutuminen iskee, kaikki "kammovaihtoehdot" tulee mieleen -pöljä !
Noi tavalliset hierojat on musta vähän niin ja näin, mulla yks tosi "tehokas" yksilö hiero tehokkaasti pään moneks päiväks ihan pökiin. Toinen taas ihmetteli (kun lapset oli 3 ja 1) et "kuinka sä voit olla näin jumissa, kun oot VAAN kotona :eek: ?" ... ja täälä yhä lepäilen laakereillani, yhtä jumiutuneena ;) !
Hampaista puheenollen, mulla on myös yliliikkuva leuka (jee) ei siis purkkaa, irtiksiä tms. pitäs syödä ollenkaan. Hammaslääkäripelon lisäks, mul on alaviisaudenhampaat ina hitusen näkyvillä kulmista ja ne on silleen viimesten poskihampaiden alla, ettei ne mahdu sen enempää puhkeen. Se "täti" on niitä vainonnu (poistaa siis =) ) jo monta vuotta, mutkun MÄ PELKÄÄN :eek: !!! En mitään ällömpää tiedä, kun et aletaan kaiveleen niit esiin sieltä pala palalta... hyi ! Mul on taas aika reilun viikon päästä... pitäsköhän mun kuiteski "hankkiutua niist eroon"??? Voikohan ne aiheuttaa muutakun just tulehtumista?
 
Mä täällä taas :)
Mä uskon, että liika jumppaaminen ei ole hyvä, jos paikat on totaalisesti jumissa. Kun aikoinaan kävin selän vuoksi omt:llä, niin nimen omaan sanottiin ettei saa jumpata ennen kuin hän on paikkoja tarpeeksi aukonut. Ja jumppa aloitettiinkin sitten todella varovaisesti. Muutama pieni liike kerralla ja niitäkin vain pari kertaa. Ja jos tuntui pahalta, piti lopettaa. Mutta pikku hiljaa edistymistä alkoi näkyä.

Hampaista vielä. Mulla on myös alhaalla toinen viisaudenhammas kuten Mysanilla. Ei mahdu sinne ja pitäisi leikata pois. Näin sanottiin jo varmaan kolme vuotta sitten. Mä pelkään niin sitä, etten ole vielä uskaltanut varata aikaa :ashamed:

Niin ja tämä meidän vaivahan on yleinen pienten lasten äideillä. Omt sanoi mulle,että kahtoi heti mun ryhtiä, kun istuin tuolilla ja käytiin juttuja läpi eka kerralla. Rintaranka ja hartiat on "valahtanut" eteen päin. En osaa oikein sitä selittää. Mutta tämä on tullut paljosta lasten kantamisesta.

Hieronnasta: Nythän mua ei siis omt:llä hierota ollenkaan, vaan paikkoja auotaan muulla tavalla. Tosi kevyitä ja pieniä liikkeitä, mutta juuri oikeista paikoista. Osasi kyllä terapeutti löytää juuri ne paikat, jotka on mua vaivannutkin.
 
Heippa!

Oli ihana tulla koneelle ja huomata, että olitte lukenut mun kirjoituksen :hug: Aina helpottaa kuulla, että toisilla on ollut samanlaiset oireet kuin itsellä. Mä olen muutenkin tosi herkkä kaikissa sairausjutuissa. Jos luen netistä jonkun oireen, niin kohta tuntuu että se on myös itsellä. Mä olen ihan liikaa surffannut tuolla MS-liiton sivuilla, ja fiilis onkin nyt että tää mun homma on fifti sixsti MS-tautia tai sit lihasjumia. Siellä oli yhdellä tytöllä ollut just sellaista jatkuvaa huimausta kuin olisi humalassa koko ajan, ja sitten noita silmäoireita kuten valonarkuutta yms. MS-taudin oireisiin liittyy aika lailla toi huimaus ja sit kaikki silmäoireet. Tää on ihan hirveetä elää epätietoisuudessa kun ei tiedä varmasti mikä itsellä on. Välillä aina tulee helpottunut olo kun lukee näitä teidän kirjoituksia, mutta sitten taas alkaa välillä pelko hiipimään takaraivoon kun luen tosta MS-taudista. Jos olette luulosairaita (kuten allekirjoittanut) niin älkää menkö millekkään MS-liiton sivuille :attn: :D

Menee hermo tähän huimaukseen, kun tuntuu että pää ei saa ollenkaan levätä, vaan aina on joku huimauksen muoto meneillään. On tähän jo omalla tavalla tottunutkin, kun ei vaan voi asialle mitään. Huomenna menen taas hierontaan ja tiistaina sit fysioterapeutille (käsittääkseni taitaa nää OMT-terapeutin hommat ja myös niksautukset). Laitan sit lisää juttua ensi viikolla et miten mun päässä hurisee ja onliko fysioterapiasta apua :D Mä en oikein tiedä mitä tehdä liikunnan kanssa, kun olen tottunut kuitenkin urheilemaan joka viikko. Täytyy varmaan kysyä siltä fysioterapeutilta, että mitä se on mieltä. Toivottavasti se osaa sanoa, että johtuuko mun huimaus niskoista. Onko kukaan teistä pelännyt missään vaiheessa MS-tautia?

Kuinka monta kertaa muuten olette käyneet viikossa siellä OMT-fysioterapeutilla ja onko tietoa siitä olisiko Tampereen seudulla joku hyvä OMT-fysioterapeutti?

Kiitos vielä hirveesti teille vastauksistanne :flower:
 
Tampereen seudulta en valitettavasti osaa suositella ketään, mutta joskus aikoinaan, löysin sattumalta lista Suomen OMT-fysioterapeuteista. Siellä oli kaikki yhteystiedot. Selkäni vuoksi kävin omt:llä aikoinaan joka toinen päivä aluksi ja lopulta yksi tai kaksi kertaa viikossa. Jotkut käynnit oli vain 15 min pituisia. Riippuu tietysti vaivan vaikeudestakin nämä.
Nyt käyn kerran viikossa. Mun terapeutti on niin kiireinen, ettei tahdo saada aikoja. Kelaltahan saa osan maksusta takaisin, kun on lääkäriltä lähete.
Tavallinen fysioterapeuttikin tietysti osaa jonkin verran "naksuttelua", mutta koulutuksia ei voi verratakaan keskenään. OMT osaa siis hyvin nämä oireiden syiden selvittelyt (kokemusta on siis molemmista :) ).Ja tietysti OMT-fysioterapeuttienkin ammatitaidoissa on eroja.

Niin, ja Elina, älä odota liikoja eka käynniltä. Yleensä vasta muutaman käynnin jälkeen alkaa helpottaa, jos vain on paikat kunnolla jumissa. Mun selkävaivat aikoinaan helpotti vasta muutaman viikon jälkeen. Ja terapeutti varoittelikin mua aluksi, että saattaa olla kipeä alkuunsa.
 
Tuttuja juttuja, luin siis osan tästä rimpsusta =) Suosittelen lämpimästi kaikille tuota omt-fysioterapiaa, koska heillä on pitempi ja syvemmälle ihmiskehoon ulottuva koulutus. Olen vuosia käynyt tässä hoidossa, koska nikamillani on taipumus kurjiin fasettilukkoihin joita sitten availlaan joskus tarvittaessa. Kuntosalille olen myös saanut hyvät ohjeet, juuri minun kropalleni sopivat. Itsehoito-ohjeita saa myös kotona tehtäväksi jos niitä vaan pyytää =)

Tämän vuoden kesänä sain myös viimein tietää että sairastan fibromyalgiaa. Oli suuri helpotus tietää tämä, koska sain tähän lääkkeet ja paljon tietoa =)
 
Nyt kyllä silmään pisti ( onneks ei kovasti :LOL: ) nää teidän jutut:) Mm.toi huimaus oli just kun mun näppiksestä lähtöisin. Just viime viikolla oli viimeinen hierontakerta 10 kerrasta..Mulla kans ongelmana toi huimaus,kun niskat/hartiat niin jumissa! Poika painaa about 11 kg,ja kun tulee kannettua aika toispuoleisesti oikeella puolella lasta.Hieroja sanoikin yhdessä vaiheessa olikohan joskus 7:nnen hierontakerran aikaan,että sä vaan jäykistyt mitä enemmän hieroo :D Joka kerta kun hieroja naksautti selkärankaa,niin aina kuului raksahduksia pääasiassa lapojen välistä,joskus useitakin raksahduksia. Ja nyt viimeisellä kerralla hieroikin enemmän vasenta puolta,kun sanoi että se puoli enemmän jumissa.

Meidän kunnassa ei taida noita omt-terapeutteja ollakaan..on tääl näköjään ainakin yks varsinainen fys.hoitolaitos ja sit toi terkkarin oma fys.terapia. Tohon yksityiselle (? ) tietty pääsis ku maksais itte,mut lääkärin lähetteellä sais varmaan lähetteen terkkarin fysioon. Osaiskohan ne auttaa:/Mäkin tahtoisin tän huimauksen pois :'(
 
Ihan tohkeissani luen täällä tätä ketjua. Niin samanlaisia oireita on teillä kaikilla, että ihan kuin olisitte mun oireita luetelleet. Mä oon käynyt keskustelua tolla 'ahdistus-ketjussa' ja sieltäkin olen monta vastausta ongelmaani saanut, mutta nyt tuli taas uus näkökulma asiaan.
Mulla on teini-iästä ollut huimauskohtauksia (siis sellasia et huone tosiaan pyörii, joutu oleen koulusta monesti pois jne...) ja niihin ei löydetty vastausta. Mun nikamat on myös olleet aina yliliikkuvat ja naksahdelleet ja selässä on alimmissa nikamissa kulumia, mun selkäranka kun on J:n muotoinen normaalin S:n sijaan. Oireita mulla löytyy muutoinkin paaaaljon: niskakipu, raajojen puutuminen, näköhairiöt (toinen silmä sumeampi, häivähdyksiä), päänsärky, korvakivut, korvan soiminen ja humina, hengenahdistus (lähinnä tuntuu ettei saa happea vaikka kuinka hengittelee syvään), ällö olo ja ylävatsan närästystyyppiset oireet, voimattomuus (ei vaan jaksa tehdä mitään, olo heikko), väsymys (herään joka yö vähintään kolme kertaa ja uudelleen unen saanti vie n. vartin) ja sitten ne paniikkikohtaukset vielä ilkeimpänä oireena. Kävin lääkärissä moooonissa kokeissa ja loppudiagnoosi oli, että kärsin paniikkikohtauksista joille ei ruveta tässä vaiheessa tekemään mitään. Nyt aloin sitten mietiin sitä (nää teidän kirjoitukset luettua) että jospa se ei olekaan paniikkikohtaus vaan niskat on niin jumissa, ettei veri kierrä kunnolla sit tulee huono olo mitä mä säikähdän ja siitä tulee sit se paniikkikohtaus. Ne kun iskee yleensä aina kun nousen aamulla sängystä tai sit päikkäreiltä tms. Mä kysyin lääkäriltä silloin et voiko olla mahdollista et mun kaulasuonissa on joku tukos jos noi lihakset on jotenkin jumissa. Se kuunteli kaulan suonia ja sano et kohina kuuluu, kyllä veri virtaa. Kysyin sitten et jospa se onkin joku ahtauma. Ei kuulemma mahdollista vielä mun ikäisellä.
Kiitos teidän neuvojen, taidan varata ajan OMT-fysioterapeutille, täytyy hänen kans keskustella tuosta fibromyatiastakin, jos hän osaisi antaa jonkunlaisen mielipiteen siihenkin. Siinä kun on samantyyppisiä oireita. Meidän kylässä kun ei ole reumatologia niin en ole päässyt vielä tuosta fibromyatiastakaan selvyyteen et jos nää oireet onkin sitä.
Mutta paljon taas helpotti jo pelkästään lukea muiden oireita, kun välillä tuntuu et mikä mua vaivaa ja sitä kehittelee vaikka kuinka pahoja diagnooseja, jonka jälkeen ei uskalla mennä ees sinne lääkäriin :whistle:
 

Yhteistyössä