Jännitysniska...

Heippa, olen uusi täällä, lueskelin tätä ketjua ja alkoi tuntua tosi monet oireet niin tutuilta, psyykkiset paniikki- ja ahdistusoireet mukaanlukien, että tuntu että tämä voisi olla just oikee paikka mulle.
Olisi kiva nähdä löytyiskö täältä "sielunkumppania" joka jakaisi minun kanssa edes suurimman osan oireista, kun niitä tuntuu olevan kunnon liuta.

Elikkä täältä löytyy 19v nainen, minun varsinaiset tähän liittyvät oireet alkoivat vasta parisen viikkoa sitten. Tänä kesänä olen stressaillut paljon enemmän kuin ennen. Yksi iso stressin aihe oli kun löysin muhkuran rinnasta ja vaikka nuori olenkin niin en sitten silti pystynyt olemaan ajattelematta että mut mitä JOS.. Ja tein sen vihreen että päädyin googleen uudestaan ja uudestaan, vaikka se ei ikinä auttanut tai lohduttanut vaan pahensi vaan. Muutenkin kyllä ollut taipumusta jo usean vuoden ajan erilaisiin ns. pakko-ajatuksiin ja pakko-oireisiin, lääkkeitäkin söin jossain vaiheessa mutta sitten tahdon voimalla yritin pärjätä ilman ja pärjäsinkin nyt viimeiset pari vuotta.
Tuntuu että ehkä tuo stressailu sitten aiheutti tän nykyisen vaivan. Se alkoi niin että yksi päivä vihloi pari kertaa pään oikealle puolelle ohimon alueelle ja tuli "huimaava olo". Eli siis ei sellainen että maailma pyörisi tai että kaatuisin vaan sellainen yleinen tokkura-olo. Ajattelin että menee varmaan ohi mutta sitäpä jatkuikin päivästä toiseen. Se vaan alkoi se yksi hetki, sitä ennen ei ollut ollenkaan, siksi on tietysti pelottanut että jos siellä päässä silloin jotain tapahtui. Ne vihlaisut tosin eivät olleet kovinkaan pahoja. Mutta jälkeenpäin ajateltuna minulla oli kyllä ollut viikkoja aiemminkin lisääntynyttä päänsärkyä ja yleistä väsymystä, en tiedä liittyykö samaan juttuun, ehkä.
Stressi ja ahdistus tietysti kasvoi käsi kädessä sen kanssa kun oireita tuli lisää, päätä alkoi särkeä joka päivä useammin ja kovemmin seuraavan viikon aikana, söin särkylääkkeitä väh. 1 päivässä käytännössä joka päivä, aluksi tuntui auttavan, loppuvaiheessa ei mitään vaikutusta enää. Silloin muutama päivä huimauksen tunteen alkamisen jälkeen tuli myös ajottaisia niska-hartia kipuja ja jäykkyyttä, tuntui välillä selvästikin kipeältä esim. hierottaessa. Tottakai olin mennyt tämänkin googlailemaan kun ihmettelin mistä on kyse, ja suurin ahdistuksen ja pelon aihe oli, että minulle on tullut joku aivoverenvuoto joka oireilee etukäteen ennenkuin se lopulta puhkeaa kunnolla. Ja kun olin lukenut juttuja että joillakin on mennyt just se viikko ennenkun se kunnolla repeää, niin viikon kuluttua omien oireiden alkamisesta ahdistus oli niin korkealla että päädyin sitten päivystykseen. Lääkäri teki vaan jotain perustutkimuksia esim. näenkö kahtena ja pysyykö tasapaino yms, ja sanoi ettei usko että on neurologista ja johtuu todennäköisesti niskajumitilasta. Olen ollut pään magneettikuvauksessa 2010 pahoinvoinnin takia, silloin kaikki oli ihan kunnossa, mutta onhan tuosta jo 4v.. Joka tapauksessa ahdistus on helpottanut lääkärikäynnin jälkeen, olen syönyt iltaisin Sirdaludia, päänsärky sen jälkeen huomattavasti vähentynyt, joskin vihlontaa on silti päivittäin ja niska-hartiakipua myös. En tiedä vaikuttiko se Sirdalud, enemmän uskon että olen pystynyt henkisesti rentoutumaan paremmin mikä on myös rentouttanut lihaksia.
Kokonaan ahdistus ei ole todellakaan lähtenyt. Minulla on tähän ahdistukseen nyt selvästi liittynyt vakavien sairauksien ja kuoleman pelkoa, oireita on ollut niin iso kirjo että olen käynyt mielessäni läpi ison listan "mahdollisista" sairauksista, esim, rinta- tai keuhkosyöpä, sydänviat (rintakehän kipuja on usein),
aivoverenvuoto tai aivoverenkierron häiriö, aivokasvain.. Ja uusia pelkoja ja ajatuksia tuntuu vaan tulevan koko ajan, sitä mukaa kun tulee uusia oireita. Jos saan mielenrauhan yhdestä asiasta niin joku toinen ahdistaa sitten vähintään yhtä paljon. Tosi rasittavaa ja vie oikeasti voimat, ärsyttää että varsinkin tässä iässä kun sitä voisi olla tekemässä vaikka mitä niin tuntuu ettei jaksa.

En tiedä jaksaako joku lukea vielä tässä vaiheessa kun olen jo sellaisen romaanin kirjoittanut, mutta toivottavasti! Koska minulla on iso kasa näitä oireita, niin haluaisin vähän kuulla että onko teillä muilla ollut näitä, joittenkin kohdalla minun on nimittäin vaikea yhdistää niitä niskajännitykseen ja se tietysti lisää pelkoa siitä että kyseessä onkin jotain vakavampaa.. Eli tässä nyt niitä oireita mahdollisimman yksinkertaisesti:

- huimaava, hutera tunne, lieventynyt ajan kanssa, tällä hetkellä tuntuu lähinnä jos nousen liian nopeasti ja joskus satunnaisesti, aikaisemmin sitä oli 24/7
- Monenlaista päänsärkyä, etenkin alussa sijoittui vahvasti oikealle puolelle päätä, johon liittyi myös oikean silmän ja korvan lievää kipua. on ilmennyt mm. paineen tunteena koko päässä, sykkivä tunne päässä (silloin ei ole kipua), nopeita vihlaisuja joiden kivuliaisuus vaihtelee, "kylmän" tuntuisia pistoja ja vihlaisuja tosin kohtuu harvoin, joskus harvoin myös tasaista jomotusta, lähinnä tämä päänsärky ilmenee vihlontana. Kerran tuntui sellainen "viiltomainen" tunne vasemmalla puolella joka kulki päälaelta ihan alas niskaan asti kylmänä väreenä, onneksi on tullut toistaiseksi vain kerran, se oli pelottavaa.
- Silmäkuoppien jomotusta yleensä yhtäaikaa päänsärkyjen kanssa
- Oikean korvan lievää kipua ja välillä "lämmin" tunne oikeassa korvassa, päälle päin ei näytä eikä tunnu erilaiselta
- Uusimpana oireena näkökentän "virheitä", eli mm. valopisteitä ja "välähdyksiä" lähinnä katsealueen reunoilla ja etenkin aamuisin mustia "haituvia" leijailee näkökentässä. Ei ole onneksi koko ajan eikä ole vielä hirveästi häirinnyt.
- Korvat tai etenkin oikea korva tuntuu välillä vähän tukkoiselta, kerran tuli sellainen pelottava "humahdus" että molemmat korvat menivät sekunnin aikana lukkoon ja aukesivat vuorotellen, ei mitään hajua miksi :O kuulo-ongelmat kuten se tukkoisuus ja "humina" on uusia oireita, ihan alkuvaiheessa ei ollut ollenkaan. Korvat tarkistettiin lääkärillä eli ainakaan mitään korvatulehdusta ei ole.
- Pari kertaa olen herännyt melkein tasan klo 5 aamulla huonoon oloon joka tuntuu mahanpohjassa asti (tottakai ensimmäisenä paniikki että aivokasvain). Ekalla kerralla kesti puoli tuntia, toisella kerralla noin 5 tuntia. Onneksi on tullut vain sen pari kertaa toistaiseksi, onko kukaan muu herännyt yöllä huonoon oloon!?
- Sellainenkin ilmeni pari päivää sitten että vasemmalla puolella rintakehässä aika ylhäällä, vähän matkaa solisluun alla tuntui "kireältä", se ei tuntunut että olisi kovin syvällä mutta sellainen kireä tunne, voisi kai olla lihaskin. Sen jälkeen vähän myöhemmin tosin tuli vasemman käden kipua ja voimattomuutta ihan olkapäästä asti, pelotti että on joku sydänkohtaus tulossa. Myöhemmin samankaltaista kipua oli sitten myös oikeassa kädessä, jotenkin se rauhoitti.
- Täällä puhuttiin "pulputuksesta" ja luulen että kyse on samasta mitä on itselläkin elikkä joskus erityisesti kaulan alueella saattaa "sykähtää" pari kertaa, tuntuu että sieltä pomppaa jotain ulos.. Samaa on ollut myös mahan alueella, joskus olen rennosti mutta kun katson mahaa niin se "tärisee", näkee selvästi paidan läpikin, en tajua miksi.
- Kipuja on ollut laajalla alueella. Pääkipujen lisäksi esimerkiksi leuoissa, kaulan sivulla, niskassa ylhäällä ja alhaalla, hartioilla ja olkapäissä, lapaluiden kohdalla, keski- ja alaselässä ja käsivarsissa. Myös rintakehän kipuja on mutta niitä on ollut jo kauan ennen muita oireita, en siis oikein usko että liittyy tähän.
- Jatkuva naksuminen! Leuat naksuu kun niitä liikuttaa, esim. haukottelee, joskus syödessä ja puhuessa yms. Sen lisäksi päässä ja kaulassa tuntuu jatkuvasti naksahduksia kun teen pieniäkin liikkeitä. Kuulin naksumisia jo aiemmin mutta nyt ne ovat lisääntyneet. Joskus saattaa naksahtaa kovastikin, kipuja niihin ei liity. Ärsyttää kun sekin lisää sitä pelkoa että joku kerta naksahtaa "kunnolla"
 
Ja nyt tässä parin päivän aikana ollut sellastakin jännää että korvissa, etenkin oikealla tuntuu sekä kylmiä että kuumia tuntemuksia, ei nyt tietysti yhtäaikaa.. Ja korvat on alkanut lukkiutua aina silloin tällöin. Tuntuu vähän oudolta miten johonkin niskajännitystilaan voi liittyä niin paljon kaikkea, tosin osa varmaan liittyy myös jotenkin stressiin ja ahdistukseenkin. Eipä tässä nyt muu auta kun raahautua fysioterapiaan ja katsoa mitä mieltä on, mikä auttais.
 
Heissan!!!

Ihana oli löytää tämä ketju!!
Mulla alkoi tasan kaks viikkoa sitten oireet! Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Huimausta, tai outoa pyörryttävää oloa pään sisällä. Epötodellista ja sumeeta oloa....Ajoittain tosi leijuva tunne. Niskaa ja takaraivoa puristaa.....Välillä sellainen polte. Niska tuntuu jäykältä. Mutta pahinta on oudot silmä ja näkö oireet!!!
Vaikea edes selittää. Olen kulmat kurtussa kaiken aikaa kun katsetta vaikea tarkentaa. Ja jotenkin seuraan mun silmiä kaiken aikaa, että miltä se maailma näyttääkään. Siis pelkään katsoa omilla silmillä...Jos niin voi sanoa. Normaalistihan ihminen ei kiinnitä huomiota katsomiseensa, niin nyt tuntuu että katrse jumittuu oudosti. Esim. autoajelulla jos istun repsikassa niin en osaa enää luonnolliseti katsella maisemia vaan jotenkin valikoin mihin kohtaan silmäni laitan. Äh...Vaikea selittää,mutta koko automatka menee omien oireiden seuraamiseen.Mitään en osaa enää tehdä luonnollisesti ja nää silmäoireet aiheuttaa niin rajua sisäistä pelkoa ja ahdistusta että se lamauttaa minut. Helpointa vain makailla ja etsiä netistä tietoa mikä mua vaivaa :-(Tuntuu että pimahdan kohta näiden oireiden ja olojen takia. Myös ihmisiä on vaikea katsoa silmiin....Siis tosi vaikea!!!!!!
Pari viikkoa sitten nukuin viel'ä hyvin....Mut nyt ahdistus ottanut niin rajun otteen....Että unettomuus rajua. Vaikea tehdä mitään, edes kotihommia kun silmät niin jännittyneet. Välillä pelottaa että oonko jo psykoottinen näiden silmäoireiden perusteella.
Onko muilla vastaavia silmäoireita?????????

Entä pystyttekö oireiden ollessa pahimmillaan keskittymään mihinkään??
 
ai niin, sitten on myös sellaista että yhtäkkiä, esim. istuessani tietokoneella niin saataa pään sisällä tulla sellainen kiertohuimaus olo. Kestää ihan vain muutaman sekunnin...Mutta hitto että aina pelästyn :-(

MÄ haluan oman itseni takaisin!!!!! Tää on ihan kamalaa!!!! :-(
 
Kuulumisia..
Lihakset nykii edelleen JOKA paikassa, päätä särkee joskus, kasvoissa pistelee,raajoissa pistelee, pistävää kipua vatsassakin... Tuntuu että sekoan varmaan kohta.. Nykimistä on paljon ja se kyllä jo pelottaakin! Lisäksi pelottaa ajoittainen puheen puuroutuminen.. Tuntuu että puhuminen on hankalaa ja etenkin r ja muut konsonantit tökkii. Onko muilla mitään vastaavaa??
Sain lähetteen vatsan ultraan, kaulan ultraan ja pään magneettiin. Kaikki tehty ja ovat ok. Sain jonkun paniikkikohtauken ja menin taas lääkärille. Kirjoitti lähetteen ENMG-tutkimukseen.. Toisessa kädestä ja jalasta tehtiin, tulos ok, mutta silti stressaa ajatus jostain vakavasta.
Lähisukulaisen kuolema sai kaikki oireet triplaantumaan.. Soitin lääkärille ja sain ajan psykologille, sinne menossa perjantaina.

MITÄ TÄMÄ VOI OLLA??
 
Hei kaikille! Olen lueskellut tätä kekustelua pitkään, muttanyt on pakko kysyä... siis millaidta on tedän kokemanne pulputus tai elohiiret lihaksissa? Mulla on sis takana pitkä historia jännitysniskan kanssa mutta muutama päivä sitten alkanut elohiirimäinen tunne molemmissa jaloissa ajaa mut hulluuden partaalle... voiko tällainen johtua niskoista? En voi keskittyä mihinkään tän tunteen takia. :ashamed:
 
Mulla alkoi huimaus vähän yli kuukausi sitten. Sitä ennen mulla oli monta kuukautta vihlaisuja päässä, käden puutumista jne. Niska ei ollut edes kipeä, mutta selkä sitäkin enemmän.

Mutta sit istuin 4 tuntia junassa huonossa asennossa, ja seuraavana yönä ihan kamala olo. Silmissä vilkkui ja aamulla, kun heräsin, niin pikkuhuimaus oli muuttunut keinukseksi. No, eka en sitä säikähtänyt, koska muistelin, että joskus 6 vuotta sitten oli samaa junamatkan jälkeen.

Se ei kuitenkaan mennytkään ohi, ja sitten niskat vasta jumahtikin... Kävin lääkärissä kuvauttamassa niskat ja alaselän, fysioterapeutilla, osteopaatilla... Nyt viimeisimpänä kiropraktikolla, joka onnistui paikantamaan ongelman. Mulla on hypermobilisoitunut niska, jäykkä keskiselkä ja vähän vinoutunut lantio. Kaularangan nikama numero 4 on työntynyt taaksepäin, minkä takia kallonpohja kääntyy väärään asentoon. Huimaukseni aiheutuu siis tästä.

Lohduttavaa tietää syy, mutta huimaus ei hetkessä sitten paranekaan... Kiro aikoo jossain vaiheessa yrittää työntää nikamaa takaisin paikalleen. Joudun myös käymään kuntosalilla ja tekemään niskajumppaa. Huimaus onkin nyt vähän lieventynyt, mutta koko ajan jäytää pelko siitä, ettei tämä lopukaan koskaan ja joudun loppuelämän olemaan "laivassa".

Aamuisin mua ei huimaa, eikä illalla, kun saan rentoutua omassa sängyssä. Liikunta auttaa myös, ja sen jälkeen huimaa vähemmän. Mutta töissä kun pitää käydä, niin sepäs vasta pistää huimaukselle puhtia. Näyttöpäätteellä töitä teen niin kuin moni täällä.

Omat oireeni:
- keinuttava huimaus, johon kuuluu myös ympäristön keinuminen
- oikean käden puutuminen
- kasvojen kihelmöinti
- silmäoireet (lumisade, höttöset)
- särky ylähampaissa
- niskan rutina

Syitä omaan tilaani:
- työskentely väärässä asennossa -> nikama alkanut siirtyä pois paikaltaan
- heikot niskan lihakset
- yliliikkuvuus niskassa, aliliikkuvuus selässä
- stressaaminen ja jännittäminen

PAHINTA KAIKISTA ON KUITENKIN _LUULOTAUTISUUS_. Mulla kaikki vaivat on parantunu sillä, kun olen vain lakannut ajattelemasta niitä. Yhden viikon kulutin sängyssä itkemällä huimaustani, mutta eilen kuntosalin jälkeen olo oli mitä mainioin. Mitä enemmän ryven säälissä ja ajattelen pahinta, sitä huonommaksi olo menee.

Oireiden analysointi on mulle myrkkyä. Oon diagnosoinu itelleni kaikki taudit MS-taudista vatsasyöpään ja ollut sen takia todella masentunut. Mun on vaikea tajuta, että olen terve ihminen, jolla ei ole mitään sairauksia. Pitäisi vaan lopettaa oireiden lukeminen...
 
Onneksi mulla on ollut hyvät lääkärit, jotka ei ole lainkaan vähätelleet ongelmaa! Kun lukee teidän muiden juttuja, niin avun saaminen näyttää olevan välillä tosi vaikeaa.

Riemukseni oon huomannu, että noi silmähöttöset on vähentyneet, kun niskakin on vähän parantunut. Sanokoot lääkärit mitä sanoo, mutta mun mielestä noiden silmäoireiden lisääntyminen niskavaivojen aikana on selkeä yhteys. Pahimmillaan on tosiaan silmissä välkkynyt öisin.
 
Onko teillä kaulan/nielun kipuilua? Mulla kaikki ihan jumissa. Kaulalla oikealla patti joka on paikallaan. Löydän vastaavan myös toiselta puolelta mutta pienempänä..
Päätä kääntäessä varsinkin alas nielussa tuntuu kummalliselta ja patin kohdasta myös. Korvatkin suhisee, paukkuu ja vihloo. Mitä tämä on??:(
 
Mulla ei ole selän ja niskan kipu juurikaan hellittänyt, vaikka oon kuukauden käynyt salilla. Kerran kävin hieronnassa ja siitä tuli hyvä olo peräti tunniksi ennen kuin niska jumahti taas kasaan.

Huimaus on onneksi lieventynyt edelleen, ja nyt jäljellä on vain tunne, että vajoan lattian läpi. :/ Melkein jopa ärsyttävämpää kuin se huimaava huimaus, mutta onneksi parannusta näkyy koko ajan.

Ainiin ja mulla on ollut myös kurkun kireyttä / outoa tunnetta kurkussa, kun jumi on ollut pahimmillaan!
 
Hei kaikki!olen kanssa lukenut tätä palstaa pitkään mutta vasta nyt liityn keskusteluun.Omat niskavaivani alkoivat vuosi sitten,siis PAHAT vaivat...ainahan ne on vaivanneet mutta tuolloin tuli jyrä päälle. Hirveä olo,huimaus,sydämen muljahdukset,näköhäiriöt,naaman puutumiset ja oudot silmien/poskionteloalueen säryt. Neljäs lapseni oli tällöin 3kk vanha ja olin imettänyt yöt ja päivät huonoissa asennoissa ja alkuvaiheen imetys oli vielä kivuliasta ja stressaavaa...yöllä nukuin missä asenossa sattuu ja heräilin usein käsi puutuneena. Mutta tämä tammikuu 2014...järkyttävää,sellaista oloa en ole koskaan koneut enkä halua enää kokea!Hakeuduin osteopaatin hoitoon ja niskasta ja rintarangasta löytyi paljon lukkoja,myö purenta lihakset olivat täysin jumissa. Tästä alkoi hoito ja 1kk jälkeen olo alkoi olla jo paljon parempi...puutumiset ja säryt kyllä jatkui ja silmät oli tosi oudot. Sitkeää hoitoa,jumppaa,lihashuoltoa...toukokuuhun mennessä puutumiset ja huimaus oli poissa mutta kesän alussa alkoi järkyt hermokivut.Elin kesän särkylääkkeillä ja olo oli muuten ok. Syksyllä kun kivut jatkui kävin myös neurologilla,fysiatrilla ja niska kuvattiin. Ei mitään löytynyt. Likunta ja jumppa auttoi mutta lokakuussa vaivat taas alkoi...hakeudun nyt kiropraktikolle ja apua alkoi löytyä. Olen huomannut että liikunnalla ja hieronnalla niskat pysyy parempina mutta kun jumittuvat ovat aivan kauheat!Välillä kipuun ei auta edes särkylääkkeet yleensä auttaa Arcoksia ja öisin otan välillä Klotriptyl Miteä mitä fysiatri määräsi ja se pahassa paikassa kyllä auttaa!Tällä hetkellä tilanne on hyvä ja pärjään itsekkin jo aika hyvin niskojeni kanssa mutta kun tilanne on paha,se todella on paha.Ärsyttävintä ehkä kipujen säteily ja silmäoireet.Kivut säteilee silmien ja poskiontelojen aueelle,korvat välillä soi ja silmät on välillä kuin eri paria ja Nikama: silmissäni todella myös välkkyy pimeässä...selitystä tälle ei ole ja silmälääkäri sanoi silmien olevan kunnossa, tosin totesi että se voi johtua lasiasvenytyksestä myös. Mutta tuo välke ärsyttää todella mutta se on kyllä harventunut paljon. Että näillä mennään ja hoitovapaa menossa...mitenköhän sitä pärjää työelämässä syksyllä ;)?
 
Hei vaan, löysinpä googlettelulla (jota on tapahtunut viime aikoina ihan liikaa) tämän ketjun! Ja kerrankin tuli semmonen hakutulos, joka on lisäpanikoitumisen sijaan antanut hieman lohtua mulle! Kerronpa siis oman "tarinani".

Oon 28-vuotias nainen ja mulla on "aina" ollu herkästi kipeytyvät niska-hartiat. Sen suurempia ongelmia ei oo kuitenkaa ollu. Syksy on ollu aika stressaava (näin jälkeenpäin ajateltuna) mutta olen voinut suht hyvin. Lokakuussa sitte alkoi pieni pääkipuilu. Ei kovaa kipua, mutta jatkuvaa jomotusta, johon on jo tottunut. Pääkivun kanssa pystyy olemaan vaikkei se oo mukavaa. Sitten noin viikko pääkipuilun alkamisesta yks kaks yhtenä iltana kasvojen oikeaa puolta, huulia yms. alkoi kihelmöidä ja tulla puutuneisuuden tunnetta. Ihan paniikissa ehdin tietty aatella että nytkö se aivoveritulppa tuli. Meni kuitenkin muutamissa tunneissa ohitse. Sen jälkeen alkoi vähän väliä tulla puutumisia kasvoihin, ensin oikealle ja sitten vasemmalle puolelle. Sitten päänahkaan tuli semmosia puutuneita kohtia, jotka ei kädellä kosketettaessa ollut tunnottomia mutta ikäänkuin niissä kohdin ois ollu joku tarra/laastari päällä kun oli koskettamatta. Puutumisia tuli lopulta myös käsiin ja jalkoihin! Sitten tuli huimaus. Aluksi pientä pyörintää ja sitten alkoi tulla huimauskohtauksia, jolloin koko maailma pyöri ja sivuaskeleita piti ottaa. Nämä kohtaukset on kestäny muutamasta tunnista noin päivään. Ei oo mitenkään asentoon liittyvä vaan on olemassa periaatteessa kokoajan. Toki pahenee jos tekee äkkinäisiä liikkeitä. Pahoinvointia on myös ollu, semmosta pientä kuvotusta. En oo kuitenkaan oksentanut. Seuraavaksi alko leukoja särkemään, aivan ku ois vetäny kilon sitkeintä toffeeta. Päässä myös kamala paine, etenkin silmien takana ja poskionteloissa ja kasvot on muutenkin jotenkin "kireät". Kaukonäkö on selkeästi heikentynyt, en esim. näe tv:n tekstityksiä siristelemättä vaikka vielä alkusyksystä näin. Korvia särkee ja välillä humisee/kohisee. Kurkussa on palan tunne ja nieleminen on jotenkin "työlästä". Kaikista uusimpana oireena mulla on semmonen että tuntuu ettei kieli mahdu hampaiden sisään! Jos laittaa hampaat yhteen niin kieli painautuu hampaita vasten jonka seurauksena mulla on kielen reunat aivan kipeät :(.

Kävin lääkärillä joka konsultoi neurologia ja antoi lähetteen silmätutkimukseen. Neurologin arvio oli tension neck, eli jännitysniska. Arvasin että sieltä tulee tämä diagnoosi. Sain lähetteen fysioterapiaan, jossa en ole vielä käynyt. Kävin ortopedilla joulukuussa kahdesti eikä siitä ollut juuri apua. Käyntien jälkeen on sitäpaitsi niskat alkanu rutista kun päätä pyöräyttää 360astetta.

Herää väkisinkin kysymys: Voiko näin kokonaisvaltainen oireilu olla jännitysniskasta johtuvaa? Mielessä on käynyt kaikki mahdolliset sairaudet aina ms-taudista aivokasvaimeen ja suun/nenäontelon syöpään. Myös borrelioosia ja aivoinfarktia oon epäillyt. Voi kun tämmöset meidän kaltaiset laitettais suoraan vaan pään magneettikuvauksiin niin suljettais pois niiden sairauksien mahdollisuus, joita useat täällä epäilee. Magneettikuvaus maksaa, uskon sen mutta melkein luulisi hoitohenkilöstöä/yhteiskuntaa enemmän kuormittavan se, että meikäläiset ravaa jatkuvasti lääkärissä/fysioterapiassa/labroissa/ties missä.

Tuun hulluksi!
 
Puutumiset, kivut, tunnottomuudet ym. hyvinkin tuttuja. Kiinnitin huomiota kun kerroit tunteesta ettei kieli mahdu suuhun. Sitäkin oli. Meni pois muutaman viikon päästä. Kävin hammaslääkärissä kielen outojen tuntemusten takia...
 
Mulla on poskiontelo oireita ja vahvoja sellaisia...monesti olen käynyt lääkärissä mutta koskaan ei ole tulehdusta löytynyt...lääkäri sanoi nnoiden oireiden tulevan kallonpohjan lihaksista. Nyt on ollut myös elohiiriä silmässä ja poskessa ja lihakset aivan jumissa.Muuten ok olo,silloin on ihan jees kun ei ole särkyjä päässä,niskassa tai käsissä. Olin juuri fysiatrin pakeilla taas asian tiimoita mutta ei tässä auta olla kuin kärsivällinen ja kohentaa lihaskuntoa,venytellä ja yrittää löytää hyviä rentoutumismuotoja. Samoin olen alkanut kiinnittää huomiota autolla ajoasentoon ja istumiseen...heti on jeesannut :)!Vaivat voi vaan olla niin kamalat ja aina miettii jos se onkin jotain muuta...mutta ei auta kun luottaa ja mennä eteenpäin uskoen parempiin aikoihin ;)!
 
Piizuli, osaatko kuvata jotenkin enemmän mulle noita poskionteloiden tuntemuksia? Ihme tuntemukset naamalla tekee mut kohta hulluksi... Olen välillä lähellä panikkikohtausta kun pelottaa niin.. Koko ajan mietin mitä tämä on!
 
Voi olla ihan selkeää särkyä poskionteloalueella ja silmien alueella, tai sitten painon tunnetta ja välillä myös "puutumislaikkuja"...vaikkakin kyllä tunto on tallella. Tänään oli pitkästä aikaa taas tuota poskiontelotunnetta ja arat silmät oloa. Viime yönä heräsin kyllä huonoon asentoon ja tiesin että huomenna on särkyä. Olen myös aloittanut kahvakuulatreenit ja muutenkin kovan liikunnan, että myös tämä vaikuttaa :)
 
Ja mullakin korvat soi, paukkuu ja joskus jopa särkeneet.Lihakset ne sinnekkin menee. Mulla toinen korva alkaa piipittämään kun hieron ihan korvan alta leukaluun kulmasta...purentalihakset tekee tämän myös osittain...nyt vinkuminen on ollut vähäistä enkä niin välitä siitä :)!Mutta kun se tulee niskoista, tietää että se lähtee kylä poiskin!Moneen kertaan olen minäkin outojen oireiden kanssa ravannut lääkärissä ja pelännyt pahinta...tämä "niskap" sattuu vaan olemaan niin laajakirjoinen ettei voi ymmärtää aina mitä kaikkea se aiheuttaa!Tsemppiä meille :)!
 
Nyt hitto oikeesti! Mulla loppuu jaksaminen! Ihmeellistä pistelyä ja turtumista kasvoissa ja nenän varressa. Pelottaa. Aiemmin sain oireet pois esim. hieronnalla, mutta eipä ne poistu enää millään. :( Aiemmin rauhoitti mieltä kun sai ne pois välillä...
 

Yhteistyössä