Jännitysniska...

Heippa! Minäkään en äiti ole, joten olemme ainakin siltä osin samassa veneessä ;)

Sun oireet kuulostaa täysin omiltani. Hieronta ei todellakaan ala vaikuttamaan ja auttamaan yhden, eikä kahden, eikä kyllä välttämättä kolmenkaan kerran jälkeen - olen itse käynyt nyt hierojalla säännöllisesti kerta viikkoon muutaman viikon ajan, eikä minullakaan vielä huimaa edistystä näy. Se ottaa kyllä aikansa - varsinkin jos sinullakin on nyt keskitytty vielä vasta selkään, ja paikat on totaalisen jumissa. Ei kannata hätiköidä :)
Minulle lääkäri sanoi, että lihaskireyksien ja niistä aiheutuvien ongelmien kanssa fysioterapialla ei välttämättä saavuteta suuriakaan tuloksia. Kun niillähän ei ole hierontamahdollisuutta, fysioterapeuteilla siis, ja hieronta on ehdottomasti paras vaihtoehto jumiutuneiden lihasten hoidossa.
Kannattaisiko sinun vaihtaa hierojaa? Jos löytäisit sellaisen hierojan, jolle voisit selittää ongelmasi ja pääsisitte yhdessä sellaiseen hierontamuotoon, joka auttaa sinua niska/hartiaseudun ongelmien kanssa :)
Minulla muutaman kerran hieronnassa käynnin jälkeen huimaus lakkasi, eikä ole toistaiseksi tullut takaisin! (paitsi kun joskus nousen paikat hellänä hierontapöydältä...)

Minulla silti edelleen esiintyy pään ''kylmiä väreilyjä'' ja ties minkälaista muuta oireistoa, mutta lääkärien mukaan on todella pieni mahdollisuus, että kyse olisi oikeasti mistään vakavasta. Minulla oli myös heijaavaa JA kaatavaakin huimausta, ja se oli mielettömän kamala tunne. Itsehän sain paniikkihäiriödiagnoosin, ja täytyy kyllä sanoa, että lääkkeet ovat auttaneet yhdessä jos toisessakin asiassa.

Toivottavasti tästä oli sinulle apua :)
Muuten, kysyisinkin samalla, onko kellään teistä muista ''lihaspotilaista'' esiintynyt pään toispuolista ''väreilyä'', tuikkauksia päässä ja kivuliaita vihlaisuja välillä? Kaikki siis toispuoleisesti, tosin puolet välillä vaihtelee.. Yleensä minulla kysessä vasen puoli!

 
Huh, ihana kuulla että tosiaan on kohtalotovereita. Vaikka ei tätä kyllä kellekään toivoisi...

Onko sullakin huimaus siis sellaista että tulee ihan yhtäkkiä ja kestää vaan pari sekuntia ja katoaa taas? Mulla tulee noita sellaset n. 10 kertaa päivässä, todella rasittavia.

Onko sulla muuten sellasta, että sillon kun niskat tuntuu olevan eniten jumissa niin ne ei edes naksahda? Mulla tuppaa olemaan niin, että esim. aamulla ennen venyttelyä niskat on tosi jäykät ja kipeätkin päätä kallistellessa, mutta ne eivät vaan naksahda.... päänsärkyä minulla ei tähän ole juurikaan kuulunut, mutta joskus harvoin jos juuri tuollaista tuikkivaa kipua jne on niin se helpottuu venyttelemällä tai sillä että saa ne niskat naksahtamaan.

Tuosta niskojen naksahtelustahan sain nimen omaan tuon jännitysniskadiagnoosin viime elokuussa jo. Silloin ei ollut muita oireitakaan muuta kun se naksunta ja sellainen höttöinen olo koko ajan (vähän niinkuin huimausta...). Lääkäri siinä teki kaiken maailman tasapainotestejä jne ja antoi sen 7 kerran lähetteen fysioterapiaan, johon en tosiaan koskaan mennyt... mutta hän kyllä sanoi, että fysioterapeutti voisi hieronnan lisäksi aukoa lukkoja ja antaa kotiin jumppaohjeita. Nyt kun niskat ovat viime aikoina tosissaan olleet kipeätkin venytellessä niin olen alkanut harkita sen lähetteen uusituttamista.

Tuota paniikkihäiriön mahdollisuutta olen myös miettinyt. Valitettavasti kun tosiaan olen vaivoineni löytänyt tuon googlen ihmeellisen maailman ja mukamas sairastanut sitten kaiken veritulpista aivokasvaimiin. :p Nuo googlettamiset sitten pyörivät päässä ja tuntuu välillä että hapensaanti on vaikeaa ja olo todella levoton... silloin usein alkaa tuo huimaaminenkin pahempana. Yöllä joskus olen ollut tuntevinani myös huonoa oloa, jonka voisi hyvin yhdistää siihen, että en saa unta ja alan taas vatvoa päässäni kauhutarinoita ja alkaa iskeä joku lievä ahdistus. olisiko noin?
 
Josette ja KiroilevaSiili, teillä molemmilla ihan samoja oireita, kuin itselläni! (Niistä olen täällä avautunutkin aikaisemmin.) Toispuoleisia kiputuikkauksia päässä, kylmiä väreitä yms. yms. Kun niskaa kääntää, kuuluu rahinaa ja välillä kamalaa naksuntaa. Aivokasvainta ja kaikkea kamalaa pelkään. Kaikki alkoi n. vuosi sitten. Välillä on ollut parempia jaksoja, mutta välillä taas huonompia. Olisikohan nuo minunkin huimauskohtaukset samanlaisia kuin Josetten? Olen itse kutsunut niitä humahduksiksi. Olivat pitkään poissa ja taas alkaneet. Vaikea selittää, mutta sellainen sekunnin pari kestävä humahdus päässä. Samalla hetkellä päässä saattaa tuntua pientä kipua, mutta ihan pientä vain. Joskus niitä tulee useampi päivässä ja sitten on pitkiäkin aikoja ettei niitä tule.

Ihanaa, että tällä palstalla voi purkaa tätä oloaan. Tämä on kamala vaiva :|
 
Emmiliini: Juuri tuollaisia ne on minullakin! Humahdus sopii kyllä nimeksi niille kuin nenä päähän. Todella inhottavia...

Onko teillä muilla muuten leuoissa jotain jännitystä myös? Minulla naksuu yöllä ja aamulla leuat (etenkin oikean puolen leukaperät... välillä kuulostaa kuin olisi hiekkaa välissä). Eilen huomasin napattuani sirdaludin, että rohina ja naksunta loppuivat myös leuoista. :eek: Minulla on tämän vuoden puolella tullut kaksi viisaudenhammasta, joista ainakin toinen puskee edelleen lisää itseään esille... hammaslääkäriin pitäisi mennä vaan kun työttömänä tällä hetkellä ja puolison tulojen takia en saa kelasta mitään, niin on vaan odotettava parempaa rahatilannetta. Onko teistä kellään niskojen ja hartioiden jumitus johtunut yöllisestä narskuttelusta? Minä en tiedä edelleenkään narskutanko vai en, kun tuo avopuoliso nukkuu niin sikeästi, että ei mitään sellaista huomaa. :D
 
Sullahan KiroilevaSiili olikin niitä samanlaisia hetkellisiä huimauskohtauksia. Ihanaa, että on kohtalotovereita, vaikka kellekään näitä inhottavia vaivoja ei haluaisi. Leuassa naksuu täällä myös. Tai vasemman puolen leukaperässä. Naksunta on vain vasemmalla puolella. Yhtenä iltana jouduin lopettamaan lasten iltasadun lukemisen kesken, kun naksuntaan liittyi kovaa kipuakin. Nyt ei ole kipua ollut, mutta naksunta jatkuu ja samanpuolen korvaan sattuu välillä myös.

Viisaudenhampaat täytyisi käydä juuri vasemmalta puolelta poistattamassa ja lisäksi purenta on huono. Öisestä narskuttelusta en tiedä, mutta joskus huomaan aamulla herätessäni, että puren hampaita tiukasti yhteen.
 
Mulla huimailu on aina ollut ennemminkin jatkuvaa, eikä niinkään kohtausluontoista.
Tosin joulun aikaan oli kyllä kohtauksiakin, milloin tuli sohvalla istuessa,m illoin kaupassa, tuntui että lattia vajoaa jalkojen alta.... Ei ollut kivoja tuntemuksia ne. Varsinkaan, kun en mitenkään meinannut uskoa, että mun elimistössä ei välttämättä ole mitään vakavaa sairautta. :D

Nyt kun hampaista tuli puhe, niin mullakin kyllä osasyy saattaa löytyä sieltä. Mulla on kaikki viisaudenhampaat suussa ollut jo useampia vuosia, ja lääkäri sanoi että pitäisi mahd. nopeasti poistattaa. Eivät kuulemma hirveän hyvässä kunnossa olleet. Joten tässä kevään aikana sellainenkin operaatio tulossa.
Mun oireet on pysyneet viimeviikkoina suht hyvin kasassa, ainoa mikä yhä edelleen herättää huolta ja epäilystä, ovat pään väristykset. Ihan kuin jotain ''kulkisi'' päässä hetkellisesti. Väristys ei ole niinkään kylmä tai kuuma, ihan vaan sellainen. Ärsyttävä. Onko muilla tällaista?
Välillä myös ilmaantuu ohimenevää kipua jommalle kummalle päätä, ja kohdat vaihtelee. Milloin takaraivo,m illoin otsa... Huh. ja kaikennäköisissä testeissä on käyty, vielä pitää miettiä, kävisikö mielenrauhan vuoksi kuvauttamassa yläkerran keväällä. (Lääkäri ehdotti tätä, mikäli mun mielenrauhaa ei muuten saavuteta=D)

Eilen ilmaantui jumalaton vatsakipu, joka sitten on tasaisesti tykyttänyt alavatsalla. Pelästyin jälleen että kyseessä olisi umpisuoli , soittelin lääkäreille, jotka tyynnyttelivät ja sanoivat ettei hätää =D ..Ja yllätys, että muitakin oireita jälleen tuli.
Stressi/Ahdistus/paniikkiluontoista, ainakin minulla.
Toivottavasti ei olisi mitään fyysistä vikaa.
 
Ensiksikkin lopettakaa kaikki se googlaaminen!!!!! Mä googlailin silloin alkuaikoina koko ajan ja elämä meni vaan pahemmaksi. Sitten kun päätin etten enää googlaa mitään oireita, niin on ollut paljon iloisempi mieli :)

Itselleni auttoi huimausoireisiin kiropraktikko jolle kannoinkin tonneittain euroja. Se paineli kallonpohjan joitakin pisteitä ja huimailu loppui. Mulla ei siis kiertänyt veri päässä lainkaan ja siitä johtui huimausoireet.

Joku kysyi hieronnasta, niin tottatosiaan hieronnan jälkeen saattaa tuntua, että lihakset olis entistä enemmän jumissa. Tämä johtuu siitä, että on itse turtunut jumeille ja sitten kun niitä ärsytetään hieromalla niin ne ilmoittelee taas itsestään. Mutta muutaman kerran jälkeen helpottaa.

Minä sain kans pankiikkihäiriödiagnoosin, ja sen hoidon aloittaminen lääkkeiden ja terapian avulla on tuonut suurta helpotusta. Olen pitkästä pitkästä aikaa päässyt nauttimaan normaalista arjesta ja olokin on suurimmaksi osaksi normaali. Asiaa auttaa varmaan myös se, että kävin magneettikuvissa joissa ei ollut mitään poikkeavaa, joten tämä tieto myös helpotti oloa.

Olin joskus kuukausi sitten aivan varma, että en enää ikinä voi elää normaalia elämää kaikista kauheista oireista ja pelosta johtuen. Nyt näyttää kuitenkin valoisalta joten uskokaa vaan kaikki, että kyllä ne oireet helpottavat kun niitä hoidetaan oikein. Kärsivällisyyttä ja halauksia.
 
Elsax, ei ollenkaan huono idea tuo googlettamisen lopettaminen. :p Minulla on tässä ollut muitakin terveydellisiä ongelmia, joihin tänään kyllä sain vihdoin helpotusta lääkärin toimesta... myös siis sen takia on tullut googleteltua ties mitä.

Hieroja tosiaan sanoikin, että pari päivää voi lihakset olla entistä kipeämmät ja että jos ovat pidempään, niin on hierottu liian lujaa... liian lujaa hierottiinkin kyllä, koska alaselkä oli ihan mustana pari päivää. Mutta saatiinpahan tosiaan kuona-aineet liikenteeseen. Niskoihin ja hartioihin keskityttiin kyllä liian vähän, mutta eihän siinä 45 minuutissa kaikkea voi keretäkään. Aionkin varata pelkkään niska-hartiahierontaan ajan tässä ihan piakkoin, vaikka hieroja sanoikin minulle, että kerran kuukaudessa riittäisi. Hierontaan asti mennään kylmägeelin voimin. Minulla ainakin se auttaa kipuihin, mutta ei kovin pitkäkestoisesti.

Oletteko muuten muut kokeilleet kipukoukkua? Sain itse moisen anopilta ja appiukolta joululahjaksi ja olen kyllä tykännyt kovasti. Pitää myöskin kivut hetken aikaa poissa. Pitäisi muistaa vaan "koukuttaa" vähän useammin, jos sillä saisi pidempi aikaisia tuloksia.
 
Aiheuttaako jännitysniska muille oireita kasvojen alueelle (ja myös suuhun/nieluuun) ?

Minulle tulee todella usein tunne, että kasvolihakset tuntuvat kireiltä ja jännittyneiltä. Yleensä tuntuu vain jossain osassa kasvoja, esim toisella puolella leukaa ja poskessa, mutta välillä tuntuu siltä, että koko naamaa kiristää.

Ja samoin minulle tulee jotain outoja tuntemuksia suuhun silloin tällöin. Kieltä kiristää ja tuntuu siltä kuin jokin painaisi kitalakea ja huulia. (Tähän mennessä on vain tuntunut inhottavalta ja syöminen ja puhuminen sujuvat ilman ongelmia.)

Pelkään oikeastaan eniten suussa ja kurkussa tuntuvia kiristyksen ja puristuksen tunteita. Pelottaa, että joku kerta lihakset menevät niin kireiksi ja kramppaavat että en pysty hengittämään kun kurkku menee tukkoon. :(
 
ja alkaa olla jo parempi olo. Minä olen kärsinyt niska-hartia vaivoista pienen ikäni, torticollista hoidettu useampaan otteeseen kun niska jämähtää eikä pääkään enää käänny. Nyt olen käynyt fysioterapiassa, ensi viikolla 7 kerta. Siitä on tuntunut olevan apua. Alkoi olla jo huono olo, huimausta ja rintaa pisti. Kaikki lihakset kireellä, eritoten niskalihakset. Kasvolihakset olivat myös kireällä, huomasin purevani hampaita yhteen, mutta sekin helpottunut hieronnan ansiosta, luulin jo että purennassa vikaa... Erilaisia venyttysohjeita olen saanut ja ahkerasti tehnytkin :)
 
Ansku K, mulla oli kans sussa outoja tuntemuksia..lähinnä puutumisia ja jännitystiloja. Ne tuntui todella pelottavilta. Mulla niihin autto kiropraktikko joka painoi kasvojen alueen triggerpisteitä ja sen jälkeen on ollut normaaliolo suussa.
Mä itse huomaan purevani hampaita yhteen myös rentoutuessani, ja mun pitää oikein tietoisesti rentouttaa suu.
Tää on kyllä kunnon erilaisten oireiden kierre..yksi aiheuttaa toista joka taas aiheuttaa toista..jne..johonkin on vaan tartuttava ja saatava kierre katkeamaan.
 
Minulle lääkäri kehoitti että hoidatan niskaa ennen kuin menen hammaslääkärille puhumaan purennasta, voisi käydä niinkin että innokas hammaslääkäri hioisi hampaitani vaikka ei purentavikaa olisikaan, itsellä ei purentaongelmaa todennäköisesti koska hampaiden pureminen helpottunut hieronnan myötä, yksinkertaisesti niska vaan oli niin jumissa. voihan se niskan jäykkyys aiheuttaakin purentavian varsinkin jos tarpeeksi pitkään hampaiden yhteen pureminen jatkuu, en tiiä. Itsellä alkoi olla posket yön jälkeen todella kipeät, itsellä stressi ja väsymys aiheuttaa myös hampaiden yhteen puremista mutta kyllä olen huomannut etten pure enää, ainakaan posket eivät ole olleet kipeet.
 
Minä sain vihdoin viimein tänään aikaseksi varata lääkäriajan, että saisin tuon fysioterapialähetteen uusittua... sain kyllä ajan vasta 12.3, mutta parempi sekin kun ei mitään.

Oireet taas pahentuneet tässä viime viikkoina. Niskat ja lapojenväli todella kipeinä etenkin aamulla. Naksautettua saa monta kertaa päivässä, kun laittaa kädet selän taakse yhteen ja nostaa käsiä ylös... se aina hetkeksi auttaa. "Humahduksia" on nyt taas tullut enemmänkin. Pari päivää oli myös oksettava ja kuumeinen olo, mutta se taisi olla jotain vatsaflunssaa, joka vaan meni täällä vähän helpommin ohi...

Onko teillä muuten sellaista, että kun nostaa istuessa kädet ylös ja taivuttaa taaksepäin, niin joskus tuntuu sille kuin kaatuisi selälleen, vaikka olisi selkänoja vastassa? Itse huomannut tätä nyt parina päivänä ja on todella inhottava vaiva...
 
Muutaman päivän on kieli tuntunut ihan oudolta. Välillä tuntuu siltä, että kielen pinnalla olisi jotain, vaikka siinä ei näy mitään tai sitten tuntuu jotenkin turtuneelta, kuin olisin polttanut sen (vaikka niin ei oikeasti ole käynytkään.) Ja vielä merkillisempää on se, että kieli välillä tuntuu ja näyttääkin siltä, että se olisi jotenkin liian edessä, että kielenkärki on pikemminkin hampaiden välissä kuin niiden takana. Ja kiristystä ja jännitystä tuntuu kanssa.

Kaitpa tämä on jotenkin yhteydessä siihen, että myös koko leuan alunen tuntuu hirveän kireältä ja jännittyneeltä. Nyt kun vielä keksisi, että miten sen saisi rentoutumaan kunnolla. Ja mikä tuon oikein aiheuttaa. Tässä on ollut kireuden tunnetta aamullakin, joten mietityttää, että jännitänkö leukalihaksiani ja kaulaani nukkuessani. Toisaalta taas en ole tehbyt niin aikaisemminkaan, joten mistä tuollainen nyt ihan yht'äkkiä olisi alkanut.

Se näissä jännitysniskan oireissa on ainakin omalta kohdaltani inhottavinta, kun ei ikinä tiedä, mistä jokin paikka rupeaa kiukuttelemaan. Pään (ja niskan) pitäminen samassa asennossa liian pitkään on se pahin vaihtoehto, mutta kun niitä jännityksiä tuntuu joskus, vaikka olisi kuinka venytellyt.

Ja samoin on sitten kun yrittää hoitaa niitä oireita. Tuntuu olevan ihan sattumasta kiiinni, että milloin venyttely/liikunta auttaa ja milloin pitäisi vain lepuuttaa lihaksia mahdollisimman paljon.

Erään asian tuli vielä huomattua paikkansapitäväksi. Kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota siihen, että juo vettä tarpeeksi päivän mittaan. (Tämä nyt saattaa koskea vain minua itseäni, mutta ajattelinpa nyt kertoa kuitenkin.) Minulla on ollut paha tapa unohtaa juoda tarpeeksi (ei vain ole jano). Ja löysin sitten muutamia juttuja, jossa kerrottiin kroonisen nesteenpuutteen oireilevan juurikin päänsärkyinä ja lihas- ja nivelvaivoina (tai aiheuttavan ainakin vaivojen pahenemista). Olen nyt tämän viikon ajan tietoisesti juonnut enemmän vettä kuin ennen, ja ainakin nyt tuntuu siltä, että sillä saattaisi olla jotain vaikutusta. (Päätä ei ole särkenyt läheskään niin pajoa kuin aikaisemmin.)

Minkäslaisia ohjeita olette muut saaneet liikunnan suhteen ? Itseni tekisi mieli aloittaa joko uiminen tai kuntosaliharjoittelu (jotta saisi hartia- ja niskalihaksia vahvistettua). Mutta hieman vielä mietityttää, ettei tulisi aiheutettua oireiden pahenemista.
 
Punttijumppaa, keppijumppaa, jumppapalloilua, vähän pienemmän pallon päällä saa lukkoja "poksauteltua". Päivittäin olisi hyvä tehdä jumppaa, niinkuin venytyksiäkin. Puntilla lihakset vahvistuvat, kepillä myös positiivisia vaikutuksia =)
 
Ansku K, mä huomaan kans, että kun juon liian vähän niin tulee just noita oireita.

Mä oon aina urheillu paljon, mutta oon lisännyt muun muassa omatoimista keppijumppaa kaiken muun lisäksi. Hiihto tekee mulle hyvää, samoin jooga ja uinti. Niin ja venyttelyä, venyttelyä ja venyttelyä!! =)

Kuntonyrkkeily on kans hurjan hyvä laji noihin niskavaivoihin. Aluksi saattaa tuntua, että oireet vaan pahenee, mutta pian huomaa sen tehon.

OIkea uimatekniikka ja oikein tehtävät kuntosaliharjoitteet eivät pahenne oireita jos treenin päälle jaksaa vielä kunnolla venytellä :)
 
Oon tänne kirjoitellut jo vuosi sitten kun mulla oli huimausta ja liuta muita oireita, kävin neurologilla silloin ja otti pään magneetin, oli ok. Nyt synnytyksen jälkeen on ilmennyt seuraavia oireita :

4viikkoa synnytyksestä vasenkäsi muuttui omituiseksi, jotenkin puutuneen omainen, sit siitä 4viikkoa alkoi omituisest pistävät kivut ympäri kehoa, niitä on ihan koko ajan ja joka puolella. Jotenkin tuntuu että kaikki lihaksetkin ovat voimattomampia kuin ennen ja kireämpiä. Suus tuntuu päivittäin ihan puutuneelta. Samoin vasemmanpuolen korvassa on omituisia tuntemuksia! Onko kellään ollut vastaavaa?

Johtuuko tämä ahdistuksesta/jännitysniskasta vai mikä mun on? Säteileekö teillä muilla niska ongelmat käteen?

Taidan olla ainut tästä pinosta joka saa ms-diagnoosin tai vastaavan :ashamed:

pelottaa aivan hirveästi
 
Hei Tiinuli81!

Tiedän hyvin miltä sinusta tuntuu. Itselläni on ollut vastaavia tuntemuksia, ainakin puutumisten suhteen. Olen aiemminkin kirjoitellut oireistani tänne, Niskan jäykkyyttä, päänsärkyä, voimattomuutta käsissä, joskus jopa tärinää. Vasen puoli kehosta puutui flunssan seurauksena reiluksi viikoksi, jonka vuoksi pääni kuvattiin ja otettiin selkäydinkoe ms-epäilyn vuoksi. Kaikki oli ok. Lääkärin mukaan puutuminen johtui flunssan jälkitaudista, jossa keho ylireagoi bakteeriin, tai jotenkin niin...
Muuten puutumisoireet menivät pois, mutta kun odotin ja panikoin selkäydinkokeita myös suuni ja huuleni puutuivat. Kun tieto tuli, kakki loppui. Olen varma, että sairauden pelko on aiheuttanut minulle lieviä paniikki- ja ahdistuhäiriökohtauksia, joihin reagoin kehollani voimakkaasti, vatsanväänteitä, hengitysvaikeuksia, puutumista, tärinää, nielemisvaikeuksia, ajatuskatkoja jne. Uskon myös, että äityiden mukanaan tuomat hormonivaihtelut vaikuttavat oireisiin ja niihin suhtautumiseen. Kannan pientä lastani paljon ja uskon sen vaikuttavan hartiohin ja käsien lihaksiin niin, että ne jumiutuvat ja lopulta olen jäykkä koko yläkehosta... ;). äitiys tuo mukanaan paljon onnea, mutta myös pelkoja ja ehkä hätäännystäkin omasta jaksamisesta. Yhdessä vaiheessa olin aivan varma, että olen tosi sairas, mutta ainakin testeistä päätellen olen täysin terve. Paniikkihäiriöihin minulla on kuitenkin on taipumusta, joiden oireet ovat moninaiset ja voivat vaikuttaa vakaviltakin.
Tällä hetkellä voin hyvin ja yritän olla panikoimatta. Puutumiset ovat onneksi ohi ja kun muista rentoutua ja liikkua tarpeeksi myös lihakset toimivat. Oman mielenterveyden ja -rauhan kannalta minulle oli tärkeää käydä neurologilla ja saada kaikki mahdolliset testit, jotta tiesin olevani terve. Onneksi kaikki on hyvin ja kaikki oireet eivät aina ole merkki kaikista vakavimmasta. Ja googlettaminen kannattaa lopettaa kokonaan!!! Toivottavasti Tiinuli81 sinullekin kaikki selviää parhain päin ja kaikille muillekin. Nautitaan elämästä ja yritetään unohtaa oireet ainakin välillä, ne saattavat hävitä kokonaan, niin kuin minulla. Halauksia kaikille, teistä on ollut minulle paljon apua!!
 
Tiinuli81, kaverini sai vauvan noin vuosi sitten, jonka jälkeen hänellä meni kaikki paikat aivan lukkoon. Varmaan jännitti rikkovansa vauvan ja alkuun kanniskelikin sitten pientä ihan paniikissa lihakset jatkuvassa jännitystilassa. Hänellä myös kädet puutuili.

Itse huomasin tuossa toissapäivänä, että venytellessä kun venytän päätä viistosti eteen vasemmalle niin oikeaan käteeni tuntuu vihlovaa kipua. Olen myös muilta jännitysniskasta kärsiviltä ihmisiltä kuullut, että kiputilat käsissä eivät ole ollenkaan harvinaisia. Sen suhteen sinulla ei siis varmasti ole mitään hätää.

Tämä vertaistuki täällä forumilla auttaa varmasti suurinta osaa ihmisistä (mukaanlukien itseäni, kiitokset siitä <3), mutta varmasti jokainen ihminen tuntee kehoaan sen verran kuitenkin, että tietää koska kannattaa hankkiutua ihan oikealle lääkärille tarkistuttamaan asioita.
Itse sanoin tuossa syksyllä lääkärissä neljättä kertaa rampatessani lyhyen ajan sisään erilaisten syiden takia, että "tuntuu, että ramppaan täällä jatkuvasti milloin mistäkin syystä..." johon lääkärini sanoi hymyssä suin, että "Sitä vartenhan me täällä ollaan."
 
Kiitos vastauksista kiroilesiili ja misunen!

totta se on että nää kaikki oireet voivat johtua lapsen saannista, kanniskelusta jne. mut silti pelottaa tää oma tilanne hirveästi! Mulla on tosiaan nyt kaikki paikat aivan jumissa ja lihaksetkin ihan kummalliset. Kramppejakin on tuntunut niskoissa, käsissä ja jaloissa. Voiko tuore äiti saada itsensä tähän kuntoon parissa viikossa? sain kiireellisen lähetteen neurologille, aika ei ole vielä tullut, jotenkin pelkäänkin mennä sinne. Pieni lohtu on se että mulla otettiin aivojen mri kesällä ja oli ok. Jotenkin tuudittaudun siihen että jos ois ollut jotain niin ois näkynyt sinä jo. Tosin jos mulla on jokin lihas tai hermostotauti niin on voinut puhjeta vaikka 2 viikkoa sitten. yritän olla ajattelimatta näitä oireita mutta jotenkin vaikeaa kun joka paikkaan sattuu koko ajan ja krampittaa. Ajattelin että jos neurologi ei määrää kaikkia mahdollisia kokeita niin vaadin ne. Tuntuu että nyt ihan koko elämä pyörii vain tän asian ympärillä. googlettanut en enää ole koska kaikki oireet menevät aina lihastauti sivuille......jotenkin ahdistavaa ja pelottavaa. Vaikka kuinka yrittäisi keskittyä muihin asioihin niin tää pelko on taustalla alitajunnassa kokoajan :ashamed:

voi kun saisi selvyyden pian tähän asiaan

 
Tsemppiä Tiinuli oireiden kanssa! Oletko käynyt esim. omt-fysioterapeutilla? Kuulostaa ihan siltä, että olet niin jumissa ja on lukkoja, jotka aiheuttavat kaikenlaisia oireita. Ja kun googlettaa omia oireitaan, päätyy aina esim. ms-sivuille ja oireet vain pahenevat. Kun viimeksi olin tosi jumissa ja panikoin, esim. näitä oireita oli:
- käsien ja jalkojen pistelyä
- omituista värinää sekä jaloissa että käsissä
- elohiiriä ympäri kehoa
- oikean käden väsymistä ja kun oikein alkoi kuvitella, niin jopa tärinää
Siis selvä lihastautitapaus ainakin omasta mielestäni ;) Noista oireista olen nyt onneksi päässyt eroon, vaikka muuten niska-hartiavaivoista en. Hetkellisesti onneksi on vähän parempi vaihe menossa.
 
Olipa mukavaa löytää tämä keskustelu, vaikka vertaistuen lisäksi se aiheutti myös turhautuneita tunteita... Ehkä tarinani luettuanne ymmärrätte miksi.

Olen vajaa kolmekymppinen nainen, en valitettavasti kovin liikunnallinen mutta normaalipainoinen ja erittäin elämäniloinen. Iloani vain varjostaa kipu: migreenejä on ollut melkein 8 vuoden ajan, ja 4 viimeisintä vuotta niitä on ollut 120-150 vuodessa. Kahden viimeisen vuoden aikana on tullut myös todella kipeitä niskasärkyjä, huimausta, niskan sisäistä "naksuntaa" (ei nikamissa, vaan jotenkin tuolla niskan sisällä semmoinen pieni, hento naksahtava tuntemus/ääni, en osaa selittää...), kova kipeä luumainen patti takaraivossa, ja nyt viimeisimpänä lottopottina koko oikean puolen puutumista ja pistelyä (kasvot, kieli, käsi, keskivartalo, jalka, ihan koko matkalta.).

Lääkärissä on ravattu sekä YHTS:n, työterveyden, terveyskeskuksen, päivystyksen että yksityisen kautta (ja myös ulkomailla). Yhtä ainutta neurologia lukuunottamatta kaikki ovat vaan määränneet uutta pilleriä sekä estoon että kohtaukseen (estot eivät toimi, kohtauslääkkeet kylläkin). Mihinkään testeihin tai kuviin en ole päässyt, vaikka esimerkiksi äidillänikin on todettu niskan kuluma ja skolioosi. Osa lääkäreistä on antanut ymmärtää että valitan turhasta. Turhauduin siis lukiessani täältä joidenkin kertomuksia tyyliin "menin tk-lääkärille valittamaan niskakivusta ja hän pyytämättä laittoi samana päivänä kaularangan kuvauksiin". Toki olen onnellinen teidän puolestanne, mutta ku mäkin haluuuuuuun.

No mutta nyt tosiaan olen kohdannut neurologin joka ehdotti jotain muuta hoitokeinoa kuin pilleriä (määräsi hän uusia estojakin joita en vielä ole uskaltanut ottaa kun Topimaxilla on niin ilkeitä mahdollisia sivuvaikutuksia). Eli hänen mielestään purennassani on vikaa, vaikka olen käynyt lapsena läpi pitkän ja vaikean oikomishoidon. Lisäksi hän (parissa sekunnissa) määritteli kaularankani yliliikkuvaksi ja pääni asennon liian etukenoksi. Tähän avuksi hän laittoi lähetteen fysioterapiaan ja erityisesti purentaklinikalle, joka tekee sitten myös yhteistyötä hammaslääkäreiden kanssa (jos purentakisko vaikka toisi avun).

Mutta kuvaan ei laittanut hänkään. Ymmärrän että se ei ole mikään taikasana jolla kaikki huolet poistuvat maailmasta, mutta en ymmärrä miksi 150 migreeniä vuodessa, niskasäryt, yliliikkuva kaularanka, toispuoleinen puutuminen ja omituiset, tyhjästä imestyneet luupatit eivät riitä syyksi päästä edes kaulanalueen kuvaan. Kun jos siellä olisi joku rakenteellinen vika, eikö sen tietäminen helpottaisi sitten sitä fysioterapeutinkin työtä? Eniten ärsyttää se, että minun pelkojani ei oteta todesta - olen monesta eri paikasta lukenut että pelkkä (ms-taudin, aivokasvaimen jne.) pelko on yhdessä joidenkin ei-niin-vakavien oireiden kanssa riittänyt kuvaussyyksi. Mutta kun olen istunut n. 10 eri lääkärin vastaanotolla ja kertonut omista tuntemuksistani, heistä yksikään ei ole pelkoani noteerannut mitenkään. Tekoitkuako siellä pitää vääntää?!

Totta kai olen onnellinen siitä ettei mitään vakavaa ole toistaiseksi löytynyt, mutta kyllä se krooninen särky ilman jotain kuolettavaa tautia tai kasvaintakin on kamalaa. No, menen nyt sitten sinne purentaklinikalle ja katsotaan miten homma lähtee etenemään. Olen aika varma että sekä purennassani että niskassani todella on vikaa (tälläkin hetkellä särkee niskasta sitä kohtaa missä niska loppuu ja kallo alkaa, sekä yläleukaa ja -hampaita, sekä otsaa normaalin migreenisäryn kohdasta, sekä hartioita), ja sattumoisin olen vain perinyt alttiuden reagoida näihin jännitys- yms. tiloihin migreenillä. Tällä hetkellä siis valoa on tunnelin päässä, ainakin pikkiriikkisen verran.

Onnittelut sille joka jaksoi lukea tämän loppuun asti, ihanaa että voimme tukea toisiamme matkalla kivuttomampaan elämään :).

Muoks. Lisätään vielä sen verran että en ole yhtään stressaavaa/panikoivaa tyyppiä, en sitten tipan tippaa! Päinvastoin, olen hyvin rohkea ja itsenäinen tyyppi ja migreenini ovat usein helpottaneet stressaavina aikoina. Hormonaalistakaan tämä tuskin on, vuosien särkypäiväkirjan pitäminen ei ole paljastanut minkäänlaista toistuvaa kaavaa. Niin ja ruoka-ainejuttujakin on kokeiltu, laukaisijoita ei ole löytynyt. Tosin nyt olen kokeillut vähähiilihydraattista ruokavaliota kuukauden verran ja kohtauksia on ollut vähän vähemmän. Elätellään siis toivoa silläkin suunnalla.
 
Tervehdys!

Olen lueskellut ketjuanne usein. Itselläni ilmeisesti myös jännitysniska. Välillä oireilee ja menee hieronnalla/itsekseen ohi. Nyt taas alkoi kipuili. Ensin oli oikealta selkälihas lapaluun kohdalta todella kipeä. Sitten kipuilu siirtyi vasemmalle puolelle. Hartia-, niska ja kaula kipuilee. Lähinnä tuo kaulakipu mietityttää, vaikka mielestäni samaa oli myös viimeksi kun jännitysniska oireili... Onko teillä muilla kaulassakin tuntunut kipuilua/vihlontaa jännitysniskan takia? Mulla myös monestin tuntuu palantunne kurkussa, kun niskat & hartiat ovat jumissa. Päätä myös juilii ja vihloo silloin tällöin. Epätodellinen olo iskee myös joskus ja tuntuu niinku tasapainossa ois häikkää. Ja joo, myönnän että vietän aika paljon aikaa tietokoneella joka ei varmasti ole yhtään hyväksi jännitysniskalle. :ashamed:

Lääkärissä en ole asian takia käynyt. Olen lääkärikammoinen, joten ei uskalla. :ashamed: Itse olen siis tuon jännitysniska diagnoosin itselleni tehnyt, mutta mitä olen muiden oireita lueskellut niin sopii paremmin kuin hyvin tuohon. Ja tosiaan, ku tää ei jokapäiväistä ole. Viimeksi jännitysniskan oireet oli päällä varmaan puoli vuotta sitten.

Tuo kaulan vihlonta huolettaa hieman... Mitään kyhmyjä siellä ei kuitenkaan tunnu. Tuntuu myös, että nää oireet olis aina toispuoleisia... Onko muilla näin?
 
Sondra, omituista ettet ole päässyt kuvauksiin tuollaisilla oireilla! Oma hierojani ehdotti, että kannattaisi ehkä pyytää kaularangan kuvaamista, kun sieltä kuuluu niin pahaa rahinaa ja naksuntaa. Oireet helpottui itsekseen hieman (tai tietysti olen yrittänyt ahkerasti venytellä, jumppailla aloittanut pilateksen yms.) mutta nyt taas rahina ja naksunta vähän pahentunut. En aina oikein tiedä pahentaako esim. Body Pump -jumppa ja kuntosali oireita, kun niiden jälkeen olen ihan jumissa.

Diinu, minulla on ainakin välillä vihlonut kaulaa inhottavasti. Ei usein, mutta välillä. Ja puoli on aina sama. (Se puoli, josta olen enemmän jumissa.)

Tsemppiä teille!
 

Yhteistyössä