Jännittämään alkaa ja vähän hirvittääkin

Kävin tänään naistentautien poliklinikalla alavatsakipujen sekä selkäkipujen vuoksi ja selvisi jotta toisessa munasarjassa on kohtalaisen kokoinen rakkula. Lääkärin mukaan se voi olla endometrioosia, mutta myöskin jotain muuta. Nyt on tulossa lähete tähystykseen jolla varmistetaan diagnoosi. Vaan kun tämä tapahtuu nukutuksessa ja minua ei ole koskaan nukutettu. Nyt sitten pelottaa se päivä kun kutsu saapuu kotiin sekä se päivä kun pitää mennä toimenpiteeseen.

Millaisia kokemuksia teillä on tästä laparoskopiasta tai nukutuksesta yleensäkin?

:/ :\|

Aurora71
heips,

mulle on tehty laparoskopia nukutuksessa syksyllä 2001. sitä edelsi ½ vuoden epätietoisuus siitä, mitä mulla on oikeassa muniksessa; lääkärit lähtivät tutkimaan asiaa epämääräisten alavatsa-ja alaselkäkipujen vuoksi ja ultrassa näkyi "jokin kasvain". pahanlaatuisuus poissuljettiin verikokeilla ja jäätiin odottamaan, josko häviäisi itsestään. ei hävinnyt ja sitten tosiaan tähystyksessä leikattiin 5 x 7 cm kokoinen kysta, joka oli kuulemma mulla ollut syntymöstä saakka ja sisälsi talia ja hiuksia yms. ällöttävää:(

muakin jännitti etukäteen nukutus, vaikka olen monessa leikkauksessa aikaisemmin ollut. on ihan luonnollista pelätä, mutta tuo toimenpide on pieniriskinen ja hyvin yleinen, nopea toimenpide. mulla leikkaus kesti tunnin verran ja olo oli suht hyvä heräämössä. jäin tosin yön yli sairaalaan lepäämään, koska leikkausaika oli iltapäivästä. sairaslomaa sain viikon verran ja siinä ajassa toivuin kivasti. ekat päivät kotona olivat kivuliaita, koska leikkauksessa käytetty kaasu (auttoi näkemään kudokset paremmin) alkoi poistua elimistöstä ja aiheutti etenkin psytyasennossa kovahkoa hartiapistosta. se on tavallinen jälkioire ja hyvä onkin, jos olisi joku kotona "passaamassa" että saa rauhassa olla levossa.

Tsemppiä sulle, kaikki menee varmaan hyvin ja hyvä kun tutkitaan ja saadaan selvyys :=)

Kiitti Aurora. Mun miehen sisarta on myös tähystetty monesti ja hänen juttujaan kuunnellut, mutta jotenkin sitä haluaa aina saada kommentteja aivan vieraalta ihmiseltä. Sehän tässä on kun on kaksi alle 4 vuotiasta lasta ja vaikea saada sitä apua jotta miten sitten selviydytään kun tulen kotiin, en todella haluis ketään passaamaan mutta kaiketi se olisi pakko.

kotimaiseen tykästyn
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2005 klo 22:16 tutteri kirjoitti:
Kiitti Aurora. Mun miehen sisarta on myös tähystetty monesti ja hänen juttujaan kuunnellut, mutta jotenkin sitä haluaa aina saada kommentteja aivan vieraalta ihmiseltä. Sehän tässä on kun on kaksi alle 4 vuotiasta lasta ja vaikea saada sitä apua jotta miten sitten selviydytään kun tulen kotiin, en todella haluis ketään passaamaan mutta kaiketi se olisi pakko.

moi, voitko saada kotiin ainakin hetkeksi jonkun sukulaisen katsomaan lapsia vai vaikka kunnalta kodinhoitajan..? yleensä toipuminen kyllä alkaa parissa päivässä, ,mutta aina parempi jos voi huilata kunnolla koko sairiksen

aurora71
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2005 klo 22:30 kotimaiseen tykästyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2005 klo 22:16 tutteri kirjoitti:

moi, voitko saada kotiin ainakin hetkeksi jonkun sukulaisen katsomaan lapsia vai vaikka kunnalta kodinhoitajan..? yleensä toipuminen kyllä alkaa parissa päivässä, ,mutta aina parempi jos voi huilata kunnolla koko sairiksen
niin, tämä viesti oli siis Auroralta..näköjään jäi edellinen "nikki"

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2005 klo 22:30 kotimaiseen tykästyn kirjoitti:
Kyllähän toi anoppi tulee varmaan. Mä olen äitini kanssa ottanut pikkusen toissapäivänä yhteen ja nyt en periaatteessa pyydä siltä apua. Tai jos isäntä sais "sairaslomaa" vaimon hoitamiseen.... Onneksi töihin meno on edessä vasta elokuussa niin saan kunnolla hoitaa näitä terveyspuolen asioita kuntoon. Jaksaa taas työssäkin paremmin.

Yhteistyössä