Jäätävää dataa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Netistä on tullut patoutuneiden tunteiden viemäri. Julia Thurén testaa, miten sydän kestää verkon riitaisilla keskustelupalstoilla notkumisen. Mittari tuottaa jäätävää dataa, suoraan sydämestä. Mutta mikä on 20 minuutin sääntö?

Julian ohjelmia Yle Areenalla katsottuani selvisi miksi netin keskustelupalstoja lukiessani tulee huono olo.
Minua nauratti öyhöttäjien terapiaryhmä, johon osallistui Ylen uutistenlukija.
Jutuissa mainittiin Vauva-palsta.
Ihme juttu, että tätä palstaa ei noteerata samalla tavalla. Mielestäni Vauva-palstalla on fiksumpaa menoa.
Suosittelen lämpimästi taukoa tältä palstalta.
 
  • Haha
Reactions: Echo ja Lispetti
Erikoista, että ihmiset ottavat itseensä.
Minusta tämä on rentouttavaa ja mukavaa, enhän minä täällä muuten kävisi.

Hyvä nyrkkisääntö on se, että osaa hyväksyä erilaiset mielipiteet - ilman tätä taitoa varmasti ahdistuu.
Joku täälläkin on ilmaissut ahdistustaan keskustelujen/toisten mielipiteiden vuoksi - heidän on viimeistään nyt hyvä alkaa treenaamaan ja sitä kautta hyväksymään, että kaikki eivät ole yhtä mieltä. Yleensä tämä taito opitaan jo hyvin nuorena.

Esim. vauvalta tai muilta ”sensuroiduilta” palstoilta tänne tullessa kohtalo voi olla karu: tällä palstalla on sananvapaus, täällä ei ihan hevillä poistella viestejä.
Tämä on hieno keskustelupaikka!❤
 
Mä vähensin täällä olemista. Käyn vauvan sivuilla.
Hienoa! Siellä minäkin tykkään lukea muutamaa ketjua ja peukutan järkeville jutuille. En kirjoita siellä mitään.
Kannattaa opetella argumentoimaan?


btw:
Ihmettelen näitä valittajia jotka tylyttävät toisten mielipiteitä esim. menemällä henkilöön tai lällättelemällä muuten.
Fiksumpi vaihtoehto olisi ampua toisen väite alas asialla?
 
vierailija
Vauvalla keskustelujen aloituksia on tiuhemmassa tahdissa eli vaihtuvuus suurta. Tosin mitä tulee keskusteluihin itsessään ja niiden taitoihin, niin yhtä harvassa kunnon keskustelut ovat niin siellä kuin täälläkin. Joitakin helmiä löytyy mutta turhan usea hyvin alkanut keskustelu muuttuu ihmeelliseksi pullisteluksi ja jyräämiseksi ja jankkaamiseksi. Silloin ollaan minun mielestä kaukana esim. erilaisten mielipiteiden hyväksymisistä.
Onneksi keskustelupalstoja on mistä valita itselleen sopivin ja mieluisin. Kuitenkin mielestäni hedelmällisimpiä ja opettavaisimpia ovat keskustelut irl kasvotusten.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Vauvalla keskustelujen aloituksia on tiuhemmassa tahdissa eli vaihtuvuus suurta. Tosin mitä tulee keskusteluihin itsessään ja niiden taitoihin, niin yhtä harvassa kunnon keskustelut ovat niin siellä kuin täälläkin. Joitakin helmiä löytyy mutta turhan usea hyvin alkanut keskustelu muuttuu ihmeelliseksi pullisteluksi ja jyräämiseksi ja jankkaamiseksi. Silloin ollaan minun mielestä kaukana esim. erilaisten mielipiteiden hyväksymisistä.
Onneksi keskustelupalstoja on mistä valita itselleen sopivin ja mieluisin. Kuitenkin mielestäni hedelmällisimpiä ja opettavaisimpia ovat keskustelut irl kasvotusten.
Olen samaa mieltä siitä että kasvotusten on paras keskustella.👍

Oletko huomannut keskustelupalstojen sensuroinnissa eroja?
 
vierailija
Kannattaa opetella argumentoimaan?


btw:
Ihmettelen näitä valittajia jotka tylyttävät toisten mielipiteitä esim. menemällä henkilöön tai lällättelemällä muuten.
Fiksumpi vaihtoehto olisi ampua toisen väite alas asialla?
Ehkä ongelma on siinä ettei ole kompetenssia eikä mitään muuta kun mutu, jolla lähdetään ampumaan. Voihan olla myös, että henkilöllä on Asperger, jolloinka hän kokee aina olevansa oikeassa ja kaikki muut väärässä.
 
vierailija
Olen samaa mieltä siitä että kasvotusten on paras keskustella.

Oletko huomannut keskustelupalstojen sensuroinnissa eroja?
Tässä kyseisessä paikassa saa keskustella kyllä paljon vapaammin vrt. muut paikat. Tosin on täälläkin omat kommervenkkinsä, mitä ihmettelen. Se, että asioista ei voi keskustella niiden oikeilla nimillä vaan joutuu käyttämään omituisia kiertoilmaisuja tai kirjoitusasua. Tämä kyllä vesittää monta keskustelua ihan käytännön hankaluuden takia, mikä puolestaan on suoraa keskustelun sortamista. Esim. Vauvalla vilahtaa asiallisetkin aloitukset poistoihin todella nopeasti, tiedä sitten onko syynä erheellinen poisto, koska siellä on todella paljon myös hyvin kyseenalaista keskustelunavausta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Tässä kyseisessä paikassa saa keskustella kyllä paljon vapaammin vrt. muut paikat. Tosin on täälläkin omat kommervenkkinsä, mitä ihmettelen. Se, että asioista ei voi keskustella niiden oikeilla nimillä vaan joutuu käyttämään omituisia kiertoilmaisuja tai kirjoitusasua. Tämä kyllä vesittää monta keskustelua ihan käytännön hankaluuden takia, mikä puolestaan on suoraa keskustelun sortamista. Esim. Vauvalla vilahtaa asiallisetkin aloitukset poistoihin todella nopeasti, tiedä sitten onko syynä erheellinen poisto, koska siellä on todella paljon myös hyvin kyseenalaista keskustelunavausta.
Aivan! Tuo meidän robomode!
Kirjautuneena on helpompi kirjoitella - kirjautuneena robomoden pystyy kiertämään.:sneaky:
 
vierailija
Paras 20 minuutin sääntö tällä palstalla on, kun sivuuttaa tiettyjen punamustien viestit.
Nimimerkittömienkin kanssa kannattaa myös olla varovainen. Ihan samanlaisia tyyppejä täällä pyörii kuin Julian videoissa.
 
vierailija
Mä luin saman jutun ja oli tavallaan hyvä huomata, että muissakin tällaiset keskustelupalstat aiheuttavat kuohuntaa, Itsekin olen huomannut sykkeen kiihtyvän tietyissä keskusteluissa, jotka lopulta eivät johda mihinkään vaan ovat pelkkää vänkäämistä suuntaan ja toiseen.

Huomaan voivani paremmin, kun en käy tällä palstalla tai FB:n keskusteluosioissa.
 
vierailija
vierailija
no on tässä puolensakin jos uskaltaa tuoda oman mielipiteensä esiin. ni sit keskustellaan toki joskus tulee sammakoita suusta ja loukkaa. ei kukaan ole täydellinen. Mut totta se on esim netissä jutellaan niin paljon eriaiheista mitä ei juttelisi ulkomaailmassa kun ei tule mieleen. ok jankkaus mihin itsekin sorrun on hölmöä. kiva etenevä keskustelu on mun mielestä optimi no en itse ole tuolla optimin tasolla mut joskus kai jokaisella on hetkensä ja niitä tulee monia. rohkeemmin vaan sitä juttelua kaikista asioista. mut pyritään välttämään liioittelua nojoo sit on mielikuvitus stoorit on sit asia erikseen.
 
vierailija
Tämä oli myös hyvä kirjoitus/kannanotto:

Tässä vielä:

 
  • Tykkää
Reactions: diogenes 57
vierailija
Keskustelu täällä on aika kummallista. Ei ilmennä käsitystäni keskustelusta, jossa erimieliset voivat päätyä jonkinlaiseen kompromissiin. Monet iskevät kehiin roskalehtien lööppejä tai esittävät muuten vaan omia mielipiteitään ja surutta tyrmäävät vastaansanojat.. Aika vaikeaa on täällä oikeasti keskustella.
 
vierailija
Mä luin saman jutun ja oli tavallaan hyvä huomata, että muissakin tällaiset keskustelupalstat aiheuttavat kuohuntaa, Itsekin olen huomannut sykkeen kiihtyvän tietyissä keskusteluissa, jotka lopulta eivät johda mihinkään vaan ovat pelkkää vänkäämistä suuntaan ja toiseen.

Huomaan voivani paremmin, kun en käy tällä palstalla tai FB:n keskusteluosioissa.
Tänne pitäisi perustaa keskusteluketju aiheena miten pääsen eroon tästä palstasta.
Repsahduksia tulee kuin siinä Yle Areenan öyhötysvideossa..
 

Yhteistyössä