Jäätävää dataa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
On hyvä ja koskettava elokuva, varsinkin, kun läheinen on menehtynyt sen seurauksena.
Luin kirjoittamasi lauseen kaksi kertaa.
Ensin pöhkönä käsitin, että joku on menehtynyt elokuvan takia.
Tarkoitit tietenkin, että henkilö on menehtynyt dementian vuoksi.
Olen joskus muistellut jollakin keskustelupalstalla vierailuani lapsuus&nuoruusaikojen kaupungissani tapaamassa palvelutalossa asunutta iäkästä tätiäni. Asuin setäni ja tätini kodissa pari kuukautta nuoruudessani.
Täti ei enää tuntenut minua. Rupattelun välissä hän kysyi usein kuka olen ja esittelin taas itseni. Hän oli tyytyväinen elämäänsä ja muisteli edesmenneen aviopuolisonsa ikävää käyttäytymistä. Mies oli ollut hyvin rasittava ennen kuolemaansa. Elokuvan jälkeen ajattelin, että tuollaista kohtaloa en itselleni haluaisi. Elokuvan loppumetreillä ihailin nuorta naishoitajaa näytelleen naisen roolisuoritusta. Tuollaista hoitoa haluaisin, jos eläisin muiden varassa. Haluan olla tässä hetkessä ja ajatella tulevaa kävellen raikkaassa ulkoilmassa. En halua olla missään kultaisen iän kerhossa muistelemassa menneitä. Yle Areenalla on ruotsalainen keskusteluohjelma Studio 65. Kolmen henkilön jutuista sain käsityksen, että heille työelämässä eläkeläisenä oleminen on henki ja elämä. Tänään alkaneen yleislakon aikaan olen onnellinen, etten kuulu tuohon valioryhmään. Aamupäivän olen potenut vatsatautia, nukkunut peiton alla kuuntelemassa radion Klassista kattausta katse sohvalla aurinkoon päin aurinkolasit silmilläni. Tämän parempaa ei elämäni tarvitse ollakaan. Samaan aikaan tyttäreni oli lähettänyt Family Albumiin hauskan videon, joka oli huvittanut lapsen isoisää.
Pidetään huolta terveydestämme ja aivosoluistamme. Hyväntahtoinen somekeskustelu edistää hyvinvointia eikä heiluttele verenpaineitamme.
 

Yhteistyössä