Jäätelön tekemisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S+
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

S+

Vieras
Tein tänään itse ilman konetta jätskiä. Tuli ihan sikahyvää, namskis :) Siis ihan ekaa kertaa tein jätskiä. Voiko tuo edes epäonnistua?

Mutta, miksi joissain ohjeissa on, että munista vain keltuaiset? Tai sitten jos valkuaisetkin tulee taikinaan, niin ne vatkataan erikseen keltuaisten kanssa.

Mä laitoin keltuaisineen ja valkuaisineen munat kulhoon ja vatkasin. Silti onnistui jätski. Miksi?

Mikään kokki en ole, mutta tulee ekana mieleen ihan vaan jätskin rakenne?
Valkuaiset kun vaahtoutuu keltuaisista eroteltuina paremmin, olisko tällä vaan haettu kuohkeutta jätskiin?

Mut kun usein ohjeissa on, että vain ne keltuaiset tulee siihen taikinaan. Että valkuaiset jätetään kokonaan pois. Toi jätski minkä tein, oli niin ostetun kermajäätelön koostumusta vastaavaa, ettei tosikaan. Ja tosiaan laitoin munat kokonaan.

Nykyiset kaupan "jäätelöt" eivät oikein ole kunnon tavaraa, johon kannattaa omatekoista jäätelöä verrata. Oikea kermajäätelö on rakenteeltaa ihan eri samettista ja sulaneenakin paksua ja täyteläistä.
Sellainen vaatii pelkkiä keltuaisia ja on kypsennettävä, ihan emulgointia silmällä pitäen.

Kerropa ap millä reseptillä teit? Meillä on tehty jugurttijätskiä, johon tulee turkkilaista jugurttia, kermavaahtoa ja jotain marjaa tai hedelmää soseena tai hillona, esim. eilen tehtiin raparperisoseesta. Se on hyvää, mutta välillä vois koittaa myös ihan "oikeeta" jätskiä.

Keltuaiset sakeuttaa seoksen. Mä teen jäätelön aina kuumentamalla kuohukermasta, vaniljasta ja sokerista tehdyn seoksen kattilassa. Kun seos kiehahtaa, nostan pois levyltä ja sekoitan joukkoon keltuaiset. Kattila hetkeksi takaisin levylle, jotta seos sakeutuu. Jäähdytys ja pakkaseen/jäätelökoneeseen. Suklaan, kaakaojauhon, kahvin tms lisään seokseen ennen kuumennusta, hillot, marjat yms jäähdytyksen jälkeen ennen pakastimeen laittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26458543:
jäätelöä onnistuu todellakin tehdä ihan kotona ja ilman mitään jäätelökoneita ja hyvää tulee

Mutta on se koostumus erilainen ja vaiva&aika ihan eri luokkaa. Toki jäädykekin on hyvää ja samat on aineet.

Itse laitan valkuaisvaahdon jäätelömassaan mukaan. Olen tehnyt munatontakin jäätelöä (tai oikeastaan sorbettia), mutta se vaikuttaa rakenteeseen.

Mutta noin muuten, jäätelön teko on helppoa ja lopputulos hyvä, jos raaka-aineet ovat hyvät.

Viimeksi muokattu: