Jäädäkö kotiin, kun lapsi menee kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuoni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuoni

Vieras
Olen ammatiltani lääkäri. Nykyisessä työpaikassani en pysty järjestämään töitäni niin, että voisin olla töissä esim klo 9-13.30 tms, kun lapseni menee ekalle luokalle. Olenkin pohtinut, josko jäisin kotiin... Esikoinen menee siis vuoden päästä ekalle ja kuopus siitä kahden vuoden päästä. Töitten puolesta saisin varmaan päivystyshommia parina iltana viikossa niin, että tienaisin mieheni apuna leipää pöytään.

Olen pohtinut vähän siihen suuntaan, että jos olisin kotiäitinä siihen saakka, kunnes kuopus on menossa 3.luokalle, eli 4 vuoden ajan. Olisi ehkä lapsista mukavaa, kun äiti saattelisi alussa kouluun ja toisaalta taas odottaisi koulupäivän jälkeen kotona. Samalla sitten voisin päivän aikana hoitaa kauppa-, siivous- ja ruuanlaittoasiat eikä niihin menisi sit "vapaa-ajalta" aikaa.

Olenko ihan hölmö, kun mietin tällaista? Jotkut kaverini ovat nimittäin sitä mieltä :/

Klo 9-13.30 työpäivä on kyllä mahdottoman lyhyt. Onnistuisiko 6 tunnin työpäivä työpaikallasi? Lapsilla toimii hyvin se, että aamuisin on joku lähettämässä kouluun, mutta iltapäivät onnistuvat hyvin ilman vanhempia iltapäiväkerhojen avulla.

No jos se on teidän perheessä taloudellisesti mahdollista niin miksi ei? Eiköhän lääkäreille aina töitä löydy. Miksi pitäisi tehdä samalla lailla kun kaikki muut? Tämä vika on yhteiskunnassamme, kaikkien pitäis mahtua just samaan muottiin... Jos sinusta tuo järjestely tuntuu hyvältä niin tee se, voithan sitten mennäkin töihin jos tuntuu ettei sinua tarvita enää kotona.

No en kyllä itse jäisi kotiin, koska eka-tokaluokkalaisilla on kuitenkin oikeus iltapäivähoitoon. Enintään yrittäisin junailla työaikaa alkamaan vähän myöhemmin, jotta voisin olla ainakin alkuun apuna lasten kouluunlähettämisessä. Jotenkin en vaan mitenkään miellä, että kouluikäiset lapset tarvitsisivat enää kotiäitiä.