Ja sitten puutarhaihmiset, huom!!!Kertokaa Elämänlangasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lasisilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lasisilmä

Aktiivinen jäsen
04.01.2005
4 619
0
36
Meillä likka istutti koulussa köynnöskukan, joka ilmeisesti on päivänsini/elämänlanka.
Netistä vaan en ihan juur tämänvärisesti kukkivan kuvaa löytänyt, mutta lehdet on kyllä aivan kuin em. Likka ei muista yhtään minkäniminen rehu se on.

Kukan pohja ja se "tyvi" on valkoinen ja reunoja kohden tummenee semmoiseks oikein peruspetunia väriseks.Ja kukkii tosiaan sen reilut 12-16 tuntia. Sitten kukka suppuuntuu ja tippuu pian pois.

Mun äitee ties kertoo että se on monivuotinen kasvi.
Elikkäs kertokaas, mihin/miten mää sen talveks laitan..?

Meillä kasvaa elämänlankaa pitkin pihaa kun en sitä häviämäänkään saa, ei tarvi kun pieni pala valkoista juurta jäädä niin johan taas rehottaa seuraavana kesänä.
Pystytkö laittamaan kuvaa?
On paha näin sanoa mikä se on.
Hyvinkin voi kyllä sekoittaa päivänsinen ja elämänlangan.
Meillä elämänlanka kukkii kyllä valkoisin kukin. Mutta.. paas kuvaa jos mahdollista niin arvuutellaan uudelleen.

Meillä kasvaa sitä pihalla ja eroon en pääse :( Tappaa kaikki istuttamani kukat kietoutumalla niiden ympärille, kitkeminen vaikeaa (juuri sen takin, kun se kietoutuu muiden ympärille, niin siinä vahingoittuu muut kasvit samalla ).

Meillä on edellinen asukas istuttanut elämänlankaa takapihalle ja minä olen jo 8 vuotta käynyt sotaa sen hävittämiseksi. Kaikki temput on tehty ja aina se vaan jostain puskee esiin ja yrittää kuristaa muut kasvit. Vain ainainen valppaus ja terävät puutarhasakset pitävät sen kurissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Meillä likka istutti koulussa köynnöskukan, joka ilmeisesti on päivänsini/elämänlanka.
Netistä vaan en ihan juur tämänvärisesti kukkivan kuvaa löytänyt, mutta lehdet on kyllä aivan kuin em. Likka ei muista yhtään minkäniminen rehu se on.

Kukan pohja ja se "tyvi" on valkoinen ja reunoja kohden tummenee semmoiseks oikein peruspetunia väriseks.Ja kukkii tosiaan sen reilut 12-16 tuntia. Sitten kukka suppuuntuu ja tippuu pian pois.

Mun äitee ties kertoo että se on monivuotinen kasvi.
Elikkäs kertokaas, mihin/miten mää sen talveks laitan..?
Kokeilepa latinankielellä esim. Ipomoea purpurea. Kasvi on kyllä monivuotinen -mutta ei meidän maassamme. Sitä ei saa talvehtimaan vaikka kuinka yrittäisi. Sen sijaan karhunköynnös (Calystegia sepium) jota myös elinvoimaisuutensa takia kansanomaisesti elämänlangaksi kutsutaan talvehtii meilläkin ja lisääntyy tavatonta vauhtia ollen hitonmoinen riesa. Löytyy myös harvinaisempana punakarhunköynnöstä ja kerrattukukkaista kiinankarhunköynnöstä jotka ovat myös monivuotisia mutta tämä sinun kasvisi valitettavasti on vain yhden kesän ilo. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Walpuri:
Meillä on edellinen asukas istuttanut elämänlankaa takapihalle ja minä olen jo 8 vuotta käynyt sotaa sen hävittämiseksi. Kaikki temput on tehty ja aina se vaan jostain puskee esiin ja yrittää kuristaa muut kasvit. Vain ainainen valppaus ja terävät puutarhasakset pitävät sen kurissa.
Glyfosfaattia tasaisin väliajoin parin kasvukauden ajan niin katoaa se...

Pakko oli tulla kurkkaamaan, nko ollut tietäviä paikalla.
Ja joo, tämä se on!!

kasvikirjakuva.asp

Eli siis en saa sitä talvehtimaan..ko..kö?

Yhteistyössä