Ja nyt sit mielipiteitä ja keskustelua kouluruokailusta.. *onkelma*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VIIVILIINA-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

VIIVILIINA-

Aktiivinen jäsen
05.11.2008
2 374
0
36
Siis, pojalla vaihtui opettaja nyt kolmannella. Tää uusi ope vaatii että kaikkea pitää ottaa ja ei riitä vain nokare vaan esim salaattia koko kauhallinen ja kastiketta koko kauhallinen jne. Ja kaikki pitää syödä.

Nyt poika on sitte jo 2 kertaa istunu kylmän ruuan äärellä ja itkua nieleskellyt.

Meidän poika on aika allerginen ja saa oireita myös jostain mitä ei tiedetä, eilen oli patteja tullut huuliin ja kurkkua kutissut niin KAIKKI oli pitänyt syödä koska ruoka-aineet kävivät listojen mukaan pojalle.
Pojalla oli vielä kotonakin ääni käheenä tämän ruokailuin jäljiltä..

Voi että mua ottaa kupoliin et, syömisestä pitää tehdä ongelma kun kaikki on tähän saakka menny ihan hienosti.

Ja niin reksi ei vastaa mulle puhelimeen..
:whistle: :headwall:

mun mielestä ope ei voi sanoa minkä verran ruokaa pitää ottaa. Vaan jokainen päättää itse ja syö sen minkä ottaa....ja jos tosiaan tuollainen reaktio lapselle tulee niin ope kyllä aika pässi jos ei tajua :headwall:

Ei noin saa tehdä. Maistaa toki pitää, mutta ei ketään saa pakottaa syömään.

Pääsetkö itse tapaamaan opettajaa?

Olen itse vääntänyt samoista asioista parin opettajan kanssa ja kompromissi on löytynyt.

Muistan vieläkin, kuin minun aikana oli kaurapuuroallergiaa, kanaviilokkiallergiaa sunmuita :D Sen jälkeen kiristettiin nuita syömissääntöjä, minkä kyllä ymmärränki. Ei muutakuin kerrot samanasian, että uusia allergioita saattaa löytyäkkin vielä. Ja muista allergialääkettä pitää pojalla mukana

No ei todellakaan saa vaatia tuollaista. Olen kyllä ns maistamispakon kannattaja, mutta maistaminen ja kauhallinen on kaksi eri asiaa. Ja etenkin jos on vielä moniallerginen lapsi!

Mene vaikka koululle jos puhelimeen ei vastata (reksi voi olla opetustyössä ja joissain kouluissa on jopa viralliset soittotunnit)

Toi on kamalaa, tuo pakottaminen siis.
Mie ymmärrän, että pitää maistaa, mutta sen maistiaisen pitäs olla pieni, lusikallinen tai haarukallinen.
Toisaalta ymmärrän kyllä, jos koko luokka esim. maksalaatikkopäivänä ottaa vaan sen yhden haarukallisen... ja sit on levotonta porukkaa, kun on nälkä... :/

Mutta varsinkin tuolleen, jos on vielä allergiataustaa, niin sehän voi olla jo vaarallistakin, jos oikein pahasti allergisoi :(

Soittaisin kyllä opettajalle ja jos asia ei muutu niin rehtoriin yhteyttä. Ei ketään voida pakottaa syömään vastentahtoisesti. Ei aikuisia eikä lapsia. Ihme natsimeininkiä vieläkin kouluissa.

mua taas ketuttaa kun lapsi (poika jolla kiire välkälle) ei syö paljon mitään. Opettajat vois päättää että noi pienet pääsee vasta välkälle kun kaikki ovat syöneet, tai jotain... luulis että tympeä opettaakkin lapsia joilla verensokerit alhaalla

mun mielestä hyvä sääntö on, että kaikki minkä ITSE annostelee lautasellen, on syötävä, mutta jos joku TOINEN annostelee ruuan, niin silloin ei tarvi kaikkea syödä, koska annostelija ei voi tietää toisen nälän suuruutta.

Itse olen sitä mieltä että kaikkea pitää maistaa ja sit kun on esim. muutaman kerran maistanu jos ei tykkää niin sitä ei tarvitse syödä. Ja mielestäni se on hyvä käytäntö että opettaja valvoo linjaston vieressä mitä kukakin ottaa ja minkä verran. Pakko syöttämistä en kannata. Ja myöskin se että ruokailuun varataan tietty aika mikä istutaan siellä ruokalassa. Eli vaikkapa 15min. istutaan siinä pöydässä tarjotin nenän edessä, söi siitä tai ei. Ja sit kaikki saa lähteä yhtä aikaa ulos. Tällä vältetään se että joku jättää syömättä sen takia että on kiire ulos.
Ja kouluruokailun tarkoituksenahan on että siellä syödään kaikkea. Pääruokaa, myös sitä perunaa tms. sekä salaattia, leipää ja juomaa. Eikä pelkästään esim. niitä lihapullia tai kalapaloja sieltä kalavuuasta jne.

Onpa törkeetä. En uskalla luvata mitä tekisin jos joku pakottas mua syömään esim. kaalilaatikkoa mitä vihaan yli kaiken :kieh: :ashamed: Maistaa voi pyytää, mutta ei koskaa mielestäni pakottaa. Ja allergian puitteissa luulis opettajanki vähän tajuavan. Toivottavasti saat koululta jotain järkevää selitystä tällaselle toiminnalle.

Voi jestas mitä kitinää. Curling-äiskä taas vauhdissa. Olisit opettanut lapsen syömään kaikkea niin nyt ei olisi ongelmia. Kaikesta ei aina tarvitse pitää voidakseen syödä sitä.

Kai olet ollut yhteydessä tuohon opettajaan. Juuri vanhempainillassa rehtori neuvoi ensisijaisesti ottamaan yhteyttä opettajaan.

Selität opettajalle noita allergiajuttuja ja selvität myös mitä kaikkea siinä ruoasssa oli (opettajan ja keittiön kautta), mistä ne patit tuli, pääset vähän rajaamaan, mistä sitä syyllistä niihin oireisiin löytyisi. Sehän on kaikkien etu, että saatte selville ne kaikki allergoivat aineet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi jestas mitä kitinää. Curling-äiskä taas vauhdissa. Olisit opettanut lapsen syömään kaikkea niin nyt ei olisi ongelmia. Kaikesta ei aina tarvitse pitää voidakseen syödä sitä.

Se onkin tosi curling äiti jos ei halua lapsen tukehtuvan kuoliaaksi allergian vuoksi. Tollanen huulten turpoaminen, kurkun kutina jne on sellasia oireita että saattaa nopeastikin pahentua ja siinä on tosissaan hengenvaara. Jestas mitä pässinpäitä täällä taas...

Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Muistan vieläkin, kuin minun aikana oli kaurapuuroallergiaa, kanaviilokkiallergiaa sunmuita :D Sen jälkeen kiristettiin nuita syömissääntöjä, minkä kyllä ymmärränki. Ei muutakuin kerrot samanasian, että uusia allergioita saattaa löytyäkkin vielä. Ja muista allergialääkettä pitää pojalla mukana

Joo, tällä pojalla on kyl ihan oikeita allergioita. Esim eilen oli ääni käheenä koko illan vaikka ruuan jälkeen otti heti antihistamiinia.

Toinen vääntö tän open kans on siitä kun ei suostu ottamaan pojan epipeniä lukolliseen kaappiin luokkaan, eikä sitä ei saa säilyttää repussa, se pitäis viedä terkalle joka on max3 pv viikossa paikalla. :ashamed: :o

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Pieni palaveri opettajan kanssa? Kyllä kaikkea pitäisikin maistaa,, onko joku syy miksi rehtori ei vastaa juuri sinulle,,? :whistle:

Hihii..mä en ole ikinä ennen soittanu reksille. Tää on vaan must aika vakavaa kun lapsella turpoilee kurkku ja huulet niin kaikki kaikki vaan pitää syödä..

Ja muutenki opella on tää syömähomma aika kurinalainen juttu. Kahteen vuoteen ei ole ikinä ollu ongelmia mut nyt nää 2viikkoa uuden open aikana on ollu ihan helvettiä..

:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
mua taas ketuttaa kun lapsi (poika jolla kiire välkälle) ei syö paljon mitään. Opettajat vois päättää että noi pienet pääsee vasta välkälle kun kaikki ovat syöneet, tai jotain... luulis että tympeä opettaakkin lapsia joilla verensokerit alhaalla

Tuolla koko luokka pääsee yhtäaikaa välkälle, paitsi sitte nää kylmänruuan tuijottajat istuu siellä oppituntiin saakka, tai oppitunnin aikana :/

Alkuperäinen kirjoittaja miukuliina:
mun mielestä hyvä sääntö on, että kaikki minkä ITSE annostelee lautasellen, on syötävä, mutta jos joku TOINEN annostelee ruuan, niin silloin ei tarvi kaikkea syödä, koska annostelija ei voi tietää toisen nälän suuruutta.

Näin mä ajattelen, mutta kun siinä annotelussakin on pakkoja.. kauhallinen kastiketta, eli uskon et se ei mikään puolen desin kauha ole. :/

Yhteistyössä