[QUOTE="Minna";23776732]Lastenhoito ei minusta ole samalla tavalla verrattavissa kotitöihin, kuin tiskaamine, siivoaminen, ruoanlaitto. Lasta hoitaessa on vastuussa myös siitä toisesta ihmisestä, se on paljon suurempi vastuu kuin siinä, että tuleeko pyykit puhtaiksi tai onko lattia imuroitu kunnolla.
Kyllä mä olen itsekin ollut hyvin paljon vastuussa nuoremmista sisaruksistani. Enkä sano, etteikö yhtään saisi olla isompien sisarusten tehtävänä olla välillä nuorempien vahtina. Mutta se vastuu ei saa olla liian suuri, sitä ei saa olla liian usein. Ja pitää olla täysin 100% varmaa, että se vahtimaan nakitettu lapsi/nuori kykenee sen tehtävän hoitamaan hyvin.[/QUOTE]
Kirjoitat asiaa!
Jo pienenkin lapsen voi nakittaa tekemään kotihommia, viemään roskia, imurointia jne.
Mutta se, että jättää pienet isosisaruksen vastuulle, on jo haastava tehtävä. Ja kyllä kannattaa muistaa, että ei se iso sisaruskaan välttämättä osaa vahtia sitä pientä samalla "haukan silmällä" kuin aikuinen. Ja jos jotain sitten tapahtuu, niin se kannattaisi siinä vaiheessa sitten vanhemmankin muistaa, ettei liikaa syyttelisi sitä vahtimaan jätettyä sisarusta. Valtavan taakan saa kantaakseen se isompi sisarus, jos pienelle jotain tapahtuu.
mun mielestä vanhemman kuuluu vahtia lasta, toki isompi sisarus voi auttaa vahtimisessa (vastuu kuitenkin aikuisella) ja hoidossa. Mutta itse en vaan pysty ymmärtämään perheitä, joissa esim 8v isosisko saa hoidettavakseen puistoon tms (sellaiseen paikkaan johon aikuisen valvova silmä ei nää) vaikkapa jonkun 2 vuotiaan, tai jopa sitten kaksikin tai kolmekin pientä sisarustaan. Sen ymmärrän, että vastuullinen teini-ikäinen jo osaa puistossa hoitaa pientäkin lasta, mutta teineissäkin on eroja, kaikki ei osaa.
Ja kyllä se vaan niin on, että kotitöitä kannattaa lapsille opettaa jo pienestä pitäen. Ja kyllä mun mielestä niistä voi maksaakin kuukausi-/viikkorahaa. Mutta kotityöt eivät ole verrattavissa lapsen hoitamiseen, vastuu on todellakin paljon isompi. Ja sitä perheyhteyttä voi ylläpitää ja kasvattaa muullakin tavalla kuin käskemällä isommat lapset lapsenvahdeiksi. Aikuiset ne lapset on kuitenkin tehnykin, joten kyllä se hoitovastuu ja vahdintavastuu on kyllä aikuisella, ei toisella lapsella.