Ja MIKSI IHMEESSÄ isompi sisarus ei saisi vahtia pienempäänsä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no jopas on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lastenhoito ei minusta ole samalla tavalla verrattavissa kotitöihin, kuin tiskaamine, siivoaminen, ruoanlaitto. Lasta hoitaessa on vastuussa myös siitä toisesta ihmisestä, se on paljon suurempi vastuu kuin siinä, että tuleeko pyykit puhtaiksi tai onko lattia imuroitu kunnolla.

Kyllä mä olen itsekin ollut hyvin paljon vastuussa nuoremmista sisaruksistani. Enkä sano, etteikö yhtään saisi olla isompien sisarusten tehtävänä olla välillä nuorempien vahtina. Mutta se vastuu ei saa olla liian suuri, sitä ei saa olla liian usein. Ja pitää olla täysin 100% varmaa, että se vahtimaan nakitettu lapsi/nuori kykenee sen tehtävän hoitamaan hyvin.

Meillä lapset molemmat vielä niin pieniä, ettei isompi pienempää vahdi, mutta kun ikää kertyy niin varmasti tulee vahtimaan pienempiään, jos tarvetta on.

Itse tulen suuresta perheestä myös, jossa yh-äiti. Jouduttiin katsomaan pienempien perään silloin tällöin, ja se kasvatti vastuuta. Kotitöitä tehtiin ilman palkkaa, kotityöt kuuluu jokaiselle talossa asuvalle.
Itse olen tämänlaisen kasvatuksen kannalla, jollaisen itsekkin sain. Ilman sitä, minusta ei olisi tullut tälläistä. Eipä meillä ole likaista kotia, hoitamattomia lapsia tai rahavaikeuksia. Kiitos siitä äidilleni.

mielestä riippuu paljonkin minkäikäisiä lapsia, minkälaisia ym. Kyllä minä olen jättänyt 10v 6 vuotiaan kanssa kotiin, kun olen nopsaan piipahtanut kaupassa (matkaa noin 2 min) jos molemmat ovat halunneet jäädä. Ovat käyneet kahdelleen puistossa (matkaa noin 5 min) Vauvaa en ole antanut hoitaa yksin esikoisen lukuisista pyynnöistä huolimatta.

Ja tuossa lapsenvahtiasiassa lapset ovat tottakai viime kädessä aikuisen vastuulla, eli vaikka isommat katsoisivatkin pienempiä niin ei niitä nyt ihan päineen voi jättää! Varsinkin jos kyse leikkivistä lapsista, eiväthän ne siinä tohinassa välttämättä muista et piti pienempiä katsoa..
Mut silti olen sitä mieltä että isommat voi komentaa leikittämään/vahtimaan pienempiään.

Tämä on minusta vähän ristiriitaista, että olet sitä mieltä että isompien pitäisi saada vahtia pienempiään, mutta toisaalta sitä mieltä, että näin ei saa tapahtua jos vanhemmat eivät ole vahtimassa tilannetta...

[QUOTE="Minna";23776732]Lastenhoito ei minusta ole samalla tavalla verrattavissa kotitöihin, kuin tiskaamine, siivoaminen, ruoanlaitto. Lasta hoitaessa on vastuussa myös siitä toisesta ihmisestä, se on paljon suurempi vastuu kuin siinä, että tuleeko pyykit puhtaiksi tai onko lattia imuroitu kunnolla.

Kyllä mä olen itsekin ollut hyvin paljon vastuussa nuoremmista sisaruksistani. Enkä sano, etteikö yhtään saisi olla isompien sisarusten tehtävänä olla välillä nuorempien vahtina. Mutta se vastuu ei saa olla liian suuri, sitä ei saa olla liian usein. Ja pitää olla täysin 100% varmaa, että se vahtimaan nakitettu lapsi/nuori kykenee sen tehtävän hoitamaan hyvin.[/QUOTE]

Kirjoitat asiaa!
Jo pienenkin lapsen voi nakittaa tekemään kotihommia, viemään roskia, imurointia jne.
Mutta se, että jättää pienet isosisaruksen vastuulle, on jo haastava tehtävä. Ja kyllä kannattaa muistaa, että ei se iso sisaruskaan välttämättä osaa vahtia sitä pientä samalla "haukan silmällä" kuin aikuinen. Ja jos jotain sitten tapahtuu, niin se kannattaisi siinä vaiheessa sitten vanhemmankin muistaa, ettei liikaa syyttelisi sitä vahtimaan jätettyä sisarusta. Valtavan taakan saa kantaakseen se isompi sisarus, jos pienelle jotain tapahtuu.

mun mielestä vanhemman kuuluu vahtia lasta, toki isompi sisarus voi auttaa vahtimisessa (vastuu kuitenkin aikuisella) ja hoidossa. Mutta itse en vaan pysty ymmärtämään perheitä, joissa esim 8v isosisko saa hoidettavakseen puistoon tms (sellaiseen paikkaan johon aikuisen valvova silmä ei nää) vaikkapa jonkun 2 vuotiaan, tai jopa sitten kaksikin tai kolmekin pientä sisarustaan. Sen ymmärrän, että vastuullinen teini-ikäinen jo osaa puistossa hoitaa pientäkin lasta, mutta teineissäkin on eroja, kaikki ei osaa.

Ja kyllä se vaan niin on, että kotitöitä kannattaa lapsille opettaa jo pienestä pitäen. Ja kyllä mun mielestä niistä voi maksaakin kuukausi-/viikkorahaa. Mutta kotityöt eivät ole verrattavissa lapsen hoitamiseen, vastuu on todellakin paljon isompi. Ja sitä perheyhteyttä voi ylläpitää ja kasvattaa muullakin tavalla kuin käskemällä isommat lapset lapsenvahdeiksi. Aikuiset ne lapset on kuitenkin tehnykin, joten kyllä se hoitovastuu ja vahdintavastuu on kyllä aikuisella, ei toisella lapsella.

Uskallanko etes sanoa että meillä 3,5v vahtii 1v vuotiasta sisartaan...? Ajat on tietysti minimaalisen lyhkäsiä, esimerkiksi jos piipahdan alakertaan, olen ohjeistanut isompaa heti huutamaan minulle, jos pienempi kiipee johonkin. Tai ulkona ollessa, jos minun täytyy piipahtaa sisällä, 3,5v tulee kertomaan jos pienempi lähtee seikkailemaan (meillä on suht turvallinen piha, ei mitään välitöntä vaaraa lähellä: autotietä, tippumis/hukkumismahdollisuutta). On toiminu hyvin, isompi on vaan ylpee kun saa olla äitille avuksi. En myöskään nää mitään pahaa tällaisessa vastuun ja huolenpidon opettelussa pienestä pitäen. Tietenkin aina lapsen kykyyn, luonteeseen ja ikään soviteltuna. Oma esikoiseni on vain jotenkin niin tunnollinen, tiedän ettei hän lähde omasta pihasta pois kertomatta. Tosin meidän pihakin on niin suuri, että siinä riittää reviiriä tutkittavaksi vielä moneksi vuodeksi. Jos tuo isompi ois karkailevaa sorttia, en tietenkään jättäisi häntä pienemmän vahdiksi tai muutenkaan yksin pihalle.

Lapsuudessa harjoitellaan aikuisen vastuita ja velvollisuuksia (kotityöt, itsestä ja toisista huolehtiminen) mutta vastuu on aina viimekädessä aikuisella.
Eri ikäisillä lapsilla on erilaisia ikätasoon ja henkiseen kehitykseen liittyviä erilaisia vastuita/velvollisuuksia, jos vanhemmat tahtovat lapsestaan vastuullisen aikuisen tulevaisuudessa.
Heitteillejättö ja taitojen harjoittelu ovat kaksi eri asiaa.
Heitteillejättö on pahimmillaan sitä, että lapset jätetään keskenään yksin vanhempien ollessa kykenemättömiä huolehtimaan jälkikasvustaan. Tilanteet usein epäselviä ja ennakoimattomia lapsille itselleen. sekä pelottattavia.
ja
taitojen harjoittelu on parhaimmillaan sitä, että jo pienestä pitäen lapset SAAVAT tehdä asioita aikuisen ollessa läsnä ohjaten ja neuvoen ja antaen tehdä kunnes myöhemmin lapsessa kasvaa sisäsyntyinen velvollisuuden tunto ja kyky ottaa vastuuta esimerkiksi pienemmistä sisaruksista.

Toi on semmoinen asia mihin ei selkeää viivaa ole. Mll taitaa kieltää alle 5 luokkalaisen yksin olon kotona (ainakaan pidempiä aikoja), joten luonnollisesti sen ikäinen ei luultavasti ainakaan virallisesti voi yksi jäädä pikkusisaren kanssakaan kotiin esim. ekaluokkalaisen kanssa iltapäivisin.

Joku puhui maksusta. Meillä pojille maksetaan, jos jäävät pikkuisen/pikkuisten kanssa kotiin esim. lenkkini ajaksi. Mutta muuten pidän jokaisen velvollisuutena vahtia pienempiään. Esim. meidän kaikkien ollessa kotona, jokainen joka näkee kuopuksen kiipeävän pöydälle tai ottavan leipäveitsen, on velvollisuus vahtia, ettei hän satuta.

Yhteistyössä