Ja MIKSI IHMEESSÄ isompi sisarus ei saisi vahtia pienempäänsä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no jopas on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no jopas on

Vieras
Kyl mää vaan suuresti ihmettelen taas. Palstalla haukutaan isoja perheitä,kun isommat sisarukset joutuvat katsomaan pienempiensä perään. Siis mitä ihmeellistä siinä on? Mun mielestä se on "kotityö" siinä missä muutkin. Samalla lapset oppivat ottamaan toisia huomioon, eikä niistä kasva sellaisia itsekkäitä penikoita joille annetaan kaikki periksi ja joiden ei tarvitse tikkua ristiin laittaa kotona.

niinpä! Ei tietty ole jatkuvasti lapsen työ tehdä niin, pitää antaa olla itekkin lapsi. mut kyllä kuuluu normaaliin elämään et isommat katsoo pienten perään jos sitä heiltä pyydetään...

Johan se nähtiin taas kun 2.5 vuotias oli kateissa vuorokauden kun oli jätetty muiden lasten vahdittavaksi.
Lapsista ei ole toistensa perään katsomaan.Se on aikuisten tehtävä.

No sehän paljolti riippuu minkä IKÄISIÄ nämä isosisaret ovat ja kuinka PALJON heiden velvoitetaan olevan pienempien vahteina!!!!
Oikeassa suhteessa siinä ei ole mitään pahaa, mutta kukas sen oikean suhteen määrittää..?

Tuskin sinunkaan mielestä 5-vuotiasta voi velvoittaa 1-vuotiaan vahdiksi viideksi tunniksi!

Alkuperäinen kirjoittaja lapsen pitää saada olla lapsi ilman aikuisen velvotteita:
Johan se nähtiin taas kun 2.5 vuotias oli kateissa vuorokauden kun oli jätetty muiden lasten vahdittavaksi.

Siis "lapsen pitää saada olla lapsi ilman aikuisen velvoitteita?" Ei siis MITÄÄN kotitöitä eikä vastuuta ennenkuin lapsi täyttää 18? En ihmettele enää yhtään miten jotkut lapsista on niin itsekkäitä jos periaate on tuo..
Tottakai lapsen pitää saada leikkiä ja olla vapaa,mutta jotain rajaa hei..

Ja tuossa lapsenvahtiasiassa lapset ovat tottakai viime kädessä aikuisen vastuulla, eli vaikka isommat katsoisivatkin pienempiä niin ei niitä nyt ihan päineen voi jättää! Varsinkin jos kyse leikkivistä lapsista, eiväthän ne siinä tohinassa välttämättä muista et piti pienempiä katsoa..
Mut silti olen sitä mieltä että isommat voi komentaa leikittämään/vahtimaan pienempiään.

Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu ja roikkuu:
No sehän paljolti riippuu minkä IKÄISIÄ nämä isosisaret ovat ja kuinka PALJON heiden velvoitetaan olevan pienempien vahteina!!!!
Oikeassa suhteessa siinä ei ole mitään pahaa, mutta kukas sen oikean suhteen määrittää..?

Tuskin sinunkaan mielestä 5-vuotiasta voi velvoittaa 1-vuotiaan vahdiksi viideksi tunniksi!

No juujuu,maalaisjärkeä saa tietenkin käyttää! Tää on siitä hauska palsta että pitäisi kaikki poikkeukset ja poikkeuksen poikkeukset heti aloituksessa listata, kun joku älypää alkaa kuitenkin heti saivartelemaan.. :)

Meijän minipienellä takapihalla isoveli(kohta 13v.) vahtii 2vuotiasta sen aikaa ,kun siivoan.Ja juu,takapiha on täysin umpeen aidattu sekä portissa on säppi niin ylhäällä jottei nassikka sitä ite saa auki.Potkiivat palloa yhdessä lähinnä ja ite oon kokoajan korvakuulolla.
Poikia molemmat.
Isoveli saa sit palkaks peliaikaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saa kai isompi vahtia pienempää, mutta maksetaanko tälle isommalle tehdystä työstä? Jos ei, niin itse en ainakaan hyväksy

Meillä ei ainakaan makseta, niinkuin ei muistakaan kotitöistä. Käyttörahansa saavat ihan muilla perusteilla. Musta on ihan idioottia maksaa kotitöistä, se menee lopulta siihen että kun käskee lasta petaamaan sänkynsä, toinen on vailla kahta euroa.

Eri asia tieten jos lapsella on ikää vaikka joku 15v ja on vastuussa pienemmistään esim päivän ajan, silloin kai voisi jotain maksaakin..

No kyllä siinä jokin on pielessä, jos ala-asteikäinen tyttö on koulusta pois säännöllisesti kun täytyy olla kotona katsomassa alle kouluikäisiä pikkusisaruksia, että äiti pääsee "hoitamaan asioita". Ja kun olisikin vain yksittäis tapaus, vaan luokallani on neljä tyttöä joiden kotona tätä harrastetaan ja koko koulussa tuntuu olevan joka luokalla muutama.
Eri asia sitten jos on kyse iltapäivistä, että vanhempi pääsee kauppaan tai katsoo pienempien perään pihalla, kun vanhemmat ovat sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No juujuu,maalaisjärkeä saa tietenkin käyttää! Tää on siitä hauska palsta että pitäisi kaikki poikkeukset ja poikkeuksen poikkeukset heti aloituksessa listata, kun joku älypää alkaa kuitenkin heti saivartelemaan.. :)

ÄLYPÄÄ vastaa kun et tuntunut ymmärtävän: Se mikä on sinulle suotavaa ei ehkä ole toiselle! Esimerkkini oli tarkoituksella karrikoiva, mutta jollekin tuokin voi olla todellisuutta. Ja jossain se raja aina menee!
ELI mielestäni hedelmällisempää olisi keskustella siitä minkä ikäisen voi jättää hoitamaan ja hoidettavaksi. Kuinka pitkäksi aikaa ja palkalla vai ilman.

EIKÖ?

Saa kai isompi vahtia pienempää, mutta maksetaanko tälle isommalle tehdystä työstä? Jos ei, niin itse en ainakaan hyväksy

Meillä ei ainakaan makseta, niinkuin ei muistakaan kotitöistä. Käyttörahansa saavat ihan muilla perusteilla. Musta on ihan idioottia maksaa kotitöistä, se menee lopulta siihen että kun käskee lasta petaamaan sänkynsä, toinen on vailla kahta euroa.

Eri asia tieten jos lapsella on ikää vaikka joku 15v ja on vastuussa pienemmistään esim päivän ajan, silloin kai voisi jotain maksaakin..

Meillä taas vkorahan perusteena on sovittujen kotitöiden teko. Työt on ikään suhteutettu. Vkorahan saa kun niistä huolehtii. Ylimääräistäkin voi joskus saada isommista hommista.

Koska näin leivotaan nykyajan lapsista niitä uusavuttomia kaikki mulle vain tyyppejä jo pienestä pitäen.

En tarkoita että koulusta pitää olla pois tai että se on sillain 'työtä' mutta jo vain isompien kuuluu huolehtia pienemmistään, katsoa perään jne.

Eikä mullekaan kotitöistä makseta, niinpä ei myös korvata esikoiselle tätä että vahtii pikkuveljeään ulkosalla tai silloin kun teen työtä.
Kuuluu meidän perheessä asiaan, että kaikki tekee osansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu ja roikkuu EDELLEEN:

ÄLYPÄÄ vastaa kun et tuntunut ymmärtävän: Se mikä on sinulle suotavaa ei ehkä ole toiselle! Esimerkkini oli tarkoituksella karrikoiva, mutta jollekin tuokin voi olla todellisuutta. Ja jossain se raja aina menee!
ELI mielestäni hedelmällisempää olisi keskustella siitä minkä ikäisen voi jättää hoitamaan ja hoidettavaksi. Kuinka pitkäksi aikaa ja palkalla vai ilman.

EIKÖ?

No jos mä älypäänä sanon että kun se riippuu siitä lapsesta, ei kaikkien vastuulle voi laittaa pienempiä lapsia vielä 10 vuotiaanakaan, toiset osaa perätä pikkusisarusta jo paljon aikaisemmin.

lapsi oppii, että työstä saadaan palkkaa, ja rahan eteen tehdään jotain...

Eipäs vaan lapsi oppii että mitään ei tehdä ilman rahaa, tulevaisuudessa meiltä loppuu esim. verenluovuttajat KUN SIITÄ EI MAKSETA ja moni muukin vapaaehtoisuuteen perustuva työ.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Koska näin leivotaan nykyajan lapsista niitä uusavuttomia kaikki mulle vain tyyppejä jo pienestä pitäen.

En tarkoita että koulusta pitää olla pois tai että se on sillain 'työtä' mutta jo vain isompien kuuluu huolehtia pienemmistään, katsoa perään jne.

Eikä mullekaan kotitöistä makseta, niinpä ei myös korvata esikoiselle tätä että vahtii pikkuveljeään ulkosalla tai silloin kun teen työtä.
Kuuluu meidän perheessä asiaan, että kaikki tekee osansa.

Tätä juuri tarkoitin! :)

Eipäs vaan lapsi oppii että mitään ei tehdä ilman rahaa, tulevaisuudessa meiltä loppuu esim. verenluovuttajat KUN SIITÄ EI MAKSETA ja moni muukin vapaaehtoisuuteen perustuva työ.

Kärjistetysti vois sanoa että mitään ei tulla tekemään ellei siitä itse hyödy tarpeeksi.

En mä näin pitkälle itse ole asiaa ajatellut, vaikka en kotitöistä tai nuoremman kaitsemisesta mitään maksakaan, enkä myöskään aio alkaa maksaa myöhemminkään.
Mä pyrin sillain opettamaan että yhteisen hyvän eteen tehdään palkatta ja nurisematta liikoja, poikkeustapauksia tietenkin tulee, mutta säännölliseen palkanmaksuun ei meillä näistä asioista ruveta.

verenluovutus korvauksetta taitaa olla vain pohjoismaalainen tapa.

Asumme kerrostalossa ja naapuristossamme asuu perhe joilla 4 lasta vanhin n.8v ja nuorin n.1,5v
Olen ihmetellyt kun tämä 8v on tämän nuorimmaisen kanssa pihalla... Äiti tekee koneella töitä kotona. Sen vielä ymmärtäisin jos olisivat ns. omalla pihalla mutta lähtevät usein ns. naapurin pihalle. Mitä jos jotain esim. sattuisi.. olisi aika pitkä matka juosta kotiin.. Muutenkin tällä perheellä on outoja (minun mielestäni) tapoja..Esim. yksi lapsista oli´n. 4v. hän kaatui tms. pihalla ja alkoi kuulua kamala itku jo pihalta. ei mitään reagointia äidiltä..Lapsi vain itkee.. Menee joku aika äiti huutaa ikkunasta "Mikä kulta hätänä" lapsi itkee ja huutaa että sattuu, Äiti siihen "tule kotiin ni äiti katsoo kävikö pahasti." SIIS OIKEESTi mun mielestä äidin kuuluisi mennä lapsen luo? Tämä perhe on uskovaisia.. eivät juo ,eivät polta. En ole vanhempien kuullut korottavan ääntä kertaakaan lapsilleen. Eli vaikuttavat ns. täydellisiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsen pitää saada olla lapsi ilman aikuisen velvotteita:
ei niistä aikuisistakaan näy olevan lapsia vahtaamaan, kun jätetään kolmevuotiaskin yksin pihalle ja sitten se hukkuu läheiseen jokeen tai järveen

Minun 27 v katsoo 4 ja 5 v pikkusisaruksiaan yhden yön kuukaudessa.
Samoin 25 v , 23 v ja 21 v:kin.

Vakavammin puhuen myös pienemmät 17 v ja 14 v pitäisivät loukkaavana mikäli heidän osallisuuttaan pienimpien (niin noiden nuorimpien sisarustensa kuin vanhimpien sisarusten lastenkin) hoitamisessa ja vahtimisessa rajoitettaisiin.
Aivan kuin itse olisin aikanaan pitänyt loukkaavana ja rakkaudettomana sitä jos vanhempani olisivat pyrkineet sulkemaan minut perheyhteyden ulkopuolelle pikkusisarusteni osalta.

Yhteistyössä