Ja ehdottomasti ei lapsiperheessä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
No kyllä minun täytyy lapsille osittain laittaa syy, sinä päivänä kun viimeinen kotoa muuttaa, tulee meille valkoinen sohva, vaalea matto jne.
Sitten istun yksinäni ja ihailen sitä kuulautta ja siistiyttä.. (pitää kai tuo mieskin laitta samalla kiertoon.. :D )

:D

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Ehkä yks ärsytyksen syy on myös siinä, että vaaleeta pidetään aina vaikeampi hoitoisena:

vrt. vaalea nahkasohva vs. tumma nahkasohva.

Joo, vaaleassa näkyy tahrat helpommin, mutta ne voi siitä poistaa ihan yhtä helposti kuin tummastakin. Tummasta niitä ei ehkä huomaa, mutta siinä ne on. ...kyllä se likaantuu ihan yhtälailla, vaikka sitä ei sitten puhdistetakaan. ;) (ööö... ja taas tulee aika yökköjä mielikuvia siitä, mitä kaikkea niissä tummissa onkaan, kun niitä ei koskaan puhdisteta.. :x )

Mua alkaa pikkusen nyt ärsyttämään tämä asenne, että jos ihmisellä on tummia materiaaleja kotinsa sisustuksessa, niin se on automaattisesti laiskempi siivooja. Meillä on tummat nahkasohvat ja NIITÄ PUHDISTETAAN JOKA KERTA KUN TÄÄLLÄ SOIIVOTAAN!!!!!!!!!!!!!!! :headwall:

Tuo syy tuli tuohon siksi, kun täällä nimenomaan niitä tummia puolustellaan sillä, että niitä ei tarvi puhdistaa, kuten valkoisia. ;)

Älä ota niin paljon tätä itseesi. Toki on poikkeuksia kaikkiin tilanteisiin ja en alunperin lähtenyt (enkä vieläkään) puhu kenestäkään yksittäisestä. Kyse on "yleiskatsauksesta" juttuihin, mihin tällä palstalla törmää.

No miksi sinä yleistätä tätä asiaa sitten?
En ymmärrä.

mä törmäsin tähän taivasteluun, kun me ostettiin pakistanilainen matto, jota ei oikein hyvin voi pestä ja joka oli melko kallis. Eli "Miten te hankitte tollasen maton olkkariin kun teillä on pienet lapset..." No, me haluttiin se matto josta tykättiin ja that's it. Toki se ei enää näytä samalta kuin uutena, koska meidän koti on elämistä varten ja meillä saa syödä ja juoda myös olohuoneessa. Mutta ensimmäinen sotkija oli kyllä mies, joka kaatoi matolle kaljatölkin... Niin, mutta siis: kukin tavallaan. Joku haluaa olla käytännöllinen, joku ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
No miksi sinä yleistätä tätä asiaa sitten?
En ymmärrä.

Siksi, että se on se yleisin kaikenkattava syy tällä palstalla (ja vähän muillakin). Että jotakin ei voi, KOSKA on lapsia. Pointti oli se, että tuo on se helppo "tekosyy". Helppo tapa sanoa, että en halua. Mutta miks ei vois suoraan sanoa sitä oikeeta syytä: en halua.

Ei kaikkien tarvitse eikä kaikkien pidä. Mutta huvittaa tuo yleinen tekosyy, joka ei pidä paikkaansa. :D

Meillä oli vaaleat sohvat pienemmän lapsen ollessa vielä vauva, mutta ne vaihdettiin mustiin nahkasohviin, koska MINÄ JA MIHENI oltiin ne sotkettu :laugh:

Lasinen ruokailupöytäkin oli, mutta siitä ei vaan tykätty kun mulla oli hankaluuksia sen kanssa... :laugh: En osaa laskea kahvikuppia pöytään "pamauttamatta" sitä....

Yksi vaalea matto löytyy ja sekin on lasten huoneessa :p

Ja ompa meillä vaalea päiväpeittokin!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
mä törmäsin tähän taivasteluun, kun me ostettiin pakistanilainen matto, jota ei oikein hyvin voi pestä ja joka oli melko kallis. Eli "Miten te hankitte tollasen maton olkkariin kun teillä on pienet lapset..." No, me haluttiin se matto josta tykättiin ja that's it. Toki se ei enää näytä samalta kuin uutena, koska meidän koti on elämistä varten ja meillä saa syödä ja juoda myös olohuoneessa. Mutta ensimmäinen sotkija oli kyllä mies, joka kaatoi matolle kaljatölkin... Niin, mutta siis: kukin tavallaan. Joku haluaa olla käytännöllinen, joku ei.

No ehkäpä tässä on just se ydin, missä se mullakin pistää ärsyttämään. =)

Siis en vaan jaksais enää sitä taivastelua, että voi miten voi olla näin vaaleeta...

Ei jaksa itsekään enää selvittää kaikille, että no miksiköhän ei voisi olla?

Meillä on aina ollut vaaleeta, itse tykkään hyvin luonnonläheisistä väreistä. Kun aikoinaan tuon ukon kanssa muutettiin yhteen, appiukko tuli käymään meillä ja sanoi, että älkää sitten koskaan hankkiko lapsia, kun on näin vaaleeta kaikki. Jooh. Niinpä. =)

Aatelkaas, mun ystävälle sanottiin vauvansa kohtukuoleman jälkeen lohdutukseksi että yritä ajatella positiivisesti, säästyypä teidän uusi valkoinen matto pitempään puhtaana!

Alkuperäinen kirjoittaja memory:
En syytä lapsia, mutta koiraa kyllä. Meidän vaalea sohva on ihan musta koirankarvasta, vaikka koira ei edes makaa siinä...näin se menee. Saako koiraa syyttää??

Heh :D Meilläkin menee sisutus vähän uusiksi, nyt kun koira tuli taloon. Vaaleasta sisustuksesta en silti halua suostua luopumaan, mutta materiaalit täytyy miettiä uudestaan. Haaveilemani valkoiset kangassohvat on nyt muuttuneet valkoisiksi nahkasohviksi. Ja matot on myös mietinnän alla kokoajan. Vaaleaa mutta sellaista missä ei lika näkyisi (onko sellaista edes :whistle: ). Uskomattomat määrät kuraa, karvoja, kuolaa ja vettä kulkeutuu tuon koiran mukana ympäri alakertaa ja meillä imuroidaan vähintään kerran päivässä :D

Alkuperäinen kirjoittaja mammanpojun vaimo:
Aatelkaas, mun ystävälle sanottiin vauvansa kohtukuoleman jälkeen lohdutukseksi että yritä ajatella positiivisesti, säästyypä teidän uusi valkoinen matto pitempään puhtaana!

:o

Tässä kohtaa mulla olis keittänyt jo tosi pahasti. :( Ei hitto. Ihmiset voi olla t-y-p-e-r-i-ä.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Alkuperäinen kirjoittaja memory:
En syytä lapsia, mutta koiraa kyllä. Meidän vaalea sohva on ihan musta koirankarvasta, vaikka koira ei edes makaa siinä...näin se menee. Saako koiraa syyttää??

Heh :D Meilläkin menee sisutus vähän uusiksi, nyt kun koira tuli taloon. Vaaleasta sisustuksesta en silti halua suostua luopumaan, mutta materiaalit täytyy miettiä uudestaan. Haaveilemani valkoiset kangassohvat on nyt muuttuneet valkoisiksi nahkasohviksi. Ja matot on myös mietinnän alla kokoajan. Vaaleaa mutta sellaista missä ei lika näkyisi (onko sellaista edes :whistle: ). Uskomattomat määrät kuraa, karvoja, kuolaa ja vettä kulkeutuu tuon koiran mukana ympäri alakertaa ja meillä imuroidaan vähintään kerran päivässä :D

Olen todennut muuten nuo heatset-käsitellyt hobbarin ryijymatot hyviksi. ;) Niissä ei näy lika (jos ei mitään lasillista punaviiniä kaadu), ne hylkii pölyä ja karvoja ja on aika helppo puhdistaa, jos joku pikkutahra sattuu tulemaankin.

Imurointikin on helppo ja varsinkin, jos imuroit noin usein...

niin no meillä ei ole kovin vaaleeta sisustusta kahdesta syystä..pidän väreistä ja en tosiaan halua olla koko ajan hermoheikkona tahrojen takia..kyllähän niitä värikkäitäkin sohvia ja mattoja putsataan mutta eipä valkoista mattoa kovin helposti saa putsattua esim.peruna-porkkana puklusta..vai pitäskö vauva kieltää menemästä olkkariin tms..se nyt on tosiasia et muksut sotkee vahinkojen kautta mutta tää koti on lastenkin koti..sääliksi käy sellasia lapsia joiden kotona on koko ajan vaan älä tee sitä,älä mee sinne varo sohvaa/mattoo/pöytää jne..ja huom.meillä on siistiä mutta neljä alle kouluikäistä lasta takaa myös sen että elämisenjälkiä tulee..ja koska en halua että tavarat on heti tahrasen näkösiä niin en hommaa valkoista..tai en myöskään halua toimia niin et muksut ei sais olla kuin omissa huoneissaan..

Alkuperäinen kirjoittaja me todettiin että::
Vaaleat nahkasohvat ( tummatkin) eivät oikein sovi koiran kynsien kanssa yhteen... Helpot on kyllä pitää siistinä.

No meneehän se "naarmuille" kynsistä se nahka, mutta paaaljon helpompi on pyyhkiä ja imuroida ne irtokarvat ja lika pois nahka-, kuin kangassohvalta

meillä menee sisustusvärit ja materiaalit lähinnä koiran takia... en ota valkoista materiaalia, koska on musta koira josta lähtee tuhottomasti karvoja. Ja nahkasohvat koska ne on mielestäni helpompi siivota (lasten pissavahingot, juomat yms) ja koiran vaikeampi rikkoa (tuhonnut kaksi kangassohvaa pentuna)

Mutta samaa mieltä olen, että jos ei lemmikkejä niin vaaleaa väriä voi suosia myös lasten kanssa...

Mä ihmettelin ihan samaa kun esikon kanssa elettiin. Oli kynttilät pöydällä, koriste-esineitä, lehdet saivat olla rauhassa pinossa sohvapöydän alla jne.

Nyt kun on kakkonen talossa niin saman kasvatuksen saa, mutta mitään ei usko ja tuhoaa kaiken, ja kaikkea pitää kokeilla. Mm. kuumaan lamppuun laittaa kymmenen kertaa viikossa kätensä samaten takkaan. Kaikki tavarat on ylhäällä ja kynttilät korkealla odottamassa, että järki tulee pikkumiehen päähän.

Enää en ihmettele toisten tapoja ja voivottele kun toisten lapsia ei "osata" kasvattaa. Tämä kakkonen on avannut silmäni :D

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
niin no meillä ei ole kovin vaaleeta sisustusta kahdesta syystä..pidän väreistä ja en tosiaan halua olla koko ajan hermoheikkona tahrojen takia..kyllähän niitä värikkäitäkin sohvia ja mattoja putsataan mutta eipä valkoista mattoa kovin helposti saa putsattua esim.peruna-porkkana puklusta..vai pitäskö vauva kieltää menemästä olkkariin tms..se nyt on tosiasia et muksut sotkee vahinkojen kautta mutta tää koti on lastenkin koti..sääliksi käy sellasia lapsia joiden kotona on koko ajan vaan älä tee sitä,älä mee sinne varo sohvaa/mattoo/pöytää jne..ja huom.meillä on siistiä mutta neljä alle kouluikäistä lasta takaa myös sen että elämisenjälkiä tulee..ja koska en halua että tavarat on heti tahrasen näkösiä niin en hommaa valkoista..tai en myöskään halua toimia niin et muksut ei sais olla kuin omissa huoneissaan..

Sepä se. Tämä on toinen yleistys. Mistä ihmeestä te saatte sen käsityksen, että meillä eletään kuin kirkossa ja tietty sit lapsilta on kielletty kulku olkkariin? =) Vaaleassakin kodissa VOI elää ihan normaalia elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja siveydensipuli:
Mä ihmettelin ihan samaa kun esikon kanssa elettiin. Oli kynttilät pöydällä, koriste-esineitä, lehdet saivat olla rauhassa pinossa sohvapöydän alla jne.

Nyt kun on kakkonen talossa niin saman kasvatuksen saa, mutta mitään ei usko ja tuhoaa kaiken, ja kaikkea pitää kokeilla. Mm. kuumaan lamppuun laittaa kymmenen kertaa viikossa kätensä samaten takkaan. Kaikki tavarat on ylhäällä ja kynttilät korkealla odottamassa, että järki tulee pikkumiehen päähän.

Enää en ihmettele toisten tapoja ja voivottele kun toisten lapsia ei "osata" kasvattaa. Tämä kakkonen on avannut silmäni :D

Joo, totta varmasti. Kaikki lapset on erilaisia.

Mutta oikeasti. Te lähditte oikeastaan kaikki hirveelle puolustuslinjalle ja täältä löytyi vaikka kuinka monta eri syytä, miksi ei vaaleeta. HYVÄ! Se oli tarkoituskin.

Koska niitä syitä on useita, seuraavan kerran, kun teidän on tarvetta kertoa syytä, muistakaa ne muutkin syyt kuin se vaan, että on lapsia. :D

Ja seuraavan kerran, kun tekee mieli taivastella jonkun vaaleaa kotia/kynttilöitä tms. , koitapa vaikka keksiä jotain muuta sanottavaa kuin "vaikka on lapsia".. :D

Joo, yleistän tässä hirveesti itsekin, mutta väittäisin, että yleisempää on tämä vaaleuden yms. kauhistelu kuin sen vastakohdan. Tarkoitus ei ollut kisata kenenkään lapsien tottelevaisuudella tai syillä, miksi mitäkin on, vaan yksinkertaisesti huomauttaa, että usein se syy, mitä tarjotaan, on tekosyy. Kerro enemmin vaihteeksi se oikea syy, vaikka se olisikin, että no siksi, kun en tykkää/sotken itse niin paljon. :D (toki toisinaan voi olla syy sekin, että meidän lapset on vilkkaita. Mutta on eri asia yleistää se kaikkiin lapsiin).

Täytyy sanoa, että olin hämmästynyt ja jopa otettu erään vieraan kommentista. Kyseinen vieras ei ollut meillä ennen käynyt ja ihmetteli, miten meillä voi vaalea sohva pysyä siistinä :) No, tosiasiassa siinä on laikkuja jos jonkilaisia, mutta ei mitään suurempaa vahinkoa. Eikä siivota mitenkä usein.

Minä olin eka sitä mieltä, että ei vaaleita sohvia, ihan koirien takia, mutta niin vaan ihastuttiin semmosiin ja hommattiin ne. Ihan hyvin koiruudet oppivat (2v ja 4v) heti, että sohvalle ei enää saa tulla. Ja lopettivat samalla myös sängyissä könyämisen.
Mutta kaikkee muuta "vaarallista" ja helposti likaantuvaa löytyy (kuten valkosia mattoja jne)

Meillä on "mokkaiset" vaaleat sohvat, vaaleat matot niin olohuoneessa kuin keittiössäkin.
On lasipöytää ja esineitä sekä tietenkin kynttilöitä.
Kotonamme asusta minä, mies, poika 6 v ja koira ( iso ) ja joka toinen viikko miehen kaksi lasta.
Koskaan ei ole kukaan mitään sen kauheammin sotkenut.... ruoka syödään ruokapöydässä ja ulkovaatteet ym likaiset rytkyt riisutaan tuulikaapissa. Koiran tassut putsataan sisälle tultaessa ja pahimmilla kurakekeillä sil on kurapuku.... Eikä meillä ole mitään ongelmaa !
Joten olen aikas samaa mieltä AP:n kanssa!

Sepä se. Tämä on toinen yleistys. Mistä ihmeestä te saatte sen käsityksen, että meillä eletään kuin kirkossa ja tietty sit lapsilta on kielletty kulku olkkariin? =) Vaaleassakin kodissa VOI elää ihan normaalia elämää.
yleistän näin koska meillä se on niin.joka päivä kaatuu jotain,joku laittaa tahmatassunsa johkin,hakee eteisestä kengät ja kävelee ympäri olkkaria jne jne jne..ite oon super siisti ja siivoon joka päivä eikä meillä ole koskaan sotkusta..ite en vaan ymmärrä miten valkoisista tekstiileistä saa tahroja helposti pois ja meillä muksut niitä tahroja saavat aikaiseksi.

yleistän näin koska meillä se on niin.joka päivä kaatuu jotain,joku laittaa tahmatassunsa johkin,hakee eteisestä kengät ja kävelee ympäri olkkaria jne jne jne..ite oon super siisti ja siivoon joka päivä eikä meillä ole koskaan sotkusta..ite en vaan ymmärrä miten valkoisista tekstiileistä saa tahroja helposti pois ja meillä muksut niitä tahroja saavat aikaiseksi.

Siinäpä se. Lapset on erilaisia. Meillä meinaan tahroja ei vaan synny joka päivä. Ja minusta taas valkoinen ja vaalea on siitäkin helpompi väri, että siihen voi usein pistää tehokkaampaa ainetta puhdistaessa kuin värilliseen: värit ei lähde niin helposti ja jos jää hieman vaaleampi kohta, sitä ei useinkaan siitä erota. :)

Yhteistyössä