IVF ja liikunta

Millaista liikuntaa olette uskaltaneet harrastaa hoitojen aikana tai raskaana ollessa? Olen miettinyt kuntosalijäsenyyttä (lähinnä jumpat kiinnostavat), mutta en tiedä uskallanko sitoutua jäsenyyteen ja 1 kk irtisanomisajalla jäsenyys on todella kallista. Bodypump, bodybalance, spinning?? Kävelylenkkejä voin varmasti tehdä, mutta ovatkohan nuo liian rajuja kun pelkkä raskautuminen on näin vaikeaa..

Hoidot sinänsä ei millään tavalla pois sulje liikuntaharrastuksia, mutta stimulaatiovaiheessa, juuri ennen punktiota voi olla tukala olo mahassa joten välttämättä mikään kovin pomppiva tai vatsalihaksille raskas liikunta ei tule tuntumaan hyvältä.
Punktion jälkeen voi olla kipeä mahan seutu. Mulla ekasta punktiosta tuli todella kipeäksi niin, että muutaman päivän ajan oli nousemine ja kävelykin hankalaa. Sitten toisessa paikassa tehdystä toisesta punktiosta ei tullut juuri mitään jälkikipuja. Ei voi ennalta oikein tietää.

Raskaanakin suositellaan tietysti, oman voinnin mukaista, liikuntaa. Tosin jossain kyllä nähnyt sanottavan, ettei välttämättä kauhean rankkoja uusia liikuntaharrastuksia kannattaisi raskaana aloittaa, varsinkaan mitkä treenaisi rutistaen vatsalihaksia.

Pitää toki ottaa huomioon, että ennalta ei voi tietää tuleeko raskauspahoinvointia ja kuinka pahana jos tulee. Useat ovat myös kovin väsyneinä/voimattomia alkuraskaudessa ainakin, joten silloin ei välttämättä ole voimia tehdä muuta kuin käydä töissä. Mutta toisaalta voi olla, että raskaus ei aiheuta mitään erityistä ja liikunta onnistuu ihan loppumetreille saakka. Mitään näistäkään ei voi ennalta tietää kuitenkaan.

Itse harrastin ainakin täysin normaalisti liikuntaa hoitojen aikana, lukuunottamatta pari päivää ennen, ja noin viikko jälkeen punktion, jolloin pelkkä kävely tuntui pahalle, jopa tuskaiselle...nyt plussauksen jälkeenkin olen harrastanut normaalisti liikuntaa, ehkä alitajuisesti hieman kevyemmällä otteella kuin ennen :rolleyes: kyllä se kroppa aika hyvin kertoo mikä on ok ja mikä ei! :)

Minulla hoitojen ja raskauden aikana liikunta oli kevyitä lenkkejä. Tosin raskausaikana oli vuotoja ja supistuksia, joten kovin rankkaa liikuntaa ei suositeltukaan. Itse ajattelusin ettei kannata mitään sellaista tehdä, jossa tulee kova paine alaraajoille esim. Jalkaprässi..

Kiitos teille kaikille kun jaksoitte vastata! :) Lähinnä jotenkin pelkään, että kun joskus viimein raskaudun, niin onnistuisin aiheuttamaan liikunnallani keskenmenon, mutta kai se on niitä pelkoja, jotka helposti korostuvat lapsettomuudesta kärsivillä. En haaveile olevani niitä, jotka käyvät bodypumpissa pitkälle saakka raskaudessa, mutta ehkä voisin sittenkin olla niitä jotka käyvät jossain rennommissa jumpissa tai salilla valikoiden laitteita. :unsure::)

Yhteistyössä