IVF/ICSI hoidot jatkuu

Vielä yks yritys jos tämmöseen yleisempään hoitoketjuunkin ilman esikois, ikä, hoitopaikka tms. rajotuksia ois vielä joskus tulossa muitakin kirjotteleen :)
Eli mulla tulossa 3.ivf (tai muuttui icsi:ksi) pas ens viikon alussa jos jotain siirrettävää on. Zumenonia syöty yli 2 viikkoo, eilen uusintaultra ja siellä näky paksuimmillaan nihkee 7,8mm limakalvo. Eli liiasta paksuudesta tuskin on pelkoo, vaikka sitäkin välillä murehdin kun niin pitkälle vapun takia (?) venähtämässä se sulatus, viljelyt ym.. Ylihuomenna siis otetaan solut sulaan ja lauantaina soitetaan tilanteesta.. huh, paniikkia pukkaa!
 
Viimeksi muokattu:
heippa, pikkuinen jännitys alkaa nostaa täälläkin päätään, meillä tulossa nyt 3:nnen icsin eka pas. ensi ti olis kp 12 ja limisultra sit siitä tikutteleen ovista ja sen mukkaan edetään, jos nyt jäisivät pikku huurulaiset sulatuksessa henkiin. tämä olisi ensimmäinen koskaan meille tehty pas kun muissa hoidoissa on saatu vain onnettomat 1-2 tuoresiirtoon..

risukasa, isosti tsemppiä sullekin tulevaan mie tãältä perästä tulen, olispa oikein sitkeitã nuo meidän pakkas pallurat niin päästäis pian varsinaiseen piinailuun. :)
 
Melkein samoissa mennään L@ura82! :wave:
Mullakaan ei 1. hoidossa mitään pakkaseen ja toisessakin vaan 1 pas.. nyt 3:ssa ei siis tuoresiirtoo ollukaan, solut pakastettiin ja nyt kaikki hedelmöityksetkin vielä edessä, mitä joutuu jännittään... ja sitäkin vähän ettei limakalvo ehtis mennä vanhaks ja rupeis vuotaan ennenaikojaan :S
Sitkeyttä ja elinvoimaa sinne teidänkin pikkuisille!! Onko teillä useampikin pakkasessa odottamassa?
 
Viimeksi muokattu:
niin onko teillã vielä ns. sukusolut erillään että pelkät munasolut pakastettu? vai ymmärsinkö oikein? :) on se tämä nykylääketiede ihan uskonatonta kun ajattelee, mahdollistaa kaiken tämän :v jännät paikat sinullakin kyllä on. meillä jäi neljä pakkaseen kahdessa oljessa, oli top sekä melkein top alkioita
 
Juu, juuri näin.. eli solut kerättiin lähes 4 vuotta sitten, exä kieltäyty tulemasta paikalle (mistä seuras välittömästi ero) mutta onneks solut voitiin pakastaa. Siinä kävi armoton flaksi sillon, kun toi oli siihen aikaan ensimmäinen ja ainoa paikka mikä pakasti munasolujakin. Nyt ne icsataan luovuttajan siittiöillä kun oon yksin hoidoissa.
Hieno homma L@ura että tällä kertaa saitte useemmankin siirrettävän varalle :)
 
no huhhuh, aika hurja tilanne ollut sinulla,tuo on paha jos molemmat ei siihen hoitoon sitoudu ja vielä tuollasella hetkellä lyö jarrun päälle.. mutta ihan mieletön tuuri käynyt että ovat pystyneet pakastamaan munasolut myöhempää käyttöä varten. nyt sormet ja varpaat ristiin että mahdollisimman moni hedelmöittyisi ja lähtisi jakaantumaan :)

meilläkin tää homma on sit näiden viimeisten alkioiden varassa, että homma kyl tyssää tähän mikäli ei onnistu..flunssaki tuppaa päälle, ihan niinku tuoresiirrossa...kumma että heti kun hoidot ajankohtaisia niin iskee päälle...perun kyl koko homman ja siirrän ens kiertoon jos olo pahenee... oli varmasti osasyy negaan että olin niin pirun kipeä että eikai mikää solu oikein sitä kestänyt, nyt vaan koettaa minimoida kaikki haittatekijät :)
 
Joo, luottamushan siitä meni heti, ja sen jälkeen on ollu vaikee enää löytääkään ketään vakituisempaa, ja vielä että homma etenis niin pitkälle että pystys luottaan johonkin niin paljon et ois voinu palata parina hoitoihin.
Kauhulla nyt vaan odottelee sitä huomista puhelua ja koko viikonlopun tuskanen jännitys päällä, ja kyllähän tässä takaraivossa on jatkuvasti se tieto ettei pakastetuilla munasoluilla vielä oo Suomessa kertaakaan päästy synnytykseen... miks mä oisin eka, kun muutenkin menny suht heikosti (eli olemattomin tuloksin) nää hoidot. Kyllä sen realismin yrittää pitää vahvasti mukana, vaikka ainahan se pieni toivo tietty jossain kyteekin....eihän näihin muuten enää lähtiskään.
Joo tosiaan, ei varmaan kannata lähtee hoitoon ns. puolikuntosena, on nää kuitenkin sen verran rankkoja kropallekin, jos ei fyysisesti (PASsit) niin henkisesti ainakin! Toivottavasti olo paranee eikä tarvi sen takia nyt lykätä myöhemmäks mitään! =)
 
aika hyvinhän ne kehittää tuota hoitomuotoa että pelkät munasolun pakastukset tuottais yhtälailla hyviä tuloksia kuin alkion pakastus. onnenkantamoiset sulle täältä, toivotaan että pitkä ja kivinen taival päättyisi toivotulla tavalla.
 
Kiitos samoin sinne L@ura, pidetään peukkuja että niistä neljästä alkiosta nyt tulis vihdoin se Toivottu Tulos!

Täällä on joutunu jännittään munasolujen selviämistä ja hedelmöitystä ym. No tänään soitettiin labrasta ja 26:sta 22 oli selvinny sulatuksesta ja oli icsattu, niistä 4 ei hedelmöittyny, muutama oli hedelmöittyny jotenki poikkeevasti ja nyt on vielä 13 hedelmöittynyttä pelissä mukana. Ihan hyvä määrä siihen nähden että tosiaan solut oli syväjäässä melkein 4 vuotta, mutta niinkun aiemmat merkit on osottanu, se suurin kato käy vasta jakaantumisvaiheessa, eli maanantaina aamulla soitetaan seuraavan kerran tilanteesta että onko jäljellä enää mitään ja tuleeko siirtoo. Että vähän varpaillaan menee tää viikonloppu.. niin ja yhen mokankin oon kerenny jo tekeen, siinä käynnillä tuli niin paljo kaikkee tietoo että osa tietenkin meni ohi.. nykysin ilmeisesti lugen alotusohjeistus on muuttunu, aiemmin se oli vasta alkion siirtopäivänä siirron jälkeen, miten oletin että ois nytkin, mut mun oiskin pitäny alottaa ne jo eilen.. (ups!) No onneks ei kuulema oo myöhästä alottaa tänäänkään. Mietin vaan että mites sitä alkiosiirron putkee sit tungetaan johonkin lääkemössön sekaan jos se siirto tulee.. mutta kai ne sitten tänkin on huomioinu ettei se haittaa.
Nyt sitten pikaisesti apteekkiin....
 
huh hei, risukasa mieletön uutinen että sait noin hyvin hedelmöittyneitä, tuo on jo iso voitto näissä asioissa, jee!! että etköhän sinä saa kyytiläisen matkaan ja vielä jemmaankin jäisi :)

ei sitä lugemössö jutskaa tartte hermoilla että jos sitä siirron aikana jo on, ne saa pyyhkästyä sen pois, mulla tuli valkkaria ja paljon hyytynyttã verta niin ottivat ja siistivät ekka ennenkuin siirto tehtiin, heh vähän kökköã mut minkäs tekee :)
 
Juu, kyllähän siinä puhelun aikana hiukan sydän tihensi tahtia, kun se alotti kertoon niistä... kai sitä pelkäs että lopulta tulee se toteemus että joo, ei näitä sitten oo enää kun pari heikonnäköstä nyt jäljellä..! Oisin kyllä todella tyytyväinen jos siirron lisäks jotain jäis vielä pakkaseenkin, sen suhteen kun menny ennenkin suht surkeesti.. ehkä siihen joutuu kuitenkin varautuun että pidemmän viljelyn jälkeen niitä ei pahemmin oo. Oishan se tällästen näkymien jälkeen ihan karsee pettymys jos edes yhtä siirtoo ei tulis...mutta ei kai sitä toisaalta pitäs nyt liiankaan pessimistiks heittäytyä, kun en ite siihen pysty täällä ajatuksen voimin mitenkään vaikuttaan miten käy.
 
niin tässä vaiheessa se on ihan turha stressata miten käy kun siihen ei mitenkään voi itse vaikuttaa mutta sanoppa se omalle päälle, ne asiat kyllä pyörii mielen päällä varmasti aamusta iltaan ja illasta aamuun. se on kyllä jännää tuo solubiologia, monesti yllättää täysin. :)
 
Jep, ei se auta nyt muuta kun odottaa pelko p*rseessä ja yrittää olla ajattelematta.. HUOH....no näillä palstoillahan se varsinki onnistuu :D Mut positiivinen ylläri oli se että noi 100mg lugenappulat on sentään puolet pienempiä kun 200mg.. \0/ vai onkohan niiden koko yleisesti ottaen pienentyny 4 vuoden takasesta. Toivottavasti ois koostumustakin kehitetty valumattomampaan suuntaan.. vaikka epäilen.
 
mie en noista lugeista osaa nykyseltään sanoa kun oli lutinus käytössä mut järjellä aateltuna niissä varmaankin on kokoero...mikskähän ihmeessä eivät lugeja mulle antaneet tuoresiirtoon vaan tuputtivat tuota uutta vaikkei mitää pähkinäallergiaa ole, nyt pyydän että antaisivat luget kun paljon enempi luottoa niihin on kun tuohon lutinukseen..heh..
 
Juu, samaa tavaraa ne kaiketi on, tosin lutinus näyttäs olevan kalliimpi, jos 100mg kapseli on 1 "annos" ja niitä on 21kpl.. kun lugeja on 100mg paketissa 30 ja maksaa 18,42. Apteekin sivulla lukee 16,03, mikä lie hinta toi sit on.. joko hinta on noussu tai sitten mua on ylivelotettu!

Minkälainen se gonapeptylin pakkaus on, onko sitä vaan siis jossain 7 x 0,1mg annoksen pakkauksissa myytävänä, kun reseptissä lukee vaan että sitä ilmeisesti otettas 0,1mg annos? Ja se on siis joku valmiiks ruiskuun tms. laitettu ettei tarvi ite sekotella mitään, tai ostaa erikseen niitä neuloja ym. välineitä?
Kai tähän varmaan klinikallakin neuvotaan, mut jos jollain ois tietoo jo tässä vaiheessa..

Tuotteet - Yliopiston Apteekki
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, eli päivitystä tännekin...
Tänään nyt kävin ottaan mukaan 1 kpl 2,5-pisteisen alkion, ja jotenkin tuntuu jo valmiiks että mahdollisuudet on ihan surkeen mitättömät.. joo, on sitä aika paljo korkeemmmallakin joskus odotukset ollu. Miksei noin rupuja ois voitu ihan hyvin laittaa kahtakin… huippulaatuset tuolla ois 3-3,5 pisteen. Eli ei tosiaan edes mikään huippu. Kun kuitenkin sen viimesimmän lääkärin kans oli puhetta ja toivoin että sitten se kaks jos ei oo huippuja, tai huipunkin kans vois siirtää mukaan jonku rupusen. Niin sitten laittaa vaan nihkeesti jonku yhden rupun tai korkeintaan keskinkertasen! Vaikka kai sitä nyt pitäs olla tyytyväinen että ylipäätään pääsi ainakin yhteen siirtoon, niinkun tietysti oonkin.. mut ei voi mitään et silti vähän ihmettelen ja v-tuttaa...
Pitää nyt yrittää muistaa edes noi lääkkeet ajallaan ja uutena keinona vielä se gonapeptyl 3 päivän päästä. En tiä sitten ilmottaako ne sieltä ja millon niistä 13 (aiemmin luulin tätä kokonaismääräks, mikä sanottiin puhelimessa?) mitkä jäi vielä viljelyyn että mikä kato on käyny ja jäikö mitään jatkon varalle. Tai sit sen saa tietää vasta kun soittaa sinne sen testin tuloksen. Ehkä en kuitenkaan jaksa odottaa niin kauaa noin tärkeetä tietoo.
Tuskin maltan olla alottamatta testailua jo aiemmin, varmaan jostain pp8 lähtien niinkun viime PASsissakin, kun niitä testejä on jääny kaappi väärälleen jostain aiemmista hoidoista ja ehtiipä varautuun taas henkisesti ettei oo sit niin suuri pudotus.. Tietenkin sitten lopuks testaan vielä ihan tuoreillakin testeillä ja sehän on nyt ohjeistettu tekeen kahtena päivänä, eli se toinen on vielä varmistustesti negasta että uskaltaa lopettaa lääkkeet. Huom. yltiömäisen ylitsepursuava optimismi tänkin hoidon suhteen ;D

pp0
 
voi ihana kuulla risukasa ettã sait kyytiläisen matkaan nyt vain koeta olla rauhallisin mielin, pitää vatsan seutu lämpimänä ja levätä hyvin, itse otan vaikka palkatonta sen viikon että saan olla ihan stressittömänä ja levätä, vimonen hoito niin en duunia enää etusijalle laita. mut ihan mielettömän hieno juttu sulla, onnea onnea vielä :) jospas niitä alkioita jäisi sitten vielä pakkaseenkin

semmosta muuten vielä et kannattaa toi ph pitää oikeanlaisena, tuolla alhaalla siis, niin on mahd. otolliset olotilat alkiolla, pitää testiliuskoja muistaa hakia niin voi vähä seurailla
 
Kiitos :flower: vaik niinkun todettu, hirveen suurta uskoo ei itellä kyl tälläsiin yhden ja vielä suht rupun siirtoon oo, hoitohistoriankin huomioiden.. ja muualta luin että lääkkeellisessä PASsissa ois puolet heikompi mahdollisuus kun luomukierrossa.. huoh, niinpä niin :/ ja että tosiaan ne pareittain pakastetut, sulatetut ja siirretyt jotenki tukee toisiaan!
Niin ja nythän ne luget on sitten alkanu valuun ihan huolella ja tahmaan kalsarit törkeen koppuraks,...outoo miten ei ekoina päivinä vielä tullu juur mitään ja nyt tällei.. vai kestääköhän siinä hetken että rööri täyttyy imeytymättömistä jämistä ja sit valuu "yli" vai miten ;p

Mites sitä ph:ta pidetään oikeena, pitäskö syödä jotain erityistä vai..? :) en oo ennen sellasta tullu ajatelleekskaan.
 
ne on nuo tilastot mihin mekin aina takerrutaan, ei ne ihan toivottomia lähtis siirtään, mulla juurikin rupu alkioista lähti aikanaan molemmat raskaudet, eli monikin tekijä vaikuttaa :) nyt oot raskaana kunnes toisin todistetaan.

niin eli tuota ph:ta voi seurata ihan testillä minkä saa apteekista ja sitten joko maitohappokapseleita tai ihan näitä muita ph valmisteita käyttää..mulla aina väliin ollu vähä sekaflooraa tms eli ph on ollu persiillään, sit varsin tuosta kysäsin niin ne sanoivat että kannattaa käyttää...lactal on esim. ihan hyvä. ja pysyypähän eitoivotut bakteerit pois kun kasvuympäristö on oikeenlainen :)
 
Joo, täytyypä kattella sit sellasia kapseleita.. tosin tykkään kyllä piimästä, rahkasta yms. hapanmaitotuotteista, ja juon sitä melko paljon, jos se ajaa yhtään samaa asiaa?
Nyt oon yrittäny hakee tietoo noista 1 ja 2 alkioiden siirroista, kai että sais edes vähän enemmän uskoo tähän touhuun,....joku tollanen ainakin löyty
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92831.pdf

Niin ja muuten just tajusin et eihän tää mulla ookaan nyt itseasiassa pAs, koska solut oli pakastettuna, mutta alkio on tuore..
 
Viimeksi muokattu:
jep kaikki ab tuotteet, piimät rahkat sun muut on hyviã :) pitää paikat kunnosa luonnollisesti. niin mäki sen käsittäisin että sinulla olis tuoresiirto kaikesta huolimatta, koska just itse alkio on tuore :)

itse kävin aamusta ultrassa, laskeskeltiin siinä että perjantaille(kp15) sattuis ovis ja siirto näillä näkymin ensi maanantaina, jei!! :)
 
Onkos täällä mitään elämää? En myöskään löydä ivf ketjuista oikein sitä ominta. Tämänkin nimessä oli "ehtona" että jatkuu :O .. mutta minulla olisi vasta ensimmäinen edessä tästä kierrosta. Huomenna kp2 UÄ ja piikittelyt alkaa (niitäkin jännitän aika tavalla). Ja toiselle lapselle olisi toivetta, sitä yritetty n. 2 vuotta. Ihmettelen tätä lääkearsenaalia, joka minulle on kirjattu papereihin. Menopur, Orgalutran, Pregnyl, Luget (tuttuja) ja Gonapeptyl. Huomenna varmaan selvittävät. Minulla on ongelmana (iän lisäksi tai johdosta) alhainen AMH arvo (0.2). Mulle tehdään tämä ivf stimulaatio vain kerran, lääkärikään ei usko että se tuloksia tuo, mutta onpahan sitten kaikki koitettu, mitä voidaan.

Onko se piikittäminen helppoa ja miten se onnistuu minkään vatsamakkaran läpi, vai mihinkä sitä piikitetään edes?

Onko lääkkeistä tullut mitään ongelmia tai pahoja sivuoireita?

Voisiko kortisonista/disperinistä olla jotain apua ifv suhteen? Tuntuu, että jos koitetaan vain kerran, olisi kaikki tukilääkkeet oltava mukana.
 
Moi Äiti seiskanelonen! :wave:
Joo, onhan sen "jatkuu" ajatus vähän se että eka ivf oli ja meni ja joutunu jatkaan 2.,3., jne. hoitoihin, mutta en mä ainakaan missään nimessä ketään pois halua ajaa ja mun puolesta sitä mikä askarruttaa saa kysellä missä vaan :)
Onko teilläkin siis luomusti saatu esikoinen, vai kuinka?

Tuolla varmaan on juuri hoitoja alkavia samassa tilanteessa enempikin, tosin ehkä myös muihin hoitoihin kun ivf:ään meneviä
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/2299965-lapsettomuus-hoitoon-menossa-tai-siella-jo/
mutta toki voin vastailla mm. lääkekysymyksiin sen mitä osaan..

Eli sulla tehdään hoito ilmeisesti lyhyellä kaavalla jos nenäsumuja ei ole käytetty, ja tuota menopuria pistellään semmosen 10-12 päivää, tilanteesta riippuen. Tänä aikana tehdään ainakin yks tarkistusultra miten rakkulat on alkanu kasvaa ja tarviiko annostusta muuttaa. Orgalutran josta mulla ei oo kokemusta, on kai ns. jarruna lyhyessä kaavassa, eli saa rakkulat kasvamaan tasakokoisina. Pregnyl on ns. irrotuspiikki ja se (1 kpl) pistetään kasvatuspistelyn lopuksi pari päivää ennen punktiota. Se kypsyttää munasolut lopullisesti jotta ne ois keräyksessä juuri parhaassa kuosissaan. Gonapeptyliä laitetaan yksi piikki siirron jälkeen, itsellä esim. juurikin tänään, 3 päivää siirrosta, joka on kiinnittymisen tueksi, tekeekö se sitten kohdun limakalvon vastaanottavaisemmaks alkiolle vai mitä.
Piikit näissä hoidoissa on yleensä tosi pieniä ja omasta mielestäni sujahtaa mahaan (navan eri puolille vuorotellen) kuin huomaamatta. Ainoastaan mitä olen lukenut, se orgalutran taitaa olla joku paksupiikkisempi. Jotkut kokee menopurin siksi vaikeaksi koska siinä on itse sekoteltava jauhe litkuun, katkottava ampullin kauloja ym. mutta mulla senkään kans ei onneks missään vaiheessa ollu vaikeuksia. Kuulostaa varmaan mutkikkaammalta kun mitä oikeesti onkaan :)
Kyllä ilman muuta kannattaa kysyä lääkäriltä noista disperiineistä ja kortisonista, nykykäsitys niiden hyödyistä tuntuu vaihtelevan. Itse uskoisin ettei niistä hirvittävää haittaakaan voi olla. Mulla oli viimesimmässsä pakastesiirrossa ne mukana, mutta negaa tuli. Oon syöny niitä omin päin tässä seuraavassakin siirrossa, vaikka nykynen lääkäri ei pitäny niitä tarpeellisina.
Mulle ei oo tullu mitään mainittavan kauheita sivuvaikutuksia lääkkeistä, vaikka viime punktiossa oli varmaan jonkinlainen hyperstimulaation vaarakin ja soluja saatiin peräti 31 kpl (5 raakoja). En oo muutenkaan kokenu näitä niinkään fyysisesti raskaiks, kyllä se henkinen puoli ja jatkuvat negat on tässä ehdottomasti se paskin juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Lukaisin tuotakin ketjua, mutta oli tosiaan enempi ovulaatio induktiohoidossa olevia (clomeja/letroja). Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään... no ne onkin siirtynyt jonnekin kerhoon, enkä ole palaamassa. Vauvakuume puolella olis pikkukakkoskuumeketju, mutta siellä tulee niin helpolla plussia (ilman hoitoja), ettei niitäkään uutisia jaksa lueskella.

Luomustihan tuo kohta 4v tuli heti kun yritykset alkoi. Myöhässähän me miehen kanssa ollaan näissä lapsiasioissa, mutta kun tutustuttiinkin vasta yli 30-v.

Lyhyt kaava, on kuulemma helpompi minulle. En tiedä mikä perustelu sen takana on, enkä tiedä uskallanko kysyäkään.

Vähän hämäännyin tuon lapun lääkemääristä, kun lukee että menopur 450IU kp2-3, ja jo iloitsin, et vain kahtena päivänä tuo piikki... mutta se sitten tosiaan on vain aloituspäivä :ashamed:

Kyllähän sitä nää fyysiset rankkuudet kestää vaikka päällään seisten, mutta tuo henkinen puoli on tosiaan paljon pahempi. Olen vedellyt 5 clomikuuria, ja kova on pettymys aina jo ennen menkkoja ja negatestejä, kun ei minkäännäköistä oiretta ole ollut.

Lääkäri veisteli, että jos tulee vain 3 solua, mennään inssillä. Mutta tätä mun pitää vielä miettiä, eihän siinä saa mitään tietoa munasolun hedelmöittymiskyvystä sitten. Joka kierto on kuitenkin johtofolli ollut ja talletukset tehty ja yhtään mitään kiinnittymisyritystäkään ei ole ollut havaittavissa. Miten se inssi siinä eroaisi, kun siitiöt pitäisi olla ihan suht ok, vaikka hitaita ovatkin (määrä korvaa nopeuden :rolleyes:).

Kiitos nyt vastauksista, vaikka ketju ei täysin tilannettani vastaakaan. Kaikki sitä vakuuttelee miten helppoa se piikitys on, mutta siltin sitä ei osaa muuta kuin pelätä ennen kuin itse pääsee tositoimiin. Kumma juttu.
 

Yhteistyössä