IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Kiitos :). Just katsoin niitä piikkejä ja ne ovatkin pitempiä, mitä nämä, joita olen nyt piikittänyt. Mäkään en pysty rokotuksessa katsomaan piikkiä ja verikoe tekee pahaa, mutta hitsi ku sitä piikkiä on vähän pakko katsoa, kun piikittää itseään. Tosin joku on joskus sanonut, että voisi piikittää (ainakin IVF-pistoksissa) housujenkin läpi, niin pitää selvittää vaihtoehtoja. Ja sit itsellä on vielä se ikuinen ajatus, että jos jotain menikin pieleen ja se aine ei mennyt sisään?Kyllä sen varmasti oppii noitten 90:n piikin kanssa, mitä edessä, jos raskaus saa alkunsa ;). Piikki kerrallaan.
Multa sujuu pistäminen (nyt on verenohenteet meneillään), mutta mikä ei suju, on raskausdiabetestestaaminen sormista. Mulla ei nimittäin meinaa millään tulla verta sormista, vaikka olisi pisin piikkiasetus. Joskus täytyy pistää 20 kertaa eri sormiin, että saa yhden tarpeeksi ison veritipan. Olen koettanut käsien kuumaan veteen pistämistä ennen pistoa jne.

Ja ohjehan olisi, ettei ekaa tippaa saisi käyttää - mutta jos tulee verta ulos, niin se on sitten vaan se 1 tippa. Ihan hassua. Tää on taas jokin "ominaisuus", jonka olen perinyt... 😅
 
Multa sujuu pistäminen (nyt on verenohenteet meneillään), mutta mikä ei suju, on raskausdiabetestestaaminen sormista. Mulla ei nimittäin meinaa millään tulla verta sormista, vaikka olisi pisin piikkiasetus. Joskus täytyy pistää 20 kertaa eri sormiin, että saa yhden tarpeeksi ison veritipan. Olen koettanut käsien kuumaan veteen pistämistä ennen pistoa jne.

Ja ohjehan olisi, ettei ekaa tippaa saisi käyttää - mutta jos tulee verta ulos, niin se on sitten vaan se 1 tippa. Ihan hassua. Tää on taas jokin "ominaisuus", jonka olen perinyt...
Moikka!
No just kuulin myös, että se on hankalaa sormenpäästä. Onko sulla tullut huono olo noista kaikista pistoksista?Oon ehkä vaihtamassa työpaikkaa (ei ollut tarkoitus) ja vähän kauhistuttaa, että miten nuo kaikki hormonit vaikuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Moikka!
No just kuulin myös, että se on hankalaa sormenpäästä. Onko sulla tullut huono olo noista kaikista pistoksista?Oon ehkä vaihtamassa työpaikkaa (ei ollut tarkoitus) ja vähän kauhistuttaa, että miten nuo kaikki hormonit vaikuttaa.
Ei, ei ole tullut huonoa oloa. Mutta alavatsa on ihan violeteilla mustelmilla, joita pitäisi yrittää välttää pistäessä.
 
vierailija
Hei kaikille!

Lueskelin tätä ketjua, ja oli ihanaa että tuli tunne etten ole oman asiani kanssa yksin. ❤ Tsemppiä kaikille.

Itse kirjoittelen tälle palstalle ensimmäistä kertaa. Olen ollut hoidoissa vuodesta 2020, takana kolme epäonnistunutta inseminaatiota. Monta kiertoa meni hukkaan. Milloin ovulaatio sattui viikonlopulle, milloin olin kipeänä tai munarakkula tuli väärältä puolelta (toinen puoli vaurioitunut).

Nyt vihdoin odottaminen jälkeen ilmoittauduin ensimmäiselle ivf/icsi-hoitoihin, ja sain viikko sitten luvan alkaa pistämään gonalia annoksella 125.
Tänään perjantaina oli ultra. Siellä näkyi noin 15 munarakkulaa, 3x15mm, 6x14mm, 1x13mm, 2x11mm ja 3x10mm. Kohdun limakalvo oli 12,3mm. Seuraavana tiistaina on punktio.

Jännittää ja hirvittää. Yritin tänään kysellä lääkäriltä, että mitä tuo määrä käytännössä tarkoittaa, mutta vastaus oli että katsotaan. Osaatteko antaa yhtään osviittaa noilla tiedoilla?
 
  • Tykkää
Reactions: Chiarina46
Hei kaikille!

Lueskelin tätä ketjua, ja oli ihanaa että tuli tunne etten ole oman asiani kanssa yksin. Tsemppiä kaikille.

Itse kirjoittelen tälle palstalle ensimmäistä kertaa. Olen ollut hoidoissa vuodesta 2020, takana kolme epäonnistunutta inseminaatiota. Monta kiertoa meni hukkaan. Milloin ovulaatio sattui viikonlopulle, milloin olin kipeänä tai munarakkula tuli väärältä puolelta (toinen puoli vaurioitunut).

Nyt vihdoin odottaminen jälkeen ilmoittauduin ensimmäiselle ivf/icsi-hoitoihin, ja sain viikko sitten luvan alkaa pistämään gonalia annoksella 125.
Tänään perjantaina oli ultra. Siellä näkyi noin 15 munarakkulaa, 3x15mm, 6x14mm, 1x13mm, 2x11mm ja 3x10mm. Kohdun limakalvo oli 12,3mm. Seuraavana tiistaina on punktio.

Jännittää ja hirvittää. Yritin tänään kysellä lääkäriltä, että mitä tuo määrä käytännössä tarkoittaa, mutta vastaus oli että katsotaan. Osaatteko antaa yhtään osviittaa noilla tiedoilla?
Kuulostaa hyvältä määrältä kehittyviä rakkuloita ja kohdun limakalvokin hienosti paksuuntunut. Tsemppiä punktioon!
 
vierailija
Pistin tänään gonalin ja jarrupiikin viimeistä kertaa. Huomenna on ovitrelle vuoro. Avasin näiden jälkeen (muutama minuutti yli kymmenen) pakkauksen tarkistaakseni et kaikki on ok et huomenna ei tarvitse säntäillä hakemaan uutta.
Mutta äsken googlettelin säilytysajasta. Siellä sanottiin et avaamisen jälkeen käytettävä heti. Voihan nenä. Onko teille käynyt koskaan näin?
 
Pistin tänään gonalin ja jarrupiikin viimeistä kertaa. Huomenna on ovitrelle vuoro. Avasin näiden jälkeen (muutama minuutti yli kymmenen) pakkauksen tarkistaakseni et kaikki on ok et huomenna ei tarvitse säntäillä hakemaan uutta.
Mutta äsken googlettelin säilytysajasta. Siellä sanottiin et avaamisen jälkeen käytettävä heti. Voihan nenä. Onko teille käynyt koskaan näin?
Ovitrellehan on kynä. Jos siis olet vain ottanut kynän ulos paketista, niin onhan se itse valmiste vielä käyttämätön. Ja vaikka kynästä olisi otettukin, sekään ei haittaa. Joskus on ollut kiertoja, joissa on otettu pikkunaksuja Ovitrellesta edeltävinä päivinä ja sitten irroituspistoksena tyhjennetty loppukynä. Mun mielestä ei siis mitään huolta.
 
vierailija
Ovitrellehan on kynä. Jos siis olet vain ottanut kynän ulos paketista, niin onhan se itse valmiste vielä käyttämätön. Ja vaikka kynästä olisi otettukin, sekään ei haittaa. Joskus on ollut kiertoja, joissa on otettu pikkunaksuja Ovitrellesta edeltävinä päivinä ja sitten irroituspistoksena tyhjennetty loppukynä. Mun mielestä ei siis mitään huolta.

Aivan. Tunnen itseni tyhmäksi.
Mä tulkitsin, että olen ”avannut”, kun olen ottanut korkin pois nähdäkseni liuoksen.
Pelkään et mokaan tän, ja sit säädän niin et varmaan stressi vaikuttaa jo kaikkeen muuhun. 😅

Löysin muuten tässä välissä enkuksi sivuston, jossa sanottiin, että avattu ovitrelle säilyy jääkaapissa 24h.
 
vierailija
Aivan. Tunnen itseni tyhmäksi.
Mä tulkitsin, että olen ”avannut”, kun olen ottanut korkin pois nähdäkseni liuoksen.
Pelkään et mokaan tän, ja sit säädän niin et varmaan stressi vaikuttaa jo kaikkeen muuhun.

Löysin muuten tässä välissä enkuksi sivuston, jossa sanottiin, että avattu ovitrelle säilyy jääkaapissa 24h.

Vastaan vähän myöhässä, mutta toivottavasti muita auttaa. Oon ite ihmetellyt samaa, hommasin vähän vastaavassa tilanteessa uuden kynän. Kysyin sit myöhemmin asiaa lääkäriltä. Ei olisi tarvinnut ostaa uutta kynää. Asia on kyllä niinkuin tuolla aiemmin sanottiin. Olisko se ohje puhunut Ovitrellen ruiskusta (samanlainen kuin esim. Fyremadel).
 
Saako kysyä, että mikä oli sun limakalvon paksuus?Itse oon päässyt lääkkeellisellä vain lukemiin 5-5,5, mutta nyt on seuraavassa yrityskierrossa (ERA-testi) kaksi Estradot-laastaria ja aspiriini 100 mg oheen ja sitten varsinaisessa PAS-yrityskierrossa on kaksi laastaria kerralla ja verenohennnus-napapiikki heti alkuun. Ja sit ennen siirtoa ja siirron jälkeen on toi sama, mitä sulla eli keltarauhashormonia joka tuutista: pistos 2 krt / päivä ja emätinpuikko. Lääkitysasiat kiinnostaa kovasti tällä hetkellä.
Viime viikon ultrassa oli n 6. isoa vaihtelua riippuen mistä kohtaa mitattiin,, päätettiin kuitenkin lähteä siirtoa kohti. Edellisessä yrityksessä ei mahdettu päästä paljon yli viiden. Nyt tähän nostettiin kierron alusta asti annostukset tappiin. Zumenonia 5 tbl / pvä, Estradot kaksi 100 mg laastaria joka kolmas päivä, joka päivä Vagifem. JOs vielä vois saada supon niin menis lääkettä joka rööristä...
 
vierailija
Multa sujuu pistäminen (nyt on verenohenteet meneillään), mutta mikä ei suju, on raskausdiabetestestaaminen sormista. Mulla ei nimittäin meinaa millään tulla verta sormista, vaikka olisi pisin piikkiasetus. Joskus täytyy pistää 20 kertaa eri sormiin, että saa yhden tarpeeksi ison veritipan. Olen koettanut käsien kuumaan veteen pistämistä ennen pistoa jne.

Ja ohjehan olisi, ettei ekaa tippaa saisi käyttää - mutta jos tulee verta ulos, niin se on sitten vaan se 1 tippa. Ihan hassua. Tää on taas jokin "ominaisuus", jonka olen perinyt...
Minulla oli myös aluksi vaikeuksia saada verta sormesta varsinkin aamuisin. Huomasin, että pieni liikkuminen ennen pistämistä saattaa auttaa. Paremmin auttoi kuitenkin pistokohdan vaihto: kuvaohjeessahan pistokohdaksi esitetään sormien sivuja ja pikkurillistä pitäisi ottaa. Noh ei minulla sieltä sivuista juuri mitään tullut, joten aloin pistää paljon enemmän keskelle sormea. Se auttoi. Ja pikkurillistä verta tulikin yleensä tosi hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
vierailija
Minulla oli myös aluksi vaikeuksia saada verta sormesta varsinkin aamuisin. Huomasin, että pieni liikkuminen ennen pistämistä saattaa auttaa. Paremmin auttoi kuitenkin pistokohdan vaihto: kuvaohjeessahan pistokohdaksi esitetään sormien sivuja ja pikkurillistä pitäisi ottaa. Noh ei minulla sieltä sivuista juuri mitään tullut, joten aloin pistää paljon enemmän keskelle sormea. Se auttoi. Ja pikkurillistä verta tulikin yleensä tosi hyvin.
Siis pikkusormesta EI ohjeen mukaan pitäisi ottaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Heipähei! Täällä ryhmässä hiljaista.

Itsellä alkoi eilen pergoveris pistoksien laitto. Onnea on mies joka ne laittaa... maanantaina uä ja mahd.loppuviikosta punktio. Voi että voi ihmistä jännittää 😱

En muista että olenko jo kysellyt noista lääkkeistä täällä. Onko kukaan käyttänyt tuota pergoveria ja onko tullut millainen tulos. Mulla on 300 annos päivässä eli yritetään saada paljon muniksia kasvamaan 🙂 mitään fyysistä oireita ei ole lääke ainakaan vielä aiheuttanut...
 
onnistunut raskaus oli 6pv blastolla vuonna 2019.. mutta nyt on 3kpl 3pv alkioita pakkasessa odottamassa, saavat lääkärit keksiä milloin ja miten ne siirretään

@päästäinen tervetuloa! Itse en ole ikinä fyremadel-ruiskua noin aspiroinut vaikka siinä virallisessa ohjeessa niin taidetaan ohjeistaa. Klinikan hoitajat sanoivat ettei niin tarvitsisi tehdä ja hyvin on mennyt kaikki 5 hoitokertaa sen kanssa milloin teillä alkaa ivf?
Kiitos! Helpottavaa kuulla, että sen aspiroimisen voi jättää välistä, vähän vähemmän säätämistä pistämiseen
Alunperin ivf piti olla viime kiertoon, mutta se tuli niin nopeasti, että hirvitti ja oli muutenkin kiireinen kuukausi, niin siirrettiin ivf nyt alkavaan kiertoon
 
@Samppa40
Miltä näytti ultrassa? Toivottavasti punktio menee hyvin!

@Chiarina46
Huhuh, joudut kyllä pistelemään paljon. Täydet tsempit täältä toiselta piikkikammoiselta! Onko kaikissa sellainen neula jonka näkee?
Ekassa ultrassa eli maanantaina ei ultraaja saanut kunnolla läkyviin munasarjoja.. joutui vatsan päältä katsomaan ja sanoi että ei nää kunnolla. No sai se 3+3 follia näkyviin joiden koot oli n.13mm. Ja limis oli muistaakseni 6mm. Tänään uusi ultra ja sen tekee oma lapsettomuuslääkärini. Tänään siis sovitaan punktiopäivöä. Ja se jännittäää !
 
vierailija
Ekassa ultrassa eli maanantaina ei ultraaja saanut kunnolla läkyviin munasarjoja.. joutui vatsan päältä katsomaan ja sanoi että ei nää kunnolla. No sai se 3+3 follia näkyviin joiden koot oli n.13mm. Ja limis oli muistaakseni 6mm. Tänään uusi ultra ja sen tekee oma lapsettomuuslääkärini. Tänään siis sovitaan punktiopäivöä. Ja se jännittäää !
Miten meni?
 
@Samppa40
Miltä näytti ultrassa? Toivottavasti punktio menee hyvin!

@Chiarina46
Huhuh, joudut kyllä pistelemään paljon. Täydet tsempit täältä toiselta piikkikammoiselta! Onko kaikissa sellainen neula jonka näkee?
Moikka!
Ja hei mulla oli tullut paha laskuvirhe piikkien lukumäärässä: jos raskaus saa alkunsa niin piikkejä tulee pisteltyä vähintään n. 250 piikkiä: 2 kertaa progesteron in water (en jaksa miettiä suomennusta) ja verenohennuspiikki/päivä ja tämä toistettuna n. 80 päivää.

Nyt on "testikierros" ja pitäisi päättyä ERA-testiin ensi tiistaina. Mulla on ollut kaksi Estradot-laastaria / vaihto 2 kertaa viikossa ja sitten asperiini 100 mg tabletti (kai verenohennukseen?). Ja nyt olen pistänyt kolme progesteroni-piikkiä. En ollut katsonut riittävän tarkkaan, että mitä kaikkea settiin kuuluu ja se menikin onneksi niin, että tosi iso neula on lääkkeen "keräämistä varten" ambullista ja sit on paljon pienempi neula, joka on siihen piikittämiseen. Tossa on kova säätäminen, että saa imastua sen lääkkeen tuolta ambullista. Ei onnistu ekalla kerralla meikäläiseltä. Itse piikitys ei satu ja menee hyvin (en olisi uskonut, että tähän pystyn), mutta huomaan nyt, että se pistosalue tulee kipeäksi. Mut ei toi piikittäminen tunnukaan enää niin mahdottomalta. Ja olen kuullut, että joillakin on toi PIO = progesteron in oil ja se tekee kai kipeää ja sit osa joutuu pistämään piikin persuksiinsa ja se on aikamoista vääntöä.

Mut ikävä kyllä tää kierto on mennyt ihan pieleen. Ekassa ultrassa (kp 7 lääkkeiden mukaan) limakalvo 0li 4,6. Olin jo vähän toiveikas (pääsin lääkkeillä vuosi sitten 5,5:een ja luonnollisella kierrolla 7 mm), mutta kp 12 ultrassa lääkäri sai just ja just mitattua 3,8 mm. Ensi maanantaina ulkomailla ultra, mutta ymmärtääkseni tää keltarauhashormo pienentää tuota limakalvoa. Nyt tuntuu aika tyhmältä pistellä noita piikkejä, kun todennäköisesti ERA-testiä ei voi tehdä. Mut toisaalta olen ymmärtänyt, että tarvitaan tuo keltarauhashormoni anyway, eikä mulla nyt ole muutakaan.

Olen käynyt ultrat Suomessa ja on vähän ikävää, kun viimeksikin mieslääkäri vähän tavallaan kuittaili ja mainitsi korkean iän. Mä sanoin, etten kaipaa hänen mielipidettään ja tiedän olevani vähän vanha tähän, mutta ulkomailla tehdään siirtoja 51-vuotiaaksi asti. Mä en kyllä ihan niin kauan aikaa aio jatkaa.

Mulla oli tosiaan haasteita jo Suomessa tuon limakalvon kanssa viime vuonna. Noilla lääkkeillä ei tunnuta saavan aikaan haluttua lopputulosta. Samat lääkkeet mulla oli silloinkin. Siihen olen vähän pettynyt, kun tietävät mun hoitohistorian tarkkaan. Mutta ovat osaavia ja heillä on paljon vanhempia potilaita, niin innolla jään odottamaan, että mitä he keksivät tähän ratkaisuksi. Luin jonkun instasta, että häntä oli kehotettu juomaan paljon vettä, että silläkin on vaikutusta limakalvoon. Mä en juo lähes lainkaan vettä. Lisäksi tässä kierrossa otin antihistamiinia, kun sain jostain nokkosrokon ja lisäksi yksi huono lääkäri määräs mulle lääkkeen emätintulehdukseen. Lisäksi mun oma"systeemi" on ollut alasajettuna nyt 6 kk. Niin paljon kaikkia juttuja, että tällainen maallikko ei osaa kyllä miettiä, että mikä vaikuttaa mihinkin.

Mutta nyt me ollaan siis ulkomailla su-to. Mies luovuttaa sperman lahjamunasoluja varten ja mulle tehdään hysteroskopia ja piti myös tehdä ERA-testi. Ja monen monta lääkärikäyntiä ja verikokeita. Alkuperäisen suunnitelman mukaan seuraavaksi olis sitten ollut toinen "testikierto" ja marraskuussa siirto, mutta mä en usko, että tässä tapahtuu ihmeitä vielä siihen mennessä. Tosin syön nyt valtavan määrän ravintolisiä, joiden pitäisi vaikuttaa limakalvoon myös. Mutta mulla on nyt sitten Ubikinonia, kun joku täällä sanoi, että Ubikinol on paljon tehokkaampi.

Mutta on aika jännittävää, kun se hysteroskopia tehdään nukutuksessa. Ja edelleen mun tekee ainakin verikokeet pahaa, vaikka on näitä piikityksiä sitten ollut paljonkin viimeaikoina - koronarokotuksista alkaen.

Nyt tuli vähän pitkä sepustus, mutta kiva, kun kyselitte Päästäinen ja Samppa40. Toivotaan meille kaikille onnistumisia :).
 
Moikka!
Ja hei mulla oli tullut paha laskuvirhe piikkien lukumäärässä: jos raskaus saa alkunsa niin piikkejä tulee pisteltyä vähintään n. 250 piikkiä: 2 kertaa progesteron in water (en jaksa miettiä suomennusta) ja verenohennuspiikki/päivä ja tämä toistettuna n. 80 päivää.

Nyt on "testikierros" ja pitäisi päättyä ERA-testiin ensi tiistaina. Mulla on ollut kaksi Estradot-laastaria / vaihto 2 kertaa viikossa ja sitten asperiini 100 mg tabletti (kai verenohennukseen?). Ja nyt olen pistänyt kolme progesteroni-piikkiä. En ollut katsonut riittävän tarkkaan, että mitä kaikkea settiin kuuluu ja se menikin onneksi niin, että tosi iso neula on lääkkeen "keräämistä varten" ambullista ja sit on paljon pienempi neula, joka on siihen piikittämiseen. Tossa on kova säätäminen, että saa imastua sen lääkkeen tuolta ambullista. Ei onnistu ekalla kerralla meikäläiseltä. Itse piikitys ei satu ja menee hyvin (en olisi uskonut, että tähän pystyn), mutta huomaan nyt, että se pistosalue tulee kipeäksi. Mut ei toi piikittäminen tunnukaan enää niin mahdottomalta. Ja olen kuullut, että joillakin on toi PIO = progesteron in oil ja se tekee kai kipeää ja sit osa joutuu pistämään piikin persuksiinsa ja se on aikamoista vääntöä.

Mut ikävä kyllä tää kierto on mennyt ihan pieleen. Ekassa ultrassa (kp 7 lääkkeiden mukaan) limakalvo 0li 4,6. Olin jo vähän toiveikas (pääsin lääkkeillä vuosi sitten 5,5:een ja luonnollisella kierrolla 7 mm), mutta kp 12 ultrassa lääkäri sai just ja just mitattua 3,8 mm. Ensi maanantaina ulkomailla ultra, mutta ymmärtääkseni tää keltarauhashormo pienentää tuota limakalvoa. Nyt tuntuu aika tyhmältä pistellä noita piikkejä, kun todennäköisesti ERA-testiä ei voi tehdä. Mut toisaalta olen ymmärtänyt, että tarvitaan tuo keltarauhashormoni anyway, eikä mulla nyt ole muutakaan.

Olen käynyt ultrat Suomessa ja on vähän ikävää, kun viimeksikin mieslääkäri vähän tavallaan kuittaili ja mainitsi korkean iän. Mä sanoin, etten kaipaa hänen mielipidettään ja tiedän olevani vähän vanha tähän, mutta ulkomailla tehdään siirtoja 51-vuotiaaksi asti. Mä en kyllä ihan niin kauan aikaa aio jatkaa.

Mulla oli tosiaan haasteita jo Suomessa tuon limakalvon kanssa viime vuonna. Noilla lääkkeillä ei tunnuta saavan aikaan haluttua lopputulosta. Samat lääkkeet mulla oli silloinkin. Siihen olen vähän pettynyt, kun tietävät mun hoitohistorian tarkkaan. Mutta ovat osaavia ja heillä on paljon vanhempia potilaita, niin innolla jään odottamaan, että mitä he keksivät tähän ratkaisuksi. Luin jonkun instasta, että häntä oli kehotettu juomaan paljon vettä, että silläkin on vaikutusta limakalvoon. Mä en juo lähes lainkaan vettä. Lisäksi tässä kierrossa otin antihistamiinia, kun sain jostain nokkosrokon ja lisäksi yksi huono lääkäri määräs mulle lääkkeen emätintulehdukseen. Lisäksi mun oma"systeemi" on ollut alasajettuna nyt 6 kk. Niin paljon kaikkia juttuja, että tällainen maallikko ei osaa kyllä miettiä, että mikä vaikuttaa mihinkin.

Mutta nyt me ollaan siis ulkomailla su-to. Mies luovuttaa sperman lahjamunasoluja varten ja mulle tehdään hysteroskopia ja piti myös tehdä ERA-testi. Ja monen monta lääkärikäyntiä ja verikokeita. Alkuperäisen suunnitelman mukaan seuraavaksi olis sitten ollut toinen "testikierto" ja marraskuussa siirto, mutta mä en usko, että tässä tapahtuu ihmeitä vielä siihen mennessä. Tosin syön nyt valtavan määrän ravintolisiä, joiden pitäisi vaikuttaa limakalvoon myös. Mutta mulla on nyt sitten Ubikinonia, kun joku täällä sanoi, että Ubikinol on paljon tehokkaampi.

Mutta on aika jännittävää, kun se hysteroskopia tehdään nukutuksessa. Ja edelleen mun tekee ainakin verikokeet pahaa, vaikka on näitä piikityksiä sitten ollut paljonkin viimeaikoina - koronarokotuksista alkaen.

Nyt tuli vähän pitkä sepustus, mutta kiva, kun kyselitte Päästäinen ja Samppa40. Toivotaan meille kaikille onnistumisia .
Tosi kurjaa että oot joutunu kokemaan tollasta suomalaisen mieslääkärin ikäkuittailua! Tosi ilkeää, miksi joku haluaa olla tuollainen ilkiö, kai sitä nyt jokainen oman ikänsä tietää ja tilanteen ymmärtää! Tsemppiä sulle tosi paljon ja jatkat ihan niin pitkälle ikää kuin haluat, ne suomalaiset mieslääkärit voi sitten rauhassa elää elämäänsä toisten odotusten ja sovinnaisten ajatusten mukaan ja hyvä jos kaikki meneekin tutussa turvallisessa kaavassa ettei erilaisia ratkaisuja tarvitsekaan ikinä miettiä, sellaisia varmaan tuppaavat olemaan tuollaiset kommentoijat!

Kovasti tsemppiä ja jaksamista teille ja olkoon onni myötä!!!
 
Tosi kurjaa että oot joutunu kokemaan tollasta suomalaisen mieslääkärin ikäkuittailua! Tosi ilkeää, miksi joku haluaa olla tuollainen ilkiö, kai sitä nyt jokainen oman ikänsä tietää ja tilanteen ymmärtää! Tsemppiä sulle tosi paljon ja jatkat ihan niin pitkälle ikää kuin haluat, ne suomalaiset mieslääkärit voi sitten rauhassa elää elämäänsä toisten odotusten ja sovinnaisten ajatusten mukaan ja hyvä jos kaikki meneekin tutussa turvallisessa kaavassa ettei erilaisia ratkaisuja tarvitsekaan ikinä miettiä, sellaisia varmaan tuppaavat olemaan tuollaiset kommentoijat!

Kovasti tsemppiä ja jaksamista teille ja olkoon onni myötä!!!
Kiitos paljon tsempeistä :). Kyllähän oma ikä on tiedossa, mutta meitä on nyt kaksi lapsetonta, jotka haluaisi lapsen. Mies voisi löytää vielä nuoremman, mutta mä voin sit itse todeta, että olen yrittänyt, mutta ei enää ollut mahdollista. Mutta nyt on kaikki ovet vielä avoinna :). Ja mä oon siis muuten terve kuitenkin, mutta toki kohtu on olennainen asia tässä "projektissa".
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Moikka!
Ja hei mulla oli tullut paha laskuvirhe piikkien lukumäärässä: jos raskaus saa alkunsa niin piikkejä tulee pisteltyä vähintään n. 250 piikkiä: 2 kertaa progesteron in water (en jaksa miettiä suomennusta) ja verenohennuspiikki/päivä ja tämä toistettuna n. 80 päivää.

Nyt on "testikierros" ja pitäisi päättyä ERA-testiin ensi tiistaina. Mulla on ollut kaksi Estradot-laastaria / vaihto 2 kertaa viikossa ja sitten asperiini 100 mg tabletti (kai verenohennukseen?). Ja nyt olen pistänyt kolme progesteroni-piikkiä. En ollut katsonut riittävän tarkkaan, että mitä kaikkea settiin kuuluu ja se menikin onneksi niin, että tosi iso neula on lääkkeen "keräämistä varten" ambullista ja sit on paljon pienempi neula, joka on siihen piikittämiseen. Tossa on kova säätäminen, että saa imastua sen lääkkeen tuolta ambullista. Ei onnistu ekalla kerralla meikäläiseltä. Itse piikitys ei satu ja menee hyvin (en olisi uskonut, että tähän pystyn), mutta huomaan nyt, että se pistosalue tulee kipeäksi. Mut ei toi piikittäminen tunnukaan enää niin mahdottomalta. Ja olen kuullut, että joillakin on toi PIO = progesteron in oil ja se tekee kai kipeää ja sit osa joutuu pistämään piikin persuksiinsa ja se on aikamoista vääntöä.

Mut ikävä kyllä tää kierto on mennyt ihan pieleen. Ekassa ultrassa (kp 7 lääkkeiden mukaan) limakalvo 0li 4,6. Olin jo vähän toiveikas (pääsin lääkkeillä vuosi sitten 5,5:een ja luonnollisella kierrolla 7 mm), mutta kp 12 ultrassa lääkäri sai just ja just mitattua 3,8 mm. Ensi maanantaina ulkomailla ultra, mutta ymmärtääkseni tää keltarauhashormo pienentää tuota limakalvoa. Nyt tuntuu aika tyhmältä pistellä noita piikkejä, kun todennäköisesti ERA-testiä ei voi tehdä. Mut toisaalta olen ymmärtänyt, että tarvitaan tuo keltarauhashormoni anyway, eikä mulla nyt ole muutakaan.

Olen käynyt ultrat Suomessa ja on vähän ikävää, kun viimeksikin mieslääkäri vähän tavallaan kuittaili ja mainitsi korkean iän. Mä sanoin, etten kaipaa hänen mielipidettään ja tiedän olevani vähän vanha tähän, mutta ulkomailla tehdään siirtoja 51-vuotiaaksi asti. Mä en kyllä ihan niin kauan aikaa aio jatkaa.

Mulla oli tosiaan haasteita jo Suomessa tuon limakalvon kanssa viime vuonna. Noilla lääkkeillä ei tunnuta saavan aikaan haluttua lopputulosta. Samat lääkkeet mulla oli silloinkin. Siihen olen vähän pettynyt, kun tietävät mun hoitohistorian tarkkaan. Mutta ovat osaavia ja heillä on paljon vanhempia potilaita, niin innolla jään odottamaan, että mitä he keksivät tähän ratkaisuksi. Luin jonkun instasta, että häntä oli kehotettu juomaan paljon vettä, että silläkin on vaikutusta limakalvoon. Mä en juo lähes lainkaan vettä. Lisäksi tässä kierrossa otin antihistamiinia, kun sain jostain nokkosrokon ja lisäksi yksi huono lääkäri määräs mulle lääkkeen emätintulehdukseen. Lisäksi mun oma"systeemi" on ollut alasajettuna nyt 6 kk. Niin paljon kaikkia juttuja, että tällainen maallikko ei osaa kyllä miettiä, että mikä vaikuttaa mihinkin.

Mutta nyt me ollaan siis ulkomailla su-to. Mies luovuttaa sperman lahjamunasoluja varten ja mulle tehdään hysteroskopia ja piti myös tehdä ERA-testi. Ja monen monta lääkärikäyntiä ja verikokeita. Alkuperäisen suunnitelman mukaan seuraavaksi olis sitten ollut toinen "testikierto" ja marraskuussa siirto, mutta mä en usko, että tässä tapahtuu ihmeitä vielä siihen mennessä. Tosin syön nyt valtavan määrän ravintolisiä, joiden pitäisi vaikuttaa limakalvoon myös. Mutta mulla on nyt sitten Ubikinonia, kun joku täällä sanoi, että Ubikinol on paljon tehokkaampi.

Mutta on aika jännittävää, kun se hysteroskopia tehdään nukutuksessa. Ja edelleen mun tekee ainakin verikokeet pahaa, vaikka on näitä piikityksiä sitten ollut paljonkin viimeaikoina - koronarokotuksista alkaen.

Nyt tuli vähän pitkä sepustus, mutta kiva, kun kyselitte Päästäinen ja Samppa40. Toivotaan meille kaikille onnistumisia .
Onpa pyörryttävä pistosmäärä. Itsestä tuntuu, että hädin tuskin selviää näistä peruspiikittelyistä vaikka puoliso pistää ja emlavoide on käytössä.

Olipa ikävää kommenttia, näissä lääkäreissä tuntuu olevan kaiken näköisiä vipeltäjiä...

Mulla oli tänään vika ultra ennen punktiota maanantaina. Isompia folleja oli 10 ja pienempia jotka saattaa keretä mukaan tai sitten ei, peräti 20 kpl! Harmiksi vasen munasarja oli suurentunut, niin taitaa jäädä tuoresiirto väliin :( Ovitrellen sijaan saan lauantain sitten pistää kaksi piikillistä Gonalpeptyliä ja toivotaan, että maanantaina munasarja olisi pienentynyt, niin tuoresiirtoa voisi harkita.
 
Moikka!
Ulkomailta palattu. Ultrassa tuli positiivinen yllätys heti - tai siis tavallaan. Lääkäri ultrasi ja totesi, että onhan tuo kohdun limakalvo ihan hyvä: 6-9 mm paksuus - mulla on kuulemma epäsäännöllisen mallinen se limakalvo. Hän löysi myös "väliseinän", joka oli Suomessa jo nähty. Arveli, että tämä on tullut viimeisimmän hysteroskopian seurauksena. Joka tapauksessa lääkäri tuli siihen tulokseen, että ovat Suomessa mitanneet tämän paksuuden limakalvon paksuutena, kun sen paksuus 4 mm ja se oli viimeisin mittaus Suomesta. Tuli kyllä epäuskoinen olo, kun Suomessa juurikin lääkäri sitten pahoitteli, että limakalvo on niin ohut ja mulla on jo ikää, jne.

Ultrassa kuitenkin todettiin, että ERA-testi on mahdollista tehdä. Tämä olikin hyvä juttu, koska muuten tulisi yksi käynti lisää.

Minulle tehtiin sellainen diagnostinen hysteroskopia. Ilokseni kohtuontelosta ei löytynyt enää mitään muuta yllättävää: kystia tai polyyppeja. Hysteroskopia tehtiin nukutuksessa (45 min meni ehkä esivalmisteluineen ja heräämiseen) ja tuo "väliseinä" poistettiin, otettiin eri näytteitä ja sitten otettiin limakalvolta näyte ERA-testiä varten.

Hysteroskopian lopulliset tulokset tulee viikon päästä ja ERA-testin tulokset 3 viikon päästä. Hysteroskopian jäljiltä tuli taas kunnon lääkearsenaali: mm 5 kankkuun pistettävää piikkiä (3 päivän välein). Ilmeisesti sitä varten, ettei viimeisimmän hysteroskopian jäljiltä tule vastaavaa ja lisäksi oli joku tulehdus. Menin ihan paniikkiin tuosta lääkemäärästä: sain pitkän listan lääkkeistä ja antoivat niitä sitten apteekista: osa pitää olla kylmössä - osassa paikallista kieltä, niin piti vähän tsekata, että mikä on mitäkin. Joku puuttui ja sit yllätyksenä oli 5 katetria....Onneksi mulla oli kumppanuusvanhempi mukana reissussa. Hän on tolkun mies ja hän otti homman haltuun, kun mulla välillä tuli pieni paniikki ja olin myös vähän hormonipäissäni. Tavattiin täällä muitakin potilaita: pohjoismaista ja lisäksi oli myös muutama 45-50v juurikin.

Edelleen hyvä kuva klinikasta ja huolellista suunnittelua, mutta harmittaa välillä, kun käyttävät vanhoja pohjia, niin pakko varmistaa, että ovatko asiat oikein?Nytkin mietin, että mitä ihmettä teen inseminaatio-katetreilla. Tosin yksi lääke on suppo emättimeen ja rektumiinkin pitää jotain laittaa, mutta kai tollaisella mennään kuitenkin kohtuun saakka.

No anyway. 1-3 viikon päästä selviää vähän siirtoaikataulua ja ERA-testin tulosta ja nyt on pakko myös ruveta dietille, tms, kun mulla verensokeri pikkasen yli viiterajan ja sellainen ALAT-arvo myös koholla vähän. Siirtoa ei kuulemma tehdä ennenkuin nää on kohdillaan. Mulla on onneksi juttuja, mistä tiedän, että pitäisi vähentää ja liikuntaa pitäisi myös lisätä.

Nyt oon toipunut lääkearsenaalista ja progesteronipistokset on nyt tauolla ainakin siirtokiertoon asti. Pistivät mulle kankkuun ekan pistokseen ja kertoivat, että mihin pitää laittaa. Loput mun pitänee tuikata itse. Mä olin kuullut näistä ja niin toivonut, etten näitä kohtaisi. Tuntuu jotenkin hankalalta. Mutta jostain löytyy sisu näihinkin.

Kumppanuusvanhempi oli ihana, kun hän tuli jokaiselle käynnille mukaan tai siis odotti odotushuoneessa ja onhan tämä tärkeä asia hänellekin tietenkin. Näissä kaikki koskee yleensä naista, joten miehet valitettavasti jää ulkopuolelle.

Mä olin jo ihan epätoivoinen tuon kohdun limakalvon kanssa. Nyt sitten mietin, että mistä löydän luotettavan lääkärin, joka osaa mitata oikeasta kohdasta tuon limakalvon, mutta ehkä saan jonkun kuvan klinikalta malliksi, tms.

Tämmöistä kertoivat:
-alkionsiirrossa 80 % on kiinni alkiosta ja 20 % naisen tilasta. Tämä on lohduttavaa
-69 %:lla on verenvuotoa ekan kolmanneksen aikana, mutta tällöin sitten pitäis säädellä lääkityksen määrää, jotta vuoto saadaan loppumaan. Ja useimmiten raskaus jatkuu kuitenkin normaalisti. Keskenmenot on sitten asia erikseen, mutta joku joskus jo aikaisemmin puhui jostain Virossa annettavasta lääkkeestä, jolla saadaan keskenmeno estettyä.
 
Heippa, hyppäisin haaveilijoista tänne, kun siirryttiin nyt kolmen negatiivisen inseminaation jälkeen ivf-jonoon.

Ollaan yritetty esikoista nyt 01/21 alkaen, mutta tuloksena plussia matkan varrella pyöreät nolla. Mitään selvää syytä ei ole, mutta mulla on leikattu isoja myoomia 2019 ja jätti paljon arpia kohtuun. Uusineita myoomia taas 4 kpl, mutta lääkärien mukaan ei vielä selvitä lapsettomuutta pelkästään.

Ollaan HUS:illa hoidossa, mutta jonot 6kk eteenpäin ahdistaa. Onko täällä muita kunnallisessa hoidossa olevia. Itse olisin valmis hoitoihin muissakin hoitopiireissä, jos tietäisi, että jonot muualla lyhyempiä. Oon yrittänyt googlettaa, mutta en löydä mistään tietoa tästä hetkestä. Onko täällä kokemusta aiheesta?
 

Yhteistyössä