IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Moikkelis!

Täällä oli eilen istutus ja olihan urakka. Kesti lääkärillä 40min saada katetri oikeeseen paikkaan ja kaks kertaa se katetri meni poikki. Eli tän takia se lääkäri varas aikaa enemmän, se sektio arvessa oleva aukko tuotti todellakin haastetta. Ei oo kuulema ollu näin haastavaa ennen ja voin kertoo et keräys ei tuntunut missään tän homman rinnalla. Mut siellä se blasto nyt pötköttelee ja toivotaan että pysyy.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato ja Ihanapa
@Helmi-21 siellä on ollut urakka. Mutta mahtaa että se onnistu ja nyt vain tarroja mukaan seikkailijalle

Mulla oli eilen punktio. Olo oli ihan hyvä ennen punktiota mutta turvotusta oli reippaasti. Lyhyt kaava ja tuloksena oli reilu 20 munasolua!?! Kaikkia ei saatu punktoitua kun ei näkyvyys riittänyt. Olihan se taas kipeää hommaa.

nestettä oli jo vähän vatsaontelossa ja kova oli stimulaatio niin hyperin riski on nyt kova. Kaikki menee siis pakkaseen.

Nyt vaan kovasti nestettä ja lepoa. Toivotaan ettei iske hyperiä
 
vierailijaTupsuli
Kyllä mulla alkoi menkkatuntemukset 2 päivää blaston siirrosta. Ja plussa tuli! Tuli myös alaselkä-ja nivuskipua, joita ei normaalisti ole esim menkkojen aikaan. Kuulostaa lupaavalta! Toivotaan että pikkuinen kiinnittyy lujasti <3
 
  • Tykkää
Reactions: Helmi-21
Pitkästä aikaa kirjoittelen vähän kuulumisia. Helmikuu on ollut perheellämme tosi rankka ja nämä ivf-hoitoasiat eivät ole olleet useinkaan päällimmäisenä mielessä, vaikka niitäkin on täytynyt tässä samalla hoitaa kun aika omilla soluilla yrittämiseen on ihan kertakaikkisesti kohta loppumassa. Esikoinen siis oli sairaalassa suoliongelman takia viikon, nyt ollut jo kolmatta viikkoa kotona ja tilanne kohtuullisen hyvä, vaikka siellä nyt saattaa olla jokin pitkäaikaissairaus taustalla. Tilanne on epäselvä, huolta aiheuttava ja lapselle tuo rankka sairaalareissu oli aika traumaattinen. Kaiken lisäksi helmikuun alkupuolella mies myös sairastui pahemmin (ei koronaa tai mitään sellaista), oli pari yötä sairaalassakin ja nyt toipilaana kotona, eli paljon ikävää nyt ollut.

Mutta nyt mun hoitokuulumisiin. Uusi pistoskierros aloitettiin vajaa 2 viikkoa sitten, ja tänään oli punktio. Pelotti vähän että tuleeko sieltä mitään saalista, kun on ollut muista asioista ihan hurja stressi päällä, yöunet surkeita enkä ole mitenkään ollut henkisesti "läsnä" hoidossa, mekaanisesti vain pistellyt lääkkeet ja käynyt folliultrissa (joissa kasvu oli vähän hitaanpuoleista ja mun mielestä ikävän epätasaista). Saatiin kuitenkin 8 solua, huomenna tulee puhelu montako niistä hedelmöittyy. Kunpa nyt edes yksi blasto noista saataisiin taas! Ja jos vielä saisi toivoa, niin 5- tai 6-päiväinen - viime kierroksestahan saatiin pakkaseen yksi 7-päiväinen blasto, mutta niin hitaan kanssa on heikommat onnistumismahdollisuudet. Tuoresiirtoa ei nytkään ole suunnitteilla, koska ajatuksena vielä yksi keräyskierros saada tehtyä tähän perään. Tiistaina olen menossa vastaanotolle suunnittelemaan seuraavia siirtoja.

Tuli nyt pelkkää omaa napaa tässä, kun hyppään takaisin keskusteluun tauon jälkeen, mutta yritän päästä taas kärryille teidän kaikkien tilanteista. Kaikille kovasti tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
vierailija
Pitkästä aikaa kirjoittelen vähän kuulumisia. Helmikuu on ollut perheellämme tosi rankka ja nämä ivf-hoitoasiat eivät ole olleet useinkaan päällimmäisenä mielessä, vaikka niitäkin on täytynyt tässä samalla hoitaa kun aika omilla soluilla yrittämiseen on ihan kertakaikkisesti kohta loppumassa. Esikoinen siis oli sairaalassa suoliongelman takia viikon, nyt ollut jo kolmatta viikkoa kotona ja tilanne kohtuullisen hyvä, vaikka siellä nyt saattaa olla jokin pitkäaikaissairaus taustalla. Tilanne on epäselvä, huolta aiheuttava ja lapselle tuo rankka sairaalareissu oli aika traumaattinen. Kaiken lisäksi helmikuun alkupuolella mies myös sairastui pahemmin (ei koronaa tai mitään sellaista), oli pari yötä sairaalassakin ja nyt toipilaana kotona, eli paljon ikävää nyt ollut.

Mutta nyt mun hoitokuulumisiin. Uusi pistoskierros aloitettiin vajaa 2 viikkoa sitten, ja tänään oli punktio. Pelotti vähän että tuleeko sieltä mitään saalista, kun on ollut muista asioista ihan hurja stressi päällä, yöunet surkeita enkä ole mitenkään ollut henkisesti "läsnä" hoidossa, mekaanisesti vain pistellyt lääkkeet ja käynyt folliultrissa (joissa kasvu oli vähän hitaanpuoleista ja mun mielestä ikävän epätasaista). Saatiin kuitenkin 8 solua, huomenna tulee puhelu montako niistä hedelmöittyy. Kunpa nyt edes yksi blasto noista saataisiin taas! Ja jos vielä saisi toivoa, niin 5- tai 6-päiväinen - viime kierroksestahan saatiin pakkaseen yksi 7-päiväinen blasto, mutta niin hitaan kanssa on heikommat onnistumismahdollisuudet. Tuoresiirtoa ei nytkään ole suunnitteilla, koska ajatuksena vielä yksi keräyskierros saada tehtyä tähän perään. Tiistaina olen menossa vastaanotolle suunnittelemaan seuraavia siirtoja.

Tuli nyt pelkkää omaa napaa tässä, kun hyppään takaisin keskusteluun tauon jälkeen, mutta yritän päästä taas kärryille teidän kaikkien tilanteista. Kaikille kovasti tsemppiä!
Katti, ollaan näköjään saman ikäisiä pitkän tien kulkeneita. Mulla juuri toisen ivf n toinen siirto taitaa epäonnistua, huomenna testi vaan varmuuden vuoksi enää:(
Tsemppiä sinulle! Tuo kuulostaa hyvältä saaliilta! Samaa mietintöä täällä, että vieläkö omilla edes yrittäisi. Tuo ikä on näissä hoidoissa iso stressi kun viimeiset kaksi vuotta mennyt nopeaan. Tuo toinen keräys heti on kyllä hyvänkuuloinen juttu.
 
@Helmi-21 ihanaa että pääsitte siirtoon! Menkkaoireet voi johtua myös siitä, että sitä kohtua on jouduttu ronkkimaan noinkin urakalla, hui! Mulla on myös ollut ongelmia, kohdunkaula tekee S-mutkan ja sinne ei pääse ilman sitä jotain pidempää avusteista mallia perille, muttei katetri koskaan ole mennyt poikki. Hui, kuulostaa pelottavalta.
Mulla oli plussanneesta hoidosta vuosia sitten samoja oireita nopeasti, turvottelua, pissahätää ja ei ollut edes blasto. Katsoin juuri vanhoista vihkoista merkintöjä, että dpo5 tunsin oudon vihlaisun kohdussa siivotessani, ja jotenkin siitä tiesin, että tää on hyvä juttu. Jotenkin vain aavistin sen. Sitten dpo 7 aloin spontaanisti oksentamaan niin rajusti, että makasin vessan lattialla ja itkin - vatsa kramppasi niin pahasti, etten saanut happeakaan. Olin varma, että olin saanut ruokamyrkytyksen jostakin. Mies oli soittamassa jo ambulanssia kun tilanne oli ihan ennennäkemöttämän paha, edes norovirus ei tullut noin rajuna aikanaan. Sitä kesti n.8h ja sitten se loppui, mutta tuona aikana olin oksentanut varmaan 30 kertaa.

Miten @Ihanapa voit, tuliko hyperi? Hyvä saldo kyllä muniksia tullut! Kuinka moni hedelmöittyi tai kuinka paljon saitte pakkaseen?

@Katti75 sulle mä kirjoitinkin tuolla toisessa ketjussa, mutta hyvä saldo sinullakin onneksi ja lähtökohdat ovat kyllä kohdillaan - toivottavasti kaikki menee nyt hyvin.
 
Heips!
Täällä siirrosta 5 päivää ja alko toooosi voimakas vuoto ja kovat menkkakivut, et se siitä Soitin Ovumialle ja tarvii nyt kuitenkin jatkaa lugesteronia ja köydä viikon päästä testissä, mut en oikeen usko et tärppäs. Tää oli ekahoito ja ainut mahku meillä, joten vielä sen testin odotan ja sit tuun toivottaa teille tsemppiä ja parempaa onnea.
 
Heips!
Täällä siirrosta 5 päivää ja alko toooosi voimakas vuoto ja kovat menkkakivut, et se siitä Soitin Ovumialle ja tarvii nyt kuitenkin jatkaa lugesteronia ja köydä viikon päästä testissä, mut en oikeen usko et tärppäs. Tää oli ekahoito ja ainut mahku meillä, joten vielä sen testin odotan ja sit tuun toivottaa teille tsemppiä ja parempaa onnea.
Ikävä kuulla että vuoto on runsasta eikä yritys todennäköisesti tuottanut toivottua tulosta. Testi kannattaa tietenkin vielä tehdä koska uskomattomiakin asioita näissä piireissä tapahtuu :)
 
Perjantaina jouduin lähteen päivystykseen koska oli niin tukala ja hankala olla kotona. Ja sinnehän sitä piti sitten jäädä osastolle hypestimulaation hoitoon... Maanantaina pääsin kotiin, kun pyysin että enkö sais jo lähteä.

Mutta olihan kauhea turvotus! Nestettä oli vatsaontelossa ja maksan lähellä oli isokin lammikko. Selvisin kuitenkin ilman dreeniä koska henkeä ei ahdistanut, keuhkokuva oli siisti, veriarvot oli hyvät ja nesteytys pelasi.

21 munasolusta 12 oli kypsää ja niille tehtiin ICSI. Näistä 4 lähti jakaantumaan normaalisti ja pitkän viljelyn tuloksena 2 lopulta päätyi pakkaseen.

Ensimmäistä kertaa tehtiin näin pitkä viljely. Ja minusta ihan hyvä! Koska näin vältytään ns ”turhilta siirroilta” koska ne heikot on pudonnu pelistä pois.

Tässä nyt sitten rauhassa parannellaan ja otetaan rauhallisesti.
 
@Helmi-21 Todella kurjaa jos ei nyt ensimmäisellä yrityksellä tärpännyt, mutta odota nyt vielä testiin asti. Ettekö saaneet pakkaseen yhtään alkiota, vaikka niitä oli ihan hyvä määrä kasvamassa? Mekään ei saatu 3 ensimmäisestä hoidosta mitään pakkaseen. Voimia!

@Katti75 teidän perhettä on nyt koeteltu, mutta ihanaa kun olet jaksanut jatkaa hoitoja. Hurjasti tsemppiä viimeiselle keräyskierrokselle. Toivotaan hyvää saalista siitäkin!

@Ihanapa, kovasti tsemppiä toipumiseen. Kuinka kauan alkioita viljeltiin?

Itse odotan, että voisin aloittaa zumenonit ja pääsisin jo pakastesiirtoon. Minkälaisia lääkityksiä teillä on ollut ennen pakastesiirtoa? Voiko lääkkeellisessäkin kierrossa osua siirtopäivä viikonlopulle vai voiko sitä jotenkin säätää? Eli onko riskiä että kierto menee hukkaan jos h-hetki osuu viikonlopulle ja klinikka on kiinni? Sain todella minimaalisesti tietoa lääkäriltä, enkä kehtaa soittaa ja kysellä lisää.:geek:
 
Viimeksi muokattu:
Hei naiset! Olen ollut täällä enemmänkin taustalla, meillä on nyt takana 2 ennemän tai vähemmän vihkoon mennnyttä IVF:ää ja ennen tulevaa ICSIä olisi määrä syödä DHEA:ta. Onko teillä tietoa millainen sen saatavuus on tällä hetkellä? Lääkäri sanoi että se on YA:n valmistama, oletteko saaneet sitä muista apteekeista (meillä ei ole kaupungissa YA:ta).
 
Hei naiset! Olen ollut täällä enemmänkin taustalla, meillä on nyt takana 2 ennemän tai vähemmän vihkoon mennnyttä IVF:ää ja ennen tulevaa ICSIä olisi määrä syödä DHEA:ta. Onko teillä tietoa millainen sen saatavuus on tällä hetkellä? Lääkäri sanoi että se on YA:n valmistama, oletteko saaneet sitä muista apteekeista (meillä ei ole kaupungissa YA:ta).
Hei! Siinä oli saatavuusvaikeuksia tammi-helmikuussa ja oli tukusta loppu mutta käsittääkseni nyt taas pitäis olla. Sain tuota yliopistonapteekin DHEA:ta ihan ”tavallisesta” apteekista. Jossain saattaa olla tilaustuote. Mulla on yksi ylimääräinen purkki, jos jostain syystä on vielä hankaluuksia saada.
 
Heippa pikästä aikaa. Meillä on ollut hoidot katkolla kun tuo paikallinen klinikka ei oikein tuntunutkaan omalta. Nyt olis tarkoitus tulla Suomeen (että osataankin valita paras hetki, just kun siellä koronatilanne pahenee...) Dextraan, jos saadaan järjestelyt toimimaan. Onko täällä kokemuksia Helsingin Dextrasta? Onko siellä hyvin aikoja, helppo saada kiinni puhelimitse jne.?

@Ihanapa 2 blastoa pakkaseen on ihan jees, nyt vain toipumista!
@Helmi-21 vuodot on inhoja, miten lopulta kävi?
@Katti75 Tuttu juttu nuo pelot että saadaanko mitään saalista, vaikka olen nuorempi niin ultrissa viime aikoina näkynyt maks. 5-6 follikkelia. Millainen oli teidän lopputulos?
 
vierailija
Heippa pikästä aikaa. Meillä on ollut hoidot katkolla kun tuo paikallinen klinikka ei oikein tuntunutkaan omalta. Nyt olis tarkoitus tulla Suomeen (että osataankin valita paras hetki, just kun siellä koronatilanne pahenee...) Dextraan, jos saadaan järjestelyt toimimaan. Onko täällä kokemuksia Helsingin Dextrasta? Onko siellä hyvin aikoja, helppo saada kiinni puhelimitse jne.?

@Ihanapa 2 blastoa pakkaseen on ihan jees, nyt vain toipumista!
@Helmi-21 vuodot on inhoja, miten lopulta kävi?
@Katti75 Tuttu juttu nuo pelot että saadaanko mitään saalista, vaikka olen nuorempi niin ultrissa viime aikoina näkynyt maks. 5-6 follikkelia. Millainen oli teidän lopputulos?
Lämmin suositus Helsingin Dextralle. :) Oman kokemuksen mukaan siellä osataan hoitaa matalasta AMH:sta kärsivää, toisin kuin eräällä toisella nimeltä mainitsemattomalla helsinkiläisellä klinikalla, josta myös kertyi kokemusta.
 
@Lallastiina voin täydestä sydämestäni suositella Dextraa (vaikka muista paikoista ei olekaan kokemusta). Olen ollut Dextrassa hoidettavana vuodesta 2016, sitä kautta saanut jo 2 lasta (syntyneet kun olen ollut 42 ja 44) ja nyt siis vielä viime hetken haaveena saada kolmas iltatähti, vaikka se voi iän puolesta jo osoittautuakin mahdottomaksi, omilla soluilla kun yritän. Tammikuun hoitokierroksesta saatiin pakkaseen 1 7-päiväinen blasto, ja nyt helmikuussa tehdystä lopputuloksena 2 6-päiväistä blastoa. Kolme siis yhteensä ja ensi viikolla alkamassa viimeinen stimulaatiokierros, toivotaan että siitäkin vielä 1-2 saisi. Sen jälkeen jo 46-synttärit eli Dextran ikäraja uusille hoitokierroksille kolkuttelee, eli nyt ihan loppukiri menossa. Mun iässä blastoillakin on jo hyvin huonot raskaustodennäköisyydet, joten voi olla että noista mikään ei tärppää, mutta olen tosi onnellinen että nyt on edes kolmeen siirtoyritykseen mahdollisuus olemassa. Dextrasta en oikeastaan keksi mitään pahaa sanottavaa, siellä on aina oltu ystävällisiä, joustavia ja hyvin ammattitaitoisia. Koskaan ei ole tullut tunnetta, että pitäisi siellä nolostella ikääni, vaikka voin kuvitella että jossain niin saattaisi olla. Itse olen ainakin saanut tosi hyvin aikoja, kannattaa varata puhelimitse koska kaikilla lääkäreillä ei välttämättä kaikki ajat ole nettivarauksessa. Jos puhelin on ollut varattuna, suht nopeasti sieltä on tullut takaisinsoitto eli ei ongelmaa siinäkään.

@PumpuliNumpuli lääkkeellisessä PAS:issa pystyy erittäin hyvin valitsemaan siirtopäivän, paljon helpommin kuin ovulaatiokiertoon tehdyssä. Ensin estrogeenilla kasvatetaan limakalvo hyvään kuntoon, ja sen jälkeen voi päättää siirtopäivän. Keltarauhashormoni sitten aloitetaan 5 päivää ennen haluttua siirtopäivää. Mulla oli viime vuoden lopulla tehdyssä PAS:issa (josta varhainen keskenmeno) Estradot-laastarit ja sitten Terolut keltarauhashormonina. Lääke-PASissa on vain se puoli, että pitää käyttää tukilääkityksia tosi pitkään, oisko ollut jonnekin rv8-9 tietämille.

@Ihanapa kurja kun sairaalaankin jouduit hyperin takia, mutta onneksi suht pian pääsit pois eikä edennyt tosi pahaksi asti! Onnittelut blastoista, minäkin olen pitkän viljelyn kannattaja! Mun lääkärin mukaan nykymenetelmillä labrassa alkiot menestyvät niin hyvin, että ne jotka ei siellä etene blastoiksi, eivät sitä tekisi kohdussakaan.

@Helmi-21 voi kurjuus tuota vuotoa... ootko itse testannut kotona? Onko sulla tarkoitus käydä vielä verikoetestissä? Jos klinikalta ohjeistivat jatkaa tukilääkkeitä niin kannattaa niin tehdä, ihan kaiken varalta. Onko teillä mitään pakkasessa?
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Lara83
Argh ja apua! Tein tänään "rutiinina" raskaustestin, koska jo kp 36. No sehän näytti sit viivanpaikkaa tai maailman vaaleinta plussaa, mut ei haamuna vaan ihan heti. Mieskin sen erotti jopa kännykkäkuvasta eli jos kuvittelen, niin en ole yksin harhoissani. Siis luulen että se on 99 % varmasti viivanpaikka, koska on tehty One Stepin halvalla ruputestillä JA mulla ei tullut missään vaiheessa positiivista ovistestiä kun testasin kp 10-21 JA tää on ihan luomukierto.

Mutta siis kylläpä menee heti pää sekaisin ihmisellä tämmösestä. Pitää yrittää pari päivää sinnitellä ja testata sit uudestaan jos ei ole menkat alkanu. Oon jo etukäteen ihan siipi maassa, kun mietin, miten paljon ankeampaa menkkojen alkaminen on "väärän hälytyksen" jälkeen. Niin hullua tää on, että aina toivoo et testiin tulis edes jotain ja sit jos tuleekin, niin se se vasta stressaa.

@Ihanapa ja @Helmi-21, teillä on kyllä ollut kovat ajat. Voimia sinne!
 
Heips kaikki, minäkin yritän palata kirjoittelemaan (lukenut taustalla teidän jutut).
Kovin on hurjiakin juttuja täällä ehtinyt tapahtua, mutta en valitettavasti ole ehtinyt/saanut aikaiseksi kommentoida. Ja pahoittelen, tämäkin viestin vain oman tilanteen päivitys. Yritän tsempata tänne kommentoinnin kanssa :)

Meillä siis taitaa olla 3 kpl 3-päiväisiä alkioita pakkasessa (lokakuussa siirretty oli tuulimuna). Tammikuun kierto meni "ei sopivasti" = ovulaatio keskiviikkona, mutta nyt itseasiassa taitaisi olla mahdollisuus siirtoon. Seuraava taitaa mennä pääsiäisen takia pilalle (muutoin kyllä ovulaatio taitaa osua passelisti).
KYSin ohjeen mukaan 3-päiväisten kanssa, jos ovulaatio lauantaina, sulatus on keskiviikkona.
 
vierailija
Tiedättekö ketään yli 39 vuotiasta, joka olisi lopulta saanut omilla munasoluilla lapsen, jos alkuun hoidoissa olisi tullut huonolaatuisia alkioita, eikä yksikään olisi selvinnyt pakkaseen?
 
Heips!

Täällä ollu ihan järkky viikko ja oon ollu niin romuna etten oo käyny täällä ollenkaan. Vuoto lisääntyi ja kovat supistukset vei lopulta Tays:iin tiputukseen. Paljon tutkittiin ja otettiin verikokeita ja totesivat että oli kohtutulehdus ja kohtu supisteli pois siirrosta jäänyttä hyytymää. Hcg arvo oli perjantaina 2.8 ja sanoivat että on nega, kuitenkin sanoivat että varmistaa vielä tänää hcg arvo, koska lääkäri näki ultrassa semmoisen laikun josta vaikea sanoa mikä oli. Nyt hcg arvo on 8.5 eli noussut perjantaista, joten mietin että voisinko sittenkin olla raskaana?? Vai nouseeko liian hitaasti ja viittaa esim. tuulimunaraskauteen??
Apua kertokaa millain teillä on tuo hcg arvo noussut normaalissa raskaudessa.

Oon ollu täällä aivan rikki henkisesti ja fyysisesti ja en kyllä edes uskalla ajatella että olisiko sittenkin...
 
vierailija
Hcg arvo oli perjantaina 2.8 ja sanoivat että on nega, kuitenkin sanoivat että varmistaa vielä tänää hcg arvo, koska lääkäri näki ultrassa semmoisen laikun josta vaikea sanoa mikä oli. Nyt hcg arvo on 8.5 eli noussut perjantaista, joten mietin että voisinko sittenkin olla raskaana??
No huh, on sulla ollut kovaa :(
Itse olen kyllä ymmärtänyt, että hcg:n pitäis tuplaantua aina 1,5 vrk:n välein. Eli jos se oli pe 2,8 ja ma 8,5, niin silloin kai se ainakin viikonlopun yli olisi noussut ihan mallikkaasti.

Se perjantain luku on tietty aika matala mutta mikä viikko sulla nyt olis?
Ainakin tän mukaan jopa niinkin pieni kuin 5 olis vielä normaali viikon 4 alussa https://www.vau.fi/raskaus/hcg-hormonin-pitoisuudet-raskauden-aikana/
 
Lara83
Unohdin näköjään nimimerkin tuosta #378. Ja sen, että en osaa omista normaaliraskauksista sanoa mitään, koska ne oli molemmat luomuja. Sitähän vaan teki plussatestin ja sit oli raskaana. Ei osannut edes ajatella kaikkia näitä juttuja.
 
Helmi-21 Hui sentään! Tsemppiä! En osaa muuhun oikein sanoa mutta käsittääkseni tuulimunassa hcg nousee ihan normaalisti. Laskinko oikein että on nyt pp11 siirrosta?

Mä joudun nyt pureksimaan kynsiäni. Tämän viikon perjantaina selviää päästäänkö miehen vapaiden puolesta Suomeen hoitoihin. Klinikalta sain ensikäynnin virtuaaliajan vasta ensi viikon perjantaiksi, ja silloin mun pitäis jo olla Suomessa, koska karanteenit sun muut pitää hoitaa alta pois. Voikohan gyne ensikäynnillä sanoa ettei voidakaan aloittaa heti seuraavasta kierrosta (kuitenkin on about kaikki mahdolliset tutkimukset jo tehty ja aiempia ivf:iä takana vaikkakin eri klinikalla)? Sitten olisi meinaan tullut tehtyä hukkareissu... Tosin hukkareissuhan siitäkin tulee jos sattuu vaikka saamaan tartunnan matkalla... Niin monta asiaa voi mennä pieleen jo ennen aloittamista.
 
Viimeksi muokattu:
@Helmi-21 en osaa hcg:n nousuun kommentoida, kun en ole koskaan sinne asti päässyt, mutta todella paljon voimia sulle! Kovasti on sua nyt koeteltu. Toivottavasti tilanne selviää pian.

Itse pääsin nyt aloittamaan zumenonin. Tulevaa siirtoa odottelen toisaalta innoissani, mutta toisaalta varaudun jo isoon pettymykseen. Ensimäinen ja viimeinen PAS siis edessä.
 

Yhteistyössä