IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Tsemppiä kaikille alkuraskauden piinailijoille! <3 RFSU:n testi näytti mulla mitä sattuu, mutta Pregcheck johdonmukaisesti vahvistui. Sille siis vahva suositus. Toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin. Voimia <3

Mulla tänään punktio klo 16 ja jännittää ihan kamalasti. Etsin ja etsin mielessäni jotain kohtaa, jossa olisin voinut tehdä virheen. Irrotuspiikin ajankohdan olen tarkistuslaskenut varmaan parikymmentä kertaa. Nämä hoidot ei sovi mun päälle yhtään. Ahdistus on jotain niin kaameaa. Uskon että hormonit vielä boostaa tätä olotilaa. Tissit tuntuu samalta kuin alkuraskaudessa ja maha on aivan jäätävän turvonnut. Saa nähdä onko hyperstimulaatio.

Hyvät saaliit muilla punktioista, jes! <3 Tulen illalla kertomaan omani, kun lääkepöllyistä tokenen.
 
@marrasmai, minusta pääosin tuntuu kohdun seudulla mutta joo yksittäisiä repäisyjä on tuntunut jossain välissä myös munasarjassa. Mut enemmän sellaista juilintaa kohdun tienoilla. Ja pitää kyllä käydä ostamassa digitesti. Aamulla tein taas RFSU:n testin ja vähän hailakampi oli kuin illalla mut selkeä viiva kyllä. @Katti75 oli ihan just ostettuja testejä ja noilla samoilla oon nyt koko ajan testannut eli vahvuuskin on sitten sama.

Tsemppiä @MammaMimosa punktioon. Toivotaan hyvää saalista mutta ei hypersimulaatiota. Tuuhan kertomaan saalis!
 
Lara83
Täällä on nyt paljon tekeillä. Paljon henkistä tukea alkuraskauden piinoihin ja onnea hoitojen kanssa ❤

Täällä joulun pienoinen hermoromahdus ja siitä seurannut avautuminen sairaalalle tuotti hedelmää. Jos ei inseminaatio ole tärpännyt, niin päästään sekä toistuvien keskenmenojen tutkintaan että ivf-jonoon! Kylläpä tuli nyt toiveikas olo tästä käynnistä. Aiemmin lääkärit on olleet niin ehdottomia, että 3 keskenmenoa pitää olla ennen kuin tutkitaan.
 
Lara83 hienoa että pääsette viimein tarkempiin tutkimuksiin! On se kumma että pitää oikeasti romahtaa ennen kuin saa kunnon palvelua, mutta samanlaisia kokemuksia kyllä itsellä valitettavasti myös. Lähinnä tosin julkisella puolella.

@Lumitalvi Kyllä sanoisin että oot ihan tukevasti raskaana vielä. Noi RFSU:t on kyllä surkeita valitettavasti. Pitkät piinapäivät on sielläkin verikoetta odotellessa. Tsemppiä!

@PumpuliNumpuli Hienoa että meni pakkaseenkin yksi huurunenä! :)

Tämäkin päivä noudattaa samaa kaavaa. Aamulla masussa ihan rauhallista, sitten alkaa turvottaa, vatsa toimii ja pissattaa vartin välein. Cyclogestin laittamisen jälkeen noin 15-30 min päästä kirkasta veristä vuotoa, sitten haalenee. En nyt kyllä taas yhtään tiedä onko tämä hyvä, huono vai hyvin huono. Mulla ei voi lämmöistäkään päätellä paljoa, kun pomppii ihan miten sattuu. Sen muistan kyllä edellisestäkin raskaudesta, että ei mitenkään konsistentisti pysynyt lämmöt ylhäällä mulla.
 
@LARA83: mahtavaa että hommat etenee. Mitä ne keskenmenoon liittyvät tutkimukset käytännössä ovat?

@MammaMimosa : tsemppiä punktioon. Olet varmasti tehnyt kaiken täydellisesti :). Toivotaan hyvää saalista ja ettei tulisi hyperiä.

@marrasmai : ikävä juttu jos vuoto on lisääntynyt. Toivottavasti olisi ihan harmitonta. Oliko sulla jokin ultra tms tulossa?

Itsellä tosiaan tehtiin ma siirto. Nyt sitten vaan odotellaan ja odotellaan. Virallinen testipäivä olisi 7.2 ja ajattelin jättää testailun ensi viikon loppupuolelle.
 
Herrajestas mikä sekametelisoppa täällä on menossa, hyvin sekavat fiilikset monella - hui! Toivottavasti @MammaMimosa saa paljon hyviä hedelmöittymiskykyisiä munasoluja, tsemppiä siihen valtavasti ja muista pyytää kaikki lääkkeet mitä tarjotaan, minä olin sillon kans aivan hermoromahduksen partaalla ja jännitin kamalasti, siis aivan älyttömästi sitä punktiota ja hoitajat sai tuupata lääkettä ihan urakalla, että pystyin edes olemaan siinä penkissä..

@Lumitalvi kuulostaa ihan uskomattoman väärältä tuo tilanne ja oudolta. Että tosiaan ykskaks yllättäen testi hiipuukin jotenkin niin nopsaan. Minä en saa selattua järkevästi taaksepäin tätä keskustelua joten kysyn tässä, että onko sulla siis mikä rv nyt menossa? Ajattelin, että voisiko jostakin kumman syystä hcg vaihdella niin rajusti raskauden kuitenkin jatkuessa ihan normaalisti? Toivon kovasti, että kaikki olisi hyvin siellä kuitenkin!!

@Katti75 miten hedelmöittyneiden kans kävi? Muistan, että sulla on todellakin juoksu aikaa vastaan aktiivisesti menossa ja varmasti paineita tästä nyt ihan liian paljon :(

Omat infot:

PP1 tänään ja blastolla mennään. Ainokaisella, eli muut eivät jakautuneet eikä kestäneet, pakkanen tyhjä. Huomenna pistän Gonapeptylin sitten tukemaan. Ei saisi, mutta ajattelen jo, minne me mennään hoitoon nyt, kun pakkanen on tyhjä? Osaako joku suositella jotain julkista tahoa, vaikka yksityisviestillä edes?
Tiedän, että Helsinkiä pidetään the paikkana hoidoille, muttei ihan kauheen mielellään oltas sinne tulossa ja luulisi, että jonotkin ovat infernaaliset. Meillä on siis noin 300km matkaa melkein joka paikkaan, että on sinällään aivan sama päästäskö me sitten TAYS:iin, HYKS:siin vai KYS:siin..
 
@Lumitalvi on kyllä varmasti hermostuttavaa kun ei tiedä missä mennään. Toivottavasti pääset pian verikokeeseen!

@Nato paljon onnea matkaan blaston kanssa, ja tsemppiä piinailuun! Tämä on nyt ovulaatiokiertoon siirretty? Aiotko aloittaa testailua aikaisin?

@MammaMimosa toivottavasti tuli hyvä saalis, mutta ei hyperiä! Oliko siis tuoresiirto suunnitteilla vai pitääkö tehdä pakkasen kautta mahdollisen hyperstimulaatioriskin takia?

@marrasmai onpas kurjaa että se vuotelu vain jatkuu. Toivotaan nyt että kuitenkin olisi joku harmiton selitys. Paljon voimia sen ultran odotteluun!

@Jeppis83 tsemppiä piinailuun! Varmaan ihan hyvä ajatus rauhoittaa tämä siirronjälkeinen aika ja aloittaa testailut vasta sitten pidemmällä, niin taidan itsekin tehdä jos vielä joskus siirtoon pääsen.

Lara83, hyvä että hommat nyt etenee!

Sain aamulla soiton klinikalta, 4 on hedelmöittynyt. Niitä katsotaan seuraavan kerran maanantaina, jolloin siis päivä 5. Kunpa edes joku jatkaisi blastoksi, tai jopa kaksi! Pitäisi nyt olla murehtimatta tätä viikonlopun aikana, kun en yhtään mitään voi. Tuoresiirtoa ei olla tekemässä kuitenkaan, vaan nyt yritetään heti ns. luteaalivaiheen stimulaatiota, eli lauantai-iltana taas alkaa Pergoveris-piikitykset. Punktion jälkeen oli jokunen pieni folli nähtävillä ja niitä yritetään nyt kasvattaa. Tiistaina menen ultraan jossa katsotaan, tapahtuuko niissä mitään. Varmaa se ei ole, joten jos eivät reagoi niin sitten kuulemma väkisinkään niitä ei sieltä saa tähän heti nousemaan.

Muuten, kun aiemmin oli pohdintaa Buranan ja vastaavien käytöstä hoidon yhteydessä, niin kysyin punktion yhteydessä siitä. Niihin aikoihin kun irrotuspiikit pistetään ja odotetaan ovulaatiota+punktiota, ei saa käyttää, eikä myöskään juuri ennen alkionsiirtoa (voivat vaikuttaa ovulaatioon ja kiinnittymiseen), mutta muuten ovat ok stimulaation aikana. Itse taidan jatkossa varmuuden vuoksi silti käyttää hoidon aikana vain Panadolia, ja siirtyä Buranaan vain jos ei mitenkään muuten pärjää (paitsi tietty noina kriittisinä hetkinä).
 
Lara83
Kiitokset tsempeistä!
Tosiaan ikävä että pitää joutua vaatimaan, mutta toisaalta ymmärrän että julkisilla varoilla halutaan mennä edullisimman kautta jos vaan mahdollista. Ja varmaan yksityisellä tulis hermoromahdus hinnoista vaikka palvelu olisi muuten hyvää

@Jeppis83 km-selvittely on verikokeita. Katsotaan jotain kromosomijuttuja, multa myös kilpirauhasarvot ja olikohan jotain muuta... Yksi verikoe kuitenkin vain molemmille. Tai mulla olisi ollut kaksi, mutta prolaktiini oli jo mitattu. Totuuden nimissä mitään tuskin löytyy, lääkäri ei ollut kovin "toiveikas" (tai siis, luultavasti hyvä jos ei löydu). Se, että mulla on jo kaksi lasta ja kaksi raskautta alkanut nykyisessäkin suhteessa, viittaa kuulemma siihen, että kaikki nämä jutut on luultavasti ok. Kilpirauhasarvotkin on otettu 6kk vikan keskenmenon jälkeen ja oli silloin normaalit.

@Nato Helsingin ivf-jono on nyt kuulemma noin 4kk. Ei ole näköpiirissä koronasulkua. En osaa vertailla kun en ole muualla ollut, mutta ainakin ystävällisiä, empaattisia ja asiallisia ovat.
 
  • Tykkää
Reactions: Jeppis83
Kiitos toivotuksista <3 Me saatiin 6 munasolua, vasen puoli ei oikein ehtinytkään mukaan. Oon yllättävän kipeä. Pregnyl pistettiin ja lauantaina olis tuoresiirto. Siitä oon tyytyväinen, että päästään tuoresiirtoon nyt ekaa kertaa <3 Saaliiseen olen pettynyt kun mahdollisuus oli isompaankin. Mutta näin tällä kertaa ja toivottavasti laatu korvaa määrän.
 
@Katti75 Neljä on jo hyvä määrä! Toivottavasti mahdollisimman moni jaksaa blastoksi asti :)

@MammaMimosa harmi ettei vasen puoli ehtinyt mukaan, mutta toivotaan että laatu on priimaa! Mulla on parhaiten tärpännyt tuoresiirroista (1 km, yksi lapsi), uskon että siinä on tosi hyvät mahikset.

ON. Koin kauhun hetkiä kun piti hakea lapsi päiväkodista. Puolimatkassa sinne tunsin että nyt muuten alko jotain valumaan oikein kunnolla. Ei kuitenkaan auttanut muu kuin jatkaa matkaa, pakko se lapsi oli sieltä hakea. Itku kurkussa viestitin miehelle että tuu vastaan paluumatkalla. Aika vaan hidastu ja tuntu ettei ikinä päästä ton hiton lumimyräkän läpi kotiin. Olin ihan varma että nyt päätty tämä raskaus tähän. Oli kuitenkin vaan valkkaria tällä kertaa, puuh! Maailmankaikkeuden pisin viikko! Jos tästä jollain ihmeen kaupalla elävä lapsi saataisiin niin sit voin kyllä sanoa että never again. Mun hermot ei kestä tätä.
 
@marrasmai sua kyllä todellakin koetellaan mutta onneks oli ”valkkaria”. Sitä tulee kyllä niin vainoharhaiseksi näitä omia oloja tutkaillessa.

@MammaMimosa ihan hyvä saalis ja jospa ne on nyt laatuyksilöitä. Tsemppiä toipumiseen ja siirtoon!

@Jeppis83, piinailuun tsemppiä!

Ja mahtavaa Lara83, että hommat etenee. Kannattaa avautua! Mutta toivotaan tietysti, että inseminaamio tuottais tulosta.

Kävin testikaupoilla ja tässä tulokset nyt illalta https://aijaa.com/hrYe7H. Selvästi tuo PC liuskatesti antaa selvemmin viivan kuin RFSU on antanut koskaan. Ja digillä tuli tuo raskaana 2-3. @Nato kysyit, että millä viikolla olen ja minusta mulla on nyt 4 + 6. Eli mitä mieltä olette, kun kattoo noita testejä? Alavatsajuilinta jatkuu mutta mitään muita oireita ei ole.
 
@marrasmai sua kyllä todellakin koetellaan mutta onneks oli ”valkkaria”. Sitä tulee kyllä niin vainoharhaiseksi näitä omia oloja tutkaillessa.

@MammaMimosa ihan hyvä saalis ja jospa ne on nyt laatuyksilöitä. Tsemppiä toipumiseen ja siirtoon!

@Jeppis83, piinailuun tsemppiä!

Ja mahtavaa Lara83, että hommat etenee. Kannattaa avautua! Mutta toivotaan tietysti, että inseminaamio tuottais tulosta.

Kävin testikaupoilla ja tässä tulokset nyt illalta https://aijaa.com/hrYe7H. Selvästi tuo PC liuskatesti antaa selvemmin viivan kuin RFSU on antanut koskaan. Ja digillä tuli tuo raskaana 2-3. @Nato kysyit, että millä viikolla olen ja minusta mulla on nyt 4 + 6. Eli mitä mieltä olette, kun kattoo noita testejä? Alavatsajuilinta jatkuu mutta mitään muita oireita ei ole.
Et voisi olla enää varmemmin raskaana :). Paljon onnea ja nyt toivotaan että kaikki menee loppuun asti hyvin ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
@Lumitalvi Viikkonäyttö näyttää juuri sen mitä pitääkin tuossa vaiheessa, ja PC samoin :)

Mulla tuhrutti taas ruskeaa sitten kuitenkin illalla taas. Alan olla jo ihan hermoraunuo tän kanssa! Onkohan mahdollista että lääkkeet vaan viivyttää väistämätöntä keskenmenoa? Jos, niin kuinka kauan kunnon vuoto voi oikein pysyä poissa? Viisi päivää vuotoa ja tuhrua putkeen tuntuu vaan niin pitkältä, että väkisin miettii että joku on pielessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi
vierailijaTupsuli
Mullakin @marrasmai tuhrutti kolme viikkoa ja ihan samoja ajatuksia oli. Nyt se on loppunut, loppui sitten pikkuhiljaa. Todella raastavaa, mut voi olla täysin harmitonta. Ootko varannut ultra-aikaa vielä?
@Lumitalvi sulla on hyvät viivat ja lukemat digistä <3
Hyviä saaliita punktiossa käyneillä, toivottavasti tärppää nyt siirrossa <3
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi
@Lumitalvi olet ihan selvästi raskaana, onnittelut vielä kerran!! Ihanaa kun ihmeitä tapahtuu! :love:

@Nato hyvä kun yksi blasto selvisi, tsemppiä piinailuun!

@Katti75 ymmärsinkö oikein, että jatkat heti perään toiseen stimulaatioon uutta keräystä varten? Ihan hyvä idea, jos ikä on tulossa vastaan. Itsekin olisin voinut tuollaiseen lähteä, että olisi saanut kaikki punktiot alta pois. Oma kehoni on ihan äärimmäisessä rasituspisteessä aina stimulaatiokierrossa ja olen miettinyt vaikuttaako tämä tuoresiirron epäonnistumiseen. Nytkin siis punktiosta tehtiin tuoresiirto ja toinen meni pakkaseen.

Voimia @marrasmai vuotojen kanssa. Hyvä kuitenkin ettei jatkuvasti vuoda ja että vuoto on välillä pientä kun tulee vain ruskeaa. Olen käsittänyt, että yksilöllisesti voi enemmän tai vähemmän olla vuotoa, eikä se välttämättä ole vakavaa. Tsemppiä ja toivottavasti ultrassa todetaan että kaikki on hyvin.

@Jeppis83 tsemppiä piinailuun!
 
  • Tykkää
Reactions: Jeppis83
@Katti75 Aion testailla aikaisin. Vaikka kuinka lupaisin, etten muka testaisi niin testaan silti - malttamaton kun olen.
Ja edelleenkin sehän on live jännityselokuva suorastaan, tikkujen tiiraaminen. Varmaan spämmään tännekkin kuvia sitten, anteeksi jo etukäteen!

Kiitos Lara83 kommentistasi koskien HYKSIä. Me miehen kans viimeyönä googleteltiin noita, ja aika samantapaisiahan kaikki taitaa olla. KYS ei maininnut hoidoille mitään muuta rajaa, kun 3krt, mutta HYKSin sivulla taasen oli, että jos on jo 2 yhteistä lasta, hoitoihin ei enää pääse. Tietty painoindeksit sun muut samat ja ilmeisesti siis ikäraja hoidoille on 40vuotta?
Sillon 2016 kun me aloitettiin nämä hoidot, niin ikäraja oli 38-39 vuotta riippuen hoitopaikasta?! Vai muistanko ihan väärin muka? Mies muistelee samaa nimittäin, kun sitähän tässä panikoitiin, että mulla on mittarissa kohta liian paljon ja julkiselle ei enää päästäisi. Ton mukaan saimme juuri erittäin kipeästi kaivatun ekstravuoden!

MUTTA.

Jos tästä blastosta lapsi syntyy, niin HYKSIn puolesta se on sitten siinä, eli vaikka hoitoja ois jäljellä, mutta ei munasoluja niin me ei saatas enää yrittää kolmatta lasta?
Siis tuntuu epäreilulta, että sitä säädellään sitten noin. Eli minun olisi jokatapauksessa asennoiduttava, että tämä on viimeinen kerta, kun saamme odottaa? Julmaa! Todella julmaa.

No diipadaapa, eli ne meidän loput alkiot siis nöksähtivät. Pakkanen tyhjä, tämä on meidän ainoa ja viimeinen.

Ja @Lumitalvi näyttää kyllä onnellisesti ja vahvasti siltä, että raskaana olet! Mutta ymmärrettävästi näissä hoidoissa huolettaa pitkään ja kaikki asiat. Todellakin. Mutta ei voi kun toivoa sitä parhainta lopputulosta, että saatte vauvan syliin saakka, kaikki plussanneet <3
 
Lara83
@Nato, en valitettavasti osaa sanoa /muista HYKSin ehdoista mitään tarkkaa. Me kun mentiin niin "helposti" sisään kun ei ollut mikään raja lähelläkään. Mutta voisin hyvin kuvitella, että ikärajaa hilattaisiin pikku hiljaa ylöspäin.
 
vierailijaTupsuli
@Nato miten ne perusteli, että se Felicitas teidän lähellä olis huono? Täälläpäin Felicitas osti Väestöliiton klinikan ja henkilökunta siirtyi lähes suoraan sinne. Nimi vaihtui, hinnat vähän nousu, mut aikataulut joustaa aiempaa enemmän, esim viime kesänä oli kolo kesän auki, Helsingistä lennätettiin tarpeen mukaan paikkaamaan puuttuva lääkäri, jos oli punktio tai siirto, eli joustavuus lisääntyi. Felicitas on osa Mehiläistä, eli iso lafka takana. Vaikea on uskoa, että Suomessa millään klinikalla olis ”huono” laatu tuloksissa? Eikö Suomessa ammattitaito ja laatu ole aika tarkkaan säädeltyä ja seurattua.. minä kysyisin vähän tarkemmin niitä perusteluja, miksette pääsisi lähimmälle yksityiselle maksarilla, haiskahtaa vähän kuule rahan säästämiseltö enemmän...
Huippua @MammaMimosa onnea siirtoon!!<3
 
vierailijaTupsuli
Ja toki toivotaan @Nato että teillekin käy viimeisen blaston taika <3 ilmeisesti se on joku juttu, kun ne meidänkin klinikalta (Felicitas) toivotti onnea ja sanoi, että viimeinen blasto tärppää parhaiten :)
 
@MammaMimosa meillä siis sama määrä hedelmöittyneitä! Paljon menestystä ja tarrasukkia siirtoon, ihanaa että pääset nyt piinailemaan! Mun klinikka siirtää ainoastaan blastoksi asti jaksaneita. Mulla kova hermoilu päällä, saadaanko noista neljästä blastoa aikaiseksi, maanantaiaamuna tulee tieto miten on käynyt.

@marrasmai sulla on kyllä hermoja raastava tilanne, onneksi ultraan pääsy lähestyy päivä päivältä! (Eikö se ollutkin nyt alkavalla viikolla?) Kyllä siellä voi olla silti vielä kaikki hyvin, mutta ymmärrän hyvin miten stressaavaa tuo on.

@PumpuliNumpuli joo, keskiviikkona oli punktio ja nyt lauantai-iltana alkaa jo uudet pistokset, eli välittömästi uusi, ei odotella mitään vuotojakaan. Nyt keskitytään pelkästään munasarjoihin ja kerätään kaikki mitä saadaan lyhyessä ajassa, kohdun limakalvosta ei tarvitse välittää. Sitten kun keräykset on kerätty, aletaan ihan rauhallisesti suunnitella siirtoa, kun toivottavasti jotain on saatu aikaiseksi. Mitään takeita ei ole siitä, että heti perään lähtee kehittymään uusi follijoukko, tilanne tsekataan tiistaiaamuna jolloin pitäisi nähdä, onko tälle yritykselle edellytyksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Eilen oli vähemmän vuotoa ja olin jo vähän toiveikas, kun tuntui sellaista viime raskaudesta tuttua pientä kuplintaa kohdun seudulla. Tänään on kuitenkkn vuotanut ruskeanpunaista jo aamusta asti, eikä yhtään mitään pienintäkään tuntemusta kohdun seudulla. Valmistaudun jo henkisesti huonoihin uutisiin, vaikka ei niiden saaminen yhtään siitä helpotu. Epätoivoissani kaivelin jo vanhan kotidopplerinkin kaapista, vaikka tiedän oikein hyvin ettei olisi mitenkään mahdollista vielä mitään kuulla vaikka siellä jotain elämää olisikin. Ensin ilahduin kun heti tuli 130 näyttöön. Kunnes testasin kyynärtaipeesta ja näyttöön tuli 142. Että se siitä toivon murusesta. Mitään ei luonnollisestikaan kuulunut. Itku kurkussa vaan koko ajan ja vaikea pitää itseään kasassa tytön edessä.
 
vierailijaTupsuli
Tsemppiä @marrasmai älä vielä täysin luovuta <3 mulla kans vuoteli reippaasti ja kaikki oli lopulta hyvin. Mulla oli tuo sama ilmiö, että just kun ajatteli, että nyt se vuoto vähenee niin eiköhän taas runsastunut ja se tapahtui varmaan kuusi kertaa... tsemppiä ja jaksamista ikävässä tilanteessa <3
 
@marrasmai hirveästi tsemppiä ja jaksamista täältä! Onneksi @Tupsuli pystyy omilla kokemuksellaan rauhoittamaan. Milloin sinulla olikaan ultra? Ja millä raskausviikolla olitkaan?

Täällä panikoin sitä, että alavatsa tuntuu koko ajan, ei mitään isoa kipua mutta kuitenkin tuntuu sellaista menkkajomotusta. Ja myös se, että mitään muita oireita ei ole! Mulla maanantaina verikoe ja se varmaan jotain selventää.
 

Yhteistyössä