IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Kiitos @Tupsuli ja @Katti75 ❤
Tytöstä sain tollasen viivan kolme päivää virallisen testipäivän jälkeen, niin ajattelin olevani ”hidas plussaaja” ihan yleisesti. Näköjään en!

En osaa nyt jotenkin yhtään suhtautua tähän, kun tämä viimeinen, kahteen kertaan pakastettu ja sulatettu huurunenä oli tarkoitus siirtää ”alta pois” ennen uutta stimulaatiota. Ei kyllä millään uskalla luottaa että tästä vauva syliin tulisi, mutta katsotaan päivä kerrallaan. Menen loppuviikosta varmaan veritestiin. Aika lievät oireet kyllä vielä, mitä nyt miehelle olen jo ärhennellyt tavallista enemmän:D
 
Tämä oli kyllä maailman lyhin piinailu.

Paitsi nyt sitten jännitetään onko rypäleraskaus vai down-lapsi kun näin aikainen plussa...
Mä mietin omalla kohdalla ihan samaa.. kun hcg:t on koko ajan olleet niin korkeat. Mut sinäkin menet ar-ultraan, siellä poissuljetaan rypäle, joka on tosi harvinainen, ja nipt:llahan voi katsoa trisomiat. Itse ajattelin nipt:n ottaa. Jospa sulla on jakautunut kahtia? Tai jospa sulla nyt on hyvin muodostunut istukka..? Mulla on kaikissa raskauksissa ollut suht korkeat hcg:t.
 
Mä mietin omalla kohdalla ihan samaa.. kun hcg:t on koko ajan olleet niin korkeat. Mut sinäkin menet ar-ultraan, siellä poissuljetaan rypäle, joka on tosi harvinainen, ja nipt:llahan voi katsoa trisomiat. Itse ajattelin nipt:n ottaa. Jospa sulla on jakautunut kahtia? Tai jospa sulla nyt on hyvin muodostunut istukka..? Mulla on kaikissa raskauksissa ollut suht korkeat hcg:t.
Mulla edellisessä raskaudessa laahasi hcg tooodella matalalla, niin epäilyttää siksi nyt tämä superaikainen plussa. Otan varmaan laajan niptin vaikka maksaakin, pieni hinta mielenrauhasta. Meillä tulee luultavasti useampikin lääkäriultra kun esikoisella on vaikea sydänvika ja muuta sälää, vaikka geeneistä ei mitään ole löytynytkään.

Kävi itselläkin mielessä kaksosten mahdollisuus, se tästä vielä puuttuisikin! Ihan kamalaa, olisin niin hermoraunio koko raskauden kun tietää miten paljon suuremmat riskit etenkin identtisillä on.

Pitkät viikot tulossa ensin hcg:n nousua ja sitten ultraa odotellessa.
 
Liittyykö sitten trisomioihin keskimääräistä suurempia hcg-lukuja? Rypäleraskauteen toki liittyy, mutta se on niin harvinainen että en olisi siitä nyt huolissaan, kyllä varmasti on kyse hyvin käyntiin lähteneestä raskaudesta, joten näkisin että asiat on nyt just niin hyvin kuin vain voi olla! <3 On kyllä mielenkiintoista kuulla paljonko sulla @marrasmai on se hcg verestä.

Mäkin olen teettänyt molemmissa raskauksissani laajat NIPTit omakustanteisesti. En edes mitenkään automaattisesti olisi keskeyttämässä esim. Downin vuoksi, mutta oon aina ajatellut, että parempi tietää.
 
Ihanaa @marrasmai ja @Tupsuli! Näkisinpä josku itsekin omalla kohdalla tuollaisen tikun.

Täällä meinasi tulla pikkuinen paniikki ja ahdistus. Olin tilannut paikalliseen isompaan apteekkiin DHEA:ta, kun ei ollut heillä varastossa. Sieltä ilmoitettiin, että se on tukusta loppu ja sitä saa aikaisintaan kuukauden päästä. Mitä! Soitin heti perään ja siellä asiakaspalvelija vielä selvitti asiaa ja totesi kylmästi, että nyt on näin ja että itseasiassa vasta maaliskuussa tulee lisää! Lääkkeet vaan joskus loppuu eikä niitä aina heti saa. Tuli heti mieleen, että oon nyt kuukauden turhaan syönyt tuota DHEA:ta ja tämän takia hoito siirtyy sit eteenpäin. Tutkimusten mukaan tuota pitää syödä 3kk, että olis kenties jotain hyötyä. Yleensä apteekeissa ollaan tosi avuliaita ja selvitetään, että löytyisikö lähiapteekeista mutta eipä täällä. Aloin sit itse soittelemaan apteekkeja, jos vielä jossain olis varastossa. Yhdessä sitten onneksi oli kaksi purkkia ja hain sitten ne molemmat. Eli jos joku muukin syö ko. lääkkeitä, kannattaa hommata heti lisää!
 
@Lumitalvi onko sulle lääkäri määrännyt/suositellut DHEAa, vai ootko ottanut käyttöön itseksesi? Sitähän monessa paikassa suositellaan mutta toisaalta oon ymmärtänyt että ei voisi noin vain aloittaa, vaatiiko jotain labratarkastuksia tms.?
Joo, lääkäri on määrännyt. Ei tehty ennen lääkkeiden aloittamista mitään erityisiä labroja. Reseptilääke on kuitenkin siis kyseessä ainakin Suomessa. Kuuria on mietitty jo edellisissäkin hoidoissa, koska mulla on jo ikää ja munasoluja on saatu huonosti. Aiemmin en ole aloittanut, koska mulla on urheilijataustaa ja on urheilussa kiellettyaine. Ja tuo urheilu on se joka on pitänyt minut järjissä näiden hoitojen aikana, vaikkakin taukoja tulee pakosti. Nyt sit asiat laitoin kuitenkin tärkeysjärjestykseen.
 
Lara83
Onnea plussanneille - mahtavaa että pieniä on pysynyt ainakin alkuun kyydissä! ❤

Kiitos myös kaikille tsempeistä ja ivf-kokemusten jakamisesta. Minullakin kierto jäi joulutauolle - lääkkeistä huolimatta ovuloimaton kierto ja sen pituus oli lopulta ennätykselliset 44vrk. Oli kohtuullisen turpee olo lopulta.

Saatiin nyt avutumisviestin seurauksena lääkäriaika HUSiin loppukuusta. Täytyy pitää peukkuja että suostuvat siirtymään ivf:ään eivätkä roikuta meitä inseminaatiossa ikuisesti. Yritän nyt myös vielä vängätä viimeiseen asti, että ovatko he ihan 100-varmasti selvittäneet, että eihän nää mun jatkuvat vatsakivut ole lapsettomuuden kanssa tekemisissä (itse siis luulen että on). Sit oikeesti selviää, voiko v*tutukseen kuolla, jos joku huomaa joskus 2080-luvulla, että "Ai sulla olikin tämmönen sairaus, no sehän sen lapsettomuuden aiheutti. Olisit heti sanonu että sulla on vatsakipuja!"
 
@Katti75 ainakin Downin syndroomassa hcg-tasot ovat järjestään tavanomaista korkeammat. Toki voi olla myös kyse ihan vaan siitä että oli jo tosi pitkälle kehittynyt blasto siirtäessä, niin nappasi varmaan heti kiinni.

@Wintersun Kiitos! Alkio siirrettiin torstaina 7.1., jolloin pistin myös kiinnityspiikin. Nyt en tullut kysyneeksi oliko alkio 5- vai 6-päiväinen, mutta oletan että 6, kun kaikki meidän alkiot on joka ikisessä hoidossa olleet hitaita. Haalean, mutta selvän haamun sain siis pp3, eli sunnuntaina 10.1. Eli 9 päivän ikäinen? Vai 8? En osaa itsekään laskea hehe.

Predictor Earlyn tein vielä aamulla, siihen piirtyi aivan samantien kaksi tasavahvaa viivaa. Huomenna veritestiin.
 
@marrasmai mulla on ollut kaikenlaisia tuntemuksia kohdussa, rintojen turvotus tais alkaa lähempänä menkkojen alkamisajankohtaa. Mulla on nyt 6+2, tänään on ultra. On jotenkin sekava olo, tän vuodon vuoksi on jotenkin koko ajan varautunut keskenmenoon tai johonkin muuhun komplikaatioon, mutta sitten tämä pahoinvointi puhuis sen puolesta, että hcg ainakin nousee. Tänään nähdään toivottavasti syke, viimeistään sit kontrollissa ens viikolla, eli epätietoisuutta ei tarvi enää kauan kestää. Mulla on tässä raskaudessa ollut eniten oireita, keskimmäisessä varmaan vähiten. Tsemppiä piinailuun, ne on kylä pitkiä päiviä.....
 
@Tupsuli tsemppiä ultrakäyntiin, eka varhaisultra jännittää aina kovasti! Uskon kyllä että sulla on siellä kaikki hienosti. Odotan innolla kuulumisiasi!

@marrasmai en ois huolissani oireettomuudesta. Mä oon aina melko vähäoireinen, oli tilanne loppujen lopuksi mitä hyvänsä. Mulla on alkanut oireilu ehkä jossain rv6 jälkeen ihan lievän pahoinvoinnin muodossa. No mahdollisesti plussauksien yhteydessä on ollut vähän enemmän pissalla käymistä, mutta ei mitään selvää. Sen lisäksi, että oireilun määrä vaihtelee ihmisestä toiseen, se voi myös vaihdella samalla ihmisellä eri raskauksissa. Hurjan pitkään joudut odottelemaan veritestin vastausta!! Mä oon saanut sen aina viimeistään seuraavana (arki)päivänä.

@Lumitalvi hyvä että sait sitä DHEAa! Onko sulla nyt sen verran että riittää siihen, että taas apteekista löytyy? Varmaan voi tilata netistä jos on uhka kuurin katkeamiselle muuten. DHEAa suositellaan monilla ulkomaisilla palstoilla ja "hedelmällisyysoppaissa". Kysyin siitä joskus pari vuotta sitten mun lääkäriltä, mutta hän ei sitä silloin mulle suositellut, enkä ole enää palannut asiaan (oon ajatellut, että hän ehdottaa, jos katsoo että siitä voisikin olla hyötyä). Sen sijaan oon käyttänyt reseptivapaita myoinositolia (Donaferty) ja ubikinonia, molempia kohta puoli vuotta, jos nyt jotain pientä boostia noihin vanhoihin munasoluihin voisi saada. Nyt äskettäin laitoin miehenkin vielä syömään ubikinonia. Melatoniini olisi vielä yksi, mutta siitä oon lukenut myös ristiriitaisiakin juttuja, joten en ole sitä lisännyt valikoimaan.

Lara83, hienoa että saitte nyt ajan! Hyvä varmasti ottaa sielläkin puheeksi vatsakivut. Toivotaan että nyt sitten käynnistyisi IVF-hoito!

Mulla oli keskiviikon käynnillä nyt kohtu viimein kokonaan tyhjentynyt, HCG oli enää 20, vuodot kokonaan loppu. Munasarjat olivat reagoineet muutaman päivän letrotsolikuuriin ja useampia follikkeleita alkanut kehittyä. Aloitettiin stimulaatio saman tien Pergoveriksella, tänä iltana alkaa Fyremadel rinnalle ja maanantaina uusi tsekkaus.
 
Paljon tsemppiä ultraan @Tupsuli <3
Hienoa @Katti75 että pääsette vihdoin eteenpäin!

Luulin myös että hcg-tulokset nyt eivät olisi niin kompleksisisia että niissä noin kauan kestäisi, mutta näköjään. Ei ainakaan vielä ole tullut, ja jos ei nyt muutaman tunnin kuluessa kuulu niin menee maanantaille. Äh, äh ja vielä kerran äh! Digi näytti tänään kuitenkin raskaana 2-3, joten kaipa se arvo on kuitenkin noussut. PC ei antanut vielä tasavahvoja viivoja. Digiin tuli melkein heti "raskaana" ja tovin miettimisen jälkeen myös se 2-3. Vähän tuntemuksia on nyt kohdussa tänään ja alaselkää pikkaisen jomottelee, mutta ei muuta. Pientä tuntemusta tisseissä joka tulee ja menee, mutta yhtään pinkeät tai arat eivät kyllä ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
@Katti75 hienoa, että asiat etenee!
@Lumitalvi minä söin syksyn nyt ubikinonia, Maca-kapseleita, gelee royale kapseleita, vahvaa omegaa, maitohappobakteereita, rautaa, arginiinia, B-vitamiineja, e-vitamiinia ja donafertyä. Sit oli vielä joku, mitä en nyt muista, mutta tuli ”lista” kun googlettaa englanniksi, että millä ”iäkkäitä” munasoluja voisi buustata, vaikka me ei stimulaatiota tosissaan pohdittu, mut ajattelin että ehkä noista on kropalle hyötyä. Lisäksi oon käyttänyt pitkään melatoniinia, mulla toimii 1/4 - 1/2 tablettia 2-3 mg tabletista, eli mulla ”potkii” parhaiten pieni annos, sillä alkaa armottomasti heti nukuttaa, ja nukahdan helposti. Isompi annos ei väsytä, mut unet menee levottomiksi ja jalat samaten.
(.) ultrassa näkyi syke, ruskuaispussi ja ”pötkylä” vastasi tasan 6+2 eli näin on laskennallisestikin ja näytti kaikki kuten pitää tässä vaiheessa. Vuodolle ei edelleen syytä löytynyt, varmaan kohdunkaulasta tulee lääkkeiden aiheuttamana. Nyt voi päästää pienen huokauksen. Varattiin aika nipt:n, eli kuukauden päästä päästään kurkkaamaan seuraavan kerran. Olin niin varautunut huonoihin uutisiin.., Nyt on hyvä ja helpottunut olo. Tämä antaa taas toivoa niille, joilla vuotelee alkuraskaudessa, varsinkin estrogeeni voi kuulemma tehdä sitä vuotoa.
@marrasmai tosi hyvältä vaikuttaa <3 laita lukemat tänne heti kun saat ne!!
 
Viimeksi muokattu:
@Katti75, joo nyt pitäis olla riittävästi Dheata. Ostin reseptini loppuun eli 2 purkkia. Toivottavasti en nyt vienyt keneltäkään samassa tilanteessa olevalta tuota toista purkkia. Mutta en uskaltanut jättää ostamattakaan. Kiitos vinkeistä ravintolisistä, myös @Tupsuli. Pitääpä vähän miettiä, jos jotain vielä ottais mukaan. Ubikinonia söin yhdessä hoitokerssassa mutta ei sen avulla tärpännyt. Mutta tuskin haittaakaan oli.
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
Ihania uutisia @Tupsuli <3 :) Hetken huokaisu ainakin luvassa.

Sain kuin sainkin nyt kuitenkin ne luvut, ja siis eilen aamulla otetussa verikokeessa hcg 82. Siis PP7 blaston siirron jälkeen. Tuntuu kyllä vähän korkealta? Tytöstä mulla oli hcg 17 vasta PP12, sekin blaston (tosin aika hitaan sellaisen) siirron jälkeen.
 
Mulla on ollut nyt kolme raskautta ja kaikissa oon käynyt Dpo 14 labrassa, mulla on siirretty eri ikäisiä, mut tämä viimeinen oli blasto eli pp 9. Lukemat ovat olleet: 120 / 173 / 199. (2014 / 2016 / 2021). Eli lukema on vaihdellut huomattavasti eri raskauksissa, vaikka Alkion ikä on sama, kun lasketaan hedelmöityspäivästä. Eli sulla menee samassa ”aikataulussa” hcg eritys kun mulla kahdessa viimeisessä. Ja mulla on ollut näissä kahdessa viimeisessä korkeat hcg:t, mutta kun oon ottanut toisen mittauksen vajaa viikon päästä ja laittanut lukemat netin johonkin laskuriin, on nousu normaalia. Katsopas netistä miten laaja skaala on lukemissa, kun esim etsii ”hcg after fet” tai ”lmp hcg curve” tms. Tsemppiä, hyvältä näyttää!!!

Sanoisin, että sulla on nyt hyvä/normaali hcg, mutta viimeksi on kyllä noiden taulukoiden valossa ollut tosi matala. Mutta kuten todettua,skaala on todella laaja, ja vauvoja syntyy hyvin monenlaisilla hcg-arvoilla:love:
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai
@Tupsuli Kiitos, vähän mieli rauhoittui. Ei siis olekaan poikkeuksellisen korkeat arvot, vaikka korkeahkot. Luin myös tarkemmin rypäleraskaudesta, ja täydellisessä rypäleraskaudessa siittiö hedelmöittää tyhjän munasolun, joka tietenkään ei ole tässä tapauksessa mahdollista. Osittainen rypäleraskaus kai olisi teoriassa silti mahdollinen, mutta ehkä senkin olisi jo labrassa nähnyt.

Sen sijaan luin jotain tutkimuksia noista hcg-arvoista, ja tosiaan tytöstä se on mulla ollut niin matala, että 89% todennäköisyys on ollut keskenmenolle. TODELLA hyvä etten tiennyt tätä silloin, ääk! Tytöllähän on vaikea sydänvika ja kaikenlaista muutakin sälää, vaikka noin muuten kehittyy normaalisti. Olen aina miettinyt onko tolla matalalla hcg-arvolla jotain yhteyttä näihin, mutta kaikki lääkärit ainakin ovat tämän ajatuksen tyrmänneet. Itsestä tuntuu että jokinhan siinä ihan alussa on täytynyt vähän pieleen mennä. Mutta onneksi pysyi sitkeä sissi kuitenkin matkassa, on kyllä maailman ihanin touhutaapero <3
 
Uudelle kierrokselle nyt vielä kuitenkin päätettiin lähteä. Kuinka monta kertaa voi vielä sanoa ettei enää jatketa hoitoja....? Haha. :ROFLMAO::unsure:

DHEA:n loppuminen apteekeista tuli mulle viikonloppuna täytenä yllätyksenä ja viimeinen pilleri kolisee purkissa. Harmi kun mulla ei ole tapana hamstrata ylimääräisiä purkkeja varmuuden varalle. Mutta eipä meidän pitänytkään enää jatkaa hoitoja, kunnes päätettiin toisin. Toivottavasti mun kroppa ei reagoi pahasti yllättävään lopetukseen. Onko kellään kokemusta DHEA:n ”alasajosta”, eli pitäisikö se tehdä vähitellen?
 
Uudelle kierrokselle nyt vielä kuitenkin päätettiin lähteä. Kuinka monta kertaa voi vielä sanoa ettei enää jatketa hoitoja....? Haha.

DHEA:n loppuminen apteekeista tuli mulle viikonloppuna täytenä yllätyksenä ja viimeinen pilleri kolisee purkissa. Harmi kun mulla ei ole tapana hamstrata ylimääräisiä purkkeja varmuuden varalle. Mutta eipä meidän pitänytkään enää jatkaa hoitoja, kunnes päätettiin toisin. Toivottavasti mun kroppa ei reagoi pahasti yllättävään lopetukseen. Onko kellään kokemusta DHEA:n ”alasajosta”, eli pitäisikö se tehdä vähitellen?
Voi ei.. Kävitkö kyselemässä/soittelitko läpi kaikki lähiapteekit? Minä onnekseni löysin vielä yhdestä kaksi purkkia ja ostin ne viimeiset. Tukusta niitä ei tosiaan saa mutta jollain apteekeilla saattaa olla omassa varastossa. Tuntuu kyllä pahalta, että minulla on nyt kaksi purkkia (toinen niistä alkaa huomenna) ja sinulla ei ole ollenkaan. Eli noilla pääsen tämän hoitokierroksen loppuun. Olen siis juuri syönyt kuukauden ja vielä kaksi kuukautta syön ja sitten uusi IVF.
 
Hellou. Täältä lyhyet kuulumiset.
Ei lääkkeellistä kiertoa koska tsäänssit huononee ja silla sipuli. Eikä jarrupiikkejä ole eikä mitään ole. "katsellaan" tällä vkolla tilanne osuisko ovulaatio oikeaan ajankohtaan ja katsotaan päästäänkö siirtoon. Eli katsellaan, katsellaan ja katsellaan.

Tiiätteks tässä käy niin, että mulla tulee julkisella puolella ikä täyteen ja ei sen puoleen enää päästä uuteen punktioonkaan enää, kyllä - alkioita on pakkasessa 3kpl, mutta kun ei me päästä siirtoon niin tämähän näppärästi venyy tästä helposti vuodella. Kohta on taas kesätauko jne. Itse en haluaisi hukata enää YHTÄÄN kuukautta. YHTÄÄN.
Mulla on takki niin tyhjä tän kans ettei jaksa. Varasin työterveyslääkärille ajan ja pyydän sieltä apua tähän jaksamiseen, alkaa olla tiukkaa.

Julkinen puoli ylipäätään voisi tän koronan takia antaa extravuoden tai kaksi, ihan just siks että kaikki on mennyt päin honkia tän takia.
 
  • Surullinen
Reactions: Merula ja marrasmai

Yhteistyössä