IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Vierailija, juu ymmärrän myös tuon kannan mutta itse ajattelen eri lailla. Olen itse töissä terveydenhuollossa ja kyllä siellä aika helposti saa ”hankalan potilaan” maineen, ja useimmissa terveydenhuollon yksiköissä omatyöntekijän vaihtaminen ei käy ihan vaan varaamalla aikaa toiselle. Toki nämä ovat usein isoja yksikköjä ja jos potilasvirta on suuri (tai tympeitä lääkäreitä on paljon) niin sitten voi olla että vaihdot ovat arkipäivää. Tietysti jos on ihan ensimmäisiä käyntejä kyseessä niin on eri asia ja toki yksityisellä rahalla saa ja hevosella pääsee.

Itse en mieti lääkärin mielen pahoittamista mutta en halua olla sellaisessa ikävässä asemassa että olisin siinä ”vaativan potilaan maineessa” mikä sitten helposti voi vaikuttaa myös asiointiin tämän uuden lääkärinkin kanssa, toki tietysti varmaan asiallista palvelua saa ja hoitoa joka tapauksessa. Kukin tehköön miten haluaa ja ihmiset ovat tietysti erilaisessa sosiaalisella herkkyydelläkin varustettuja että mikä häiritsee toista ei häiritse toista ollenkaan. Muistakaa kuitenkin että myös lääkärit ja hoitajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja kahvihuoneessa käydään myös epävirallisempia keskusteluja eikä hoitava henkilökunta ole ehkä aina niin innoissaan jatkuvasti laajenemista potilaan oikeuksista mitä potilas itse on. Itse taas kehoittaisin harkitsemaan vaihtoa tarkkaan, kukin toki tyylillään. Sitä ei tokikaan kannata miettiä että pahoittaako lääkäri mielensä. Omia oikeuksiani olen tottunut kyllä ajamaan esim Tampereelle hoitoon pääsy vaati kirjelmän, useita soittoja hoitajille ja omatoimisen soiton ylilääkärille, asioiden, sääntöjen ym selvittelyä ja yhteydenotot Simpukkaan ja toiseen järjestöön, ilman näitä en olisi hoitoon ko. paikkaan päässyt. Asiaansa kannattaa ajaa mutta silti lääkärinvaihtoa en pitäisi ihan tosta noin vaan -juttuna, erityisesti, jos hoitosuhde on jo pidempään jatkunut.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille :)

Viimeksi muokattu:
Kävin tänään ”dpo 16” hcg-testissä ja arvo oli 625! Tikutellut olen toki tässä viikon ajan kovasti ja viivat ovat tummuneet toivotusti ja tänään päiväpissasta tuli jo lähes kontrolliviivan vahvuista. Kädet ristissä jatketaan, mieli niin rentona kuin voi, pitää keksiä kaikkea mukavaa puuhaa! Oireina on melkeinpä vaan nämä edelleen jatkuvat kohtutuntemukset, odotan kovasti oireiden lisääntymistä, tosin ei esikoisestakaan ollut juuri mitään ennen rv 8 alkanutta pahoinvointia, innolla odotan sitäkin!

Mukavaa viikkoa ja tsemppiä kaikille ja @Aislinn83 lle hyvää hoidonsuunnittelua!

Viimeksi muokattu:
@Karhurouvanen Ihan mahtavaa kyllä kuulla että kaikki menee hienosti siellä, peukut ja varpaat pystyssä että jatkuukin!

@Aislinn83 Teillä taitaa olla tänään suunnittelukäynti?

Me käytiin eilen kontrolliultrassa, nyt lisättiin estrot tappiin eli vielä zumenonia lisää ja myös laastarit rinnalle, limis oli 5,7 mm. Ens ke uusi ultra ja jos siellä näyttää hyvältä niin PAS ajoittuu juhannusviikolle. Jos ei, niin jatketaan vielä extraviikko estrokuurilla ja juhannuksen jälkeiselle viikolle sit siirto. Toivotaan nyt että limis jatkaa kehitystään että päästään oikeesti siirtohommiin. En suostu edes ajatteleen vaihtoehtoa että limis ei kehity.

@Karhurouvanen Ihan mahtavaa kyllä kuulla että kaikki menee hienosti siellä, peukut ja varpaat pystyssä että jatkuukin!

@Aislinn83 Teillä taitaa olla tänään suunnittelukäynti?

Me käytiin eilen kontrolliultrassa, nyt lisättiin estrot tappiin eli vielä zumenonia lisää ja myös laastarit rinnalle, limis oli 5,7 mm. Ens ke uusi ultra ja jos siellä näyttää hyvältä niin PAS ajoittuu juhannusviikolle. Jos ei, niin jatketaan vielä extraviikko estrokuurilla ja juhannuksen jälkeiselle viikolle sit siirto. Toivotaan nyt että limis jatkaa kehitystään että päästään oikeesti siirtohommiin. En suostu edes ajatteleen vaihtoehtoa että limis ei kehity.
Toivotaan että keskiviikkona ois limis hyvä että pääsisitte juhannusviikolla siirtoon ja piinailemaan! Ja onneksi on myös mahdollista se extra vko mikäli ei aivan vielä ois valmis. Mutta kaikki peukut pidetään keskiviikolle pystyssä! <3

@Karhurouvanen voi että miten ihanaa ja jännittävää!! <3 <3 ajatella että olet raskaana. <3 Pitkä taistelu oli tähän pisteeseen mutta sä teit sen! :)

mulla oli joo eilen suunnittelukäynti; uä näkyi taas joku typerä myooma josta lääkäri ei ollut varma pullistaako kohtuonteloon vai ei. Keittosuolaliuosta ruiskuttamalla kohtuun sen olisi nähnyt mutta nyt kierto oli siinä vaiheessa että hän ei uskaltanut sitä tehdä JOS olisi se heikko pieni mahdollisuus luomuraskauteen. Aika päiväkirurgiselle 19.7 jolloin katsotaan tilanne. Mutta sen jälkeen sitten hoitojen suunnittelu. Jännä silti että 2.5 kun kävin sillon yksityisellä gynellä se mainitsi myoomasta tai kahdestakin mutta niihin ei saisi kajota. Kovin ristiriitaisia kaikki nää aina. Verikokeita en näe kannassa vieläkään mutta lääkäri mainitsi vain että arvot eivät kovin ole laskeneet ja munasarjat näyttivät suht samalta kuin 3v sitten.

Voihan minua huonomuistista!

Täten julistan koolle kutsutuksi Kaksplussan ivf-treffit tulevana lauantaina noin klo 15:30 Espoon Leppävaarassa, kaikki tämän lukevat tai tästä mitä tahansa kautta kuulevat ovat lämpimästi tervetulleita vertaistukitapaamiseen.

Eli siis @Kissanmallas ja @Karhurouvanen ovat sopineet ivf-vertaistukitapaamisen jonne toki kaikki ovat tervetulleita paasaamaan kaikesta mitä nyt ivf-suossa tarpovan mielessä voipi liikkua. Osallistumishalukkaat voivat kirjoittaa tänne tai ottaa yhteyttä yksityisviestillä :)

• Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Mites @Hermi ultra?
Eipä siellä ollut juuri kehitystä tapahtunut, joten päätettiin jättää estrot pois. Nyt pidetään mun tahdosta pari kuukautta taukoo koska tarviin nyt hengähdystä tästä ja haluan nauttia kesästä ilman tätä stressiä. Nyt ainakin kaks kiertoo vedetään happee ja sit uus koitos. Vaihdetaan seuraavaan pas-kiertoon vähän lääkkeitä ja nostetaan annostusta kun nyt on nähty että mun keho ei liian herkästi reagoi noihin.

@Karhurouvanen Onko siellä kaikki edelleen hyvin?

@Hermi Voi miten masentavaa :-( Tosi kurjaa, käy kyllä surku teidän puolesta :-( Jaksamista ja voimia kiviselle taipaleelle :-(

Täällä on ollut melkein täysin oireetonta joka on tietysti hermostuttanut, nyt viime to käytiin ultrassa, 5+4, ja kaikki vaikutti hyvältä, toki sykettä ei vielä näkynyt mutta en sitä odottanutkaan kun noin aikaisin menin mutta halusin mennä kun on historiaa kohdunulkoisista. Alunperin olisi ollut varhaisultra ylihuomiselle, 6+3, mutta siirrän sitä nyt viikolla parilla kun juuri viime viikolla käytiin. Oireetonta on tosiaan ollut, oikeestaan ainoastaan kohtutuntemuksia on ollut mutta nyt varmaan pikkuhiljaa alkaa muutakin tulemaan, päivää ennen ultraa alkoi lievän lievä (vain nännejä puristettaessa) nännikipu ja nyt on kyllä eilisestä 6+0 ollut pahoinvointia, ei nyt mitään kovin suurta vielä mutta selvää kuitenkin, nytkin oksettaa.

Karhurouvanen 6+1

Kuinka kauan munasarjoilla oikeastaan kestää toipua punktiosta? Olin alkuraskauden ultrassa viime viikolla 6+6 ja raskaus alkoi ivf:n tuoresiirrosta. ultrassa näkyi, että munasarjat yhä ihan paisuneet. Ja punktiosta siis kuukausi aikaa. Huh miten raju toimenpide se onkaan!

Ultrassa ei muutenkaan ollut kaikki hyvin. Syke oli vahva mutta alkio oli neljä päivää liian pieni. Menen keskiviikkona uuteen ultraan ja keskenmenon pelko on ensimmäisestä ultrasta saakka ollut kova. Tänään koossa 7+4 ja ainakin oireita piisaa. Toivottavasti se olisi hyvä merkki.

Eipä siellä ollut juuri kehitystä tapahtunut, joten päätettiin jättää estrot pois. Nyt pidetään mun tahdosta pari kuukautta taukoo koska tarviin nyt hengähdystä tästä ja haluan nauttia kesästä ilman tätä stressiä. Nyt ainakin kaks kiertoo vedetään happee ja sit uus koitos. Vaihdetaan seuraavaan pas-kiertoon vähän lääkkeitä ja nostetaan annostusta kun nyt on nähty että mun keho ei liian herkästi reagoi noihin.

@Karhurouvanen Onko siellä kaikki edelleen hyvin?
Voi hitto sentään. :( halaus täältä, toivottavasti pienen hengähdystauon jälkeen asiat lähtisivät paremmin sujumaan!!! Ja yritä saada täss tauolla ajatukset muualle, tehdä semmosia asioita jotka on itselle mieluisia.

@Karhurouvanen kaikki siis ultrassa hyvin, varmasti syke sitten kun menet seuraavan kerran. <3 ja alkoi nyt sitten nuo pahoinvointioireet myös.

mulla on 19.7 aika sinne pvä kirurgiselle että ne katsoo joutuuko poistamaan sitä myoomaa, ei saanut aikaa polille että ois keittosuolalla katottu.

@Aislinn83 Mä oon käyttäny Donafertyä (ja Inocapsia mutta sittemmin huomasin että se Inocaps on paljon laimeempi, siinä on huomattavasti vähemmän sitä myo-inositolia kuin Donafertyssä) ja musta tuntuu että se olis parantanu mun munasolujen laatua, mulle sitä ihan myös lapsettomuuslääkäri suositteli.

Kuinka kauan munasarjoilla oikeastaan kestää toipua punktiosta? Olin alkuraskauden ultrassa viime viikolla 6+6 ja raskaus alkoi ivf:n tuoresiirrosta. ultrassa näkyi, että munasarjat yhä ihan paisuneet. Ja punktiosta siis kuukausi aikaa. Huh miten raju toimenpide se onkaan!

Ultrassa ei muutenkaan ollut kaikki hyvin. Syke oli vahva mutta alkio oli neljä päivää liian pieni. Menen keskiviikkona uuteen ultraan ja keskenmenon pelko on ensimmäisestä ultrasta saakka ollut kova. Tänään koossa 7+4 ja ainakin oireita piisaa. Toivottavasti se olisi hyvä merkki.
@Toivis Mulla on niin vähän muniksia aina saatu kerättyä, 4-5-1-3, että munasarjat on ollu kyllä toipuneet varmaan jo seuraavana päivänä mutta sulla on ehkäpä paljon muniksia kerätty niin varmaan toipuminenkin voi sitten kestää ja liekö raskauskin vaikuttaa. Toivottavasti olet tänään saanut hyviä uutisia ultrasta, mittausheitot on kuitenkin aika yleisiä että en ihan heti pienestä heitosta huolestuisi vaikka sikäli toki huolen ymmärrän, toivottavasti tänään kuitenkin sait hyviä uutisia!

Voi ei @Aislinn83 ehdin jo paketin palauttaa apteekkiin. Tilasin sitä siis tulevaa elokuun hoitoa varten (oon aiemminkin käyttänyt). Mutta alotin myös nyt DHEA:n käytön ja luin ettei niitä kahta kannattais käyttää yhdessä. Lääkäri oli kyllä sitä mieltä että tuskinpa DHEA auttaa minua koska ongelma ei ole ollut munisten määrä vaan se laatu.. mutta haluan kokeilla kaiken mistä ei haittaakaan ole.

Paniikki!!! Olen juhannusjuhlissa ja söin sipsejä ihan reilulla kädellä kunnes huomasin yhdessä sipsissä multaa ja tajusin sitten että kaverin taapero on kahminut sipsejä multakäsillä :,-( Seuraavaksi olisi vuorossa grilliruokaa ja mm grillattuja herkkusieniä joissa on multaa!!!! Tuskin grillissä niin kuumaksi kuumentuvat! Tämä olisi kyllä enemmän plussapalstan asiaa muttq laitan nyt kuitenkin tänne.

Karhurouvanen 6+5

• Vau!
Reactions: Rusakkonen
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman? 😊

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5

Paniikki!!! Olen juhannusjuhlissa ja söin sipsejä ihan reilulla kädellä kunnes huomasin yhdessä sipsissä multaa ja tajusin sitten että kaverin taapero on kahminut sipsejä multakäsillä :,-( Seuraavaksi olisi vuorossa grilliruokaa ja mm grillattuja herkkusieniä joissa on multaa!!!! Tuskin grillissä niin kuumaksi kuumentuvat! Tämä olisi kyllä enemmän plussapalstan asiaa muttq laitan nyt kuitenkin tänne.

Karhurouvanen 6+5
@Karhurouvanen tajusin juuri, että mehän mennään melkein samoilla viikoilla! 😊

Yhteistyössä