IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

Joo, se eka lääkäri oli niin järkyttävän tyly "ei ole MITÄÄN mitä sille voisi tehdä, ei ole keksitty miten kasvattaa kohdun limakalvoa". Käski tulla 4kk päästä uudelleen ja jos ei ole alkanut toipua, e7 voida tehdä mitään. Kysyin itku silmässä että eikö siis mitään, sittenkö me ei siis voitaisi saada lasta? Ei mitään, niin se sitten on, vastasi

No, tutkin asiaa ja onneksi oli väärässä ja tosiaan tän jälkeen olen ollut kahdesti raskaanakin. Mutta menee kesken aina. Mutta koska missään muussa ei ole mitään vikaa niin limis on ainoa mitä voidaan yrittää hoitaa.

Kysyn siitä estrogeenista jos lääkäri ei ota puheeksi sitä itse.
No olipas tosi tyly lääkäri. 😡 Joo kyllähän estrogeenia voidaan määrätä just kohdun limakalvon kasvattamiseen. Muistaakseni luin jostain että toisaalta se heikentää follien kasvua, että ehkä sitä määrätään lähinnä tapauskohtaisesti ja just alkionsiirtoon.
 
No olipas tosi tyly lääkäri. Joo kyllähän estrogeenia voidaan määrätä just kohdun limakalvon kasvattamiseen. Muistaakseni luin jostain että toisaalta se heikentää follien kasvua, että ehkä sitä määrätään lähinnä tapauskohtaisesti ja just alkionsiirtoon.
Sen mä luin joskus aiemmin tutkimuksesta greippimehusta että se voi vähentää kehon omaa estrogeenia. Estrogeenin korvaushoidossa se lisää "kehoon jäävän" estrogeenin määrää mutta kehon itse tuottamaan estrogeeniin se ei vaikuta tai vaikuttaa negatiivisesti. Siksi en ole sitä ottanut käyttöön.
Mulla sinänsä kun ovuloin ihan normaalisti ei ehkä olisi haittaa induktiolääkkeiden kanssa, luulisi että vaikuyus olis +-0, mutta eiköhän lääkäri osaa vastata ja perustella.

Kunhan nyt menkat alkaisi, piti alkaa eilen, ollut ihan säännöllinen luteaali oviksesta laskettuna mutta laitoin cyclogestin vielä keskiviikkona illalla joten voi olla että se vaikuttaa vielä ja alkaa siksi vähän myöhässä.
 
Estrogeenilla voidaan valmistella kohdun limakalvo alkionsiirtoa varten mutta tässä Mimerkillä ei vissiin ollut ivf-hoitoa takana eikä tulossa vaan toive spontaanista raskauden alkamisesta? Silloin estrogeenia ei voida käyttää, koska se estää follikkelin kasvun ja ovulaation.
Joo näin se taisi olla kun näitä lueskelin.

@Mimerkki Mulla IUI pistot alkoi aina kp 5. (IVF stimulaatiossa alkoi jo kp 2.)
 
Estrogeenilla voidaan valmistella kohdun limakalvo alkionsiirtoa varten mutta tässä Mimerkillä ei vissiin ollut ivf-hoitoa takana eikä tulossa vaan toive spontaanista raskauden alkamisesta? Silloin estrogeenia ei voida käyttää, koska se estää follikkelin kasvun ja ovulaation.






Ahaa ei ollutkaan IVF, no sitten en muista keinoista tiedäkään mitään! 🙂
 
@Rusakkonen ihanaa, onnea! Teidän tapauksessa erityisen iloinen että vihdoin onnellinen loppu hoidoilla💕

@Siida voi harmistus kun ei nytkään onnistunut, voimia päätökseen jatkosta.

Täällä edelleen 4viikkoa keskenmenosta testi näytti plussaa joten soitin polille mutta sielä sanottiinkin että normaalia ja yleensä tehdäänki veritesti 5 viikon kohdalla ja siihen minäkin sitten huomenna menen, ellei flunssa iske vähän on sellainen tunne että vois olla tulossa.. Edelleen on niukkaa vuotoa joten tuskin sentään mistään yllätys plussasta kyse 😁
On tää kyllä ihan outoa että keskenmenosta on jo 4,5 viikkoa. Ihan huomaamatta aika menny, kun se joku 3 viikkoa mitä plussasta raskaus kesti niin tuntui suunnilleen vuodelta. Sit sitä alkaa miettiä et alettais olla nt ultra kohdassa jos kaikki ois menny hyvin 😢
Mutta onneksi eka kuukausi on menny nopeasti jospa ne 2 seuraavaki kuukautta ennen seuraavaa mahdollista yritystä menis.
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
vierailija
Heippa!
Kyselisin kuinka kauan teillä on mennyt ivf-jonoon siirtymisestä siihen, että teille tuli aika suunnittelukäynnille? Meille sanottiin, että aika tulee yleensä melko nopeasti, vaikka se itse aika meneekin kuukausien päähän. Nyt on kulunut kuukausi eikä aikaa vieläkään ole tullut.. olenko vain malttamaton vai olisiko ajan pitänyt jo tulla?
 
Minä täällä taas kyselen, lääkkeeksi saatiin Menopur, 75IU annostuksella sillä siis tarkoitus kasvattaa limakalvoa paremmaksi. Nyt kp 5-11 sitä ja sitten ultra. Nyt kp5 oli limakalvo 2,6mm ja follikkelit 7mm ja 8mm. Toivottavasti ne nyt kasvaa normaalisti, tai edes toinen muttei ainakaan kahta enempää.

Lääkäri sanoi että käytetään sitten ovitrelleä kun on aika. Jäin miettimään että nyt ei varmaan kannata ovistikkuja tuhlata kun menopurissahan on LH:ta niin ne ei varmaan näytä oikein nyt sitten? Että vaikka jos sattuisi että ovis tulisi luonnostaan ennen irroituspiikkiä niin tikuista ei kai ole mitään iloa sen havaitsemiseen 🤔 Vai meneekö se niin, irtoaako munasolu itsestään kun on valmis jos on menopur käytössä vai pitääkö nimenomaan irrottaa?

Tietty tehdään nyt niinkuin lääkäri sanoo mutta jotenkin yritän itse nyt ymmärtää mitä nää lääkkeet oikein vaikuttaa.
 
Käytiin polilla, menopur (6pv x 75IU) pistoksista huolimatta limiksen tilanne yhtä huono (4,6mm) mutta follikkeli jo 17mm (kp 11nyt vasta, normaalisti ovis+ kp18) Eli lääkkeet aikaisti ovista muttei parantaneet limakalvoa 🙄 Syksyn tärpissä limis oli myös 4,6mm kp 13 mutta folli silloin vasta 9mm joten nyt ei ole samaa aikaa sillä enää edes kasvaa.

Yritetään nyt mutta turhapa varmaan toivoa mitään... Ja jos tärppäisikin on lähtötilanne taas ihan yhtä huono, ajatuksena siis että huono limis mahdollinen syy keskenmenoihin.

Sanoivat että tänään voisi jo pistää ovitrellen. Tuntuu musta vähän aikaiselta, odottelisin ite tikkuun ovisplussaa tolla follin koolla ehkä perjantaina tai lauantaina ja ovista la-su. Mulla on vielä menopuria 2 annosta niin sovittiin että vielä tänään se ja huomenna ovitrelle. Nyt kun ei ole vaaraa enää että tulisi liikaa folleja niin harkitsen josko pistäisin loput kahteen jakaen tänään ja huomenna ja sitten vasta irroituspiikki.

Kuulostaako kokeneemmista ihan hullulta?
 
Viimeksi muokattu:
@Mimerkki No voihan harmi, näköjään siis samassa tahdissa kasvaa follin kanssa. Mulla ei ole Menopuria ollut mutta joo, kyllähän ne usein menee follin mukaan hoidoissa. Tuo 17 mm on jo lähes irtoamiskoossa. Mun ei ainakaan käsketty edes tikuttaan inssikierroissa vaan juna meni ultran havaintojen ja laskennallisen follikoon mukaan. Olikos se vähintään 6 mm haluttu limiksen paksuus? Tai rakenne taisi olla vielä tärkeämpi.

En varmaan itse uskaltaisi hirveästi seikkailla ohjeista. Tupla-annos vuorokaudessa on kuitenkin jo melko iso kertanosto, vaikka onhan tuo vielä ihan normaaliannos tuplanakin stimulaatiossa. Tuskin kuitenkaan limakalvoon sen enempää vaikuttaa? Tai ei kyllä ole siitä oikeasti tietoa.
 
@Mimerkki No voihan harmi, näköjään siis samassa tahdissa kasvaa follin kanssa. Mulla ei ole Menopuria ollut mutta joo, kyllähän ne usein menee follin mukaan hoidoissa. Tuo 17 mm on jo lähes irtoamiskoossa. Mun ei ainakaan käsketty edes tikuttaan inssikierroissa vaan juna meni ultran havaintojen ja laskennallisen follikoon mukaan. Olikos se vähintään 6 mm haluttu limiksen paksuus? Tai rakenne taisi olla vielä tärkeämpi.

En varmaan itse uskaltaisi hirveästi seikkailla ohjeista. Tupla-annos vuorokaudessa on kuitenkin jo melko iso kertanosto, vaikka onhan tuo vielä ihan normaaliannos tuplanakin stimulaatiossa. Tuskin kuitenkaan limakalvoon sen enempää vaikuttaa? Tai ei kyllä ole siitä oikeasti tietoa.
Mä mietin tota follikokoa kun ed.kierrossa 15mm ultrassa meni 4pv ovikseen. Oon ymmärtänyt että ne kuitenkin päälle 20mm olisi puhkeamis kokoinen. Toki se kai pikkusen vielä ehtii kasvaa ovitrellestäkin. Liikaa kun lukee asioita niin ei enää tiedä mikä tieto pätee...

Limakalvon rakenteesta ei lääkäri maininnut. On se niin ohut että hankala siltä varmaan mitään tarkemmin erottaakaan...

Toivotaan mutta uskoa en jaksa kyllä.. 😕
 
Mä mietin tota follikokoa kun ed.kierrossa 15mm ultrassa meni 4pv ovikseen. Oon ymmärtänyt että ne kuitenkin päälle 20mm olisi puhkeamis kokoinen. Toki se kai pikkusen vielä ehtii kasvaa ovitrellestäkin. Liikaa kun lukee asioita niin ei enää tiedä mikä tieto pätee...

Limakalvon rakenteesta ei lääkäri maininnut. On se niin ohut että hankala siltä varmaan mitään tarkemmin erottaakaan...

Toivotaan mutta uskoa en jaksa kyllä..
Mulle lääkäri sanoi että 16 mm on minimi kypsälle follille ja käytännössä 20+ mm on tavoite. Noin 2 mm kasvaa päivässä, tai ainakin sillä laskeskeli mulle oletettua oviksen päivää tässä kierrossa kun mulla ei ollut mitään lääkkeitä. Ja niin se vaan ovistikun perusteella piti paikkansa. Ovirelle tietysti kypsyttää kanssa vielä lisää irtoamista varten. Se olis kyllä kiinnostavaa tietää miten paljon se vaikuttaa limikseen.
 
vierailija
Hei! Uutena täällä kyselen.
Ollaan ivf pitkän kaavan hoidossa ja huomiselle torstaille ajoitettu eka keräys. Maanantain ultrassa lääkäri ajoitti irrotuspiikin keräystä edeltävälle illalleä. Ajoitus vielä miehen kanssa moneen kertaan varmistettiin vastaanotolla.

Tänään (ke) sitten kun aloin lukea kätilöltä mukaan saamaani lappua, sen mukaan irrotusoiikki olisi pitänyt ottaa jo eilen tiistaina! Soitin päivystykseen, jossa ei osattu sanoa satavarmasti kumpi ohje on oikeassa, mutta kallistuivat tiistain puolella ja kehottivat ottamaan piikin heti. Eli riippumatta siitä kumpi oli oikea ajoitus, otin piikin nyt joka tapauksessa väärään aikaan.

Olen aivan rikki tästä, meni luotto koko touhuun ihan täysin ja pelkään että tämä kerta meni reisille ristiriitaisen ohjeistuksen vuoksi. Onkohan tässä enää mitään toivoa päästä punktioon? Miten tällaista voi käydä? Moneen kertaan vielä käytiin läpi viikon aikataulu lääkärin kanssa.
 
Hei! Uutena täällä kyselen.
Ollaan ivf pitkän kaavan hoidossa ja huomiselle torstaille ajoitettu eka keräys. Maanantain ultrassa lääkäri ajoitti irrotuspiikin keräystä edeltävälle illalleä. Ajoitus vielä miehen kanssa moneen kertaan varmistettiin vastaanotolla.

Tänään (ke) sitten kun aloin lukea kätilöltä mukaan saamaani lappua, sen mukaan irrotusoiikki olisi pitänyt ottaa jo eilen tiistaina! Soitin päivystykseen, jossa ei osattu sanoa satavarmasti kumpi ohje on oikeassa, mutta kallistuivat tiistain puolella ja kehottivat ottamaan piikin heti. Eli riippumatta siitä kumpi oli oikea ajoitus, otin piikin nyt joka tapauksessa väärään aikaan.

Olen aivan rikki tästä, meni luotto koko touhuun ihan täysin ja pelkään että tämä kerta meni reisille ristiriitaisen ohjeistuksen vuoksi. Onkohan tässä enää mitään toivoa päästä punktioon? Miten tällaista voi käydä? Moneen kertaan vielä käytiin läpi viikon aikataulu lääkärin kanssa.
Muistaakseni se on laitettava alle 36h ennen keräysaikaa. Vai oliko 24h 🤔 kuulostaa must siltä että ei mitään hätää mutta ehkä joku hoidossa itse ollut osaa vastata tarkemmin.
 
Hei! Uutena täällä kyselen.
Ollaan ivf pitkän kaavan hoidossa ja huomiselle torstaille ajoitettu eka keräys. Maanantain ultrassa lääkäri ajoitti irrotuspiikin keräystä edeltävälle illalleä. Ajoitus vielä miehen kanssa moneen kertaan varmistettiin vastaanotolla.

Tänään (ke) sitten kun aloin lukea kätilöltä mukaan saamaani lappua, sen mukaan irrotusoiikki olisi pitänyt ottaa jo eilen tiistaina! Soitin päivystykseen, jossa ei osattu sanoa satavarmasti kumpi ohje on oikeassa, mutta kallistuivat tiistain puolella ja kehottivat ottamaan piikin heti. Eli riippumatta siitä kumpi oli oikea ajoitus, otin piikin nyt joka tapauksessa väärään aikaan.

Olen aivan rikki tästä, meni luotto koko touhuun ihan täysin ja pelkään että tämä kerta meni reisille ristiriitaisen ohjeistuksen vuoksi. Onkohan tässä enää mitään toivoa päästä punktioon? Miten tällaista voi käydä? Moneen kertaan vielä käytiin läpi viikon aikataulu lääkärin kanssa.
No eihän se irroituspiikki tee punktiota, eli punktioon kyllä pääset. Sen tarkoituksena on kypsyttää munasolut loppuun, eli riippuen missä vaiheessa munasolusi oli, saattaa hieman vaikuttaa tai olla vaikuttamatta. Kannattaa ainakin mainita siitä ennen punktiota.
 
Irrotuspiikki pistetään noin 36 tuntia ennen, sillä aikaansaadaan ovulaatio. Jos siis pistetään selvästi liian myöhään, keräyshetkellä ei ole vielä munarakkuloissa tapahtunut ovulaatiota eli munasolujen irtoamista sinne rakkulanesteeseen kerättäväksi.

En tiedä, olisiko hoitopaikassa mitään mahdollisuutta säätää tuota keräysaikaa vielä?
 
vierailija
Irrotuspiikki pistetään noin 36 tuntia ennen, sillä aikaansaadaan ovulaatio. Jos siis pistetään selvästi liian myöhään, keräyshetkellä ei ole vielä munarakkuloissa tapahtunut ovulaatiota eli munasolujen irtoamista sinne rakkulanesteeseen kerättäväksi.

En tiedä, olisiko hoitopaikassa mitään mahdollisuutta säätää tuota keräysaikaa vielä?
Kiitos vastauksista!
Mentiin tänä aamuna sovitusti punktioajalle, jossa kerroin tilanteen. Punktio siirrettiin huomiselle, mutta lääkäri sanoi (kuten epäilinkin), että Irrotuspiikin ajoitus on kriittinen ja otin sen nyt todella hankalaan aikaan (vaikka toimin päivystyksen ohjeen mukaan, eli otin sen heti). Eli voi olla, että ei saada huomisaamun punktiosta mitään irti, koska sinne pitäisi mennä keskellä yötä, mikä ei ole mahdollista.

Hoitajan mukaan tällaista sattuu äärimmäisen harvoin, että heiltä annetaan väärät aikataulut. Kuitenkin viereisessä loossissa oli toinen nainen, jolla oli sama tilanne, hänellekin oli annettu väärä päivä. Hänellekin vakuuteltiin että tällaista ei juuri koskaan tapahdu. Mun luotto koko touhuun laski entisestään. Itkettää, turhauttaa ja suututtaa.

Mennään joka tapauksessa huomenna punktioon ja toivotaan parasta. Pitää vielä selvittää potilasasiamieheltä mitä tässä kannattaisi tehdä, harmittaa jos yksi hoitokerta menee hukkaan tällaisen typerän virheen vuoksi.
 
vierailija
Kiitos vastauksista!
Mentiin tänä aamuna sovitusti punktioajalle, jossa kerroin tilanteen. Punktio siirrettiin huomiselle, mutta lääkäri sanoi (kuten epäilinkin), että Irrotuspiikin ajoitus on kriittinen ja otin sen nyt todella hankalaan aikaan (vaikka toimin päivystyksen ohjeen mukaan, eli otin sen heti). Eli voi olla, että ei saada huomisaamun punktiosta mitään irti, koska sinne pitäisi mennä keskellä yötä, mikä ei ole mahdollista.

Hoitajan mukaan tällaista sattuu äärimmäisen harvoin, että heiltä annetaan väärät aikataulut. Kuitenkin viereisessä loossissa oli toinen nainen, jolla oli sama tilanne, hänellekin oli annettu väärä päivä. Hänellekin vakuuteltiin että tällaista ei juuri koskaan tapahdu. Mun luotto koko touhuun laski entisestään. Itkettää, turhauttaa ja suututtaa.

Mennään joka tapauksessa huomenna punktioon ja toivotaan parasta. Pitää vielä selvittää potilasasiamieheltä mitä tässä kannattaisi tehdä, harmittaa jos yksi hoitokerta menee hukkaan tällaisen typerän virheen vuoksi.
Voi että mikä tilanne, tsemppiä ihan hurjasti! Haluaisitko kertoa hoitopaikan?
Mielestäni jos punktio nyt menee mönkään, ei sen pitäisi vähentää hoitokertoja. Kuitenkin täysin hoitavan tahon moka.
 
vierailija
Voi että mikä tilanne, tsemppiä ihan hurjasti! Haluaisitko kertoa hoitopaikan?
Mielestäni jos punktio nyt menee mönkään, ei sen pitäisi vähentää hoitokertoja. Kuitenkin täysin hoitavan tahon moka.
Kiitos! Ollaan HUS:ssa eli siis julkisella.

Jäi sellainen olo aamulta, että meidän olisi pitänyt itse tajuta tarkistaa siitä lapusta aikataulu heti, vaikka se moneen kertaan käytiinkin suullisesti läpi, eli ns sana sanaa vastaan tilanne. Lääkäri ei esimerkiksi pahoitellut mitenkään, sanoi vaan että koetetaan nyt huomenna vaikka ajankohta ei olekaan optimaalinen. Ensi kierroksessa kyllä tarkistan kaiken viiteen kertaan itse, mutta eihän sen niin pitäisi mennä että saatuihin ohjeisiin ei voi luottaa.

Laitoin viestiä potilasasiamiehelle, en halua että kukaan muu joutuu tähän tilanteeseen, kun tämä olisi niin helposti vältettävissä.
 
Kiitos vastauksista!
Mentiin tänä aamuna sovitusti punktioajalle, jossa kerroin tilanteen. Punktio siirrettiin huomiselle, mutta lääkäri sanoi (kuten epäilinkin), että Irrotuspiikin ajoitus on kriittinen ja otin sen nyt todella hankalaan aikaan (vaikka toimin päivystyksen ohjeen mukaan, eli otin sen heti). Eli voi olla, että ei saada huomisaamun punktiosta mitään irti, koska sinne pitäisi mennä keskellä yötä, mikä ei ole mahdollista.

Hoitajan mukaan tällaista sattuu äärimmäisen harvoin, että heiltä annetaan väärät aikataulut. Kuitenkin viereisessä loossissa oli toinen nainen, jolla oli sama tilanne, hänellekin oli annettu väärä päivä. Hänellekin vakuuteltiin että tällaista ei juuri koskaan tapahdu. Mun luotto koko touhuun laski entisestään. Itkettää, turhauttaa ja suututtaa.

Mennään joka tapauksessa huomenna punktioon ja toivotaan parasta. Pitää vielä selvittää potilasasiamieheltä mitä tässä kannattaisi tehdä, harmittaa jos yksi hoitokerta menee hukkaan tällaisen typerän virheen vuoksi.
Voi ei, onpa ikävä tilanne. 😞 Toivottavasti keräys kuitenkin onnistuu huomenna. Mulla ei edes käytetty Ovitrelleä irroituspiikkinä, joten en osannut arvata että on niin kriittistä tuo ajoitus. (Käytettiin siis Gonapeptyyliä.) Ohjeistus insseissäkin on vaihdellut 12-36h välillä.
 
vierailija
Kiitos! Ollaan HUS:ssa eli siis julkisella.

Jäi sellainen olo aamulta, että meidän olisi pitänyt itse tajuta tarkistaa siitä lapusta aikataulu heti, vaikka se moneen kertaan käytiinkin suullisesti läpi, eli ns sana sanaa vastaan tilanne. Lääkäri ei esimerkiksi pahoitellut mitenkään, sanoi vaan että koetetaan nyt huomenna vaikka ajankohta ei olekaan optimaalinen. Ensi kierroksessa kyllä tarkistan kaiken viiteen kertaan itse, mutta eihän sen niin pitäisi mennä että saatuihin ohjeisiin ei voi luottaa.

Laitoin viestiä potilasasiamiehelle, en halua että kukaan muu joutuu tähän tilanteeseen, kun tämä olisi niin helposti vältettävissä.
Hei, miten sinulle kävi punktion kanssa?
 

Yhteistyössä