Ivf-hoitoihin kesken häiden suunnittelun

Janna on vaihtanut nimensä Veraksi, ajattelin et on selkeämpää kun meitä Jannoja tuntuu olevan useampikin :)

Olemme menossa ensi kesäkuussa naimisiin ja ivf-hoidot tarkoitus aloittaa tod.näköisesti maaliskuussa. Sen jälkeen kun saimme kuulla ettei meille luomulasta suoda, pidin itsestään selvänä, että ensin nautitaan tästä tärkeästä ja ainutlaatuisesta ajasta ennen häitä. Ilman raskaita tunnemyrskyjä ja hormonihoitoja. Mutta. En kestä tätä ettei mitään tapahdu. Kaipuu omasta vauvasta kasvaa päivä päivältä. On lamaannuttavaa ja turhauttavaa etteivät asiat etene.

Olen miettinyt ja miettinyt tuota hoitojen aloitusta hääsuunnitelmien keskellä. Pelkään että häiden jälkeen elämämme muuttuu vain "vauvahaaveeksi". Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Siksi mä olen ajatellut että hoidot olisi helpompi aloittaa jo nyt keväällä, jotenkin tuntuu et paineet onnistumisesta on häiden jälkeen kovemmat. Vaikka ihan varmasti toiveet ovat yhtä korkealla joka tapauksessa, olipa elämäntilanne mikä tahansa.

Mitä lähemmäksi hoitojen aloitus tulee, sitä enemmän pelottaa. Tiedän että hoidot voivat epäonnistua, raskaus voi keskeytyä ennen häitä. Mutta on myös olemassa mahdollisuus, että sisälläni kasvaisi uusi elämä äidin ja isän sanoessaan toisilleen tahdon.

Kaipaisinkin nyt kokemuksia ja mielipiteitä asiasta, kiitos jo etukäteen!

Olkoon tuleva vuosi täynnä täyttyviä toiveita, saavutettuja haaveita ja toteutuvia unelmia! *Vera
 
Moikka

Meillä oli sama tilanne viime keväänä. Meillä tosin oli vasta clomi-hoito silloin ja häät oli heinäkuussa. Hormonit eivät tuottaneet tulosta ja siitä selvisikin henkisesti paljon helpommin, kun oli häät ajateltavana. Häitä ei mitenkään pilannut se, että raskaus ei alkanut. Kaikki meni ihanassa häähumussa koko kesän ajan. Hoito vaan siinä sivussa. Mutta meillä oli kyllä vastaavanlainen polte saada se vauva alulle, kuin mitä sinulla nyt on.

Nyt jälkikäteen ajatellen, kun olemme käyneet jo kertaalleen IVF-hoidossakin, niin täytyy todeta, että olisi meidänkin "kannattanut" alkaa sitä vauvaa vääntämään jo aikaisemmin, kun vieläkään ei ole tärpännyt. Näköjään raskaaksi tuleminen voi olla melkoisen työn ja odottamisen takana. Jos nyt olisin sinä ja voisin jälkiviisaana tehdä asioita toisin, niin ilman muuta menisin siihen IVF-hoitoon jo maaliskuussa! Jos menette vasta syksyllä häiden jälkeen, ja jos sitten ei onnistukaan, niin teillä on takuuvarmasti se tunne, että miksei menty jo keväällä. Siitä se polte vaan pahenee ja häiden jälkeen teillä on oikeasti enemmän aikaa murehtia mahdollista epäonnistumista. Nyt kun meilä on häistä jo puoli vuotta ja eka IVF oli kuukausi sitten, niin se oli kamalaa saada negatiivinen tulos. Uskon, että häiden alla sen kokeminen olisi ollut helpompaa.

Mutta eiköhän lähdetä siitä, että teillä hoito onnistuu heti, ja siitä saatte sitten mukavan "jymy-yllätyksen" häävieraille =) En tietenkään voi tietää ajatteletko samoin kuin minä, mutta minulla on tuosta juuri hyvä, aikalailla samanlainen kokemus takana, niin uskon tietäväni, mitä kerron.

Onnea maaliskuun hoitoon ja myöh häihin :wave:
 
Moikka

Meillä oli sama tilanne viime keväänä. Meillä tosin oli vasta clomi-hoito silloin ja häät oli heinäkuussa. Hormonit eivät tuottaneet tulosta ja siitä selvisikin henkisesti paljon helpommin, kun oli häät ajateltavana. Häitä ei mitenkään pilannut se, että raskaus ei alkanut. Kaikki meni ihanassa häähumussa koko kesän ajan. Hoito vaan siinä sivussa. Mutta meillä oli kyllä vastaavanlainen polte saada se vauva alulle, kuin mitä sinulla nyt on.

Nyt jälkikäteen ajatellen, kun olemme käyneet jo kertaalleen IVF-hoidossakin, niin täytyy todeta, että olisi meidänkin "kannattanut" alkaa sitä vauvaa vääntämään jo aikaisemmin, kun vieläkään ei ole tärpännyt. Näköjään raskaaksi tuleminen voi olla melkoisen työn ja odottamisen takana. Jos nyt olisin sinä ja voisin jälkiviisaana tehdä asioita toisin, niin ilman muuta menisin siihen IVF-hoitoon jo maaliskuussa! Jos menette vasta syksyllä häiden jälkeen, ja jos sitten ei onnistukaan, niin teillä on takuuvarmasti se tunne, että miksei menty jo keväällä. Siitä se polte vaan pahenee ja häiden jälkeen teillä on oikeasti enemmän aikaa murehtia mahdollista epäonnistumista. Nyt kun meilä on häistä jo puoli vuotta ja eka IVF oli kuukausi sitten, niin se oli kamalaa saada negatiivinen tulos. Uskon, että häiden alla sen kokeminen olisi ollut helpompaa.

Mutta eiköhän lähdetä siitä, että teillä hoito onnistuu heti, ja siitä saatte sitten mukavan "jymy-yllätyksen" häävieraille =) En tietenkään voi tietää ajatteletko samoin kuin minä, mutta minulla on tuosta juuri hyvä, aikalailla samanlainen kokemus takana, niin uskon tietäväni, mitä kerron.

Onnea maaliskuun hoitoon ja myös häihin :wave:
 
Moikka

Meillä oli sama tilanne viime keväänä. Meillä tosin oli vasta clomi-hoito silloin ja häät oli heinäkuussa. Hormonit eivät tuottaneet tulosta ja siitä selvisikin henkisesti paljon helpommin, kun oli häät ajateltavana. Häitä ei mitenkään pilannut se, että raskaus ei alkanut. Kaikki meni ihanassa häähumussa koko kesän ajan. Hoito vaan siinä sivussa. Mutta meillä oli kyllä vastaavanlainen polte saada se vauva alulle, kuin mitä sinulla nyt on.

Nyt jälkikäteen ajatellen, kun olemme käyneet jo kertaalleen IVF-hoidossakin, niin täytyy todeta, että olisi meidänkin "kannattanut" alkaa sitä vauvaa vääntämään jo aikaisemmin, kun vieläkään ei ole tärpännyt. Näköjään raskaaksi tuleminen voi olla melkoisen työn ja odottamisen takana. Jos nyt olisin sinä ja voisin jälkiviisaana tehdä asioita toisin, niin ilman muuta menisin siihen IVF-hoitoon jo maaliskuussa! Jos menette vasta syksyllä häiden jälkeen, ja jos sitten ei onnistukaan, niin teillä on takuuvarmasti se tunne, että miksei menty jo keväällä. Siitä se polte vaan pahenee ja häiden jälkeen teillä on oikeasti enemmän aikaa murehtia mahdollista epäonnistumista. Nyt kun meilä on häistä jo puoli vuotta ja eka IVF oli kuukausi sitten, niin se oli kamalaa saada negatiivinen tulos. Uskon, että häiden alla sen kokeminen olisi ollut helpompaa.

Mutta eiköhän lähdetä siitä, että teillä hoito onnistuu heti, ja siitä saatte sitten mukavan "jymy-yllätyksen" häävieraille =) En tietenkään voi tietää ajatteletko samoin kuin minä, mutta minulla on tuosta juuri hyvä, aikalailla samanlainen kokemus takana, niin uskon tietäväni, mitä kerron.

Onnea maaliskuun hoitoon ja myös häihin :wave:
 
Me emme olleet hoidoissa vielä omien häidemme aikaan, mutta vauvaa oli kuitenkin yritetty tuolloin jo reilsuti yli vuosi. Koko ajan yksityiseltä saamien lääkkeiden avulla. Mulle ehkä pahin siinä kohtaa oli tilanne, kun 3 kuukautta ennen häitämme kaasoni tuli raskaaksi. Alku shokki oli kova, mutta siitäkin toivuin. Vaikka koko ajan mielessä kyti ajatus hänen tilastaan. Hääpäivänämme sitten hänen raskautensa oli alkanut jo näkyä ja ihmiset ihailivat pientä vatsakumpua. Onneksi kaasoni kuitenkin tiesi tilanteemme ja tiesi että nyt asia saa olla rauhassa sen päivän ajan.
Meillä myös sitten häiden kuumeiset järjestelyt rauhoittivat odotusta ja tietysti niitä pettymyksiäkin, kun menkat alkoivat ajallaan. Meillä sitten hakeuduttiin hoitoon kunnolla vasta häiden jälkeen. En osaa sanoa kumpi olisi ollut parempi, mutta hyvä näinkin. Vaikkei vielä olekaan tärpännyt.
Onnea aloittajalle ensi kesälle! :)
 
Hei Vera. Oma mielipiteeni on se, että hoidot kannattaa aloittaa mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Tietenkin riippuu myös jonkin verran iästä, kuinka kova kiire aloittamisella on. Uskon kuitenkin, että jos käy niin kurjasti että hoidot eivät vielä keväällä tuota tulosta, niin häähumu auttaa jaksamaan eteenpäin ja on sitä muuta ajateltavaa. Selvää on toki se että tuntuu kurjalta, jos hoidot eivät tuotakaan tulosta ennen häitä. Mutta aina on kuitenkin se mahdollisuus, että juuri teitä onnistaisi!
 
Kaunis kiitos Kipsu, Nampula ja minä!

Juuri tuollaista rohkaisua kaipasin ja sitä sain! Ihanaa, että ymmärsitte täysin mitä tarkoitan!
Ajattelen nimenomaan niin ettei mahdollinen negatiivinen tulos pilaa hääpäiväämme! Jos käy niin, että hoitoja jatketaan syksyllä, niin tietääpähän ainakin mihin sitä on nenänsä työntämässä =)

Mukavaa viikon jatkoa kaikille toivottelee Vera :heart:
 
Itse olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa ja meille suositeltiin, että kannattaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan koska silloin on voimia enemmän. Häiden stressi voi vaikuttaa moniin asioihin tiedostomattomasti. Lapsettomuushoidot ovat iso mieltämyrretävä asia ja sekin vie voimia koska kaikkea hoidossa ei voi suunnitella niin kuin toivoisimme. Muutama kuukausi elämässä ei ole merkityksellinen. Lapsen saaminen on tärkeää mutta tärkeää on myös parisuhde ja häät ovat aikas iso juttu parisuhteessa. Merkittävimpiä päiviä aikuisiällä.
Meillä oli ihanat häät ja heti häiden jälkeen alkoivat hoidot, jotka eivät valitettavasti vieläkään ole tuottaneet tulosta.
Tämä nyt vain mun mielipide asiaan... Itsekin työskentelen terveydenhuollossa ja nää päivittäin kuinka mitä ihmeellisemmät asiat vaikuttavat meidän hyvinvointiin...
Tsemppiä joka tapauksessa!
 
Kiitos sullekin vastauksesta. On hyvä, että toit toisenlaistakin näkökulmaa tilanteeseen. Olen monessa asiassa kanssasi aivan samaa mieltä ja sepä tämän asian niin vaikeaksi tekeekin. Olimme jo tehneet päätöksen lähteä hoitoihin maaliskuussa, mutta taas kerran painan jarrua ja yritän vielä kerran miettiä asian parhain päin. Ei auta muu kuin arvottaa asioita ja katsoa mikä painaa vaakakupissa eniten.
 
ipu
Hei pakko lisätä yksi mielipide vielä:)
En ole samaa mieltä siitä että pitäisi keskittyä yhteen asiaan kerralla. Menimme kihloihin lokakuussa 2005, ja kesällä 2005 aloitimme IVF-hoidot (jo pari vuotta yrittämistä takana). Mielestäni asian voi myös nähdä siltä kannalta että kun on hauska suunnitella häitä, niin ei ehkä samalla tavalla ehdi vain keskittyä omaan lapsettomuuteen ja hoitoihin, eli sanoisin päinvastoin että stressaa vähemmän.
Meitä onnisti sitäpaitsi!!!!! olen raskaana ekasta IVF yrityksestä viikolla 19, ja häitä vietetään kahden viikon päästä.

onnea ja tsemiä sulle!!!
 
Kiitos viestistä Ipu!
Lämpöiset onnittelut! =) Aivan mahtavaa!

Juuri noin mäkin ajattelen. Mulla on vaan sellainen tunne, että hoitoja stressaa vähemmän kun on muuta mieltä kutkuttavaa ja jännittävää suunniteltavana :D

Mutta toki on otettava huomioon se, että mitä vain voi tulla eteen hoidoissa. on sitä tähän mennessä jo opittu et elämä ei tosiaan mene niin kuin on suunnittelut.

Tuliko sulla millaisia sivuoireita hoidoista, jotain sellaista mikä mahdollisesti vaikeutti häiden suunnittelua?

Edelleen otan mielellään kokemuksia vastaan..jos olet hoidoissa häähässäkän lomassa ollut, miettinyt tätä vaihtoehtoa tai mitä vaan.

Lumisia loppuviikon päiviä kaikille! (jee, vihdoinkin voi sanoa noin..ainakin Uudellemaalle satoi tänään kauan kaivattua lunta

=) ) - Vera
 
Koskaanhan ei tiedä mikä meitä odottaa, joten kovasti asioita ei kannata suunnitella. Ja tietysti riippuu missä vaiheessa hoidot on.
Ystävälleni kävi niin, että hääjärkkäilyt hyvässä vauhdissa ja pari kk häihin niin lapsi päättikin tulla maailmaan hieman liian aikaisin (viikko 28 taisi olla), joten häät jäi...
Mutta täytyy muistaa, että mulle sopii näin ja toiselle toisinpäin. Eli jokainen menee tyylillään :)
 

Yhteistyössä