\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 13:55 Lara kirjoitti:
Onko ne pakastuneet sitten ihan yhtä hyvän laatuisia kuin "tuoreet"?
En nimenomaan haluisi että niitä hedelmöittyneitä säilytettäisiin jossain pakasteessa. Mitä sitten jos se heti ensimmäisellä kerralla onnistuukin. Miten käy niitten pakastuneittein sitten?
Mieluummin sitten saavat tehdä koko homman uudelleen jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu. En halua että rupevat leikkimään niillä hedelmöittyneillä alkioilla tai heittävät roskiin ne "huonot".
Tämä on minun etiikka. Ja niiden lääkärien pitäisi kunnioittaa sitä eikä ruveta leikkimään jumalaa.
Hei Lara!
Kerron vähän omasta kokemuksestani.
IVF:ssä saatiin kerättyä 28 munasolua, 11 hedelmöittyi ja niistä 5 lähti jakaantumaan alkioiksi. Tuoresiirrossa siirrettiin yksi alkio ja 4 pakastettiin kahteen olkeen (2+2).
Tuoresiirto epäonnistui ja tehtiin pakastealkionsiirto. Sulatettiin 2 (molemmat jatkoivat jakautumistaan sulatuksen jälkeen) ja yksi siirrettiin. Toinen meni "hukkaan". En tullut raskaaksi.
Tehtiin toinen pakastealkionsiirto. Sulatetiin jäljelläolevat 2 alkiota ja molemmat siirrettiin. Tulin raskaaksi, mutta odotan yhtä lasta. Nyt raskausviikolla 17.
Saat ehkä tästä hieman käsitystä siitä miten paljon munasoluja voidaan tarvita. Minun tapauksessa 28 munasolusta saatiin yksi raskaus aikaiseksi.
Esim. jos sinulta poimittaisiin vain kaksi munasolua, olisi enemmän kuin mahdollista ettei kumpikaan edes hedelmöittyisi.
Tuoresiirrossa onnistumisprosentti on n. 25% ja pakastesiirrossa n. 20%. Kahden alkion pakastesiirrossa onnistumisprosentti on n. 40% ja kaksoisraskauden"riski" n. 4% .
Valtaosa sulatetuista alkioista selviävät, näin sanoi minulle IVF-hoitaja.
Pakastussopimimus tehdään etukäteen. Esim. meillä se olisi ollut 5vuotta ja sitten tarvittaessa olisi voinut jatkaa.
Meillä tilanne on se että jos/kun toista lasta joskus yritetään, lähtee koko IVF-prosessi alusta. Pakastesiirto on niin paljon helpompi toimenpide sekä fyysisesti että henkisesti että itse olisin toivonut että alkioita olisi jäänyt talteen.
Lisäksi viellä rahallinen puoli, pakastealkionsiirto on paljon edullisemoi vaihtoehto myös kukkarolle.
Eli pakastetut alkiot odottavat myöhempää käyttöä. Toisinsanoen yhdellä IVF-hoidolla voidaan hyvällä tuurilla saada aikaan kaikki teidän perheen tulevat lapset
.
Sitten vielä' sellainen asia että pakastetut alkiot ovat sen ikäisiä kuin kerättäessä. Esim. jos 30-vuotiaana on tehty IVF:n yhteydessä pakastus ja sitten vaikka 35-vuotiaana haluaisit toisen lapsen, ovat alkiot tavallaan 5v nuorempia siis kolmekymppisen naisen munasoluista kehittyneitä.
Eli ei niitä alkiota hukkaan laiteta. Eikä kukaan niillä "leiki".
Ja puhdasta matematiikkaa tämä ei ole. Olisikin yksinkertaista jos 28 munasolua tarkoittaisi 28 alkavaa raskautta, valitettavasti se ei näin mene.
Tulipas monimutkaisesti selitettyä, mutta toivottavasti tästä oli jotakin apua Sinulle!
Terkuin Anni :heart: <br><br>