IVF hoidoista tietävät!

Onko mahdollista, että tuossa hoidossa otetaan vain yksi tai kaksi munasolua, jotka hedelmöitetään ja molemmat siirretään kohtuun?
Siis ilman mitään seulomisia eli hedelmöitetään heti 5 kappaletta ja parhaat seulotaan? Otetaanko näissä hoidoissa huomioon potilaan toivomus.
En haluaisi että jäisi mitään ylimääräisiä alkioita.
 
Nennuliini
Punktiossa otetaan munasarjoista kaikki munasolut. Ne jaetaan luokkiin 1-3 tai 1-4. Vain luokkien 1-2 munasoluja laitetaan hedelmöitymään ja jos hedelmöityy ja solun jakautuminen alkaa normaalisti, niin niistä 1 tai 2 laitetaan kohtuun.

Loput hedelmöityneistä munasoluista pakastetaan ja niitä voidaan käyttää sitten myöhemmin, jos tarvetta.
 
Hei,
Kuten Nennuliini jo vastasikin, niin punktiossa kerätään kaikki munasolut. Niistä kynnelle kykenevät hedelmöitetään, sillä ihan heti ei voida sanoa, mikä onnistuu ja mikä ei. Solujen koko tietysti vaikuttaa asiaan ratkaisevasti eli pitää olla tarpeeksi suuri ja valmis hedelmöittymään.

Yksityisellä puolella käyneenä meiltä kysyttiin erikseen lupa sekä ylimääräsiten solujen/siittiöiden käyttöön että saako hedelmöittyneitä alkioita pakastaa. Näissä voit siis itse käyttää omaa harkintaasi.

En tosin ymmärrä, mikset pakastaisi, jos ensimmäinen hoito ei onnistuisikaan?
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 11:39 Lara kirjoitti:
Onko mahdollista, että tuossa hoidossa otetaan vain yksi tai kaksi munasolua, jotka hedelmöitetään ja molemmat siirretään kohtuun?
Siis ilman mitään seulomisia eli hedelmöitetään heti 5 kappaletta ja parhaat seulotaan? Otetaanko näissä hoidoissa huomioon potilaan toivomus.
En haluaisi että jäisi mitään ylimääräisiä alkioita.
En ihan ymmärrä kysymystäsi.
IVF-hoidon tarkoituksenahan on kypsyttää mahdollisimman paljon munasoluja ja saada mahdollisimman paljon alkioita.
Minusta ei ole olemassakaan käsitettä "ylimääräiset alkiot".
Kerätyistä munasoluista kaikki eivät hedelmöity ja kaikki hedelmöittyneet eivät jakaudu.
Käyttämättömät hyvälaatuiset alkiot pakastetaan myöhempää käyttöä varten.
Alkionsiirron onnistumisprosentti on 20-25% joten "ylijääneitä" alkioitakin varmasti tarvitaan.
 
Onko ne pakastuneet sitten ihan yhtä hyvän laatuisia kuin "tuoreet"?
En nimenomaan haluisi että niitä hedelmöittyneitä säilytettäisiin jossain pakasteessa. Mitä sitten jos se heti ensimmäisellä kerralla onnistuukin. Miten käy niitten pakastuneittein sitten?
Mieluummin sitten saavat tehdä koko homman uudelleen jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu. En halua että rupevat leikkimään niillä hedelmöittyneillä alkioilla tai heittävät roskiin ne "huonot".
Tämä on minun etiikka. Ja niiden lääkärien pitäisi kunnioittaa sitä eikä ruveta leikkimään jumalaa.
 
Nennuliini
Mitä minä ymmärrän/tiedän, niin yhtä hyviä ne pakastetutkin ovat, jos vain selviävät siitä sulatuksesta.

Minä olen ainakin sitä mieltä, että koko hoitoketjun läpikäyminen on sen verran rankka, että jos hedelmöittyneitä munasoluja jää jäljelle, niin mielelläni annan ne myös pakastaa. Tuskin punktiokaan mitenkään mukava operaatio on, että mielelläni siihen heti uudestaan menen. Tosin en tiedä, minkä ajan päästä uuden sumuttelut yms. ja punktion voi edes tehdä edellisestä.

Mutta jokaisella on tietysti omat mielipiteensä ja jokainen tekee, niinkuin parhaakseen näkee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 13:55 Lara kirjoitti:
Onko ne pakastuneet sitten ihan yhtä hyvän laatuisia kuin "tuoreet"?
En nimenomaan haluisi että niitä hedelmöittyneitä säilytettäisiin jossain pakasteessa. Mitä sitten jos se heti ensimmäisellä kerralla onnistuukin. Miten käy niitten pakastuneittein sitten?
Mieluummin sitten saavat tehdä koko homman uudelleen jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu. En halua että rupevat leikkimään niillä hedelmöittyneillä alkioilla tai heittävät roskiin ne "huonot".
Tämä on minun etiikka. Ja niiden lääkärien pitäisi kunnioittaa sitä eikä ruveta leikkimään jumalaa.
Hei Lara!

Kerron vähän omasta kokemuksestani.
IVF:ssä saatiin kerättyä 28 munasolua, 11 hedelmöittyi ja niistä 5 lähti jakaantumaan alkioiksi. Tuoresiirrossa siirrettiin yksi alkio ja 4 pakastettiin kahteen olkeen (2+2).
Tuoresiirto epäonnistui ja tehtiin pakastealkionsiirto. Sulatettiin 2 (molemmat jatkoivat jakautumistaan sulatuksen jälkeen) ja yksi siirrettiin. Toinen meni "hukkaan". En tullut raskaaksi.
Tehtiin toinen pakastealkionsiirto. Sulatetiin jäljelläolevat 2 alkiota ja molemmat siirrettiin. Tulin raskaaksi, mutta odotan yhtä lasta. Nyt raskausviikolla 17.
Saat ehkä tästä hieman käsitystä siitä miten paljon munasoluja voidaan tarvita. Minun tapauksessa 28 munasolusta saatiin yksi raskaus aikaiseksi.
Esim. jos sinulta poimittaisiin vain kaksi munasolua, olisi enemmän kuin mahdollista ettei kumpikaan edes hedelmöittyisi.

Tuoresiirrossa onnistumisprosentti on n. 25% ja pakastesiirrossa n. 20%. Kahden alkion pakastesiirrossa onnistumisprosentti on n. 40% ja kaksoisraskauden"riski" n. 4% .
Valtaosa sulatetuista alkioista selviävät, näin sanoi minulle IVF-hoitaja.
Pakastussopimimus tehdään etukäteen. Esim. meillä se olisi ollut 5vuotta ja sitten tarvittaessa olisi voinut jatkaa.
Meillä tilanne on se että jos/kun toista lasta joskus yritetään, lähtee koko IVF-prosessi alusta. Pakastesiirto on niin paljon helpompi toimenpide sekä fyysisesti että henkisesti että itse olisin toivonut että alkioita olisi jäänyt talteen.
Lisäksi viellä rahallinen puoli, pakastealkionsiirto on paljon edullisemoi vaihtoehto myös kukkarolle.
Eli pakastetut alkiot odottavat myöhempää käyttöä. Toisinsanoen yhdellä IVF-hoidolla voidaan hyvällä tuurilla saada aikaan kaikki teidän perheen tulevat lapset ;) .
Sitten vielä' sellainen asia että pakastetut alkiot ovat sen ikäisiä kuin kerättäessä. Esim. jos 30-vuotiaana on tehty IVF:n yhteydessä pakastus ja sitten vaikka 35-vuotiaana haluaisit toisen lapsen, ovat alkiot tavallaan 5v nuorempia siis kolmekymppisen naisen munasoluista kehittyneitä.

Eli ei niitä alkiota hukkaan laiteta. Eikä kukaan niillä "leiki".
Ja puhdasta matematiikkaa tämä ei ole. Olisikin yksinkertaista jos 28 munasolua tarkoittaisi 28 alkavaa raskautta, valitettavasti se ei näin mene.
Tulipas monimutkaisesti selitettyä, mutta toivottavasti tästä oli jotakin apua Sinulle!

Terkuin Anni :heart: <br><br>
 
Minulle lääkäri sanoi, että vain parhaat ja elinvoimaisimmat alkiot selviävät pakastuksesta ja sulatuksesta. Eli eivät ne ole huonompia, kuin tuore alkiot.

Minulle on hoidoissa käynyt siten, että hypeririskin vuoksi lääkäri ei ole tehnyt tuorealkion siirtoa ja kaikki hedelmöittyneet alkiot on pakastettu. Oletko ajatellut, että myös sinulle voi käydä näin?

Stimulaatiohoidot ovat elimistölle rankka hoitomuoto. Ja itse olisin vain tyytyväinen mitä enempi saadaan pakasteeseen ja mitä harvemmin tarvitsee alusta kaikkea tehdä. Viimesimmän puntion jälkeen jouduin jäämään tarkkailtavaksi sairaalaan ja olin viikon kipeä. Onneksi alkioita on nyt hyvä määrä odottamassa elimistöni toipumista :)

Mutta jos todella olet tuota mieltä, keskustele lääkärin kanssa.
 

Yhteistyössä