IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@MammaMimosa se on varmasti parasta. Olen tullut siihen tulokseen, että noiden hcg-mittausten aiheuttama tuska on turhaa. Luomustikin plussannut vaan katsoo että testi on plussa ja sillä siisti ja ultrassa sen sitten näkee. Mulla hcg nousi tosi hyvin kontrolleissa ja arvo oli esim 5+0 oikein hyvä, mut silti oli tuulimuna. Arvot ei siis kertoneet mitään asioiden tolasta. Muut merkit kyllä, joita havaitsin.

Vastaavasti huonommilla arvoilla voi olla onnistunut raskaus.

Toivottavasti kaikki menee sinulla hyvin !
 
  • Rakkaus
Reactions: MammaMimosa
Kiitos tuesta @Liiby <3 Omakin salainen toiveeni oli että ei kontrolloitaisi tuota arvoa. En muista milloin olisin ollut näin stressaantunut ja suorastaan ahdistunut jostain asiasta. Verikokeen tuloksen odottelu oli ihan helvetillistä, ja jouduin sitä vielä yön yli miettimään yksikseni ennen kuin pystyin soittamaan lääkärille. Oli helpotus kuulla lääkärin suusta, ettei arvo mikään toivoton missään nimessä ole. Raskaus joko jatkuu tai ei, enkä minä voi sitä asiaa hallita. En voi aiheuttaa mitään isoa vahinkoa pienelle, enkä toisaalta myöskään edesauttaa asiaa. Aion nyt keskittyä omaan ja parisuhteen hyvinvointiin ja jäädä odottamaan varhaisultraa.

Ihanaa viikonloppua kaikille teille ja iso kiitos tuesta, jota olen täällä uutena saanut <3
 
  • Tykkää
Reactions: Liiby
Negatesti taas testattu tästäkin siirrosta. Kyllä tämä vaan on niin järkyttävän turhauttavaa. Monta tuhatta meni rahaa. Pakkasessa toki kolme alkiota. En osaa edes enää olla toiveikas vaan käyn hoidoissa tottumuksesta. Eniten tässä harmittaa hinta mikä on tullut tässä ihan kaupan päälle eli ihana ja lämmin toista kunnioittava parisuhde ja aktiivinen seksielämä on kuihtunut täysin hoitojen alle. Kun luomumahdollisuutta ei ole ja jokainen kerta muistuttaa vaan raskaista hoidoista... en edes kaipaa mieheltäni läheisyyttä saati lohdutusta, koska olen niin pettynyt ja vihainen omalle keholleni...tätä en halunnut :(
 
Negatesti taas testattu tästäkin siirrosta. Kyllä tämä vaan on niin järkyttävän turhauttavaa. Monta tuhatta meni rahaa. Pakkasessa toki kolme alkiota. En osaa edes enää olla toiveikas vaan käyn hoidoissa tottumuksesta. Eniten tässä harmittaa hinta mikä on tullut tässä ihan kaupan päälle eli ihana ja lämmin toista kunnioittava parisuhde ja aktiivinen seksielämä on kuihtunut täysin hoitojen alle. Kun luomumahdollisuutta ei ole ja jokainen kerta muistuttaa vaan raskaista hoidoista... en edes kaipaa mieheltäni läheisyyttä saati lohdutusta, koska olen niin pettynyt ja vihainen omalle keholleni...tätä en halunnut
Mistä te muut saatte voimaa ja toivoa jatkaa vuosien tuloksettomien yritysten jälkeen? Käyttekö moni terapiassa?
 
Mistä te muut saatte voimaa ja toivoa jatkaa vuosien tuloksettomien yritysten jälkeen? Käyttekö moni terapiassa?
Pahoittelut @M4rianne77 negatiivisesta! On se vaan niin väärin :(

Kuulostaa valitettavan tutulta tuo, miten hoidot vaikuttaa mm. parisuhteeseen. Me ollaan välillä pidetty taukoa hoidoista, ne on niin raskaita jo ihan kehollisestikin, henkisestä puolesta puhumattakaan. Minä käyn myös juttelemassa psyk shn luona.

Tänään meillä virallinen testipäivä ja plussa tikkuun, digiin kuitenkin edelleen 1-2. Ei se minun hcg vaan lähde nousemaan. Pakko soittaa huomenna oman kaupungin naistenpolille ja kysyä mitä tehdään. Mun tapauksessa kun on lääkityksiä jotka pitäisi nyt muuttaa plussan myötä, mutta ei tämä vaan oikealta tunnu. Eilen todella kovat vatsakrampit ja olin varma että vuoto alkaa. Luget varmaan pitää sen vielä poissa. Voihan kaikki tuntemani kirosanat :(
 
  • Surullinen
Reactions: M4rianne77 ja Liiby
Lara83
Hei, uutena voisin kirjoittaa tännekin, kun tavallaan toive olisi päästä ivf-hoitoon. Meillä on nyt meneillään letrozol ovulaatioinduktio + inseminaatio HUSin hoidossa. Takana yritystä 10/2018 alkaen, alkuraskauden km 12/2018 ja 6/2019. Sen jälkeen en olekaan tullut enää raskaaksi.

Mitään kummempaa syytä ei ole löytynyt kuin mulla välillä epäsäännölliset kuukautiset. Mutta siis mulla on jo lapsia edellisestä liitosta. Sekä kuopus että tuo 2018 raskaus sai alkunsa ekasta kierrosta, että "alunperin" olen tullut ihan helposti raskaaksi ja jotakinhan tässä on nyt mennyt vikaan 2018 lähtien.

Luotto tähän hoitoon on aika nolla kun en ole 1,5 vuoteen tullut raskaaksi. Tänäkin vuonna kuitenkin jo 10 tikutettua ovista ilman yhtään tärppiä. Turhauttaa myös että se HUSin viestintä on jotenkin niin "konemaista". Kysymyksiin ei oikein vastata mitään ja olo on että ollaan jossain hoitoputkessa jossa tehdään konemaisesti samat asiat kaikille.

Voisiko joku teistä kokeneemmista vähän valaista julkisen logiikkaa? Että missä vaiheessa inseminaatioista siirrytään ivf-hoitoon, vai odotellaanko tässä vaan ns ikuisesti? Mikä on se peruste, jolla päätetään ivf-hoitoon ryhtymisestä?

Entä jos saisin kolmannen keskenmenon - tehdäänkö siinä vaiheessa jotain testejä, jotka oikeasti saattaisivat paljastaa jonkun syyn tälle? Olen yrittänyt tätä kysyä moneen otteeseen ja vastaus on aina vaan että "sitten selvitettäisiin jos niin kävisi". Jos tietäisin mikä se selvitys olisi, maksaisin sen ilomielin yksityisellä nyt heti. Sori tää avautuminen, mutta tuntuu tosi turhauttavalta kun varmaan kaikki heidän asiakkaat on aika hetkillä mutta viestintä on tommosta nuivaa. Lisäksi tietty ikää tulee koko ajan lisää, mikä ei varsinaisesti helpota.
 
Hei, uutena voisin kirjoittaa tännekin, kun tavallaan toive olisi päästä ivf-hoitoon. Meillä on nyt meneillään letrozol ovulaatioinduktio + inseminaatio HUSin hoidossa. Takana yritystä 10/2018 alkaen, alkuraskauden km 12/2018 ja 6/2019. Sen jälkeen en olekaan tullut enää raskaaksi.

Mitään kummempaa syytä ei ole löytynyt kuin mulla välillä epäsäännölliset kuukautiset. Mutta siis mulla on jo lapsia edellisestä liitosta. Sekä kuopus että tuo 2018 raskaus sai alkunsa ekasta kierrosta, että "alunperin" olen tullut ihan helposti raskaaksi ja jotakinhan tässä on nyt mennyt vikaan 2018 lähtien.

Luotto tähän hoitoon on aika nolla kun en ole 1,5 vuoteen tullut raskaaksi. Tänäkin vuonna kuitenkin jo 10 tikutettua ovista ilman yhtään tärppiä. Turhauttaa myös että se HUSin viestintä on jotenkin niin "konemaista". Kysymyksiin ei oikein vastata mitään ja olo on että ollaan jossain hoitoputkessa jossa tehdään konemaisesti samat asiat kaikille.

Voisiko joku teistä kokeneemmista vähän valaista julkisen logiikkaa? Että missä vaiheessa inseminaatioista siirrytään ivf-hoitoon, vai odotellaanko tässä vaan ns ikuisesti? Mikä on se peruste, jolla päätetään ivf-hoitoon ryhtymisestä?

Entä jos saisin kolmannen keskenmenon - tehdäänkö siinä vaiheessa jotain testejä, jotka oikeasti saattaisivat paljastaa jonkun syyn tälle? Olen yrittänyt tätä kysyä moneen otteeseen ja vastaus on aina vaan että "sitten selvitettäisiin jos niin kävisi". Jos tietäisin mikä se selvitys olisi, maksaisin sen ilomielin yksityisellä nyt heti. Sori tää avautuminen, mutta tuntuu tosi turhauttavalta kun varmaan kaikki heidän asiakkaat on aika hetkillä mutta viestintä on tommosta nuivaa. Lisäksi tietty ikää tulee koko ajan lisää, mikä ei varsinaisesti helpota.
Itse raskauduin 06/2018 heti pillereiden lopettamisen jälkeen, siitä keskenmeno ja sen jälkeen en ole raskautunut. Olemme kokeilleet inseminaatioita 3 kpl ja ivf hoitokierros nro 2 nyt menossa. Eikä yhtään haamua edes koskaan tässä välissä. Kaikkii kuulemma aina niin loistavasti ja hyvä edellytys raskauden alkamiseen siksi mentiin pitkään insseilläkin ja mun keho toimii kuin kello ovululaation ym osalta...ja silti paskat! Ikää tulee lisää, pian peli on menetetty ja en ymmärrä mikä on vikana. Edelliset lapset tulleet heti kun lupa on annettu ja uuden miehen kanssa siis hänen spermansa vasta-vasta-ainetekijät nyt ongelmana. Mun mielestä kyllä mun kehossa jotain muuta vialla, koska eikö nuo vasta-aineet ole hyvin hoidettavissa ivf:llä?
Mitä testejä voisin vaatia?
Sinulle myös tsemppiä, että te pääsisitte eteenpäin ivf:ään josko se toisi onnen ♡
 
@M4rianne77 pahoittelut negasta :( kyllähän nuo hoidot vaikuttaa hyvin monilla negatiivisesti parisuhteeseenkin, varsinkin kun ne pitkittyy. On niin rankkaa henkisesti. Voisi varmaan verrata moneen muuhun elämän kriisiin, jotka koettelee parisuhdetta. Ihannemaailmassa lapsettomuushoidoissa olevat parit saisi halutessaan hoitojen ohelle psyykkistä tukea, esimerkiksi pariterapiaa tms. Yksityisellä varmaan saakin, mutta sekin maksaa... :/

Mulla on täällä ollut jännät paikat. Tein ekan testin jo torstaina (Onestepin liuska) johon tuli ihan sellainen haalea, mutta _oikea_ toinen viiva... perjantaina tein uudestaan ja sain vähän vahvemman viivan, illalla vielä uudestaan ja taas oli vahvempi :O eilen tein Clearbluen digitestin ja sehän sanoi, että"Raskaana 2-3". En vieläkään tajua tätä, voiko tää olla totta. Vähän epäuskoinen olo. Tänään tein aamulla vielä neljännen Onestepin liuskatestin mutta siinä viiva ei ollut vahvistunut, aika sama kuin perjantaina. Toivottavasti se on vaan noiden testien ominaisuus, että ei niihin tuu kovin vahvaa viivaa... CB kuitenkin antoi niin hyvät lukemat että haluaisin luottaa siihen. Ostin vielä tänään apteekin oman raskaustestin jonka teen huomenna ja sen tuloksen mukaan mennään sitten, koska huomenna on virallinen testipäivä.

En uskalla hirveästi vielä iloita tästä, kun pelottaa niin kauheasti että jos se meneekin kesken tai jos onkin vain tuulimuna tai jotain. Torstaista eiliseen mulla oli vähän väliä kipuja vatsassa, poltteli, nipisteli, tuntui paineen tunnetta ja kaikenlaista. Eilen ja perjantaina oli vähän huono olo ja ruokahalukin kateissa. Tänään taas ei ole ollut noita oireita enää ja tottakai jo mietin, että olikos se nyt sitten siinä... mutta mitään ei oo vuotanut ainakaan.

Kiitokset hirveästi kaikille tsempeistä, ja mä niin sydämestäni toivon että jokainen täällä saisi vielä lapsen syliin <3 tää on niin pitkä matka monelle meistä.
 
@M4rianne77 me mentiin ihan oma-alotteisesti terapiaan. Yhdessä, minun aloitteestani. Nuo miehet kun tuppaa olemaan aika jurnottavia, eivätkä osaa pukea sanoiksi omia ajatuksiaan eivätkä ymmärrä naisten ajatuksia, varsinkaan hormonihuuruisten naisten ajatuksen juoksua, kun ei sitä tajua itsekkään välillä.
Seksielämä on kärsinyt, läheisyys on kärsinyt, usko on melkein loppunut ja eron partaallakin ollaan kiikuttu riitojen takia, joita tämä kaikki ahdistus, korona, lapsettomuus aiheuttaa. Tämä on ollut erittäin vaikea vuosi todella monelle, lapsettomille varmasti tuplavaikea koska klinikat oli kiinni, hoidot viivästyivät, karanteenit sun muut.
Ollaan saatu terapiasta apua onneksi. On helpompaa, kun täysin ulkopuolinen kuuntelee meidän ajatuksia ja ottaa niihin kantaa, sillä kahdestaan näitä pohtiessa tulee vain riitaa helposti, sillä tottakai molemmat ajaa vaan sitä omaa ajatusta takaa, eikä käsitä mitä toisen päässä liikkuu. Suosittelen. Vaikka pariskuntien välillä on vahva rakkaus, se näköjään voi helposti kadota tai jäädä taka-alalle näissä asioissa. Ikäänkuin unohtuu se perimmäinen syy, miksi ylipäätään on sen toisen kanssa koska molempien fokus on vain siinä suorittamisessa.

@MammaMimosa toivon kovasti, että olisi kyse vain vähän hitaasta syttymisestä ja kaikki olisi hyvin ja plussa vahvistuisi!

Laralle en osaa julkiselta puolelta muuta sanoa, kun että tuttavamme oli hoidossa HUS:sissa ja heille tehtiin yhteensä 5 tuloksetonta inseminaatiota, ja niitä aiottiin vielä jatkaa! He ottivat hatkat juurikin tympääntyneenä tuohon jossitteluun ja siirtyivät yksityiselle IVF-hoitoihin. Meillä taas niin yksiselitteinen lapsettomuus, että tutkimuksista suoraan päästiin ICSI-hoitoon, meillä ei ole mitään muuta mahdollisuutta.

@Tuutikki84 sulle varovaiset onnittelut. Ne OneStepin tikut on ihan kökköjä! Minkä ikäinen alkio sulle siirrettiin? (olen varmaan kysynyt jo tuhat kertaa, mutta näitä sivuja on ihan todella hankala selata sekoamatta!)

Omat kuulumiset:

Tänään (sunnuntaina) ovulaatioplussa. Meillä pakkasessa siis ne 3-päiväiset alkiot ja saatiin sulatus + siirtoaika perjantaille? Mun matikka nyt ei riitä tähän, että millä ilvellä niin myöhään, kun julkisella puolella laskettiin tavallaan ovulaatioplussasta +1pv + alkioiden ikä = 4pv:n päähän?

Juurikin sitä uskoa ja toivoa nyt kaivataan todellakin, olisikohan tämä kerta nyt se ensimmäinen kerta tänä vuonna (!!!) kun pääsemme ihan oikeasti siirtoon saakka, vai kaatuuko tämäkin taas johonkin..
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84

Tänä aamuna alle 4h pidätyksellä tehty testi... Iik. Virallisesti positiivinen testitulos. Näköjään neljäs kerta oli onnekas ♥
Näköjään silloin kun ei mitään odota ja on jo valmiiksi heittänyt kirveen kaivoon niin käykin näin. Elämä on jännä.

@Nato kolmepäiväinen siirrettiin tällä kertaa, kaikki aiemmat oli blastoja. Sekin oli tässä hassua kun tilastojen mukaan blastoilla on enemmän saatu raskauksia aikaan... Mutta ne onkin tilastoja ja aina on poikkeuksia!

Ja en tiiä oliko vaikutusta sillä että tehtiin luonnonkiertoon, mutta ainakin oma olo oli koko ajan parempi kuin lääkkeellisessä kierrossa. Yksi juttu mitä myös nyt kokeilin oli Donaferty-valmiste jossa on myo-inositolia ym. Se on kai suunniteltu naisille joilla on PCO ja parantaa insuliiniresistenssiä ja solujen laatua? Joku toinenkin (tällä palstalla) jolla on PCO oli muistaakseni raskautunut kun oli käyttänyt myo-inositolivalmistetta... Ehkä sillä on joku vaikutus ollut?

Tänään on taas ollut vatsa välillä tosi kipeä, eli ei ne kivut sitten ihan loppuneetkaan. Oon huomannut että iltapäivisin usein on kaikenlaisia tuntemuksia, aamut ja illat on rauhallisempia :unsure:
 

Tänä aamuna alle 4h pidätyksellä tehty testi... Iik. Virallisesti positiivinen testitulos. Näköjään neljäs kerta oli onnekas
Näköjään silloin kun ei mitään odota ja on jo valmiiksi heittänyt kirveen kaivoon niin käykin näin. Elämä on jännä.

@Nato kolmepäiväinen siirrettiin tällä kertaa, kaikki aiemmat oli blastoja. Sekin oli tässä hassua kun tilastojen mukaan blastoilla on enemmän saatu raskauksia aikaan... Mutta ne onkin tilastoja ja aina on poikkeuksia!

Ja en tiiä oliko vaikutusta sillä että tehtiin luonnonkiertoon, mutta ainakin oma olo oli koko ajan parempi kuin lääkkeellisessä kierrossa. Yksi juttu mitä myös nyt kokeilin oli Donaferty-valmiste jossa on myo-inositolia ym. Se on kai suunniteltu naisille joilla on PCO ja parantaa insuliiniresistenssiä ja solujen laatua? Joku toinenkin (tällä palstalla) jolla on PCO oli muistaakseni raskautunut kun oli käyttänyt myo-inositolivalmistetta... Ehkä sillä on joku vaikutus ollut?

Tänään on taas ollut vatsa välillä tosi kipeä, eli ei ne kivut sitten ihan loppuneetkaan. Oon huomannut että iltapäivisin usein on kaikenlaisia tuntemuksia, aamut ja illat on rauhallisempia
Onnea @Tuutikki84! Super-ihania uutisia ❤

Mulla myös Donaferty tässä hoidossa käytössä, jossa plussasin. Tänään taas semmoinen olo, että ehkä kaikki järjestyy. Plussa vahvistuu omaa tahtiaan päivä päivältä ja aamulla halailin ekaa kertaa pönttöä. Hitto tää on melkoista vuoristorataa
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Kiitos @MammaMimosa @tuutikki @Nato kommenteista! Varovaisesti onnittelen ja jännäilen palstalaisten eri tilanteita ♡

Pidettiinkin "tilannepalaveri" mieheni kanssa ja voi kun hän vaan on koko ajan niin ymmärtäväinen ja antaa tilaa jne. Miten miehen aivot toimivatkin niiin erilailla...huoh. No riitaa me ei näistä asioista saada hänen luonteensa on sellainen. Mua taas alkaa kiehuttaa se tasaisuus ja tilanteen täydellinen hyväksyminen, kun itse olen tulisempi ja näköjään pessimistisempi luonne;)
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Kiitos @MammaMimosa @tuutikki @Nato kommenteista! Varovaisesti onnittelen ja jännäilen palstalaisten eri tilanteita ♡

Pidettiinkin "tilannepalaveri" mieheni kanssa ja voi kun hän vaan on koko ajan niin ymmärtäväinen ja antaa tilaa jne. Miten miehen aivot toimivatkin niiin erilailla...huoh. No riitaa me ei näistä asioista saada hänen luonteensa on sellainen. Mua taas alkaa kiehuttaa se tasaisuus ja tilanteen täydellinen hyväksyminen, kun itse olen tulisempi ja näköjään pessimistisempi luonne
Ha haa! Kuulostaa kyllä ihan multa ja mun mieheltä. Mun mies jaksaa vielä uskoa, vaikka meillä takana 5 epäonnistunutta IVF-hoitoa ja siirtoa eikä plussan plussaa koskaan! Riitaa hänen kanssaan ei saa vaikka yrittämällä yrittäisi! Ja joo, sehän raivostuttaa välillä suunnattomasti. Jotkut vaan osaa olla niin optimistisia, kun itse just päinvastoin. Mut meillä se tasapaino on sit kohdillaan! :D

Onnea kaikille plussanneilke ja tsemppiä teille, joilla on todella rankkoja vaiheita meneillään. Itse kokoajan seuraan palstaa ja saan täältä paljon tukea, vaikka viime aikoina en olekaan kirjoitellut. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: M4rianne77
Hei, uutena voisin kirjoittaa tännekin, kun tavallaan toive olisi päästä ivf-hoitoon. Meillä on nyt meneillään letrozol ovulaatioinduktio + inseminaatio HUSin hoidossa. Takana yritystä 10/2018 alkaen, alkuraskauden km 12/2018 ja 6/2019. Sen jälkeen en olekaan tullut enää raskaaksi.

Mitään kummempaa syytä ei ole löytynyt kuin mulla välillä epäsäännölliset kuukautiset. Mutta siis mulla on jo lapsia edellisestä liitosta. Sekä kuopus että tuo 2018 raskaus sai alkunsa ekasta kierrosta, että "alunperin" olen tullut ihan helposti raskaaksi ja jotakinhan tässä on nyt mennyt vikaan 2018 lähtien.

Luotto tähän hoitoon on aika nolla kun en ole 1,5 vuoteen tullut raskaaksi. Tänäkin vuonna kuitenkin jo 10 tikutettua ovista ilman yhtään tärppiä. Turhauttaa myös että se HUSin viestintä on jotenkin niin "konemaista". Kysymyksiin ei oikein vastata mitään ja olo on että ollaan jossain hoitoputkessa jossa tehdään konemaisesti samat asiat kaikille.

Voisiko joku teistä kokeneemmista vähän valaista julkisen logiikkaa? Että missä vaiheessa inseminaatioista siirrytään ivf-hoitoon, vai odotellaanko tässä vaan ns ikuisesti? Mikä on se peruste, jolla päätetään ivf-hoitoon ryhtymisestä?

Entä jos saisin kolmannen keskenmenon - tehdäänkö siinä vaiheessa jotain testejä, jotka oikeasti saattaisivat paljastaa jonkun syyn tälle? Olen yrittänyt tätä kysyä moneen otteeseen ja vastaus on aina vaan että "sitten selvitettäisiin jos niin kävisi". Jos tietäisin mikä se selvitys olisi, maksaisin sen ilomielin yksityisellä nyt heti. Sori tää avautuminen, mutta tuntuu tosi turhauttavalta kun varmaan kaikki heidän asiakkaat on aika hetkillä mutta viestintä on tommosta nuivaa. Lisäksi tietty ikää tulee koko ajan lisää, mikä ei varsinaisesti helpota.
Mun piti tähän jo aiemmin vastata, mutta unohdin.... me ei oltu ollenkaan inseminaatiohoidoissa, koska lapsettomuuden isoin syy on siinä että mulla on munanjohtimet tukossa ja siksi IVF oli ainut vaihtoehto. Olin aiemmin siinä käsityksessä, että inseminaatioita tehdään kolme kertaa ennenkuin siirrytään ivf:ään, jos inseminaatiot ei tuota toivottua lopputulosta? Vai onko sekin yksilöllistä, en tiedä.... oon siinä käsityksessä, että inseminaatiot aika harvoin saa raskauden aikaiseksi. Tää käsitys on tullut näitä lapsettomuuspalstoja selatessa siis. Ei niitä kuitenkaan onneksi ikuisesti jatketa, vaan jos ei tulosta synny niin sitten siirrytään ivf-hoitoihin.

HUSilla mekin ollaan hoidoissa ja oon ihan samaa mieltä siitä, että siellä on tapana tehdä asiat samalla kaavalla lähestulkoon kaikille. Vain silloin jos on _todella_ selvä syy tehdä joku asia toisin niin tehdään, mutta muuten jatkuu samalla kaavalla aina vaan. Itse voi vaikuttaa asiaan aika vähän.

Siitä en taas tiedä yhtään, milloin tehdään tutkimuksia, jos on useita keskenmenoja... vai tehdäänkö niitä edes. Varmasti on turhauttavaa, kun ei yhtään tiedä mikä niihin on syynä :(



Myös @Nato lle piti tulla kommentoimaan tuosta alkionsiirron ajankohdasta jo aiemmin, mutta unohdin... siis kuulostaa aika erikoiselta, että kolmepäiväinen siirretään viisi päivää ovulaatioplussasta? Mulla siirrettiin kolmepäiväinen tasan kolme päivää ovulaatioplussasta ja ihmettelinkin jo täällä aiemmin, että miksi kummassa niin, koska ovulaatio on usein vasta seuraavana päivänä, eli tuo 1+3 päivää ois mun käsittääkseni oikea aika. Vaikka näköjään tämä kolme päivää oviksesta siirretty tärppäsikin. MUtta kannattaa kysyä sieltä klinikalta, onko niillä joku erilainen laskukaava, tai joku muu syy siihen.

Selvästi näissä hoidoissa on hirveästi epäselvyyksiä ja hoidoissa oleville ei asioista tiedoteta tarpeeksi, eikä kerrota syitä hoitoprotokollaan ym. Siinä ois kyllä paljon parannettavaa! OIs se kuitenkin parempi, että hoitavalta lääkäriltä saa selviä vastauksia kysymyksiin, ettei tarvitsisi olla epätietoisuudessa... eikä me täällä palstalla kuitenkaan näistä asioista niin paljon tiedetä :( on niin monenlaisia kokemuksia ja tuntuu, että joka paikassa asiat tehdään jotenkin ihan eri lailla...
 
@Tuutikki84 puhutko julkisen puolen hoidoista nimenomaan että siellä ensin inseminaatiota ennen ivf:ää? Yksityisellä on varmaan eri tavalla. Meillä ainakin heti yksityisellä suositeltiin ivf:ää (mulla endo) ja niin tehtiin. Sanoivat et turhaa mitään inssiä yrittääkään. Luulen että julkisella oisi kyllä tehty inssiä. Toisaalta aikoinaan siskoni oli myös yksityisellä klinikalla hoidossa, joskin toisella klinikalla, ja hänellä samaten endo, ja siellä klinikka teki alkuun inssiä, mikä oli tuloksetonta ja tuntui ihan rahan lypsämiseltä. Hän sai sittemmin peräti vasta ICSIn myötä lapsen.
 
@Tuutikki84 Paljon onnea plussasta! Ihana kuulla täällä tällaisia uutisia❣

@MammaMimosa : älä vielä menetä toivoa. Jos se testi näyttää että olet raskaana niin elä sillä tiedolla.

Nato : peukut pystyyn että nyt pääsette siirtoon. Uskomattoman huonoa tuuria teillä koko ajan.

Itsellä eka siirto tehtiin viime torstaina. Testipäivä olisi 2.12. Tuskin jaksan odottaa siihen asti ja testailen varmaan sunnuntaina....apuva. Olo on ollut kyllä surkea punktion jälkeen, ihmeen kova rasitus ollut keholle. Tänään tuntuu ekaa kertaa että voi hengittää normaalisti eikä ole kooma olo kokoajan. Olen kyllä ollut töissä koko ajan mutta välillä kyllä miettinyt että onko ollut ihan järkevää. Nyt kuitenkin tuntuu että kunto on paranemaan päin
 
  • Rakkaus
Reactions: Tuutikki84
Lara83
Onnea plussasta @Tuutikki84, ihania uutisia! Ja tsemppiä @MammaMimosa pöntön halailuun: itsellä molemmista lapsista ollut hyperemesis ja yritän aktiivisesti unohtaa tuon mahdollisuuden. Se on myöhäistä sitten muistaa jos tärppäisi :D

Kiitos myös kommenteista ja taustatuesta. Rupesin tätä asiaa nyt vähän sisuuntuneena selvittämään ja opin, että minultahan ei ole esimerkiksi mitattu missään vaiheessa prolaktiinia. Siis vaikka sen liika-arvot voi aiheuttaa sekä hedelmättömyyttä, että keskenmenoja, että epäsäännöllisiä kuukautisia... jotka siis kaikki mulla täsmää. Ja vaikka letrotsolin käytöstä todetaan terveyskirjastossa, että lääke sopii henkilöille, joilla prolaktiinitaso on normaali. Kysyin HUSilta, niin ei tosiaan ole mitattu eikä ole aikeissakaan. Siskoni on lääkäri ja ei ollut uskoa asiaa: heidän kunnassaan kuulemma prolaktiiniarvo on osa sitä peruspakettia, mikä jo yleislääkärin pitää määrätä kun tehdään lähete lapsettomuushoitoihin. Varasin nyt ajan yksityiseen labraan, onneksi sen voi saada ilman lähetettä. En ole varma, kumpaa toivoisin - normaalia vai epänormaalia tasoa. Jos se olisi epänormaali, niin olisipa ainakin joku mahdollinen hoidettava syy. Mutta siis jos näin olisi, ja prolaktiini olisi se "syy", niin multa kyllä leviäisi pahemman kerran lanttu siihen, että sitä ei vuoteen ole viitsitty tutkia.
 
  • Vau!
Reactions: Tuutikki84
@Tuutikki84 puhutko julkisen puolen hoidoista nimenomaan että siellä ensin inseminaatiota ennen ivf:ää? Yksityisellä on varmaan eri tavalla. Meillä ainakin heti yksityisellä suositeltiin ivf:ää (mulla endo) ja niin tehtiin. Sanoivat et turhaa mitään inssiä yrittääkään. Luulen että julkisella oisi kyllä tehty inssiä. Toisaalta aikoinaan siskoni oli myös yksityisellä klinikalla hoidossa, joskin toisella klinikalla, ja hänellä samaten endo, ja siellä klinikka teki alkuun inssiä, mikä oli tuloksetonta ja tuntui ihan rahan lypsämiseltä. Hän sai sittemmin peräti vasta ICSIn myötä lapsen.
Joo, tarkotin just näitä julkisen puolen hoitoja joissa usein tehdään asiat aina tietyn protokollan mukaan. Siellä pyritään säästämään rahaa ja siksi varmaan aina ensin kokeillaan kevyempiä hoitomuotoja, jos niillä nähdään olevan edes jonkinlainen mahdollisuus onnistua. Joissakin tapauksissa on tottakai selvää, ettei insseistä oo mitään hyötyä (niinkuin mulla), mutta nähtävästi aika usein kokeillaan ensin silti "jos nyt kuitenkin inssistä tärppäisi". Mitä nyt oon keskusteluista lukenut, niin hyvin harvoin niin tuntuu tapahtuvan:rolleyes:

Kiitokset kaikille toivotuksista, vieläkin on itsellä vähän epäuskoinen olo. Kovin voimakkaita oireita ei oo tullut vielä, ei erityisemmin pahoinvointia ainakaan. Rinnat pikkusen alkaneet turvota ja mahan kanssa mulla on kaikenlaisia ongelmia, niin että näytän siltä kuin olisin jo pitkälläkin raskaana :D mut se on siis aika tyypillistä mulle että vatsa turpoaa jos on syönyt jotain väärin tai nukkunut huonosti tai melkein mitä vaan. Toivottavasti ei kauhean aikaisin ala näkyä pömppis, mulla on kuitenkin eteenpäin kallistunut kohtu niin voi olla että melko aikaisin alkaa näkyä... :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Liiby
@Tuutikki84 ihanaa, mä jotenkin tiesin/aavistin että pian plussaat, ihanaa <3 Mulla on kans myoinositoli ollut tän syksyn käytössä, en oo ihan säännöllisesti ottanut, mutta yrittänyt lähes joka päivä yhden annoksen ottaa. Paketin mukaan voisi ottaa kaksi. Ongelma on noissa, että kun rauta, tyroksiini ja inositoli pitäs ottaa kaikki tyhjään mahaan ja eri aikaan + greippimehu jossain vaiheessa, joka voi estää lääkkeiden imeytymistä :D Tällä menolla pitäs paastota koko päivä... No jospa jotain ois aina imeytynytkin. Toivottavasti me muut tullaan pian perässä <3
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
@Jeppis83 Plussatuulia ja voimia piinailuun! <3 Stimulaatio on kova rasitus kyllä kropalle. Nyt vaan lempeitä päiviä sinne omaa oloa kuunnellen.

Tänään mulla olis rv 5+0 ja sen kunniaksi leffaviivat testiin. Varhaisultra on ikuisuuden päästä, vasta 14.12. Onneksi sen tekee oma lääkärini <3

Hampaiden harjaus on se pahin mulla ja yököttää todella paljon. Myös kasvomaskin käytöstä oon alkanut tulla pahoinvoivaksi. Monenlaisia tuntemuksia on alavatsalla, korvien välistä puhumattakaan :D En missään nimessä uskalla siirtyä mihinkään plussanneiden ryhmään - enhän minä kuulu sinne raskaana olevien joukkoon! Se on se eka ajatus. Jään lueskelemaan ketjua enemmän taustalle. Voimia jokaikiselle <3
 
@Tuutikki84 ihanaa, mä jotenkin tiesin/aavistin että pian plussaat, ihanaa <3 Mulla on kans myoinositoli ollut tän syksyn käytössä, en oo ihan säännöllisesti ottanut, mutta yrittänyt lähes joka päivä yhden annoksen ottaa. Paketin mukaan voisi ottaa kaksi. Ongelma on noissa, että kun rauta, tyroksiini ja inositoli pitäs ottaa kaikki tyhjään mahaan ja eri aikaan + greippimehu jossain vaiheessa, joka voi estää lääkkeiden imeytymistä Tällä menolla pitäs paastota koko päivä... No jospa jotain ois aina imeytynytkin. Toivottavasti me muut tullaan pian perässä <3
Ääk, mä en oo edes tiennyt ettei tyroksiinia sais ottaa samaan aikaan Donafertyn kanssa :eek: Otin ne molemmat aamulla samaan aikaan, illalla tietty ei ollut tyroksiinia... mut en tiennyt muuta kuin että ei sais syödä mitään makeaa samaan aikaan ton Donafertyn kanssa. Syön lisäks raskausvitamiinia joka taas _pitää_ ottaa ruuan kanssa, greippimehua join alkukierrosta myös ja en juonut sitä tyhjään vatsaan mutten ottanut mitään lääkettä tai vitamiiniakaan samaan aikaan muistaakseni. On tosiaan aikamoinen työ ajoittaa nuo kaikki eri aikoihin! Nyt ei onneks enää tarvitse kuin tyroksiinia ja vitamiinit, niiden kanssa vielä pärjää hyvin :LOL:
 
Onnittelut plussanneille:) ja tsemppiä testipäivää odottaville!
Mulla ei ole kokemusta julkisesta puolesta, mentiin suoraan yksityiselle. Multa on tutkittu jotakuinkin kaikki mahdollinen. Ainoa löydös on munasarjavasta-aineet, eikä niistä tunnu kukaan tietävän sen enempää kuin että ne ennustavat heikompia tuloksia ivf:ssä. Viime verikokeessa oli juuri tuo prolaktiini pikkuisen koholla mutta gynen mielestä niin vähän ettei sillä ole merkitystä (sehän voi kohota hieman esim. seksin jälkeen). Ainoat mitä ei ole tutkittu on tietyt immunologiaan liittyvät erikoisjutut, ja niitä kuulemma tutkitaan yleensä vasta sitten jos alkiodiagnostiikassa on saatu hyviä alkioita.

Olen nyt viikon verran käyttänyt testosteronigeeliä eikä ole sen kummempia sivuvaikutuksia, mitä nyt jokunen leukafinni on ilmestynyt kierron vaiheeseen nähden epätavalliseen aikaan. Ovis ei näytä tulevan ainakaan etuajassa mikä lienee hyvä juttu (viime kierrossa sain ovisplussan jo kp10). Viikon päästä olis antraalifollikkelien laskentaultra, jossa siis katsotaan näyttääkö testosteroni parantaneen follikkelien määrää viime kierrosta. Ehkä seuraavasta kierrosta sitten aloitetaan pistokset. Silloin keräys osuisi just joulun alle. Meidän klinikassa on kyllä se hyvä juttu, että se ei sulje joulunpyhiksi ja lauantaisinkin voi päästä ultraan tai punktioon.

Toi vitamiinien ajoittaminen on kyllä yhtä hässäkkää. En muuten tajua miksi joissain tableteissa on sekä kalsiumia että C-vitamiinia/rautaa, kun eikös ne heikennä/estä toistensa imeytymistä?
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Tupsuli kirjautumatta
Toi vitamiinien ajoittaminen on kyllä yhtä hässäkkää. En muuten tajua miksi joissain tableteissa on sekä kalsiumia että C-vitamiinia/rautaa, kun eikös ne heikennä/estä toistensa imeytymistä?
Oon miettinyt ihan samaa, ei siinä ole järkeä, vähän rahastuksen makua noissa monivitamiineissa. Otan kaikki vitamiinit aina eri purkeista eri aikoihin. Mun Donafertypaketissa luki, että tyhjään mahaan, greippimehu tunnetusti estää monia lääkeaineita imeytymästä, niin oon päätellyt että ei kannata sit varmaan vitamiinienkaan kanssa ottaa. Tyroksiininkin oon yrittänyt ottaa 10-30 min ennen aamupalaa tai yöllä, jos herään vessaan. Mut joskus otan rautatabletin yöllä, koska silloin maha on tyhjimmillään, samalla sit C-vitamiini. D-vitamiini, foolihappo ja B-vitamiinit voi onneksi ottaa aterialla :D Kalkkia en usko tarvitsevani kun käytän monipuolisesti maitotuotteita. D-vitamiinia otan 70 ug päivässä, sillä mun D-vitamiinitaso on n. 90. Sitten otan yleensä rasvalisää, ne on ihan hyviä ne raskaus-ajan omegat. Ai niin ja gefilustabletit tietty :D

Huippujuttu tuo @Lallastiina että teillä klinikka auki joulun, meillä se sulkeutuu sille 24. päivä alkavalla viikonlopulle, mut ne arkipäivät on auki. Laskeskelin (lh + tuli lauantaina ja sunnuntaina tunsin oviksen), että mulla menis siirto just niille joulupäiville. Siksi oon nyt miettinyt, että ottaisko lääkkellisen siirron kokeiluun. Ainakin olis jotain vähän eriä, kuin kolme edellistä ollut luonnolliseen kiertoon...
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84

Yhteistyössä