IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei! En ookkaan hetkeen kirjotellut :) eilen tehtiin punktio mutta ei päästä siirtoon hyperin takia. 21 munasolua kerättiin ja ens viikolla tietää montako pääsee pakkaseen. Harmittaa kun joutuu 2kk vielä oottelemaan..

no mutta onko jollakulla ollu hyperstimulaatiota? Mietin tässä että kuinka kipeänä tässä on ”normaalia”? Oon syönyt tälle päivää nyt 3x 600mg buranaa ja 1g panadolin. Turvotus on sitä luokkaa ettei voi istua ku vatta on hengityksen tiellä :D toisaalta maaten ja liikkumatta on ihan ok, välillä kipuilee. Vessassa käynti sattuu mutta pissa kulkee. Kävely on kivuliasta. Lihaksia särkee ja lämpö 37.2, toisaalta nenäki on tukossa että oisko flunssaa.. melko varma oon että maanantaina en oo työkunnossa :D Voi surkeus!
 
@odotuksenodotus kai ne oireet voi vähän vaihdella eri kierroissa, älä vielä heitä kirvestä kaivoon :) ymmärrän kyllä että huolestuttaa, sitä kyllä tarkkailee itseään ja oireitaan suurennuslasin kanssa tossa vaiheessa. Mulla Luget sai rinnat aina pinkeiksi, mutta tuntuu että ekoilla kerroilla se vaikutus oli voimakkaampi, myöhemmin rintojen turvotus oli lievempää.

@Lina87 kuulostaa aika pahalta hyperstimulaatiolta :eek: kannattaa ottaa naistentautien päivystykseen yhteyttä, jos yhtään menee pahemmaksi. On nimittäin jo aika vaarallinen tila.
Mä oon luovuttanut aiemmin munasoluja ja kerran kävi niin, että sain lievän hyperin. Maha tuntui ihan perunasäkiltä, oli kipeä ja paisunut, yskiminen ja kävely sattui. Kävin tarkistuksessa siellä klinikalla minne luovutin soluja ja onneksi ei mitään pahempaa ollut, meni sitten ihan lepäämällä ohi. Mutta sairaslomaa tarvitsi useamman päivän. Luulen että maanantaina et varmaan töihin vielä pääse, koska kestää aikansa toipua tuosta hyperistä :(
 
  • Tykkää
Reactions: odotuksenodotus
@odotuksenodotus kai ne oireet voi vähän vaihdella eri kierroissa, älä vielä heitä kirvestä kaivoon ymmärrän kyllä että huolestuttaa, sitä kyllä tarkkailee itseään ja oireitaan suurennuslasin kanssa tossa vaiheessa. Mulla Luget sai rinnat aina pinkeiksi, mutta tuntuu että ekoilla kerroilla se vaikutus oli voimakkaampi, myöhemmin rintojen turvotus oli lievempää.

@Lina87 kuulostaa aika pahalta hyperstimulaatiolta kannattaa ottaa naistentautien päivystykseen yhteyttä, jos yhtään menee pahemmaksi. On nimittäin jo aika vaarallinen tila.
Mä oon luovuttanut aiemmin munasoluja ja kerran kävi niin, että sain lievän hyperin. Maha tuntui ihan perunasäkiltä, oli kipeä ja paisunut, yskiminen ja kävely sattui. Kävin tarkistuksessa siellä klinikalla minne luovutin soluja ja onneksi ei mitään pahempaa ollut, meni sitten ihan lepäämällä ohi. Mutta sairaslomaa tarvitsi useamman päivän. Luulen että maanantaina et varmaan töihin vielä pääse, koska kestää aikansa toipua tuosta hyperistä
no niin mie kans mietin että ”kehtaanko” soittaa :D mulle tiputettiin punktion jälkeen iv-nesteitä ja käskettiin juua ja levätä. Oonki juonu niin että yöllä kävin neljästi vessassa :D sanottiin että voi käydä vaikka kävelyllä. Mun kävelyt rajoittuu vessan ja sängyn välille. Ehkä kannattaapi soittaa ja varmistaa. Paljonko sie tarvit kipulääkkeitä lievässä hyperissä? Mä en päässy eilen omin avuin sängystäkään ylös et siinä mielessä tänään on parempi :D
 
no niin mie kans mietin että ”kehtaanko” soittaa mulle tiputettiin punktion jälkeen iv-nesteitä ja käskettiin juua ja levätä. Oonki juonu niin että yöllä kävin neljästi vessassa sanottiin että voi käydä vaikka kävelyllä. Mun kävelyt rajoittuu vessan ja sängyn välille. Ehkä kannattaapi soittaa ja varmistaa. Paljonko sie tarvit kipulääkkeitä lievässä hyperissä? Mä en päässy eilen omin avuin sängystäkään ylös et siinä mielessä tänään on parempi
Soita ihmeessä hoitavaan paikkaan/naistentautien päivystykseen, kuullostaa nimittäin jo siltä että pitäs mennä näytille. Mulla oli lievä, ei tarvinnut jäädä osastolle vaan kotiin pääsin lepäämään. Näytille mars! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Heippa.. mä palaan takaisin tänne palstalle. Monta vuotta lapsettomuutta takana ja kolme kohdunulkopuolista. Nyt uusi IVF käyntiin. Tehdään tällä kertaa pidemmällä kaavalla eli menossa nyt Synarela-suihke. Se on minulle siis aivan uusi lääke ja pistää mietityttämään.. menkkojen pitäisi alkaa mutta ei kuulu, ei näy. Lääkäri varattu 20.10 ja mietinkin että mitä siellä mahdetaan tehdä? Onko joku kontrolli ja haittaako että menkat eivät ole alkaneet..? Taitaa lääke nyt pidentää kiertoa. Miten yllättävää taas että kaikki menee meillä vaikeamman kautta..
 
Heippa.. mä palaan takaisin tänne palstalle. Monta vuotta lapsettomuutta takana ja kolme kohdunulkopuolista. Nyt uusi IVF käyntiin. Tehdään tällä kertaa pidemmällä kaavalla eli menossa nyt Synarela-suihke. Se on minulle siis aivan uusi lääke ja pistää mietityttämään.. menkkojen pitäisi alkaa mutta ei kuulu, ei näy. Lääkäri varattu 20.10 ja mietinkin että mitä siellä mahdetaan tehdä? Onko joku kontrolli ja haittaako että menkat eivät ole alkaneet..? Taitaa lääke nyt pidentää kiertoa. Miten yllättävää taas että kaikki menee meillä vaikeamman kautta..
Mulla ainakin on Synarela viivytellyt kuukautisia välillä piinallisenkin pitkästi. Lääkäri on vaan sanonut että odottele rauhassa vuotoa.
 
@Tuutikki84 hienoa että saat luomukiertoon siirron!!
@Sabriiiina kovasti tsemppiä sulle piinapäiviin. Ne on minun mielestä ihan kamalat ja voimia niihin nyt!

mulla hcg noussut hyvin. Pp14 oli siis arvo 144, pp pp19 oli arvo yli 2000. Käsittääkseni hyvä nousu, varhaisultra ainakin varattiin ja sitä nyt ootellaan tässä, on 1,5 vk päästä. Tämä on sellaista etapista etappiin.

lapsettomuuteen Liittyvistä tunteista, meilläkin tämä tilanne että yksi lapsihan on jo hoidoilla saatu ja tavallaan olin toivonut, ja olettanutkin, että hoidot ja tunteet ois helpommat tällä kertaa kun se lapsi jo on. Huomasin kuitenkin, että hyvin vaikeaa oli tälläkin kerralla. Tuntui, että se sama lapsettomuuden kamala kokemus on läsnä tässäkin. Epätoivo ei ole niin suuri, mutta tosi paljon surua. Mä en valitettavasti ole vielä täysin päässyt eroon kateuden tunteesta, jota välillä tunnen, kun mulla on varsinkin paljon kavereita, joilla on paljon lapsia. He esim postaa koko ajan instaan kuvia lapsilaumoistaan ja mukana tekstiä, tyyliin ”niin kiitollinen näistä kaikista kullanmuruistani.. jnejne” joka kerta kun avaa instan niin nämä on sen täyttänyt. Huomasin, että mulla oli helpompaa, kun sain laitettua niin ettei nämä ystävien päivitykset aina lävähdä mun naamalle kun avaan instan. Runsaasti kuvia raskausvatsoista ja vauvoista. En vain aina jaksa. Tällaisissa tilanteissa se näkyy, et sitten mykistän niiden seuraamisen ja muokkaan sisällöt esim harrastusten mukaan. Suurperhettä en itse koskaan saa. Onneksi on edes tämä yksi. Välillä siis nämä tunteet helpottaa ja nyt taas hoitojen aikana on ollut enemmän pistoja sydämessä. Mutta mä ajattelen, että ne on vaan tunteita ja sallittuja.Ne kertoo siitä mitkä asiat on mulle tärkeitä ja joita en toiveista huolimatta ole saavuttanut ja on ok että se tuntuu pahalta. Se saa tuntua. Vain siten se voi helpottaa, että antaa sen tunteen vaan tulla ja olla. Ei se ole vaarallista.ehkä tulee päivä, ettei vaikeita tunteita enää tule!
 
Heippa.. mä palaan takaisin tänne palstalle. Monta vuotta lapsettomuutta takana ja kolme kohdunulkopuolista. Nyt uusi IVF käyntiin. Tehdään tällä kertaa pidemmällä kaavalla eli menossa nyt Synarela-suihke. Se on minulle siis aivan uusi lääke ja pistää mietityttämään.. menkkojen pitäisi alkaa mutta ei kuulu, ei näy. Lääkäri varattu 20.10 ja mietinkin että mitä siellä mahdetaan tehdä? Onko joku kontrolli ja haittaako että menkat eivät ole alkaneet..? Taitaa lääke nyt pidentää kiertoa. Miten yllättävää taas että kaikki menee meillä vaikeamman kautta..
Mulle sanottiin, että menkkojen pitää olla alkanut ennen kontrolliultraa ja jos ei ole niin sitten aikaa pitää siirtää viikolla. Mun hoitopaikassa aikataulu menee aina niin, että kontrolliultra on keskiviikkona. Ja jos silloin kaikki on ok (eli munasarjat lepotilassa), alkaa piikittelyt. Tuolla siis tarkistetaan, että Synarela on toiminut oikein. Tsemppiä hoitoihin!

Minä täällä odottelen, että kuukautiset alkaisi. Nyt kierto jo 38 pv ja mulla yleensä 28-31 pv. Raskaana en todellakaan ole ja ovistakaan en tässä kierrossa löytänyt. Se oli ihan blanco kun testailin.. Yleensä sen bongaan. Mitkähän vaihdevuodet tässä jo tulee. Mullahan oli kaksi Ivf-hoitoa melkein peräkanaa. Oiskohan se sekoittanut kierron?
 
Mulla ainakin on Synarela viivytellyt kuukautisia välillä piinallisenkin pitkästi. Lääkäri on vaan sanonut että odottele rauhassa vuotoa.
voi että kun sitä odottelua on takana jo niin kauan että ärsyttää kun aina vaan odotellaan ja odotellaan.. laitan viestiä maanantaina lääkärille jos kuukautiset eivät ole alkaneet siihen mennessä. Mulle sanottiin sieltä vaan että kuukautisista ja niiden alkamisesta ei tarvitse ilmoittaa. Niin poisjäämisestä ei mitään juttua sitten ollutkaan..
 
Mulle sanottiin, että menkkojen pitää olla alkanut ennen kontrolliultraa ja jos ei ole niin sitten aikaa pitää siirtää viikolla. Mun hoitopaikassa aikataulu menee aina niin, että kontrolliultra on keskiviikkona. Ja jos silloin kaikki on ok (eli munasarjat lepotilassa), alkaa piikittelyt. Tuolla siis tarkistetaan, että Synarela on toiminut oikein. Tsemppiä hoitoihin!

Minä täällä odottelen, että kuukautiset alkaisi. Nyt kierto jo 38 pv ja mulla yleensä 28-31 pv. Raskaana en todellakaan ole ja ovistakaan en tässä kierrossa löytänyt. Se oli ihan blanco kun testailin.. Yleensä sen bongaan. Mitkähän vaihdevuodet tässä jo tulee. Mullahan oli kaksi Ivf-hoitoa melkein peräkanaa. Oiskohan se sekoittanut kierron?
kiitos tsempeistä! Mä luulen että mun pitää maanantaina laittaa lääkärille viestiä et mitäs tehdään kun menkat ei ala
 
@Lina87 en muista enää paljonko otin silloin särkylääkettä, kun siitä lievästä hyperistä on 7 vuotta aikaa. Sen vaan muistan, että varmaan yhteensä melkein viikon jouduin lepäilemään ja vettä piti juoda paljon.

Täällä on ollut keskustelua lapsettomuuden aiheuttamista tunteista... oma ymmärrykseni on, että se lapsettomuuden tuska ei poistu vaikka lapsen saisikin. Jos on aina halunnut saada lapsia ja se on yksi elämän isoimmista unelmista, niin kyllä siitä jonkinlainen trauma jää, jos sen unelman toteutuminen uhkaa jäädä toteutumatta. Itse oon jotenkin pelännyt aina, etten saisi lapsia, koska aina oon tiennyt haluavani äidiksi. (Ja siis arvasin jo murkkuikäisenä ettei mun hormonitoiminta oo ihan normaalia, kun oli kaikki pco-oireet ja epäsäännöllinen kuukautiskierto, vaikka asiaa ei tutkittu silloin). Lapsena unelmoin isosta perheestä, aikuisena oon ajatellut että pari lasta olisi kiva. Ja sitten kun tuli selväksi, ettei lapsia voi luonnollisin menetelmin saadakaan, niin on ollut tosi vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että omaa lapsilukua ei saa itse päättää. Tai edes sitä, saako niitä lapsia välttämättä ollenkaan.

Vaikka onhan se hyvinkin yleistä, että ei saa juuri sitä määrää lapsia kuin haluaa. Moni saa vähemmän kuin on suunnitellut, jotkut taas saavat enemmän kuin mitä oli alunperin suunnitelmana. Ja lapsia ei vaan tule kuin tilauksesta, paitsi joillekin harvoille onnekkaille.

Itsellä kun ei oo yhtään lasta, niin suurin toive olisi saada edes se yksi lapsi, että saisi kokea äitiyden, kaikki siihen liittyvät asiat. Ja se yksikin lapsi tuo jo hirveästi iloa. Ihanaa olisi silti, jos saisi sen kaksi, kuten oli alunperin ajatellut. Julkisella puolella ivf-hoitoihin pääsee silloin, kun lapsia on alle kaksi, ja käsittääkseni pakkaseen jäävät alkiot siirretään vaikka se kaksi lasta olisi jo saatu hoidoilla. Eli periaatteessa on mahdollisuus saada enemmänkin kuin kaksi lasta. Silloin kun me saatiin tieto että ollaan saatu kuusi alkiota, niin mä jo ehdin miettiä, että mitäpä jos meillä jää alkioita "yli" eli jos raskaus alkaa vaikka ekasta siirrosta jne, että mitä niille lopuille tehdään. No, nyt ei tarvi ainakaan sitä miettiä, kun on tehty kolme tuloksetonta alkionsiirtoa. Toivoisin vaan, että saisi edes yhden lapsen näistä jäljellä olevista alkioista.
 
Heips, omaa napaa täältä... Tein lauantaina aamulla testin (kerrankin koira ei herättänyt viideltä), ja siihen tuli hyvin, hyvin haalea viiva. Olin kyllä silti 90 % varma ettei se mitään tarkoita. Nyt ehkä olen 75 % varma ettei onnistunut. Mulla on rinnat turvoksissa (veikkaan syylliseksi teroluteja), eikä oikein mitään muuta.
Torstaille varasin verikokeen vaikka perjantaina se virallinen testipäivä on, mutten pääse töiden vuoksi silloin verikokeeseen. Mulla normaalikierron mukaan pitäisi alkaa huomenna menkat, mutta ei vielä mitään oireita. Viimeksi muistelen, että terolutien läpi alkoi vuoto, ja hikoilin öisin jo monta päivää ennen. Toki siinä kk oli IVF tehty, et oireet sen myötä varmaan voimakkaammat.
Vähän pelottaa, et entä jos se kiinnittyikin...

Jonkin verran oli keskustelua tuosta lapsettomuuden tunteesta. Itse en oikein tiedä mitä siitä ajatella. Ehkä tähän on jotenkin turtunut(?), tai sitten vain suojelee itseään kun ei ajattele asiaa sen syvällisemmin? Vilpittömästi onnellinen en pysty olemaan tuttavien puolesta, lähimpien ystävien lapsiluvut on jo täynnä.
Nuorempana kuvittelin, että 3 lasta olisi kiva. Ja haaveilin aina raskaana olemisesta, en välttämättä siitä lapsesta itsessään. Ehkä se voi vaikuttaa?
No joo, en tiedä oliko tässä päätä tai häntää, mutta :)

Mikä olo @Lina87 on? Toivottavasti alkaa olo helpottaa. Riskinähän on munasarjojen kiertyminen. Mulla oli silloin punktion jälkeisessä siirrossa toinen vielä suurentunut, jotain 7 cm ja varoittelivat jo siitä, että pitää ottaa rauhallisesti.
 
Heips, omaa napaa täältä... Tein lauantaina aamulla testin (kerrankin koira ei herättänyt viideltä), ja siihen tuli hyvin, hyvin haalea viiva. Olin kyllä silti 90 % varma ettei se mitään tarkoita. Nyt ehkä olen 75 % varma ettei onnistunut. Mulla on rinnat turvoksissa (veikkaan syylliseksi teroluteja), eikä oikein mitään muuta.
Torstaille varasin verikokeen vaikka perjantaina se virallinen testipäivä on, mutten pääse töiden vuoksi silloin verikokeeseen. Mulla normaalikierron mukaan pitäisi alkaa huomenna menkat, mutta ei vielä mitään oireita. Viimeksi muistelen, että terolutien läpi alkoi vuoto, ja hikoilin öisin jo monta päivää ennen. Toki siinä kk oli IVF tehty, et oireet sen myötä varmaan voimakkaammat.
Vähän pelottaa, et entä jos se kiinnittyikin...

Jonkin verran oli keskustelua tuosta lapsettomuuden tunteesta. Itse en oikein tiedä mitä siitä ajatella. Ehkä tähän on jotenkin turtunut(?), tai sitten vain suojelee itseään kun ei ajattele asiaa sen syvällisemmin? Vilpittömästi onnellinen en pysty olemaan tuttavien puolesta, lähimpien ystävien lapsiluvut on jo täynnä.
Nuorempana kuvittelin, että 3 lasta olisi kiva. Ja haaveilin aina raskaana olemisesta, en välttämättä siitä lapsesta itsessään. Ehkä se voi vaikuttaa?
No joo, en tiedä oliko tässä päätä tai häntää, mutta

Mikä olo @Lina87 on? Toivottavasti alkaa olo helpottaa. Riskinähän on munasarjojen kiertyminen. Mulla oli silloin punktion jälkeisessä siirrossa toinen vielä suurentunut, jotain 7 cm ja varoittelivat jo siitä, että pitää ottaa rauhallisesti.
Mikä pp sulla oli lauantaina? :)
 
Onko muilla terolutit aiheuttanut hiusten lähtöä?
Mulla oli tukilääkkeenä se viime siirrossa ja hiuksia lähtenyt ihan hirmu paljo. Melkein puolella jo valmiiksi ohuet hiukset harventunu.
Varmaan seuraavan yrityksen jälkeen kaljuna jos tätä tahtia hiukset lähtee.
 
Mikä pp sulla oli lauantaina?
Ihan hävettää myöntää etten ole varma miten noi lasketaan :D
Eli 9.10. siirrettiin 4-päivänen. Jos ois kiinnittynyt, niin epäilen et oli ti 13.10. koska mulla oli sillon aamulla kurkku kipee ja tuntui et on lämpöä, laitoinkin tyyliin kaikille viestin et kiva oon tulossa kipeeksi (ja yhdelle kaverille et mun kroppa hylkii sitä :D). Mutta se tunne hälveni muistaakseni iltaan mennessä.
Nyt rupesin miettii, et onko se edes voinut näkyä testissä...? Tein siis semmosen perustikkutestin, mikä tuli noiden ovulaatiotikkujen mukana.
Onko se siis ollu pp12?

Mulla on tällä hetkellä (aamusta saakka) ollut sellainen "pala kurkussa" fiilis. Sen vuoksi "vain" 75 % varma ettei onnistunut...
 
Onko muilla terolutit aiheuttanut hiusten lähtöä?
Mulla oli tukilääkkeenä se viime siirrossa ja hiuksia lähtenyt ihan hirmu paljo. Melkein puolella jo valmiiksi ohuet hiukset harventunu.
Varmaan seuraavan yrityksen jälkeen kaljuna jos tätä tahtia hiukset lähtee.
En ole ehkä tollaista huomannut? Mulla on kans valmiiksi ohuet hiukset, tosin tuntuu et välillä on suihkun kansi täynnä karvaa, mutta ehkä se ei ole nyt kiihtynyt?
 
Ihan hävettää myöntää etten ole varma miten noi lasketaan
Eli 9.10. siirrettiin 4-päivänen. Jos ois kiinnittynyt, niin epäilen et oli ti 13.10. koska mulla oli sillon aamulla kurkku kipee ja tuntui et on lämpöä, laitoinkin tyyliin kaikille viestin et kiva oon tulossa kipeeksi (ja yhdelle kaverille et mun kroppa hylkii sitä ). Mutta se tunne hälveni muistaakseni iltaan mennessä.
Nyt rupesin miettii, et onko se edes voinut näkyä testissä...? Tein siis semmosen perustikkutestin, mikä tuli noiden ovulaatiotikkujen mukana.
Onko se siis ollu pp12?

Mulla on tällä hetkellä (aamusta saakka) ollut sellainen "pala kurkussa" fiilis. Sen vuoksi "vain" 75 % varma ettei onnistunut...
Pp1 on siirron jälkeinen päivä, sitä seuraava pp2 jne. Mulle siirrettiin torstaina 5päivänen ja perjantai oli oletettu kiinnittymispäivä kun piti pistää gonapeptyl. Eli oisko sulla mahdollinen kiinnittymispäivä ollut sitten 11.10?
Eli jos sulla siirto on ollu 9.10 niin lauantaina 17.10 on ollut pp8 ja tänään taas pp11. Hennosti voi näkyä, mulla näky onnistunut hoito pp5 haamuna :)
 
  • Tykkää
Reactions: janitainen
L-E-N
Hyppään mukaan tähän keskusteluun, meillä ensimmäinen IVF meneillään, AMH noin 0,4 ja FSH vaihdellut 8-29 välillä, joten ryhdyttiin suoraan IVF heti ensikäynniltä.

Nyt menossa kp 10, kaksi ultraa takana ja folleja näkynyt yhteensä 6-8... Kaavana Flare Up, eli Zumenon ennen kuukautisia, sitten synarela ja menopur, menopur ensin 300 ja nyt 375. Huomenna seuraava ultra ja punktiota tähtäillään joko perjantaille (kp 14) tai seuraavan viikon alkuun.

Yllättävän ok:sti mennyt, olen ollut ihan tolkuttoman väsynyt ja nyt alkaa olemaan vatsassa vähän tukala olla, mutta ei mitään pahempaa.

Sormet ristissä, että tuo follimäärä vielä vähän kasvaisi...
 
  • Tykkää
Reactions: odotuksenodotus

Yhteistyössä