IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei muuten oon unohtanu kirjotella tänne yhdestä ”poppaskonstista”, jota käytin itse ekassa ivfssä, joka nyt toistaiseksi ainakin toi plussan tuoresiirrosta. Eli alotin n. 2kk ennen ivf Donafertyn käytön, joka on myoinositol valmiste. Tätä on suositeltu etenkin pcos kärsiville, itse en siitä kärsi, mutta ajattelin että antaa mennä. Myoinositolin pitäisi parantaa munasolujen laatua. En sitten tiedä oliko tällä vaikutusta, mutta 12 munasolua kerättiin, joista peräti 11 hedelmöittyi ja lopulti 1 siirrettiin ja 6 meni pakkaseen, joten saalis oli yllättävän hyvä. Ei tuosta valmisteesta varmaan ainakaan haittaa ole, jos haluaa poppaskonsteja kokeilla.
 
Heips, taitaa olla mun eka viesti tänne(lukenut oon pari vuotta) mutta nyt kaipaan vertaistukea :) Elikkä, mulle siirretiin 5-päiväinen blasto 31.8 lääkkeellisessä kierrossa ja testipäivä oli nyt perjantaina. Torstaina illalla sain heikon viivan clerbluehun, mutta ihan näkyvän kumminkin. Tänään päivällä apteekkarin testillä hyvin haalea viiva. Jaaha, olikohan siis kiinnittymisyritys vaan? Ajattelin huomenna vielä aamulla tehdä aamuvirtsasta. Sillon on kuitenkin kaks viikkoa siirrosta niin luulis että näkyis kunnolla jos on normaalisti lähtenyt kehittymään.
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Mitäs piinailijat @Sabriiiina ja @PumpuliNumpuli onko vielä mitään tuntemuksia, minkäikäiset alkiot te saitte kyytiin?
Perjantaina oltiin siirrossa, blasto lähti kyytiin. Eilen pistettiin gonapeptyl tukemaan :) nyt illalla alko hirveet repäsykivut alavatsalla,enemmän vasemmalla. MUTTA, luget,gona ja kierto itsessään saa tarkentamaan tuntemuksia, joten en nyt oleta mitään :D
Huomenna avaan testilabran jokatapuksessa :'D
 
Mitäs piinailijat @Sabriiiina ja @PumpuliNumpuli onko vielä mitään tuntemuksia, minkäikäiset alkiot te saitte kyytiin?
3-päiväinen siirrettiin ja viikonloppuna kerran vihlaisi alavatsasta. Ja sängyssä kääntyminen on aamuyöllä hankalaa kun meinaa vatsa krampata. Luget on tukilääkkeenä, joten niistä oletettavasti johtuu lisäksi rintojen lievä arkuus ja tavallista rasvaisempi iho.

Oletteko kuulleet lääkäreiltä kokemuksia onko väliä siirretäänkö 3 vai 5 päivän ikäinen alkio? Muistelen kuulleeni puheita, että 5 päiväinen kiinnittyisi paremmin, mutta tämä ei ole varma tieto enkä tiedä mihin väite perustuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Liiby
3-päiväinen siirrettiin ja viikonloppuna kerran vihlaisi alavatsasta. Ja sängyssä kääntyminen on aamuyöllä hankalaa kun meinaa vatsa krampata. Luget on tukilääkkeenä, joten niistä oletettavasti johtuu lisäksi rintojen lievä arkuus ja tavallista rasvaisempi iho.

Oletteko kuulleet lääkäreiltä kokemuksia onko väliä siirretäänkö 3 vai 5 päivän ikäinen alkio? Muistelen kuulleeni puheita, että 5 päiväinen kiinnittyisi paremmin, mutta tämä ei ole varma tieto enkä tiedä mihin väite perustuu.
Oot ihan oikeessa.
"
Alkioiden pitkä viljely ei ole suinkaan menetelmänä uusi, mutta aikaisemmin viljelyolosuhteet ovat olleet aivan toisenlaiset eikä nykyisenkaltaisia edellytyksiä menestyksekkäälle blastokystiviljelylle ole ollut. Hyväkin alkio saattoi hiipua, kun sitä viljeltiin pitempään. Sen vuoksi alkiot pyrittiin siirtämään kohtuun mahdollisimman nopeasti. Pitkä viljely vaatiikin ehdottoman hyvät laboratorio-olosuhteet ja edellyttää myös töitä viikonloppuisin.
Nykyisin laboratorio tarjoaa aivan toisenlaiset puitteet kuin aikaisemmin ja pitkä viljely on tarkoituksenmukaista, koska sen avulla päästään valitsemaan parhaat alkiot. Toki nykyisinkin osa alkioista pysähtyy pitkän viljelyn aikana. Kun on tutkittu näitä pitkän viljelyn aikana hiipuvia alkioita, on niiden todettu olevan usein poikkeavia eivätkä ne mitä todennäköisimmin olisi johtaneet normaaliin raskauteen kohtuun siirrettyinä.
Pitkällä viljelyllä pystymme valikoimaan paremmin pakastuskelpoiset alkiot ja siten vältymme niin sanotusti turhilta alkionsiirroilta sekä sitä kautta turhilta maksuilta. Blastokystiviljelyn hinta on alle puolet pakastetun alkion siirtoon liittyvistä kustannuksista ja siten se maksaa itsensä nopeasti takaisin kun vältytään jo yhdeltäkin turhalta alkion siirrolta."
Dextran sivuilta
 
Nyt olen melko varma ettei alkio kiinnittynyt kunnolla. Yöllä oli ikäviä tuntemuksia kohdun seudulla ja aamupissalla käydessä tuli verinen pilkku. Testipäivään on vielä matkaa, mutta tuskin sitä plussaa tulee.

Kuinka nopeasti olette toipuneet punktiosta? Minulla kramppaa rauhallisemmastakin kävelystä vatsa, enkä tiedä onko ne supistuksia vai mitä kipuja, mutta epäilen ettei se ole kovin hyvä merkki alkion kiinnittymisen kannalta. Nyt mietin olisiko pitänyt jättää ne kävelylenkitkin väliin. Toisaalta uskottelen itselleni, ettei alkio voi olla riittävän hyvä, jos ei selviä normaalista arjesta. Toki kaiken rasittavan olen koittanut jättää tekemättä. Mutta olen mm. kantanut kauppakasseja, kävellyt portaita yms.

Miten hyvin olette lepäilleet punktiosta seuranneen siirron jälkeen?
 
@PumpuliNumpuli mulla oli paljon vatsatuntemuksia, jotka alkoi siis 4 pv siirron jälkeen. Siis minä sain silloin plussan tuoresiirrosta. Oli vaikka mitä kiristyksen tunnetta ja ties mitä. Turvotus oli paha, menkkakipumaista fiilistä tuli ja meni. Muistan oudon fiiliksen, että tuntui että vatsalihakset ois revenneet. Mulla oli kohdussa siitä neljännestä päivästä alkaen sellain jännä kuminauhamainen kiristys, ihan kuin sinne ois viretty joki kuminyöri. Joka kerta kun nousi ylös vaikka tuolilta tuo ”nyöri” kiristi. Mulla on siis endo ja kaikkia kiinnikkeitä leikkauksesta huolimatta. Mulla aina kiristelee ennen menkkoja, tuo oli vähän erilaista kiristelyä.

Mä en silloin mitenkään erityisesti muista levänneeni, otin kyllä iisisti noin keskimöärin. Muistan ettö yritin tehdä puutarhassa jotain ja vatsaa alkoi koskea ja lopetin. Siinä vaiheessa kun oli 2 vk siirrosta, kehitin lievää hyperstimuoiretta, jolloin hengitys tuntui ikävältä. Silloin oli testipäivä ja plussa. Silloin makasin sohvalla koko viikonlopun. Koska sulla on testipäivä?
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Tänään testipäivä ja negaa näytti. Kaikki 3 testiä. :cry:

Toissa päivänä oli ihan karmivat ”menkkakivut”, rinnat on ihan räjähdyspisteessä ja oli super väsynyt, joten aloin jo olla toiveikas. Ei kai kolme testiä voi näyttää väärin? 14 päivää hedelmöittymisestä.
Tukilääkitys loppuu tähän ja lääkäri suositteli taukoa ennen seuraavaa hoitoa, jos sellaiseen halutaan vielä lähteä.

Millä munasolujen määrää saisi lisättyä? Näillä hinnoilla ei tee mieli käydä samaa hoitoa uudelleen läpi jos saadaan kerättyä taas vain yksi munasolu.

Myo-inositolivalmistetta aion kokeilla. Onko ”inositoli” samaa tavaraa?
 
vierailija
Donaferty Yliopiston apteekista, Foolihappo, B-12 ja B -6 vitamiinit, L-Arginiini, D-ja C-vitamiini, kalaöljykapseleita, Ubikinoni, hyvä rautavarasto ja tarvittaessa rautalisä= näillä valmistaudun lisäämään mukaisten laatua ja määrää joulukuuseen punktioon. En yleensä syö mitään muuta kuin D-vitskaa, sitten guuglettelin amerikka- ja brittiläisiä sivustoja ja tein sopivan yhteenvedon lisäravinteista. Ja lisäksi paljon kasviksia, hedelmiä, kauraa, kalaa. Hyvin vähän valkoista sokeria ja lihaa. Elimistön tulehdustila heikentää munisten laatua. Ja muniksien laatuun pitää alkaa vaikuttaa jo 3 kk ennen punktiota, koska munasolun sykli alkaa kolme kiertoa aiemmin. Terv. Sivusta lukeva Ivf:n valmistautuva
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
@PumpuliNumpuli olen pahoillani Onko teillä tiedossa syy lapsettomuuteen? Tehtiinkö ivf lyhyellä vai pitkällä kaavalla? Näillä kaikilla on merkitystä sen munasolumäärän kannalta.
Lyhyellä kaavalla tehtiin IVF/ICSI. Molemmissa on siis vikaa. Mulla tulee jo ikä vastaan ja munasarjareservi on ollut huono jo useamman vuoden (kohta jo yli 10v!).

Kiitos tsempanneille. Kyllä uutta yritystä tulee pienen tauon jälkeen taas varmasti. Ensin vaan keräilen itseni ja rahaakin tulevia hoitoja varten. Aluksi oltiin ajateltu kokeilla vain tämän kerran, mutta mieheni haluaa yrittää vielä toisen kerran. Ymmärrän niin hyvin hänen tilanteensa, hän kovasti toivoo lasta. Itsekin toki toivon, mutta mulla on yritystä jo useampi vuosi takana edellisestä suhteesta lähes vuosikymmen sitten, joten en toivo enää ihmeitä. Esikoista edellleen yrittämässä. :rolleyes:
 
Pahoittelut @PumpuliNumpuli !

Täällä olis virallinen testipäivä ylihuomenna, mutta testi nyt puhdas nega. Blasto siirrettiin,näkyisi jo jos olisi näkyäkseen, edellinen pas näkyi jo pp6 selkeesti.
On tää ihan paskaa. :'(
Voi kurja! Pahoittelut sinulle myös. Jospa se vielä ehtisi plussaksi muuttua jollain ihmeellä? Jostain niitä toivon kipinöitä aina lentelee.

On tämä kyllä sellaista pettymysten ja toivon vuoristorataa, että pitää olla tosi sissi, että jaksaa kerrasta toiseen puskea eteen päin. Ollaan vahvoja!
Tsemppiä!
 
Voi kurja! Pahoittelut sinulle myös. Jospa se vielä ehtisi plussaksi muuttua jollain ihmeellä? Jostain niitä toivon kipinöitä aina lentelee.

On tämä kyllä sellaista pettymysten ja toivon vuoristorataa, että pitää olla tosi sissi, että jaksaa kerrasta toiseen puskea eteen päin. Ollaan vahvoja!
Tsemppiä!
Ei toivetta ihmeestä,kyllä tää oli ihan selkee homma. Itkujen itku!
Koitetaan pysyä vahvoina @PumpuliNumpuli <3
 
Voi ei @Sabriiiina ja @PumpuliNumpuli , oon tosi pahoillani teidän puolesta :( on se vaan niin iso pettymys aina. Toivottavasti myöhemmin onnistaisi <3


Täällä taas mennään uutta alkionsiirtoa kohti. Tuntuu vähän liukuhihnameiningiltä jo, enkä oikeastaan edes oo jaksanut hirveästi ajatella koko asiaa. Ehkä sitä jotenkin suojelee itseään pettymyksiltä näin?
Olin tosi alavireinen menkkojen alkamisen aikaan, mielialat vaihteli niin että tuntui kuin olisi taas murkkuikäinen - kaikki pienet asiat tuntui hirveän isoilta ongelmilta ja esim. sain hirveen itkupotkuraivarin kun myöhästyin bussista jne... ihan karsee olotila. Kai se on sitten se kun ensin pumpataan ihmiseen hirveä määrä hormoneja ja sitten ne yhtäkkiä lopetetaan, eikä mieli pysy perässä.
Pettymys oli sekin, kun laitoin lääkärille viestiä, että voisiko kokeilla jotain muuta lääkeyhdistelmää tai toisenlaista hoitoprotokollaa (esim. siirto luonnolliseen kiertoon) , kun nyt ei ole mitään tulosta tullut. Ja vastaus oli, että on ihan tavallista, ettei kahden alkionsiirron jälkeen ole raskaus alkanut, ja pitää vaan olla kärsivällinen. Voi hel*etti, ihan kuin tässä pelkkä kärsivällisyys auttaisi! Edes Gonapeptyliä ei jostain syystä voida määrätä, en ymmärrä miksi. Miksei voida kokeilla jotain, kun kuitenkin lääkkeet maksan minä itse?

Mutta näillä mennään. Itkut on itketty ja tänään ultrassa oli taas limakalvo oikein hyvä ja alkionsiirto on maanantaina. Siitä sitten alkaa taas piinapäivät jälleen kerran :D
 
@Sabriiiina ja @PumpuliNumpuli jaksamisia teille! Mä usein mietin tätä lapsettomuutta. Että se on varmasti ollut aikuiselämäni masentavin asia. Avioeronkin jouduin nuorempana kokemaan, mutta lapsettomuus ”vei voiton” siitäkin. Se on niin kokonaisvaltainen. Vaikea selittää, mutta te tiedätte varmasti.

@Tuutikki84 mä tulen sun kanssa piinailemaan, jos huominen siirto onnistuu. Eli jos alkio selviää sulatuksesta. Kärvistellään sitte yhdessä täällä, jos pääsen siihen mukaan. Meillä on 2 alkiota ja nämä on viimeinen mahdollisuus. Huomenna sulatetaan yksi ja jos se ei herää niin toinen. Toivottavasti saan siis jotain mukaani huomenna. Mulla siis lääkkeellinen kierto menossa ja endoa sammuteltu edeltävästi.
 
Hei! Tietääkö joku millaiset jonot tällä hetkellä icsi-hoitoihin on. Meillä on suunnittelukäynti ensi kuun lopussa. Kuinka kauan siitä menee että pääsee hoidot aloittamaan?
Riippuu varmasti siitä missä päin olet hoidoissa. Tutkimuksissa menee oma aikansa, kannattaisi varmaan miehen valmiiksi käydä yksityisellä antaa siemennestenäyte, naisella valmiina olla papa jos ei oo vähään aikaan katsottu, kilppariarvot, AMH-arvo sekä molemmilta sukupuolitauti testit. Näissä vastauksissa säästyy aikaa kun etukäteen on katsottu. Käytönnössä ensikäynnillä jää sitten naisen ultra, toki perusterveys kysellään kans.
 

Yhteistyössä