IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei kaikille! Joku ehkä muistaakin minut, kirjoittelin aktiivisesti 12-18 ja viime aikoina käynyt lähinnä silloin tällöin lueskelemassa ja seurailemassa mitä "tutuille" kuuluu. Meillä -14 ja -16 syntyneet lapset. Pakasteessa viimeisen eli 4. IVF:n 8 alkiota, jotka 2-päiväisiä. Laatu on keskitasoa muistaakseni. Olen ollut pidempään halukas kokeilemaan pakastetuilla alkioilla, mutta puoliso toppuutellut. Lisäksi kaikenlaista tässä välissä ollut. Nyt kuitenkin puoliso alkanut näyttämään vihreää valoa. Lopetin e-pillerit viikonloppuna (olen käyttänyt niitä kuukaustishäiriöihin, runsaat ja kivuliaat vuodot) n. 1,5 v verran ja odottelen menkkoja. Varasin n. kp 10 tienoille ajan aiemmat IVF:t hoitaneelle lääkärille. Hirveän jännittävää! Pelottaa, että meidän pakastealkiot ei selviydy sulatuksesta, koska kaikki 3. IVF:n alkiot (3 kpl) kaikki kuukahtivat samantien sulatuksen jälkeen. Nyt siellä on 8 kpl, mutta muistaakseni biologi suositteli blastoviljelyä niille, turhien siirtojen välttämiseksi, koska siellä oli jotain tumapoikkeavuutta ym. Kaksi raskautta on lähtenyt TOP-alkioilla tuoresiirtona. Pelottaa ettei pääse yhteenkään siirtoon. Toisaalta olen onnellinen kahdesta ihanasta lapsesta ja tuntuu että ollaan saatu jo enemmän kuin kaksi lottovoittoa. Siinä mielessä suht. tyynellä mielellä matkaan, jos kolmatta ei tule, se ei tulee olemaan maailmanloppu ja uskon siitä selviävän hyvin. Enää me ei lähdetä IVF:n, koska olemme jo luopuneet varaamistamme siittiöistä, joilla nämä kaksi lasta ja 8 alkiota ovat. Olen sydän syrjällään ja sykähdellen seuraillut teidän matkaa, etenkin Rusakkoisen ja toivon ja rukoilen niin sydämestäni, että teille suotaisiin vielä maan päällinen vauva piakkoin <3
 
Onko täällä kukaan menossa juuri nyt siirtoon? Ensimmäinen pas jännittää huimasti ja se on meillö toivottavasti edessä tässä muutaman viikon sisään..

Minä kiertopäivänä teille on tehty passeja? Kyseessä on lääkkeellinen!
Esim. 21 paivan tienoilla voidaan tehda PAS, mutta myos ennen taikka jalkeen. Mita laakitysta Sinulle tulee? Minulla Progynova 2+2, Terolut 2+1+1 ja siirrosta oisin Lutinus x 1. Kaytettiin myos alkioliimaa. Tuleeko Sinulle Gonapeptyl, Ovitrelle tai muuta?

Jos tassa kierrossa ei meilla viela onnistu, sitten tehdaan viela kolmas yritys samaan putkeen.
 
Onko täällä kukaan menossa juuri nyt siirtoon? Ensimmäinen pas jännittää huimasti ja se on meillö toivottavasti edessä tässä muutaman viikon sisään..

Minä kiertopäivänä teille on tehty passeja? Kyseessä on lääkkeellinen!
Täällä kanssa odottellaan ensimmäistä PASia, nyt menossa kp5 ja viikon päästää ensimmäinen ultra. Tällöin toivottavasti tiedetään, milloin PAS tehtäisiin. Oon niin innoissani :)
Sama lääkitys kuin @Tuutikki84 :lla eli Progynovaa 3x/vrk.
 
Täällä kans tulossa PAS lähiviikkoina jos kaikki menee hyvin. Tosin tuli pieni mutka matkaan, mulla on yks pieni operaatio tulossa, joka ei liity raskaaksi tulemiseen mitenkään, mut siinä ei suositella olevan raskaana, joten ehkä täytyy kuukaudella siirtää PAS:a, olin itse ajatellut nyt tähän kiertoon, nyt kp 7 menossa. Tosin en ole ihan varma miten kesäkuussa ehtii siirtää, kun mulla luonnolliset kierrot tahtoo venyä, ja sitten siinä painaa klinikan loma-aika päälle joten saattaa olla, että elokuulle siirtyy, pitää nyt seurata tilannetta. Mua jännittää kovasti, en tiedä yhtään mitä lääkkeitä mulle tulee, mut veikkaan Pregnyl-irroitusta, Gonapeptyl-tuke dpo 6. ja Lugesteronia tai progestiinitukea luteaalivaiheeseen. Suosittelen Gonapeptyliä kyllä, meillä ollut se molemmissa tuoresiirroissa ja silloin on tärpännyt.
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Hei! Mä voisin taas täällä vähän aktivoitua. Toista lasta siis toivon, mutta ikää on jo 42, niin toivo alkaa hiipua. Kuitenkin vielä yksi IVF-kierros yritetään, edellinen yritys oli joulukuussa, mutta meni silloin pieleen miehen sairastelun takia ja sen jälkeenkin ollut sairastelua yms. + koronakin siihen vielä päälle., niin homma venynyt. Ollaan kyllä letrozolilla ja lugesteronilla tässä pidetty myös yritystä yllä, mutta laihoin tuloksin. Mulla matala amh ja olen vetänyt DHEA-hormonia nyt melkein 6kk 2 x 25mg päivässä, jännä nähdä, onko se tehnyt mitään eli sen pitäisi jotenkin virkistää munasarjoja ja saattaa lisätä kerättävien munasolujen määrää. Mutta menkat pitäisi alkaa loppuviikosta, sitten alkaa piikitys, lyhyellä kaavalla siis.

Täällä näyttää monia olevan PASiin menossa, ilmeisesti stimulaatioita ei vielä monessakaan paikassa edes tehdä?! Mutta kysymys: osaako joku sanoa, onko pakastetuilla siittiöillä paljon huonommat mahdollisuudet onnistua, jos näyte on hyvä/normaali? Ja onkohan kuinka yleistä, että näyte ei selviäisi sulatuksesta? Meillä siis harkinnassa suoraan omien pakastesiittiöiden käyttö..viimeksi tuli yllätyksenä siittiöiden huono laatu todennäköisesti silloisesta miehen sairastamisesta johtuen, nyt näyte oli taas hyvä, mutta tätä pakasteen käyttöä kuitenkin mietitään, että ei tulisi sen suhteen yllätyksiä..
 
Meillä on luovutetut siittiöt käytössä ja yleensähän luovutetut on juuri pakastettuja. En ole nyt ihan varma, mutta eikös siittiöt ole soluina "yksinkertaisempia" kuin munasolut, eli selviävät pakastamisesta paremmin? Meillä oli käytössä laadukkaita siittiöitä ja sulatuksen jälkeen näytteet olivat hyviä ja munasolut hedelmöittyivät hyvin niissä IVF.ssa, joissa oli laadukkaita munasoluja.
 
Hei! Aktivoidun minäkin piiiitkästä aikaa ihan vaan purkamaan tuntojani. Ensinnäkin ompas menny pöhkön näköiseksi tämä sivusto
Ja epäkäytännölliseksi.

Ollaan oltu vuosia siis hoidoissa ja vihdoin saimme PAS:ista lapsen 2016.
Nyt olemme toivoneet uutta siirtoa kun alkioita on pakkasessa jäljellä.

No, sitten tuli korona ja kaikki meni kiinni, odotellaan.
Sitten sain soiton, että hoidot jatkuvat ja mikä kp, äkkiä verikokeisiin ja sitärataa. Noh innosta soikeana äkkiä verikokeet sun muut ja ilmoitin tulokset hoitavalle taholle, joka kertoikin, että "kukaan ei ilmeisesti muistanut kertoa sinulle, että emme tee hoitoja kuin 1vkon kesäkuussa ja sen jälkeen kaikki kiinni, hoidot jatkuvat joskus elo-syyskuu tienoilla. Nyt näyttää, että ovulaatio on sellaiseen aikaan, ettei siirtoa voida tehdä kun klinikka on kiinni, palataan!"

Purskahdin itkuun. Viikon aika-ikkuna. VIIKON. Hoitaja lohdutti, että "eihän se ole pitkä aika kato" ja "entä ne kaikki muut jotka ovat samassa tilanteessa" no nii-in!! Miten se lohduttaa, kun tölvii puhelimessa, että entä ne kaikki muut? Pitäskö mun siis olla itkemättä, että muutkin odottaa vuosia? Siinä vaiheessa kuukaudet, päivät tuntuvat pitkiltä

Lääkäri vielä sanoi, että ei ole pitkä aika että päästään yrittämään ja siihen sanoin, ettei sano tuollaisia sanoja lapsettomille enää IKINÄ. Loka-syyskuussa ovulaatio on ns väärään aikaan ja osuu vkolopulle, siirtoa ei voida tehdä. Jos tulee keskenmenoja, kun on joulu. Jos alkiot loppuvat taas ja aloitetaan uudet hoidot alkaa uusi pistely, odotus, punktiot ja hyvässä lykyssä puhutaan jo vuodesta 2022 kaiken paskan jälkeen, niin ole kiltti äläkä enää sano, että 3kk "ei ole pitkä aika".

Kiitos ja anteeks purkautuminen. Te, jotka olette tässä kierteessä tiedätte miltä tämä tuntuu. Fiilis on, kun ois potkastu mahaan ja naurettu päälle.
 
Meillä on luovutetut siittiöt käytössä ja yleensähän luovutetut on juuri pakastettuja. En ole nyt ihan varma, mutta eikös siittiöt ole soluina "yksinkertaisempia" kuin munasolut, eli selviävät pakastamisesta paremmin? Meillä oli käytössä laadukkaita siittiöitä ja sulatuksen jälkeen näytteet olivat hyviä ja munasolut hedelmöittyivät hyvin niissä IVF.ssa, joissa oli laadukkaita munasoluja.
Sitä olen tosiaan miettinyt, että onhan luovutettujen siittiöiden käyttö tosi tavallista ja ne on vissiin aina pakastettuja..Mutta ymmärsin jostain myös, että luovutettujen siittiöiden "sulatuskestävyys" tms. testataan ennen kuin niitä otetaan viralliseen käyttöön eli et kaikkien siittiöt eivät kestäisi sulatusta ihan yhtä hyvin.. No mutta täytyy puhua klinikan kanssa asiasta..
 
Hei! Aktivoidun minäkin piiiitkästä aikaa ihan vaan purkamaan tuntojani. Ensinnäkin ompas menny pöhkön näköiseksi tämä sivusto
Ja epäkäytännölliseksi.

Ollaan oltu vuosia siis hoidoissa ja vihdoin saimme PAS:ista lapsen 2016.
Nyt olemme toivoneet uutta siirtoa kun alkioita on pakkasessa jäljellä.

No, sitten tuli korona ja kaikki meni kiinni, odotellaan.
Sitten sain soiton, että hoidot jatkuvat ja mikä kp, äkkiä verikokeisiin ja sitärataa. Noh innosta soikeana äkkiä verikokeet sun muut ja ilmoitin tulokset hoitavalle taholle, joka kertoikin, että "kukaan ei ilmeisesti muistanut kertoa sinulle, että emme tee hoitoja kuin 1vkon kesäkuussa ja sen jälkeen kaikki kiinni, hoidot jatkuvat joskus elo-syyskuu tienoilla. Nyt näyttää, että ovulaatio on sellaiseen aikaan, ettei siirtoa voida tehdä kun klinikka on kiinni, palataan!"

Purskahdin itkuun. Viikon aika-ikkuna. VIIKON. Hoitaja lohdutti, että "eihän se ole pitkä aika kato" ja "entä ne kaikki muut jotka ovat samassa tilanteessa" no nii-in!! Miten se lohduttaa, kun tölvii puhelimessa, että entä ne kaikki muut? Pitäskö mun siis olla itkemättä, että muutkin odottaa vuosia? Siinä vaiheessa kuukaudet, päivät tuntuvat pitkiltä

Lääkäri vielä sanoi, että ei ole pitkä aika että päästään yrittämään ja siihen sanoin, ettei sano tuollaisia sanoja lapsettomille enää IKINÄ. Loka-syyskuussa ovulaatio on ns väärään aikaan ja osuu vkolopulle, siirtoa ei voida tehdä. Jos tulee keskenmenoja, kun on joulu. Jos alkiot loppuvat taas ja aloitetaan uudet hoidot alkaa uusi pistely, odotus, punktiot ja hyvässä lykyssä puhutaan jo vuodesta 2022 kaiken paskan jälkeen, niin ole kiltti äläkä enää sano, että 3kk "ei ole pitkä aika".

Kiitos ja anteeks purkautuminen. Te, jotka olette tässä kierteessä tiedätte miltä tämä tuntuu. Fiilis on, kun ois potkastu mahaan ja naurettu päälle.
Kuulostaapa tosi oudolta, et tollaisen aikaikkunan takia lähtivät edes soittelemaan :/ Ja typerä kommentti hoitajaltakin! Ymmärrän hyvin ärtymyksen kyllä..
 
Mutta ymmärsin jostain myös, että luovutettujen siittiöiden "sulatuskestävyys" tms. testataan ennen kuin niitä otetaan viralliseen käyttöön eli et kaikkien siittiöt eivät kestäisi sulatusta ihan yhtä hyvin..
Tämä voi ihan hyvin pitää paikkansa. Ja just tätä pelkään nyt meidän PAS:ssa, että mun munasolut ei vaan oo tehty kestäviksi eli ne kuukahtavat kaikki sulaessa... No ehkä ei oo järkevää tässä vaiheessa murehtia asiaa. Meillä on kuitenkin asiat hyvin, kun kaksi ollaan saatu. Yritän nyt psyykata itseäni kestämään massiivinen pettymys..!
 
Kiitos ja anteeks purkautuminen. Te, jotka olette tässä kierteessä tiedätte miltä tämä tuntuu. Fiilis on, kun ois potkastu mahaan ja naurettu päälle.
Kyllä ymmärretään. Täällä saa purkautua. Kaikki pienetkin viivytykset tuntuvat ikuisuuksilta tässä asiassa. Myös vähättelevä puhe. Ei sitä ajan kulumista voi ymmärtää kukaan muin hoidoissa oleva, vain 12 mahdollisuutta vuodessa ja kaikki viikonloput ja lomat puskee aina päälle ja ovulaatiot osuu väärille päiville jne. Siinä mielessä - vaikka rahaa on mennyt noin 40 t e - olemme onnellisia, että olemme hyvällä yksityisellä klinikalla. Siellä on joustettu aina tarvittaessa. Tosin ennen 3. IVF:aa meidän lääkäri "käski" meidät lomalle. Kropan pitää palautua, suositteli 3 kk taukoa. Ja sen jälkeen iVF menikin hyvin ja tuoresiirrosta lapsi. Mutta se on eri asia, oltiin tahkottu tauokoamatta jo lähes 1,5 v, joka kierrossa joku hormoni ja pari IVF:aa, inseminaatioita, klomifeenia jne. Kroppa oli täynnä hormoneja munasarjat rei'itetty. Mutta tosiaan, on sitten eri asia, jos aina siirtyy hoito, nyt tämä korona on ihan arvoitus minullekin. Jos tautitapaukset kiihtyy, kai meidänkin klinikka suljetaan. Ja mitä jos lääkäri sairastuu kesken kaiken? Tai biologi? Kuka sitten tutkii ja siirtää alkiot? Täytyy nyt toivoa hyvää terveyttä koko klinikan väelle:confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Kiitoksiä myötäelämisestä. Olen nyt vähän rauhoittunut. Eri lääkäri soitti eilen ja pahoitteli tätä kovasti. Ei osannut ottaa kantaa, voiko pakastealkiot siirtää esimerkiksi yksityiselle taholle, ettei näitä hoitoviivytyksiä tulisi enää näin kovasti. Juurikin kun meillä ei ole kun se 12 mahdollisuutta vuodessa ja niistä todennäköisesti siirtopäivä olisi vkoloppuna, jolloin klinikat ovat kiinni. Siihen joulut, pääsiäiset jne niin siirtomahdollisuudet todellisuudessa ovat ehkä 3/vuosi..

Kysyisin ovulaatiotesteistä. Aloitin siis testaamaan kp10 ja siinä oli ihan hyvä viiva, ei mielestäni yhtä tumma, mutta viivat kumminkin. Kivut olivat hirvittävät kp11 jolloin viiva edelleen "ihan ok". Nyt tänään kp12 testasin ja viiva haalenee?! Onko teillä siis käynyt niin, että ensin tulee hyvää viivaa, sitten haalenee, kunnes tulee se plussa kuitenkin joskus kp 15 - 19 esimerkiksi?

Elättelen toiveiden murusia, jos edes jotenkin saisin viivytettyä ovulaatiotani vielä muutaman päivän ja minulla olisi edes pienen pieni mahdollisuus päästä PAS-siirtoon kuitenkin siinä viikon aikaikkunassa. (lääkäri oli muuten sitä mieltä, ettei ole olemassa mitään omia konsteja ovulaation viitytykseen).

Toiveikasta kesää kuitenkin kaikille. Ihana saada vertaistukea, kiitos!
 
Kiitos ja anteeks purkautuminen. Te, jotka olette tässä kierteessä tiedätte miltä tämä tuntuu. Fiilis on, kun ois potkastu mahaan ja naurettu päälle.
Ymmärrän oikein hyvin. On kyllä ikävästi toimittu klinikalta, että ensin annetaan toivoa ja sitten läväytetään päin naamaa tieto, että eipä siirrolle välttämättä olekaan aikaa kesäkuussa. Varsinkin, kun oot jo ehtinyt siihen valmistautua. Hoitohenkilökunta ei varmaan aina tajua, miten iso vaiva kaikessa tässä on, ja miten isoja pettymyksiä ivf-hoidoissa oleva joutuu kestämään, yhä uudelleen. Alkionsiirron siirtyminen ei ole mikään pikku juttu, koska jatkuvasti joutuu sitten elämään epätietoisuudessa, milloin jotain vihdoin tapahtuu, vai tapahtuuko mitään... ja kun on jo valmiiksi joutunut odottamaan pitkään, niin on kohtuutonta että joutuu uudelleen odottamaan kun hetken jo luuli että jotain tapahtuisikin.

Mullakin piti olla ensimmäinen alkionsiirto jo tammikuussa, mutta aikataulut meni pieleen - ovulaatio oli väärään aikaan ja loppiaisviikonloppuna ylimääräinen pyhäpäivä esti blaston siirtämisen. Helmikuussa menin ultraan suurin toivein, ja kappas kun ei ollutkaan limakalvo kasvanut tarpeeksi. Silloin meinasin kyllä purskahtaa itkuun jo lääkärin edessä, mutta pidättelin niin kauan että pääsin hissiin. Niin isoja pettymyksiä ne oli. Inhosin kaikkia lääkkeitä jotka ei tuottaneet toivottua lopputulosta, ärsyynnyin lääkärin oletuksesta ettei mulle tapahdu luonnollista ovulaatiota (kyllä tapahtuu, ovistestien mukaan ainakin), ja vastustelin ajatusta täysin lääkkeellisestä alkionsiirrosta. Nyt lääkkeellinen siirto tuntuukin jo hyvältä idealta, koska ei ole ainakaan aikatauluista kiinni! Mulle pettymykset aiheutti jonkinlaisen vastareaktion - alkoi niin kiukuttaa, kun ei vaan millään onnistu. En pystynyt oikein lääkäreihinkään luottamaan. Kiukuttaa sekin, kun oma kroppa ei toimi niinkuin pitäisi. Kaikenlaisten tunteiden kanssa sitä joutuu tän asian tiimoilta painimaan... :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Yritin itse katsoa tuota linkkiä enkä saa sitä edes auki. Kivuista vaikea tosiaan sanoa, että mihin ne liittyi. Kp9 kävin ultrassa ja näkyi 10mm follikkeli silloin. Jatkan testaamista huomenna, vaikkakin ehkä turhaan. Ja hyvä vinkki ottaa tuo digitaalinen testi avuksi, ei käynyt edes mielessä.
Mutta siis monihan täällä odottaa PAS:iin pääsyä ja ilmeisesti niitä tehdäänkin muualla suomessa normaalisti? Saanko kysyä oletteko PASsiin menossa yksityisellä vai julkisella puolella?
 
Onko kellään kokemusta miehen sairastelun vaikutuksista siittiöihin? Miehellä on ollut nyt pitkä antibioottikuuri päällä ja jatkuu vielä 10pv. Jos siittiöiden kypsymisaika on 75pv, ja ivf hoito voisi juuri olla noilla main, niin voiko olla että tavara ois niin huonoa ettei hoito onnistu?
 
Hei! Olen seurannut palstaa jo pidemmän aikaa mutta jostain syystä vasta nyt kirjoitan ensimmäistä kertaa. Kiitos kaikelle vertaistuelle, jota viestejä lukemalla olen saanut!

Taustoista sen verran, että takana on 3 IVF/ICSI-hoitoa julkisella puolella (OYS) ja aina saatiin sama tulos. Vain yksi munasolu hedelmöittyi ja siirrettiin tuoresiirtona eikä se selvinnyt. Pakkaseen ei olla siis ikinä mitään saatu. Rankkaa oli kyllä aloittaa aina alusta! Luonnollisesti en voi raskautua, koska molemmat munajohtimet on tukossa ja oikea munasarja on todennäköisesti tuhoutunut jo pienenä tyttönä. Ko. munasarjaa ei ole ultrassa löytynyt eikä ole koskaan hoidoissa simuloitunut. Minulla puhkesi umpisuoli n. 10 vuotiaana tulehduttaen alavatsan. Lääkäri epäili, että tämä oli minulle kohtalokasta. Miehessä ei ole vikaa.

Olen tällä hetkellä 39 vuotta ja ennen kaikkea kilpaurheilutaustasta johtuen lapsentekohommat tuli kyllä aloitettua ihan liian myöhään (n. 5 vuotta yritystä takana) ja myös hoitoihin hakeuduttiin turhan myöhään. Jotenkin sitä luotti, että kyllä se vielä tärppää. Se, että en voi luomulasta saada, varmistui itseasiassa vasta vähän aikaa sitten, kun omasta halusta halusin tarkemmat tutkimukset yksityisellä puolella. IVF-hoitoihin pääsin iän ja pitkän yrityshistorian takia ”suoraan”.

Päätettiin yrittää vielä ja yksityisellä, koska ei enää päästä julkiselle. Hoidot oli tarkoitus aloittaa jo aiemmin mutta Korona.. No, sumuttelut (Synarela) alkaa huomenna ja pitkällä kaavalla mennään. Aiemmissa hoidoissa on ollut Suprecur. Onkohan eroa olossa? Supercurin kanssa pääsin kyllä helpolla, eli en huomannut olossa juuri sen kummempaa muutosta. Piikittelyihin minulle on kirjoitettu Menopur, joka on yhdestä hoitokerrasta tuttu.

Tsemppiä kaikille hoitoihin. Ja niihin pääsyyn!
 
  • Tykkää
Reactions: Nato ja Solunen
vierailija
Onko kellään kokemusta miehen sairastelun vaikutuksista siittiöihin? Miehellä on ollut nyt pitkä antibioottikuuri päällä ja jatkuu vielä 10pv. Jos siittiöiden kypsymisaika on 75pv, ja ivf hoito voisi juuri olla noilla main, niin voiko olla että tavara ois niin huonoa ettei hoito onnistu?
Meillä kävi niin että aina hedelmöittynyt hyvin ivf.ssä, mutta kun mies sairasti keuhkokuumeen ja hoito oli seuraavaan kiertoon niin yksikään munasolu ei hedelmöittynyt, vaikka kypsiä oli 7. Kokemusta on lukuisista ivf hoidoista ennen tätä.
 

Yhteistyössä