IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Paljon nyt teissä hoitoa aloittavia tai siirtoon meneviä(y) pääsispä itekin jo!! :cry: pitää varmaan vielä 2kk ootella hoidon alkua ja tuntuu et maalis/huhtikuuhun on ikuisuus ja sillo tää vuosikin on jo niin pitkällä..
Missä olette hoidoissa jos saa kysyä ?
Kiinnostaa vähän nämä jonotus ajat myös.

Luin että hussissa varmaa pisimmät jonot ja nyt vähän mieyityyää miten tuolla tyksissä jonot kasvaa (jossa itse siis ollaan), kun itsenäiset naiset ja naisparit saivat vihdoin täälläkin kunnallista apua lapsettomuuteen vuoden vaihteessa
 
Missä olette hoidoissa jos saa kysyä ?
Kiinnostaa vähän nämä jonotus ajat myös.

Luin että hussissa varmaa pisimmät jonot ja nyt vähän mieyityyää miten tuolla tyksissä jonot kasvaa (jossa itse siis ollaan), kun itsenäiset naiset ja naisparit saivat vihdoin täälläkin kunnallista apua lapsettomuuteen vuoden vaihteessa
No husissa tietenkin:unsure: musta tuntuu mitä muualla olevien tilanteita seurannu et muualla jonoja ei juuri ole. Sekin siis tuntuu epäreilulta kun täällä pitää odottaa niin kauan vs muu suomi vaikka minkäs sille mahtaa kun husin piirissä on niin paljon ihmisiä. Ja miettiny et miksei voida asua jossain muualla:ROFLMAO: :oops:
 
Meille sanottiin että tarkemmat lääkeohjeet saadaan vasta hoitoon ilmoittautuessa, reseptit oli kyllä tehty, mutta 3 eri gonal f vahvuutta eikä tietoa mikä niistä pitäisi hakea . Mutta kiitos @Wintersun tiedosta, olin jotenkin ajatellut että yliopiston apteekista saisi kuitenkin... No, pitää vaan laittaa Naikkarille (taas) viestiä ens viikolla kun kuukautiset todennäköisesti ens viikonloppuna alkaa.

@Pinnii HUS jonotilanne tuntuu kyllä epäreilulta, ja helmikuussa tulee vielä uusi potilastietojärjestelmä jonka uskotaan hidastavan tahtia
 
Minäkin voisin nyt tulla kunnolla mukaan tänne, kun menkkojen alkamisen myötä tuli meille hoitoaika, joka tosin on vasta huhtikuussa. Jännittää hurjasti tämä seuraava vaihe, kun nyt kaikki ”helpommat” keinot on kokeiltu, ja tästä alkaa se viimeinen olkenkorsi. Pakko silti uskoa, että kyllä meitä tämä hoitomuoto tulee onnistamaan. Minulla on aktiiviset munasarjat ja lapsettomuuden syy on tällä hetkellä miehessä.
 
@Pinnii Jep, samat fiilikset, odottelen maalis-huhtikuuta malttamattomasti! Realistisesti asennoidun, että itse hoito saattanee olla toukokuussa? Täytyisi varmaan kysyä, mikä se jono on just nyt..ja sitten, millainen kesäsulku mahdollisesti on. Mutta voi olla, että päästään piinailemaan yhdessä :) Toivon mukaan hommat etenisi molemmilla nopeasti, sitten kun etenevät!

@mandariinikala Niin se surullisen kuuluisa Apotti..Äh, jospa sitä oltaisiin saatu hienosäädettyä ja ohjelman käyttöönotto sujuisi hyvin! Mutta harmittaa, jos se aiheuttaa lisää työtä hoitavalle taholle, yleensä uusien ohjelmien käytön aloitus ei suju välttämättä hyvin ja Apotin kanssa häikkää on ollutkin.

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja onnea @Jasmina20 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinnii
Tervetuloa kaikki uudet keskustelijat! Toivottavasti pääsette hoitoihin pian :) Täällä yksi, joka oli syksyllä HUSissa lyhyen kaavan ivf-hoidoissa, ja vasta ekaan PASiin menossa nyt. Tuoresiirtoon ei menty hyperstimulaatio-oireiden (lievien tosin) vuoksi ja aiempi PAS peruuntui aikataulusyistä.

Noista follikkelimääristä sen verran, että tosi yksilöllistä on. Mulla on PCO-tyyppiset munasarjat ja follikkeleita tuli yhteensä n. 40, joissa oli 20 munasolua, joista 17 kypsää, joista 10 hedelmöittyi normaalisti... ja niistä saatiin 6 alkiota (2 3-päiväistä ja 4 blastoa). Eli eipä se iso follikkelimäärä takaa että alkioita tulis paljoa, ja laatu on määrää tärkeämpi. Mutta meillä ei laadusta oo vielä tarkempaa tietoa, kun ei olla vielä siirtoonkaan päästy :cautious:

HUSin tämänhetkisestä jonotilanteesta en tiedä, mutta kyllä se puoli vuotta meni viime vuonna, että hoitoihin pääsi. Nyt kaikki muutokset varmaan takaa sen, ettei jono ole varmaan ainakaan lyhyempi :confused:
Kärsivällisyyttä kyllä koetellaan useaan otteeseen muutenkin, sen voin taata! Joka välissä pitää odottaa ja odottaa, mutta toivotaan että lopputulos on kaiken sen arvoista! :cool:

Noista lääkkeistä: ainakin yksi pakkaus kannattaa hakea valmiiksi, siis sitä jota ensin pistetään. Riippuu vähän apteekista ja paikkakunnasta, kuinka hyvin niitä on saatavilla. Itsellä oli siinä mielessä helppoa, kun on lähellä Yliopiston apteekki (Töölön) ja lääkärin mukaan heillä olisi aina saatavilla ainakin lyhyen kaavan hoidoissa käytettäviä pistoslääkkeitä (Gonal-F, Orgalutran, Ovitrelle). Ja siis niin olikin, silloin kun itse niitä hain. Ihan kaikkia reseptillä olevia pistoslääkkeitä ei kannata kerralla ostaa, koska voi olla ettei niitä kaikkia tarvita.
 
  • Tykkää
Reactions: vauvameille ja W.we
Kiitos tiedoista @Tuutikki84 .
Täytyy tosiaan hakea ensimmäinen lääke valmiiksi. Muistatko, kun ilmoittauduit hoitoon, niin tuliko tyyliin samana päivänä viesti, että mahdutte hoitoon mukaan ja, että pistämisen saa aloittaa?
En enää muistanut miten se meni, niin tarkistin... näköjään sain seuraavana päivänä viestin Omapolulle, missä oli ohjeet pistosten aloittamisesta ja samalla sain ajan kontrolliultraan. Oli kyllä ollut puhetta, että hoitaja soittaa seuraavana päivänä ilmoittautumisesta (eli menkkojen alkamisesta), mutta hoitaja laittoikin viestin. En tiedä, mikä on sitten yleisin käytäntö, mutta pääasia että saa tiedon ennen kuin pitää aloittaa pistokset... :)
 
Kävin tänään kontrolliultrassa alkionsiirtoa varten. Letrojahan söin tuossa kierron päivät 3-7, ja nyt katsottiin mikä on tilanne. En tajua, miten mulla voi olla näin :poop: surkea tuuri tän alkionsiirron kanssa, mutta siis kohdun limakalvo oli surkean ohut, jotain 4 millin luokkaa. Molemmissa munasarjoissa oli tietysti kyllä 9 millin follit ja vasemmassa 12 millin johtofolli, että kaipa se ovulaatio tapahtuu, mutta kohdun limakalvo on liian ohut näillä tiedoilla, että voitaisiin siirtoon mennä. Tää on niin epätodellista, että ei mitään rajaa.

Kaikenlisäksi kaikki aikataulusäätäminen on tuonut hirveästi stressiä. Jo se, että pääsin tonne ultraan tänään, tarkoitti töissä vuoronvaihtoa ja ylimääräistä vaivaa muillekin kuin mulle... ja nyt pitää sitten maanantaina taas käydä uudelleen ultrassa, kun katsotaan että onko kohdun limakalvo viikonlopun aikana kasvanut tarpeeksi PASsia varten. Jo nyt tuntuu, että perun koko ajan, kun ei jaksa taas. Ja täytyy tietysti ottaa vapaapäivä töistä, mikä tuntuu niin turhalta. En yhtään usko, että tässä viikonlopun aikana tapahtuis mitään ihmettä sen limakalvon suhteen :cry:

Meinasin purskahtaa itkuun jo heti aulassa, mutta ei siinä auttanut kuin lähteä töihin itkua pidätellen. Nyt on niin luovuttanut olo, tuntuu että mun kroppa on pettänyt mut. Ärsyttää suunnattomasti syödä lääkkeitä ja ravata ultrassa - ihan turhaan. Vähän alkaa tuntua siltä, että heitän letrot mäkeen ja ilmoitan, että ihan luonnolliseen kiertoon tehdään PAS, en jaksa tätä säätämistä. Mulla kuitenkin tapahtuu ovulaatio välillä, ja välillä taas ei. Lääkäri puhui jostain toisesta lääkeyhdistelmästä, joka sitten tarkottais sitä että joudun syömään alkionsiirron jälkeen useampaa keltarauhashormonia (?), mikä ei kiinnosta sitten pätkääkään. Kysyin, että mikä tohon kohdun limakalvon tilanteeseen voi vaikuttaa, mutta ei se lääkäri osannut sanoa siihen mitään. Ei oo kuulemma muilla lääkkeillä vaikutusta (kysyin mm. että onko Parasetamolin syömisestä haittaa, koska oon ollut flunssassa jne, ei kuulemma. Tuli vähän tyhmä olo.)

Tää on niin turhauttavaa, ettei tosikaan. :censored:
 
Voi ei @Tuutikki84 miten voi olla nyt noin huono tuuri! :(:poop: eikö lääkäri muka mitään osannut sanoa mistä vois johtua? Voiko esim ihan ivfhoito sekottaa kiertoa tai hormoneja? Ja sitten vielä noi aikataulusäädötkin. Toivon nyt kovasti että kuitenkin 3-4 päivässä limis kasvaiskin(y) ja mietin et eikös limistä voi yrittää buustata esim. Pienellä määrällä ovitrellea (hcgtä). Tietääkö kukaan työpaikallasi hoidoista?
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
@Tuutikki84 Pahoittelut huonoista uutisista. Ootko kokeillu greippimehua? Mä uskon, että greippimehu saattaa vaikuttaa limakalvon paksuuteen. Syksyllä jätin greippimehun juomatta ennen yhtä siirtoa ja silloin limis oli vain just alle 8mm. Tuoresiirtokerroilla oli 10mm tai yli ja olin juonut greippimehua koko kierron ajan. Joko oli pelkkää tuuripeliä tai sitten se oli se mehu, joka vaikutti paksuuteen, mutta yrittämällä ei ainakaan häviä mitään. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
@Tuutikki84, en ole tänne kirjotellut, mutta halusin tulla sulle sanomaan, että mulla oli viimeksi 14mm folli kontrolliultrassa ja limis vaan surkeat 4mm. Luulin, että siirto peruuntuu, mutta lääkäri sanoi, että kerkeää hyvin vielä kasvaa. Alkionsiirrossa limis olikin jo hyvä reilu 10mm. Ja letrot oli mullakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Mitä muita noita limisvinkkejä on kun tuo greippimehu ? Mulla ilmeisesti kiinnittyminen tökkii, ja varmaan johtuu siitä ?
Olen greipille allerginen joten ihan niin paljon en lasta halua että henki menisi, vaikka välillä onkin sellainen olo että haluaa kuolla lapsettomuuden takia :notworthy:

Käytän vehnänalkioöljyä ja joissain kierroissa juon sellaiset noin 10 senttiä punkkua päivittäin oviksen jälkeen

Muita kotikikkoja ? :)
 
@Pinnii ei se lääkäri osannut mitään sanoa, että mikä ois voinut vaikuttaa... mun ivf-hoidosta on jo kohta 3kk aikaa, niin ei kai ne enää vaikuta. Lääkäri jotain sanoi, että toisinaan letrot toimii ensin ihan hyvin, mutta että niiden vaikutus voi vaihdella kierrosta toiseen. Muita hormonivalmisteita en oo syönyt joulukuun jälkeen... vaikea sanoa siis, mistä tää nyt oikein johtuu :eek:

Töissä kukaan ei näistä hoidoista tiedä... mullahan on siis sellainen tilanne, että oon vielä opiskelija (opinnäytetyö vaiheessa), ja on useampi työpaikka. Tai siis teen sijaisuuksia ja keikkatöitä, ja nyt oli tammikuun ajan sijaisuus yhdessä paikassa. Kerroin vaan sinne, että on tärkeä lääkärikäynti, enkä saanut muuta aikaa. Vähän hankalaa joskus sovittaa yhteen kaikki opiskelu-, työ- ja lääkäriajat, ja kun tekee keikkatöitä niin sairaslomistahan ei makseta palkkaa. Ja jos on lääkärikäynti keskellä päivää, niin helpompaa olla vaan vapaalla sellainen päivä (esim. yksi paikka missä oon tehnyt paljon sijaisuuksia, on lähes tunnin matkan päässä - ei mitään mahdollisuutta lähteä kesken kaiken käymään kaupungissa lääkärissä :D ).

@Ellinoora38 mun pitäis varmaan kokeilla sitä greippimehua, ainut vaan että mä inhoan yli kaiken greipin makua :LOL: jopa toi vehnänalkioöljy menettelee, vaikka sekin on vähän pahaa, mutta greippiä oon vältellyt kauan... tässä tilanteessa on kuitenkin kaikki kikkakolmoset käytettävä. Jos vaikka nielee maistelematta :p

@Caro87 ihanaa, että toivoa on! Mulle lääkäri ei oikein osannut toivoa antaa, mutta hyvä jos kuitenkin on vielä mahdollisuuksia tässä :) (voi olla, että lääkärikin mietti aikatauluongelmia - heille on vaihtumassa Apotti-järjestelmä, ja se tuo omat hankaluutensa asiaan.)

Kiitokset vielä tsempeistä kaikille :love: nyt kun on nukkunut hyvin yön, niin vähän alkaa olla jo toiveikkaampi olo. Eilen oli kaikenkaikkiaan tosi surkea päivä, olin nukkunut huonosti, flunssa vaivaa edelleen ja töissä oli raskaampaa kuin normaalisti. Illalla kun mies vihdoin tuli treeneistä kotiin, niin pidin kunnon itkuisen avautumisen, jossa purin hänelle kaikki päivän ikävyydet. Kummasti helpotti! Ja se varsinkin auttaa, kun saa empatiaa <3
 
Moikka,
Olen tässä reilun kuukauden päivän toipunut joulukuun keskenmenosta, mutta nyt nostelen päätä taas hoitoihin paluuseen ja tänne. Päätimme että tehdään tässä vaiheessa keskenmenotutkimuksia (kaksi keskenmenoa takana). Yksityisellä ollaan siis hoidoissa. Kromosomiverikokeita on otettu, tulokset eivät vielä ole tulleet. Seuraavassa kierrossa otetaan kohdun limakalvosta pari näytettä ja lähetetään ne Ranskaan ja Viroon tutkittaviksi. Sitten siitä seuraavasta kierrosta ivf tällä kertaa pitkällä kaavalla ja toivottavasti sitten seuraavaan kiertoon pas. Ah ja voih kun tuntuu että huhtikuun loppuun, jolloin pas:iin päästään jos alkioita saadaan, on ikuisuus. Nyt yritän saada painoa laskusuuntaan metformiinin tuella. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille ja onnittelut plussanneille!
 
Tervehdys! Kirjoittelen nyt ensimmäistä kertaa, vaikka olenkin seurannut keskustelua säännöllisesti tuolla ”Haaveena vauva 2020” ja jo aiemmassa ”Toiveena vauva 2019” -ketjuissa :barefoot:Ensimmäistä siis yritetään ja yritys on aloitettu 5/18. Kertaakaan ei ole viivaa näkynyt raskaustestissä, ei edes haamulaista. Ikää minulla on 30v ja miehellä 32v. Kierto on säännöllinen 24-29pv, yleensä 26pv ja ovulaation olen aina saanut kiinni, jos olen tikuttanut. Painomme on molemmilla normaali ja syömme monipuolisesti.
Puolisen vuotta sitten kävin verikokeissa, joissa katsottiin mm. kilppariarvot, ferritiini ja muita mahdollisesti hedelmällisyyteen vaikuttavia arvoja ja kaikki muut olivat hyvät paitsi ferritiini, joka oli vain 18, vaikka hemoglobiini oli normaali 135. Mieheni kävi tuolloin myös simppatestissä, josta tulos oli normaali.
Hyvältä siis vaikutti ja aloin syömään rautaa, josko tuo alhainen ferritiini olisi ollut syynä tähän pitkään yritysaikaan.
Noh, nyt sitten viime kierron lopulla varasin ajan yksityiselle, lapsettomuuden ensikäynnille, jossa ultrattiin munasarjat ja kohtu. Vasemmalla puolella näkyikin keltarauhanen eli ovulaatio oli tapahtunut ja kohdun limakalvo näytti sopivan paksulta ja siistiltä, eikä polyyppeja tms. ollut. Munarakkuloita näkyi suhteellisen vähän, oikealla viisi ja vasemmalla kolme, mutta lääkärin mukaan loppukierrossa niitä on muutenkin vähiten.
Sovittiin, että menkkojen alkaessa menen verikokeisiin, joissa katsotaan perusverenkuva, FSH (follikkelia stimuloiva hormoni), AMH (Anti-Müller-hormoni) sekä keliakiatestit. Samalla varattaisiin aika munatorvien aukiolotutkimukseen.
Kävin verikokeissa ja aukkarissa (olivat auki, eikä ollut kivuliasta) ja verikokeissa tulikin sitten ylläri, kun FSH-arvo olikin yli viitearvon 12,9IU (norm. 2,5-12,5) eli munarakkulat alkavat olla vanhoja ja huonolaatuisia, eivätkä hedelmöity helposti o_O Nyt onkin sitten tämä kierto aikaa ”luomuilla” ja ensi kierrosta aloitetaan FSH+LH hormonipistokset (Pergoveris 450IU+225IU), joilla yritetään saada munarakkuloita kasvamaan enemmän, jolloin mahdollisesti joku niistä olisi parempilaatuinen ja hedelmöittyisi. Jos tämä ei tuota tulosta, niin sitten on vaihtoehtona vain koeputkihedelmöitys.
Ensi viikolla tulee vielä tuon AMH-testin tulokset, jolloin selviää paljonko munasoluja on vielä jäljellä.
En vielä lukenut tämän ketjun aiempia viestejä, joten pahoittelut, jos aiheesta on ollut jo keskustelua, mutta onko täällä muilla kokemusta tuosta Pergoveristä? Ja millaisia FSH- ja AMH-arvoja muilla on ollut?
Alankin nyt lukea ketjua taaksepäin, niin pääsen vähän perille missä kaikki menee :barefoot:
 
Kannattaa muuten huomioida greippimehun suhteen se, jos käyttää samaan aikaan muita lääkityksiä esim. verenpaine-, kilpirauhas-, eräät antibiootit ym. niin greippi vaikuttaa haitallisesti näiden lääkkeiden pitoisuuksiin ja tehoon kehossa, sillä se kilpailee samasta CYP3A4-hajottajaentsyymistä. Pitoisuudet voivat siis nousta/laskea vaarallisesti, riippuen lääkkeestä. Tähän samaan jujuun perustuu juurikin se greipin estrogeenipitoisuutta nostattava vaikutus.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Ja vielä tuosta greippimehusta.. Ilmeisesti paras vaikutus on tuoreesta hedelmästä puristetulla mehulla tai syömällä tuoretta greippiä/verigreippiä. Olen itse puristanut sitruunapuristimella verigreipistä mehua ja välillä puristanut sekaan appelsiinin. Yhdestä greipistä tulee n. 2dl mehua. Tämä määrä (2dl/pv) on riittänyt ainakin minulla lisäämään limoja. Nyt on muuten vielä greippien sesonkiaika! :p
 
Kannattaa muuten huomioida greippimehun suhteen se, jos käyttää samaan aikaan muita lääkityksiä esim. verenpaine-, kilpirauhas-, eräät antibiootit ym. niin greippi vaikuttaa haitallisesti näiden lääkkeiden pitoisuuksiin ja tehoon kehossa, sillä se kilpailee samasta CYP3A4-hajottajaentsyymistä. Pitoisuudet voivat siis nousta/laskea vaarallisesti, riippuen lääkkeestä. Tähän samaan jujuun perustuu juurikin se greipin estrogeenipitoisuutta nostattava vaikutus.
Okei mielenkiintoista jos tälle on oikeaa faktaa taustalla! Mut lisääkö se sit ns oikeasti hedelmällisyyttä vaiko ei tälläisille keitä pitää auttaa ivfllä? Ite en oo greippejä kokeillu kun kuulostanu niin huuhaalle mutta voihan olla et jos ei ivft toimi tms niin sit sitä tarttuu kaikkiin oljenkorsiin.
 
Tervehdys! Kirjoittelen nyt ensimmäistä kertaa, vaikka olenkin seurannut keskustelua säännöllisesti tuolla ”Haaveena vauva 2020” ja jo aiemmassa ”Toiveena vauva 2019” -ketjuissa :barefoot:Ensimmäistä siis yritetään ja yritys on aloitettu 5/18. Kertaakaan ei ole viivaa näkynyt raskaustestissä, ei edes haamulaista. Ikää minulla on 30v ja miehellä 32v. Kierto on säännöllinen 24-29pv, yleensä 26pv ja ovulaation olen aina saanut kiinni, jos olen tikuttanut. Painomme on molemmilla normaali ja syömme monipuolisesti.
Puolisen vuotta sitten kävin verikokeissa, joissa katsottiin mm. kilppariarvot, ferritiini ja muita mahdollisesti hedelmällisyyteen vaikuttavia arvoja ja kaikki muut olivat hyvät paitsi ferritiini, joka oli vain 18, vaikka hemoglobiini oli normaali 135. Mieheni kävi tuolloin myös simppatestissä, josta tulos oli normaali.
Hyvältä siis vaikutti ja aloin syömään rautaa, josko tuo alhainen ferritiini olisi ollut syynä tähän pitkään yritysaikaan.
Noh, nyt sitten viime kierron lopulla varasin ajan yksityiselle, lapsettomuuden ensikäynnille, jossa ultrattiin munasarjat ja kohtu. Vasemmalla puolella näkyikin keltarauhanen eli ovulaatio oli tapahtunut ja kohdun limakalvo näytti sopivan paksulta ja siistiltä, eikä polyyppeja tms. ollut. Munarakkuloita näkyi suhteellisen vähän, oikealla viisi ja vasemmalla kolme, mutta lääkärin mukaan loppukierrossa niitä on muutenkin vähiten.
Sovittiin, että menkkojen alkaessa menen verikokeisiin, joissa katsotaan perusverenkuva, FSH (follikkelia stimuloiva hormoni), AMH (Anti-Müller-hormoni) sekä keliakiatestit. Samalla varattaisiin aika munatorvien aukiolotutkimukseen.
Kävin verikokeissa ja aukkarissa (olivat auki, eikä ollut kivuliasta) ja verikokeissa tulikin sitten ylläri, kun FSH-arvo olikin yli viitearvon 12,9IU (norm. 2,5-12,5) eli munarakkulat alkavat olla vanhoja ja huonolaatuisia, eivätkä hedelmöity helposti o_O Nyt onkin sitten tämä kierto aikaa ”luomuilla” ja ensi kierrosta aloitetaan FSH+LH hormonipistokset (Pergoveris 450IU+225IU), joilla yritetään saada munarakkuloita kasvamaan enemmän, jolloin mahdollisesti joku niistä olisi parempilaatuinen ja hedelmöittyisi. Jos tämä ei tuota tulosta, niin sitten on vaihtoehtona vain koeputkihedelmöitys.
Ensi viikolla tulee vielä tuon AMH-testin tulokset, jolloin selviää paljonko munasoluja on vielä jäljellä.
En vielä lukenut tämän ketjun aiempia viestejä, joten pahoittelut, jos aiheesta on ollut jo keskustelua, mutta onko täällä muilla kokemusta tuosta Pergoveristä? Ja millaisia FSH- ja AMH-arvoja muilla on ollut?
Alankin nyt lukea ketjua taaksepäin, niin pääsen vähän perille missä kaikki menee :barefoot:
Meillä aika sama tausta kuin teillä. Tosin mun fshta ei oo katsottu ja oon miettiny oisko se oleellista kuitenki tietää. Toisaalta luulis et lääkäri ois sen viime syksynä viimestään otattanu kun ivf edessä jos sillä on merkitystä. Mun amh on mitattu kahdesti, viime vuoden helmikuussa 1,5 ja viime elo-syyskuussa 2,25. Että on tuossa aika vaihtelu. Oon myös törmännyt siihen et joillakin fsh ollut eka korkea ja sit seuraavalla mittauksella normaali. Sullakin kuitenkin vielä hyvin lähellä viitearvoa tuo.
 
Okei mielenkiintoista jos tälle on oikeaa faktaa taustalla! Mut lisääkö se sit ns oikeasti hedelmällisyyttä vaiko ei tälläisille keitä pitää auttaa ivfllä? Ite en oo greippejä kokeillu kun kuulostanu niin huuhaalle mutta voihan olla et jos ei ivft toimi tms niin sit sitä tarttuu kaikkiin oljenkorsiin.
Greippi lisää kehon estrogeenipitoisuutta ja jos se on yksilöllä matala, voi greippimehusta olla hyötyä. Jos taas estrogeenipitoisuus on normaali, hyötyä ei synny. Estrogeenipitoisuus voi olla myös liian korkea, jolloin greipistä voi olla ennemminkin haittaa. Eli riippuu ihan yksilöstä :barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinnii
Meillä aika sama tausta kuin teillä. Tosin mun fshta ei oo katsottu ja oon miettiny oisko se oleellista kuitenki tietää. Toisaalta luulis et lääkäri ois sen viime syksynä viimestään otattanu kun ivf edessä jos sillä on merkitystä. Mun amh on mitattu kahdesti, viime vuoden helmikuussa 1,5 ja viime elo-syyskuussa 2,25. Että on tuossa aika vaihtelu. Oon myös törmännyt siihen et joillakin fsh ollut eka korkea ja sit seuraavalla mittauksella normaali. Sullakin kuitenkin vielä hyvin lähellä viitearvoa tuo.
Okei! Onpa helpottavaa kuulla, että nuo arvot voivat tuolla tavalla vielä muuttua! :love: Luulin, että FSH-arvo vain iän myötä tasaisesti nousee ja AMH vastaavasti laskee, eikä paluuta olisi :unsure: Joten kiitos tiedosta!
 

Yhteistyössä