IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Pupuna112 kiitos plussatuulista ja tsempeistä! Tarpeeseen tulee.. voi että miten kaksi viikkoa voikaan mennä hitaasti.. toivoisin niin kovasti että nyt olisi meidän vuoro vihdoin saada hyviä uutisia. Meillä on siis takana kaksi kohdunulkopuolista raskautta ja molemmat munanjohtimet poistettu.. pakkasessakaan ei ole enää kuin yksi alkio..
Onko ollu mitään oireita? Meinaatko testata vasta testipäivänä? Kovasti voimia piinailuun. Toivotaan että tulee plussa ja että tällä kertaa olisi oikeassa paikassa.
 
Täällä toinen folliultra takana, olo ei ole enää yhtä toiveikas kuin keskiviikkoisen ultran jälkeen.. Folleja löytyi yhteensä 17kpl, mutta klinikan hoitajan mukaan ovat kovin erikokoisia, koot ovat 8-14 mm välillä. Suurin osa oli kuitenkin 10-14mm välillä.. Veikkaili, että punktio menisi ensi viikon keskiviikolle ja että tuolloin olisi vain 3-4 sopivan kokoista follia. :( maanantaina luvassa vielä 3. folliultra, kiva järjestellä näitä käyntejä, kun työaika on arkisin 8-16.:poop: Hoitajan mukaan minulla kasvaa follit hitaasti.. Nyt siis kp 9. Limakalvo oli 8,8mm. Lääkkeet pysyivät ennallaan maanantaihin asti.
Onko kellään kokeneemmalla ollut samankaltaista tilannetta? Kuinka monta sopivan kokoista follia löytyi punktiopäivänä? Pelottaa, että menee mönkään koko ivf. :(
Siinä mielessä minulla oli sama tilanne että minullakin kasvaa hitaasti, meinasi usko loppua kesken. PCOS takia kasvaa kuulemma odotettua hitaammin. Oli vielä toisen ja kolmannen ultran aikoihin hyvin erikokoisia, neljännen jälkeen moni pienempi oli ehtinyt kiriä kiinni isompia. Joka kerta kun kävin ultrassa löytyi lisää folleja. 26kpl oli sitten loppujen lopuksi, josta 25 kypsiä, 17 hedelmöittyi ja 12 niistä kasvoi blostoiksi asti.
 
Viimeksi muokattu:
Etovaa oloa ei ole enää ollut sen yhden kerran jälkeen, ja nyt on tullut vähän rusehtava vuoto, juuri niin kuin pitäisi kierron mukaan, eli menkkojen pitäisi alkaa huomenna. Saa nähdä pitääkö terolut menkat poissa vai tuleeko läpi. Kun olen muutama vuosi sitten käyttänyt niitä kevyemmässä hoidossa, menkat on tullut teroista huolimatta, luget piti menkat poissa 5pv lopettamisen jälkeenkin, vaikken edes ollut raskaana. Enpä taidan huomenna testatakaan, odotan vain tuleeko menkat. Oli sellainen olo ettei välttämättä toimi heti ensimmäisellä kerralla, niitä samoja henkimaailman juttuja, josta @MyMa puhuikin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Siinä mielessä minulla oli sama tilanne että minullakin kasvaa hitaasti, meinasi usko loppua kesken. PCOS takia kasvaa kuulemma odotettua hitaammin. Oli vielä toisen ja kolmannen ultran aikoihin hyvin erikokoisia, neljännen jälkeen moni pienempi oli ehtinyt kiriä kiinni isompia. Joka kerta kun kävin ultrassa löytyi lisää folleja. 26kpl oli sitten loppujen lopuksi, josta 25 kypsiä, 17 hedelmöittyi ja 12 niistä kasvoi blostoiksi asti.
Sinullahan saatiin loppujen lopuksi tosi hieno saalis! :) Minulla ei ole PCOS:a todettu, kai tämä on sitten vain ominaisuuteni, että follit kasvaa hitaasti.. (n) Toki Gonal-F on mennyt nyt ensimmäisessä ivf:ssä aika pienellä annoksella, vain 112,5IU päivässä. Mutta lääkäri halusi aloittaa näin, koska ei tiennyt miten reagoin hormoneihin. Järkeväähän se on aloittaa ennemmin pienellä annoksella kuin ottaa riskiä ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa hyperiä ja muita komplikaatioita. Toivotaan, että minullakin ehtisi pienemmät follit vielä mukaan, maanantaina se selviää. Mutta kiva tietää, että toivoa on. :)
 
  • Tykkää
Reactions: cindra
Tänään on huono päivä. Ärsyttää ja unohdin aamulla ottaa terolutit. Nyt ärsyttää vielä enemmän. Liikaa liikkuvia osia ja muistettavaa näköjään meikäläiselle tässä koko hommassa. Toimiikohan mun oma progesteronin tuotanto normaalisti munasolujen keräyksen jälkeen vai meniköhän tämä nyt päin honkia koko homma. Mietin vaan että onko terolutien tarkotus korvata jotakin kehon toimintoa vai onko ne oman hormonituotannon lisäksi. Osaako kukaan vastata?
 
Viimeksi muokattu:
Meillä 2. Ivf lähestyy. Lokakuussa ois meidän vuoro ekasta ivf:stä onkin jo aikaa 4vuotta niin vähän jo alkaa jännittää vaikka kaikki meni tosi helposti silloin 4v sitten.
Mullakin silloin lähti silloin hitaasti kasvuun rakkulat, ekassa ultrassa vaan pari pienehköä seuraavassa jo muutama ja lopulta 26 kerättiin ja 17 alkiota saatiin pakkaseen. Nyt on kaikki alkiot käytetty, 8 niistä kyllä joutui roskiin sulatuksen jälkeen mutta yksi lapsi niistä 9:stä siirretystä tuli
 
Mua alkaa pikkuhiljaa taas ärsyttämään niin paljon.. testipäivä lähenee ja haluaisin jo kovasti testata mutta sitten kuitenkin toisaalta pelkään sitä taas niin paljon.. en halua taas nähdä sitä negaa. Oireita ei juuri nimeksikään. Sitten ärsyttää kun luen muiden raskausoireita niin tuntuu että kaikilla on rinnat kipeät/arat. No minulla ei ole.. onko se siis tässä? Olisiko joku jolla rinnat ei olisi olleet kipeät??
 
Tänään on huono päivä. Ärsyttää ja unohdin aamulla ottaa terolutit. Nyt ärsyttää vielä enemmän. Liikaa liikkuvia osia ja muistettavaa näköjään meikäläiselle tässä koko hommassa. Toimiikohan mun oma progesteronin tuotanto normaalisti munasolujen keräyksen jälkeen vai meniköhän tämä nyt päin honkia koko homma. Mietin vaan että onko terolutien tarkotus korvata jotakin kehon toimintoa vai onko ne oman hormonituotannon lisäksi. Osaako kukaan vastata?

En usko, että yhden pillerin unohtaminen vielä haittaa. Niiden vaikutus on pitkäaikainen. Keho tuottaa itsekin keltarauhashormonia ja progesteronia. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
En usko, että yhden pillerin unohtaminen vielä haittaa. Niiden vaikutus on pitkäaikainen. Keho tuottaa itsekin keltarauhashormonia ja progesteronia. (y)
Kiitos näin itsekin lopulta päättelin eilen. Näin viime yönä unta, että puhelimessa oli kolme vastaamatonta puhelua eli unessa klinikalta oli yritetty soittaa mikä tarkoittaisi, ettei siirtoa tule huomenna. Kuolen huomenna aamulla jännitykseen, että tuleeko puhelua vai ei.
 
@Calico ymmärrän sun tuskan! Tosin mä oon jo testannut sen negan, että kestov-tutus on jo päällä :ROFLMAO: Noista oireista: mulla ei esikoisesta tullut mitään rintojen kipua, ei siis myöhemminkään plussan jälkeen. Kattelin nyt vanhoja muistiinpanojani, niin juuri ennen plussatestiä olin kirjottanut että yöllä kylmän väristyksiä (jotka nyt voi olla mitä vaan, flunssaakin tms mutta luulen että oli raskausoire), sit menkkamaista jomotusta ja huomasin myös lugeja laittaessa, että juuri ennen plussaa kohdun napukka muuttui turpeaksi ja "epäkiinteäksi". Nyt se tuntuu mulla kovalta ja napakalta. Toivon silti sulle plussaa, olispa hienoa jos meistä kolmesta piinailijasta edes joku saisi plussan:love:

@Ellinoora38 en osaa mitään eksaktia sanoa noista tukilääkkeistä. Mutta samaa mieltä kuin @Eloveera-79, että pitkäaikaisestihan noi vaikuttaa, ja se jatkuva lääkkeiden käyttö on tarkoitus varmistaa että prog. ja estr. määrä kehossa on tasainen. En usko että on paha asia jos kerran unohdat, kun ei ole vielä edes alkiota siirrettykään:) Tsemppiä hirveästi jännitykseen! Toivotaan että huomenna kaikki on kunnossa(y):):love:

@Nuttu92 on varmasti järkevä kokeilla pienillä annoksilla. Ehtiihän sitä lääkkeen määrää vielä vaikka sitten vähän nostaa huomenna? Toivotaan että kaikki näyttää silloin hyvältä ja että follit ovat kirineet :)

@kiia-s Sullapa on monta siirtoa jouduttu tekemään! :unsure: Se yksikin ihana lapsi on tietty joka tuskan arvoinen, mutta silti kova määrä... Hattua nostan, että vielä pää kestää jatkaa. Onnea uuteen yritykseen, lokakuu tulee äkkiä (y)

Itsellä ei mitään erityistä. Käytän lääkkeet keskiviikkoon eli viralliseen testipäivään asti, laskin että jatkot menis sitten mun töiden kannalta paremmalla viikolle :whistle: Kun on niin hankala töistä järkätä käyntejä, ja niitä on viime aikoina ollut ihan tarpeeksi...

Kätilö sanoi puhelimessa että "yleensä voidaan tehdä kolmas siirto peräkkäin, mutta ei enää neljättä", eli toivottavasti lääkäri on samaa mieltä ja vielä yksi siirto saadaan. Sitten täytyy pitää tauko, kun mulla täyslääkkeellinen kierto aina, ja niitä lääkkeitä ei sopisi ihan kuukausikaupalla putkeen syödä :oops:
 
@MyMa Mä mietinkin että mahdoitkohan sä jo testata! Mä oon pahoillani negasta.. toivotaan että käy ihme ja se muuttuu vielä plussaksi! Mulla virallinen testauspäivä torstaina mutta keskiviikkona aamulla aion testata. Siihen asti sinnittelen vaikka mikä olis
 
Minä testasin myös ja tulos oli odotettu. Ei voi kovin paljon toivoa, kun raskausoireet alkavat lupaavasti, mutta sitten yhtäkkiä loppuu. Ensi kerralla sitten, josko saisin vauvan syntymäpäivän mahdutettua äitini ja siskoni väliin, kesäkuun lopussa
 
Pahoittelut negasta @MyMa ja @cindra :(

@Ellinoora38, kysyin lääkäriltä suunnittelukäynnillä että miksi sitä Terolutia ylipäänsä tarvitaan, kun munasarjoissahan on punktion jälkeen vaikka kuinka monta keltarauhasta jotka tuottavat progesteronia. Kuulemma se ulkopuolinen keltarauhashormoni silti lisää raskauden alkamisen todennäköisyyttä. Vähän jäin sen jälkeen miettimään, että jos näin on, niin miksi sitä ei rutiinisti käytetä myös inseminaatioiden jälkeen? En kuitenkaan usko, että sun alkionsiirron onnistuminen on mitenkään vaarassa yhden unohtuneen Terolutin takia, etenkään kun alkiota ei ole vielä siirretty. Ymmärrän silti hyvin tunteesi asiasta, mä olen jo päättänyt että jos pakastealkionsiirtoja tehdään, niin mulle ne tehdään kyllä vain ja ainoastaan omaan kiertoon. En kestäisi sitä stressiä, että monta viikkoa pitäisi muistaa ottaa lääkkeet monta kertaa päivässä ja mahdollisen unohduksen tapahtuessa joutuisin kuitenkin paniikkiin siitä, olenko vaarantanut raskauden jatkumisen :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
Noniin nyt on elämäni eka siirto tehty ja kyytiin tuli hyvälaatuinen blastokysti. Kaksi muuta jäi vielä päiväksi pariksi viljelyyn kun olivat vähän hitaampia. Josko ne saataisiin vielä pakkaseen. Luulin että kuolen jännitykseen tänä aamuna, mutta nythän se jännitys vasta alkaakin. Testipäivä 4.10.

Pahoittelut @MyMa ja @cindra negoista ja tsempit kaikille muillekin omiin vaiheisiin.
 
@Ellinoora38 Tsemppiä piinailuun! ❤

Meillä luovuttaja piikittää neljättä päivää, hedelmöitys arvion mukaan ens viikolla. Jännittää miten se onnistuu!

Luin ihan kauheita juttuja lahjasoluhoidoista tuolta suuresta maailmasta. Siellä kun tämä on aikamoista bisnestä, niin luovuttaja voi joutua maksamaan korvauksia jos haluaakin lopettaa kesken prosessin - jos ei ole varaa, niin saattaa joutua jatkamaan vaikka oma terveys olisi vaarassa! :mad::eek::( Tuollaiseen en kyllä missään nimessä haluaisi osallistua vaikka kuinka toivon lasta. Onneksi täällä tuntuu olevan asiat paremmin ja psykologikin painotti, että luovuttaja saa kaiken tarvitsemansa terveydenhoidon vaikka tulisi toisiin ajatuksiin. Niinhän sen pitää mennäkin.
 
@Ellinoora38 Tsemppiä piinailuun! ❤

Meillä luovuttaja piikittää neljättä päivää, hedelmöitys arvion mukaan ens viikolla. Jännittää miten se onnistuu!

Luin ihan kauheita juttuja lahjasoluhoidoista tuolta suuresta maailmasta. Siellä kun tämä on aikamoista bisnestä, niin luovuttaja voi joutua maksamaan korvauksia jos haluaakin lopettaa kesken prosessin - jos ei ole varaa, niin saattaa joutua jatkamaan vaikka oma terveys olisi vaarassa! :mad::eek::( Tuollaiseen en kyllä missään nimessä haluaisi osallistua vaikka kuinka toivon lasta. Onneksi täällä tuntuu olevan asiat paremmin ja psykologikin painotti, että luovuttaja saa kaiken tarvitsemansa terveydenhoidon vaikka tulisi toisiin ajatuksiin. Niinhän sen pitää mennäkin.
Huh no onneksi meillä ei ole tuollaista bisnestä. Kuulostaa kamalalta. Kovasti onnea teillekin. Kiva kun meillä on kaikilla täällä jännityksen aiheemme tilanteesta riippuen :) Kauhean vaikea ottaa rennosti :D Onko teillä tietoa missä vaiheessa siirto tehdään mahdollisen hedelmöittymisen jälkeen? Mielenkiinnosta kysyn, kun täällä oli puhetta siitä, miten eri ikäisiä alkioita siirretään eri paikoissa.
 
Noniin nyt on elämäni eka siirto tehty ja kyytiin tuli hyvälaatuinen blastokysti. Kaksi muuta jäi vielä päiväksi pariksi viljelyyn kun olivat vähän hitaampia. Josko ne saataisiin vielä pakkaseen. Luulin että kuolen jännitykseen tänä aamuna, mutta nythän se jännitys vasta alkaakin. Testipäivä 4.10.

Tosi hyvältä kuulostaa! Ja vielä jatkavat niiden kahden viljelyä! Ymmärsin, että 6.pvän blastot on yhtä hyviä kuin 5.pvän, mutta 7.pvän blastot ovat yleensä valtaosa aika huonoja. Mutta toivotaan, että tästä siirrosta tärppää!
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
@Ellinoora38 Tsemppiä piinailuun! Toivotaan, että heti ensimmäinen tarraisi kovasti kiinni!(y)

Täällä 3. ultra takana. Follit oli onneksi kiihdyttänyt kasvutahtiaan ja nyt siellä näkyi 11kpl 13-22mm kokoisia, pienempiä oli useampia. Tänään pistin vielä orgalutranin ja illalla vuorossa Gonapeptyl, Pregnyliä en pistä näillä näkymin ollenkaan. Punktio sovittiin keskiviikolle ja siirto alustavasti perjantaille, jos sinne asti päästään. Kysyin hoitajalta tuosta alkioiden viljelystä, kun automaattisesti suunniteltiin kaksipäiväistä. Sanoi, että alkioita voidaan viljellä pidempään, jos hoitoa saava niin haluaa, mitään kunnon perustelua ei osannut viljelyn pituudelle sanoa. Kuulostaa aika erikoiselta, että tuollaista pitäisi osata itse vaatia.o_O Mutta luultavasti minulle siis siirretään kaksipäiväinen, jos siirrettävää tulee. Nyt saakin ruveta jännäämään punktiota! :barefoot:
 
@Ellinoora38 Tsemppiä piinailuun! Toivotaan, että heti ensimmäinen tarraisi kovasti kiinni!(y)

Täällä 3. ultra takana. Follit oli onneksi kiihdyttänyt kasvutahtiaan ja nyt siellä näkyi 11kpl 13-22mm kokoisia, pienempiä oli useampia. Tänään pistin vielä orgalutranin ja illalla vuorossa Gonapeptyl, Pregnyliä en pistä näillä näkymin ollenkaan. Punktio sovittiin keskiviikolle ja siirto alustavasti perjantaille, jos sinne asti päästään. Kysyin hoitajalta tuosta alkioiden viljelystä, kun automaattisesti suunniteltiin kaksipäiväistä. Sanoi, että alkioita voidaan viljellä pidempään, jos hoitoa saava niin haluaa, mitään kunnon perustelua ei osannut viljelyn pituudelle sanoa. Kuulostaa aika erikoiselta, että tuollaista pitäisi osata itse vaatia.o_O Mutta luultavasti minulle siis siirretään kaksipäiväinen, jos siirrettävää tulee. Nyt saakin ruveta jännäämään punktiota! :barefoot:
Kiitos kovasti. Mä itse asiassa nyt lueskelin vielä uudestaan mun klinikan nettisivut ja siellä sanottiin, että ko klinikka on luopunut lähes kokonaan 2-3 pvn viljelystä, koska viiden päivän viljely helpottaa alkion valintaa. Esim mun kohdalla tämä systeemi oli kyllä järkevä, koska yksi alkio oli selvästi parempi kuin muut. Se siirrettiin. Kuulemma soluja oli alkiokuoren kummallakin puolella eli kuori oli jo avautunut ja nyt kiinnittyy helpommin.

Oletko julkisella vai yksityisellä hoidossa? Hienosti follit kasvaneet. Tsemppiä punktioon!!
 
Huh no onneksi meillä ei ole tuollaista bisnestä. Kuulostaa kamalalta. Kovasti onnea teillekin. Kiva kun meillä on kaikilla täällä jännityksen aiheemme tilanteesta riippuen :) Kauhean vaikea ottaa rennosti :D Onko teillä tietoa missä vaiheessa siirto tehdään mahdollisen hedelmöittymisen jälkeen? Mielenkiinnosta kysyn, kun täällä oli puhetta siitä, miten eri ikäisiä alkioita siirretään eri paikoissa.
Mulle tehdään pas, mutta viisipäiväisiksi viljellään jos tulee tarpeeksi soluja. Siirto seuraaviin menkkoihin jos työvuorot osuu kohdalleen. Mulla on vaan tänä vuonna ollut pitkiäkin kiertoja, niin en tiedä alkaako menkat tämän vai ens kuun lopulla... Tällaista odottelua tämä on!
 
  • Tykkää
Reactions: Eloveera-79
Noniin nyt on elämäni eka siirto tehty ja kyytiin tuli hyvälaatuinen blastokysti. Kaksi muuta jäi vielä päiväksi pariksi viljelyyn kun olivat vähän hitaampia. Josko ne saataisiin vielä pakkaseen. Luulin että kuolen jännitykseen tänä aamuna, mutta nythän se jännitys vasta alkaakin. Testipäivä 4.10.

Pahoittelut @MyMa ja @cindra negoista ja tsempit kaikille muillekin omiin vaiheisiin.

Toivottavasti saat heti kyytiläisen mukaan (y). Kiva jos ne kaksi saisi vielä pakkaseen.

Olin hcg-mittauksessa ja tulos oli 14800, jonka lääkäri ilmoitti erinomaiseksi. Sen verran korkea on, että mietityttää monikkoraskaus. Ultra on jo 7.10, niin ei tarvitse arvuutells. Nipt-testi 10+0.. Sitä suositaan mulla iän takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Solunen
Kiitos kovasti. Mä itse asiassa nyt lueskelin vielä uudestaan mun klinikan nettisivut ja siellä sanottiin, että ko klinikka on luopunut lähes kokonaan 2-3 pvn viljelystä, koska viiden päivän viljely helpottaa alkion valintaa. Esim mun kohdalla tämä systeemi oli kyllä järkevä, koska yksi alkio oli selvästi parempi kuin muut. Se siirrettiin. Kuulemma soluja oli alkiokuoren kummallakin puolella eli kuori oli jo avautunut ja nyt kiinnittyy helpommin.

Oletko julkisella vai yksityisellä hoidossa? Hienosti follit kasvaneet. Tsemppiä punktioon!!
Mielenkiintoista tietoa. Me ollaan maksusitoumuksella Felicitaksella. Pitääpä vielä punktiopäivänä ottaa viljelyasia puheeksi lääkärin kanssa. :) Kiitti tsempeistä:)
 
Hassua miten nähökulma vaikuttaa asiaan, miustahan @kiia-s llä on loistava prosentti jos 9 siirrosta on lapsen saanut!!! Itselle siis siirretty 18, viidessä eri punktiossa saatua, aina hyvältä näyttävää (13kpl 2-3 päiväsiä kunnallisella ja 5 blastokystiä yksityisellä) alkiota hienolle limakalvolle.. ja niistä 0 raskautta (1. kemiallinen 1. tuulimuna) 0 lasta. Mutta siis tarkoitus oli nyt luoda uskoa teihin, vaikka jokainen epäonnistunut siirto on yksi helvetti, niin elkää luovuttako!!!! Mulla nyt siis lauantaina laskettu aika "luomu"plussassta!!!!! Kaiken tuon jälkeen, toki oli tehty limakalvonäytteen otto edellisessä kierrossa joka on varmasti avain mutta..
Ja mitä niihin oireisiin tulee, niin kyllä niitä ainakin itsellä vaikka sun mitä usein ollut vaikka aina negaa.. ja just se tuulimuna kierto oli kun ei ollutkaan oikein mitään.. eli kaikki on mahdollista. mutta kun ei niitä aivoja saa lopettamaan sitä ylianalysointia.. Tätä plussaa nyt ei oikein voi verrata kun ei ollut mitään lääkityksiä päällä, mutta ei kyllä ollut mitään tissi tuntemuksia ym. nytkään ennen plussaa, ihan tuli puskista..toki ei osannut kytätäkkään!
@Eloveera-79 lle onnittelut plussata, hieno lukema.. Ja kaikille voimia ja tsempiiä taisteluun!!!
 

Yhteistyössä