IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Timjami oliko sulla jokin syy miksi siirryit gravista dextraan? Noh nyt sitten dextraan menossa näköjään itsekin, kyllä ihan hyvillä mielin. Näköjään niiden toimisto on aika lähellä mun duunipaikkaakin!

Täytyy joo vaikka käydä siinä naikkarin respassa kysymässä niitä mun tietoja. Harmi että ei sinne omakantaan täydennetä kunnolla tietoja, luulis sen olevan sitä varten.
 
Mandalalle pahoittelut ettei päässy siirtoon :( Mutta onnittelut hyvän klinikan valinnasta!! Me vaihdettiin samaiseen kalleimmasta paikasta, kun inssit lopetettiin. Parempaa palvelua, parempia aikoja ja pienempiä laskuja :) ainoa harmitus ettei tajuttu aiemmin mennä kyseiseen paikkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Meillä oli 3 icsiä Graviditaksessa, jokainen samalla kaavalla ja samoilla lääkkeillä, niin ei siinä ollut enää mitään järkeä jatkaa. Mulla on vain 25pv kierto ja kun Menopur pistettiin 2.päivänä, johtofolli oli jo ehtinyt kehittyä ja jatkoi lääkkeillä yksin kasvuaan ja loput paljon pienempinä ja epäkypsinä. Kerroin tämän Dextrassa ja siellä tehdyssä 4.icsissä pistettiin Elonva 1.päivänä ja tuli heti enemmän tasalaatuisia. Samoin Dextrassa on paljon parempi pakastus ja sulatus, käytännössä ei kuulemma ole eroa tuoresiirron ja PASin onnistumisprosenteilla. Samoin hitaampia munasoluja voidaan jatkoviljellä 5pv jälkeenkin jos ne 6-7 päivänä alkaisivat kehittyä. Graviditaksessa ekassa icsissä meni 2 huonompaa munasolua roskiin, kun Dextran lääkäri (ehkä toki mainosmielessä) sanoi että heillä pakastus on niin hyvä että huonommatkin selviää siitä hienosti. Ei tapahdu sellaista että "ei pakastettu, kun ei ne huonommat siitä selviäisi". Hyvä palvelu, kokeneet lääkärit ja hoitajat ja lempeä ilmapiiri molemmissa paikoissa.

Nyt oon jo aika tottunut ajatukseen että tässä tämä perhe on ja millaista se elämä on vaikka ei toista omaa saa. Pidän ainakin taukoa, en jaksa lähteä mihinkään piikitysrundiin ihan heti.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Pöh, Mandala että uudelle kierrokselle joudutte! HUSin sivuilta pitäis myös löytyä sellainen kaavake että mistä voi tilata paperit itselleen. Tietenkin siinä kestää ja jos sulla jo pian aika.

Mäkin oon miettiny klinikan vaihtoa tai tuolla väestöliitolla on kyllä huippuosaamista mutta miksei ne suostu antamaan mitään tukilääkkeitä!?!?!? Kuulemma ei tutkittua tietoa että hyödyttäis mutta jos mina se olen joka maksan niin!!!! Mä oon välikierrolla klinikan kesätauon takia mutta elokuussa uutta pasia koukkuun... Huoh, kun nyt vaan onnistuis! Meillä tulee kolme vuotta täyteen siitä kun annettiin vauvalle lupa tulla :(

Ihanaa kesän jatkoa, on oikeestaan ihan hyvä että täällä hiljaisempaa niin ihmisillä muuta tekemistä ja ajateltavaa!! Mäkin taas aktivoidun elokuun puolella!
 
  • Tykkää
Reactions: L@ura82 ja Mandala
Kiitos tiedoista Timjami ja Henrietta!

En tosiaan edes tiennyt tuosta asiakirjojen tilaamismahdollisuudesta, mutta ei sitä olisi millään ehtinyt ajoissa kun sain lääkärinajan jo viikon päähän. Laitan kuitenkin pyynnön jos ehtisi johonkin vaiheeseen ajoissa niin säästäisi ne infektiokokeen hinnat edes.

Ja tosiaan hyvältä kuulostaa tuo Dextra ja heidän toimintansa kyllä ehdottomasti! nyt kun jälkikäteen ajattelen niin gravin herra Ratsula, vaikkakin oli todella ammattitaitoisen oloinen, niin oli vähän sellainen vanhan liiton, jämäkkä herrasmies, joten välttämättä ei just hirveän experimentaalinen olisikaan.

Vaikka tosiaan harmittaa ettei päässyt nyt siirtoon niin toisaalta nyt 'pääsen' sinne minne olen pitkän aikaa jo halunnutkin, eli yksityiselle (vaikka tietty toivoin että ne kaikki pakastetut alkiot olisi riittäneet julkisella onnistumisen).

Kaikille teille ihanille naisille paljon tsemppiä tuleviin hoitoihin ja tilanteisiin, sitä ennen rauhallista kesää itse kullekin palstataukoa pitäville :love:

Toivotaan että nämä kelit vielä muuttuisi vähän kesäisemmiksi myös! :)
 
Täällä menossa kesän toinen hukkakierto.. tulehdus on nyt kuitenkin parantunu, että ehkä sitä ainoan pakasteblaston siirtoo pääsis yrittään enskuussa.
Pahoittelut pettyneille, eritoten jotka on joutuneet palaamaan tänne odotuksesta.. :hug: :( ja onnea onnistuneille!
Mandala, nuo infektiotestien voimassaoloajat kai vaihtelee eri paikoissa, täällä ne oli ennen vuoden päteviä mutta nyt aika on jostain syystä lyhennetty 3kk:teen, eli käytännössä ne joutuu ottaan aina uusiks uuteen hoitoon mennessä. Mutta ehkä siellä toisin? Kannattaa tietysti kysyä ja kuitenkin pyytää viime tulokset itelle varmuuden vuoks.
 
Mandala: Miksi siinä menisi niin kauan kuin puoli vuotta enne kuin pääsisitte uudelleen aloittaa hoidot?

Kauheasti vaihtelevat nämä käytännöt eri kaupunkien välillä; yks kaveri asuu keski-suomessa, niin siellä ei ole mitään ivf jonoja ollenkaan. Ekana kokeillaan inssit, jos ei tulosta, ivf suunnittelu käynti ja seuraavista menkoista sitten pistelyt yms .ajanvaraukset....Siellä siis ei ole mitään puolen vuoden jonoja:(
 
No siis menkkojen ja klinikan loman mukaan laskiessa voi olla jo elokuu/syyskuu vaiheilla kun voisin soitella uudesta hoidosta. Sitten kuulemma syksy on aikaa jolloin paljon alkaa ensikertalaisilla hoidot ja osaston lääkärit sitte priorisoi tapauksia joten tästä ymmärsin että ekakertalaiset varmaan menisi mun edelle. Joten hoitsu sitten vain sanoi että kyllä tässä voi aikaa vierähtää mutta puolen vuoden hoitotakuuseen kyllä päästäisiin.
Itse en kyllä jaksanut jäädä enää katselemaan siellä kun en usko että siellä hirveän paljon kaavat enää muuttuisi. Just ei mitään lugesta poikkeavia tukilääkkeitä anneta kun 'ei ole havaittu varmuudella että olisi varmasti hyötyä' eli ei anneta edes mahdollisuutta. Js nyt on kuitenkin jo 7 siirtoa siellä takana eikä mitään tuloksia joten jotain muuta on kokeiltava mun mielestä. Täytän elokuussa 36 joten ei tässä enää viitsi toista vuotta tuhlata tuolla, haluun just sellasen tekemisen meiningin ja sen että joku oikeasti pohtisi mikä tässä voi mättää ja kokeilee eri asioita. Naikkarilla otettiin keliakia ja kilpparit mutta siihen se pohdinta sitten kai jäikin tällä erää :p
 
Mandala: No sitten ymmärräm täysin. Itsellä edessä kaikki toi rumba naikkarilla. Tai siis 14.7 hoitaja soittaa, kun tehtiin ensimmäinen inssi juhannuksen jälkeen ja jos ei siitä tulosta niin, ei kannata enää toista tehdä. Tuolloin 14.7 laitetaan ivf jonoon ja annetaan ivf suunnnittelu aika. Jonot puoli vuotta, eli menee tammikuulle kun itse sitten pääsee tosi toimiin.....

Siitä tulikin mieleen, kysyn vaikka ei tähän ketjuun oikein kuulukaan.

Eli inseminaatio tehiin 23.6 jolloin clear bluen ovis testiin tuli hymynaama. Inssi tehtiin clomifen avusteisena ei muita lääkkeitä. Aina kun olen tikkuttanut oviksen ja saanut plussan, niin kaksi viikkoa siitä on menkat alkanut. MUTTA nyt....tiistaina olis pitänyt menkat alkaa, mutta ei alkanut....JA raskaustestikin nega....Olisiko mahdollista kuitenkin että olisin raskaana....Voiko hcg nousta hitaasti? Kertokaa viisaammat?
 
On paljonkin mahdollista, että joillain ihmisillä hgc nousee todella hitaasti, näin esim eräällä tuttavallani kävi. Tsemppiä että tästä olisi sullakin kyse Lilliputti. Jos näin ei ole niin pahoittelut, ettei inseminaatio ollut teille tarpeeksi.
 
Mandala: No itse oikeastaan toivoin alusta asti IVF jonoon mutta naikkarilla tehdään ainakin yksi inssi ennen ivf jonoon laittoa....

En osaa kyl yhtään sanoa miss nyt mättää..toivottavasti menkat alkaa pian tai testi muuttuisi positiiviseksi.......
 
Moi.
Onko täällä ketään, jolla on ivf alotettu SatKs:ssa? Kuinka nopeasti siellä mahtaa asiat edetä?
Kesäkuussa ilmottauduttiin ivf jonoon ja nyt tuli aika lokakuun alkuun. Ensin 30min aika sh:lle ja heti perään 1h aika lääkärille. Alkaako hoidot siitä heti seuraavassa kierrossa?

Tässä vähän meidän taustaa;
Meillä ennestään kohta 2v tyttö, joka sai alkunsa ensimmäisestä inseminaatiosta yli vuoden luomuyrityksen jälkeen.
Meillä diagnoosina mulla pcos ja miehellä siittiöitä vähän ja huonolaatuisia.
Kakkosta ollaan yritetty taas reilu vuoden. Tammikuusta asti oltu taas hoidoissa. Kolme inssiä takana joista toinen kerta onnistui, mutta meni kesken rv6. Eka ja kolmas siis ei onnistunut. Nyt päätettiin lähteä ivf hoitoon. Ihan rahankin vuoksi. Meillä lääkekatto satasta vailla täynnä niin nyt on hyvät saumat lähteä näihin kalliimpiin hoitoihin.
Täällä ei varsinaista ivf:ää tehdä Satks:ssa. vaan alun seurannat hoidetaan täällä ja isommat toimenpiteet joko Tyksissä tai Tayssissa. Loppuvuodesta tuleekin sitten ajeltua muutamaan otteeseen vähän pidempiä lääkärireissuja. Toivottavasti kaikki tulee olemaan sen arvoista
 
Odottavan aika on pitkä, mutta onneksi nuo hoidot alkavat kohta. Sunnuntaina pitäis alottaa sumuttelut. Viimekerralla meni koko hoidon ajan Puregon annoksella 225,nyt näkyy ensimmäiset kolme päivää menevän annoksella 250. Olikohan nyt niin et viimeksi saatiin 8 kypsää munasolua joista 6 hedelmöittyi. Toivottavasti tällä annoksella saataisiin määrää vähän nostettua.

Noista infektiokokeista, saas nähdä missä vaiheessa niitä pyydellään. Kokeet on otettu viimeksi viimevuoden huhti-/toukokuussa, eikä kukaan ole sanonut et pitäis uusia. Lieneekö sitten mainitsevat asiasta ensimmäisessä ultrassa? Meillä seurannat tapahtuvat omassa keskussairaalassa, mutta punktio ja siirto OYS:ssa.

Nyt alkaa taas jännittämään.

Muistin virkistämiseksi, miten olette uskaltaneet liikkua pistosten aikana? Itse tehnyt nyt viimeaikoina melko raskasta vatsa-, reisi-, pakaratreeniä ja käynyt juoksemassa. Pitäis varmaan höllätä kun pistokset alkavat.
 
Nenna se on jännä juttu niiden infektiokokeiden kanssa, naikkarilla jouduttiin pariin otteeseen ottaa ennen ekaa hoitoa kun puhuivat jostain 3kk:sta mutta tänään dextrassa sanoivat että 2 vuotta riittää :O en sitten loppu peleissä soittanut naikkarille niistä vaan mun luvalla he faksasivat pyynnön tiedoista naikkarille suoraan. Miehelle kun siinä selvitin minkä takia en halunnut eka että naikkari saisi tietää niin mies sanoi sitten että ei me sinne kyllä takaisin enää mennä (hänkin oli niin vakuuttunut kuulemasta ja näkemästään) :)

Tosiaan omaa napaa taas... siis tänään käytiin siellä ja ei hitto vie kuulkaas: nyt on tekemisen meininki! Lääkäri kertoi heidän toimintatavoistaan yms josta jo itsessään tuli hyvä fiilis, mutta sitten kaiken tän jälkeen kun kerroin milloin menkat oli nyt alkaneet, hän päätti ultrata ja tilanne näytti todella optimaaliselta joten aloitin pistokset sitten saman tien tänään :LOL: ja jos kaikki menee hyvin niin punktio jo ensi viikolla!!

He eivät kuulemma harrasta pitkää kaavaa melkein ollenkaan koska se on raskasta kropalle turhan takia ja että koska lyhyellä kaavalla pystytään hyödyntämään kehon omaa toimintaa niin se on aina parempi.

Lääkäri oli ihan huippu tyyppi muutenkin ja innoissaan selitti miten täpinöissään hän on, että "kohtahan tässä ollaan raskaana!!" :D Tuli siis todella hyvä mieli kyllä kaikesta vaikka pidänkin takaraivossa sen muistutuksen, että ei sitä silti ikinä tiedä mitä tulee tapahtumaan.

Kääk sori että itsestäni taas vaan jauhan, mutta kyllä tässä nyt ollaan vaarallisen täpinöissään itsekin! :ROFLMAO::rolleyes:o_O:giggle:

Mites muilla, minkälaiset fiilikset, onko asia pyörinyt päässä kesän aikana paljon vai oletteko saaneet pidettyä tästäkin lomaa? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Timjami77
Mahtava juttu Mandala et pääsitte heti tositoimiin :) Noi odottelut on ihan hanurista!

Ite oon yrittänyt olla ajattelematta, mutta ainahan se ajatus nostelee päätään. Onneksi (jos näin voi sanoa) oli kesälomalla ja duunissa senverta kiireistä ettei ole ehtinyt ajattelemalla ajattelemaan. Eilen se sitten kouraisi taas oikein kunnolla, kun tajusin et sumuttelut alkaa sunnuntaina.

Niin, ku luomuna yriteltiin raskautta, miehen veljen avokki tuli raskaaksi. Viime IVF kierrolla mun veli sai tytön (meillähän ois ollu la kk ikäerolla, mutta mun raskaus olikin ku ja tuhosi sen ainokaisen munajohtimen mikä mulla oli) ja nyt ku alkaa toinen kierros, on miehen sisko on raskaana.

Noi infektiojutut on kyllä mystisiä. Ja kaikki varmasti sanoo et näin pitää toimia. Tiedä sitten mikä on se "lakisääteinen".
 
Mandala, eikö siellä ollu edes mitään suunnittelukäyntiä etukäteen vai miten..? :eek: tuolla missä mä käyn ei tulis kuuloonkaan että alotettas samantien "lennosta".. aina yks kierto menee siihen kun katotaan taustoja, hoitohistoriaa, mietitään sopivin lääke, annos, mahdollisesti jotain verikokeita yms. Vaikka eipä noista oleellista hyötyä tähänkään saakka oo ollu.

Mulla on tullu ristiriitasta oloo koko yrityksestä viime kuukausina, uus mieskaveri kun ei halua enää lapsia (on jo 3) ja sanonu suoraa ettei jäis kuvioihin jos saisin vielä lapsen :/ eli niin tai näin, menettäsin kuitenkin jotain. No en nyt silti yritystä vielä lopeta ku ite haluis tietty edelleen enemmän kun mitään, vaikka aika ikävän varjon heittääkin sen toiveen ylle...mutta ainakin voi ajatella ettei tää uus juttu lapsen takia kaadu niin kauan kun ei onnistu. Ja eiköhän se aika turha "pelko" ala ollakin että mulla joskus vielä plussa tulis saati loppuun saakka sujuis.
 
Viimeksi muokattu:
Mandala: Sinä siis olit aikaisemmin naikkarille helsingissä hoidoissa ja nyt vaihdoit yksityiselle? Dextraanko? Kenelle lääkärille?

Mulle kyl sanottiin naikkarilla että infektiokokeet on voimassa 2vuotta. Vielä kun sais nyt sen amh kokeen niin sitten olis kaikki tarvittavat ja voinhan mie sen pyytää. Onko siinä kokeessa muuten jokin aika kierrosta milloin se pitää ottaa?

Juu tosiaan huomenna soittaa lääkäri niin katsotaan mihin lopputulokseen me päästään. Mulla ollut kaiken kaikkiaan niin huonoo tuuri näiden hoitojen kanssa että huhu....Aina on eri lääkäri kukaan ei tiiä mistään mitään, aina pitää kertoa alusta asti kaikki......
 
Nenna onpa inhottava yhteensattuma sukulaisraskauksien kanssa :unsure:

Risukasa sullahan vähän hankala tilanne uuden miehen kanssa. Toivottavasti ratkeaa jotenkin niin ettei jää paska maku suuhun.
Ja siis mentiin sinne dextralle suunnittelukäynnille ja lääkäri sanoi ettei tarvitse kaikkia testejä uudestaan ottaa kun ne kerran on otettu. Vein sinne kyllä kaikki tärkeimmät tietolappuset naikkarilta eli lääkesuunnitelman ja epikriisin siitä miten paljon hedelmöittyi ja meni pakkaseen, paljon AMH oli yms.
Ja koska tosiaan munasarjojen tilanne ultralla näytti hyvinkin optimaaliselta sen suhteen että piikitykset voisi aloittaa niin tämä rempseä lääkäri näin sitten ehdotti!
Ja just kun he ei käytä pitkää kaavaa senkin takia sopi aikatauluun. Kuulemma helposti pitkällä kaavalla tulee sen verran paljon soluja että laatu on heikkoa sitten. Näin varmaan mullakin käynyt kun niitä silloin se 20 kerättiin..

Lilliputti joo naikkarilla tehtiin yks IVF mikäs sisälsi tuoresiirron lisäksi 6 PAS:ia. Nyt dextralla lääkäriksi tuli Eero Varila koska hän on ainoa vastaanottava lääkäri juuri nyt, lomien takia. Ilmeisesti heidän yksi naislääkäreistä ottaa vastaan ensi viikolla vai seuraavalla, en muista. Kyllä haluan jatkossa tuolla Eerolla käydä jos mahdollista, sen verran huikea tyyppi!

Tsemppiä lilliputti vielä että menisi vähän sujuvammin nyt sitten! Ja mulle ei ainakaan sanottu siitä amh:sta että pitäis olla joskus tiettyyn aikaan ottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Timjami77
Pitääpä ottaa puheeks vielä toi infektioaika seuraavan kerran klinikalla, että miltä "ylemmältä taholta" sellanen määräys on tullu.. eihän se voi olla mikään lakisääteinen juttu kun noin paljo vaihtelee. Tai sitten se on niin uus juttu ettei päde vielä kaikkialla, siinä on joku siirtymäaika tms., ehkä jotkut ei vielä edes tiedä siitä.
lilliputti78, amh-testin voi ottaa mihin aikaan kierrosta vaan. Vastauksessa tosin voi mennä hiukan enemmän aikaa kun yleensä muuten verikoetuloksissa.

Mandala, toivottavasti teillä ois nyt lyhyt kaava SE ratkaseva..! Yritetäänkö blastoiks saakka viljelyä tällä kertaa, vai onko siitä ollu vielä puhetta..?
 
Viimeksi muokattu:
Risukasa ja mandala: Kiitos vastauksista.

Mandala: Juu itsekin tässä pähkäilen yksityiselle siirtymistä, no kaikki riippuu nyt huomisesta puhelusta. Ja en tiedä pitääkö se paikkansa, että jos kuvitellaan tilanne että minä olen ivf jonossa kunnallisella ja haluan siinä välissä vaikka käydä yksityisellä kokeileen yhden ivf hoidon ja jos siinä jää pakkaseen alkioita, niin ne pitäisi käyttää sieltä ennen pois enne kuin hoitoja jatketaan kunnallisella.....Pitääköhän tämä paikkansa? Näkyy noi käytännöt tuolla naikkarilla vaihtelevan paljon. Riippuu vissiin kuka potilaana...en tiiä....turhauttaa....

Ja mistä ne saisi tietää siellä naikkarilla, jos mie menisin ja teettäsin yhden IVF hoidon yksityisellä.....ja jos tärppi kävisi niin sanois vaan että luomuna tuli;))))))


Ja vielä kyssäri....Oletetaan, että me ollaan menossa IVF hoitoon, mutta huomataankin sperman pesun jälkeen että sitä ei kannata tehdä, niin voiko sen hoidon vielä siinä vaiheessa muutta ICSI hoidoksi? Eikö se kuitenkin ole muuten ihan samalla kaavalla toteutettu hoito paitsi että yksi siittiö laitetaan munarakkulaan....
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuota Dextraa juurikin mietin yksityisestä klinikasta. Ja kehuttu tosiaan on tuota Eeroa ja sitten Niklasta...

Tuolla onkin erillinen kysymys tuosta Fertinojan takuhoito jutusta, että millainenhan se mahtaa olla kun sellaista siellä tarjoavat??
 
Kyllä se ICSI voidaan vaihtaa hoidoksi ihan lennosta mun mielestä.
Mäkin olen tuota takuuhoitoa miettinyt että mikä ihme se voi olla o_O kuulosti hyvältä mutta valitsin silti dextran.

Risukasa kiitos ja toivon tosiaan itsekin niiiin kovin!
Dextrassa tehdään lähinnä pelkästään blastoja. Ainoastaan jossain joulu - tms aikatauluongelmissa on siirretty nuorempia alkioita mutta muuten aina blastoja. Jännittää nähdä miten moni mulla blastoksi edes selviää.

Lääkäri näytti myös sitten sliden jostain tuoreesta powerpointista liittyen hitaisiin alkioihin yms. Että jos on hidas alkio joka saavuttaa blastokystivaiheen vasta esim 6. tai 7. päivänä hedelmöityksestä niin ne kaikki dextralla pakastetaan automaattisesti. Näin koska hitailla alkioilla tuoresiirron onnistumisprosentti on todella alhainen mutta hitailla tehty PAS on yhtä hyvä onnistumisprosentti kuin hyvällä alkiolla koska saadaan kohdun sopivin vaihe ja alkion ikä/vaihe ajoitettua paremmin yhteen. Kohtu kuulemma alkaa sulkeutumaan tms sitten kun optimaalinen aika on mennyt jo ohi. Jotenkin noin se meni, toivottavasti joku ymmärsi edes jotain :D
 
  • Tykkää
Reactions: Timjami77
Tämän päivän ultran perusteella tuli jarrulääke eteen joka on ihan uusi mulle: cetrotide. Onko teistä kukaan sitä käyttänyt aiemmin? jotain jauhoa ja nestettä pitää sekoitella ennen pistämistä. Neula ainakin vaikutti isommalta kuin gonalissa, yikes!
Ovitrellen sain onneksi irrotukseen. Lääkäri kysyi oonko käyttänyt jompaa kumpaa: ovitrelleä tai pregnyliä ja määräsi sitten sitä mitä olen aiemmin käyttänyt. Olen kauhutarinoita kuullut siitä pregnylin lasiampullista, että parempi näin päin!
 
Näyn viellä jostain syystä listoilla, vaikka hoidot keväällä jo lopetettiin.
Harmi nähdä täällä vielä niin monia "vanhoja"tuttuja.
Täällä kroppa normalisoitu kesäkuussa, jolloin yht´äkkiä ovuloinkin.Ilmeisesti nää raskaudet auttoi että elimistö rupesi toimimaan.Tän kuun alussa ovuloinkin sitten hämmästykseksi taas ja tietenkin se hyötykäytettiin.Tällä hetkellä tilane se että testi positiivinen, eilen testattu.
Uskoa ei kyllä ole senkään vertaa, mutta laskettu aika olis sitten meidän hääpäivänä, jos kaikki hyvin menee.
Eli maksettiin ittemme kipeeks lapsettomuushoidoissa,josta saldona 1 ku, 1 kkm ja 1 km... MUTTA , niiden ansiosta 10 vuoden jälkeen PCO helpootui ja kroppa rupeskin toimiin... on tää kanssa :)

Tsemppiä teille tahkojille suuresti :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Timjami77

Yhteistyössä