IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Mä suosin tästälähin etenkin varhaistesteinä ovulaatioliuskoja, niissä on viivan vahvistuminenkin hyvin tulkittavissa ja on halvimmasta päästä (pystyy vielä puolittaankin ;)), ja varsinaisina r.testeinä Pregcheck-liuska tai rfsu. Clearblue (normi) on myös hyvä, harmi vaan että kalliimpi. First Signalin (herkkyys 10) kasettikin toimii ja on hiukan halvempi kun CB.
Pp17 pc:n o-liuska näytti jo "kirkuvan" puna-violettia, lähes mustaa viivaa ja pp18 rfsu:ssa lähes tasavahvat viivat.
 
Lauriska: Nooouu, elättelin viimeiseen asti toiveita, ettei sun tarvis tulla tänne perässä! Mutta hyvä kuitenkin kun tekin pääsette aloittamaan tehokkaammat hoidot heti. Kuljetaan taas liki käsi kädessä ja vieläpä samassa hoitopaikassa. Miekin olin todella tyytyväinen Väestöliittoon =)

Luis: Kyllä siihen limisasiaan täytyy joku konsti olla :hug: Hirmu hyvän saaliin ootte saaneet =)

HilleriHiiru: Toivotaan parasta =) Vuodot, usein jopa menkkoja vastaavat ovat todella yleisiä ivf -alkuisissa raskauksissa. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että jossain vaiheessa vuotoa tulee.

Sarah: :hug: Ei siitä taho päästä yli. Ahistaa välillä niin vietävästi kun miettii, että miten asioiden pitäisi nytkin olla ja la lähestyy. Helevetin epäreilulta tuntuu :ashamed: Varmaan vasta uusi onnistuminen helpottaa tuskaa. Kiva kuitenkin että olet toipunut punktiosta hyvin =)

Raskaustestit: Ostin yhessä vaiheessa isomman paketin niitä halpisliuskoja, niitä on vielä muutama jäljellä. Ihan hyvin ne on asiansa ajaneet. Eli ei mitään turhia viivanpaikkoja tai haamuja ainakaan mulle oo antanu. Toista viivaa ei näy, vaikka kuinka lamppujen alla tihtaa oli testauksesta sitten 5 minuuttia tai 5 tuntia :D Paitsi kerran sain roskishaamun, mutta se muuttuikin oikeaksi plussaksi myöhemmin. Tuolloin ja vastaisuudessakin otan CB:n digin käyttöön vasta sitten kun jotain saan liuskaan näkyviin. Se "Ei raskaana" -teksti on niin äärimmäisen masentava, etten halua nähdä sitä ees :ashamed:

Taas muutama askel lähempänä hoitoja:
- infektionäytteet on otettu
- maksusitoumus on tehty - ainakin Länskän sihteerin mukaan
- Puregonit tilattu apteekkiin, haen ne tämän viikon aikana

Voi kun oon jo intoa täynnä :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt se on sitten totta hcg alle 1. En vaan voi ymmärtää et miten testi näytti plussaa :'(. Nyt ei kyynelistäkään tuu loppua. Meidän hoidot oli nyt tässä jos ei lähdetä pienen hengähdystauon jälkeen omalla kustannuksella vielä yhteen ICS:iin ens vuoden puolella mut sen näyttää vaan aika mitä tehdään.

Siirryn nyt nuolemaan syviä haavojani taustalle. Toivotan kaikille järjettömän paljon plussa tuulia ja tsemppiä hoitoihin.

:heart: :lla HilleriHiiru
 
Voi Hilleri :'( :hug: ISO voimahalaus! Voin vain kuvitella tuota pettymyksen määrää kun testin perhana näytti jo haamua ja silti verikokeen tulos tuo, onpa epäreilua :( Pitäkää toisistanne huolta ja aina olet tervetullut takaisin jos päätätte lähteä uuteen hoitorundiin.
 
Kiitos kaikki ihan hirveästi, kun jaksoitte vastailla ja tsemppailla. Se auttaa jaksamaan. Olen ollut jotenkin niin väsynyt, etten ole löytänyt voimia lukea ketjua läpi ja tsemppailla teitä muita.

Lääkärin kanssa puhuin tänään ja estrogeenilaastarit ja luget tulee PAS:iin. Se ensimmäinen siirto koskaan, kun tuoresiirtoon ei pasty. Tämä siis eka IVF meille. Torstaina saan kuulla lisää alkoista, että montako saatu pakkaseen ja montako blastoa meillä on.
 
Hilleri :hug: iso voimahalaus täältäkin! Mun mies sanoi tuon viimeisimmän negan jälkeen ihanasti, että nyt pitää surra tämä kunnolla läpi, ja sitten suunnata eteenpäin. Musta ainakin tuo epäonnistunut icsi tuntui melkein keskenmenolta, koska meidän alkio kuitenkin oli jo olemassa, eikä sitä surua pidä vähätellä. Onnea ja tsemppiä tulevaan, mitä sitten päätättekin tehdä. Tule kertomaan kuulumisia joskus.

Henriettalle tsemppiä piinapäiviin!

Timjami77 Mullakin alkoi menkat jo 12 pv punktiosta, Lutinuksista huolimatta.

StellaI Ihanaa, että asiat menee eteenpäin ja olet innostunut ja toiveikas :) Saa nähdä, millä mielellä tulen huomiselta suunnittelukäynniltä, onko uutta toivoa ilmassa vai olenko edelleen realistisen lannistunut.

Kysymys testeistä täältäkin: Minkä merkkisiä ovis-liuskatestejä käytätte? Olen nyt vasta tajunnut miten kalliita ovat apteekissa ja herännyt tilaamaan niitä netistä. Viimeksi mulla oli kaverilta saatuja RFSU:n testejä, jotka toimi oikein hyvin, mutta onkohan nuo vielä halvemmatkin luotettavia?
 
Pahoittelut Hillerihiiru! Voimahaleja teille :hug:

Ovistesteinä oon käyttänyt cb:n digejä ja preckcheckin. Oon tykänny tosa hymiöjutusta niin ei tartte viivoja arvuutella. Bongailin eri netikauppoja mistä löytyis tarjouksesta ja aikausein on ollut :)
 
Kysymys testeistä täältäkin: Minkä merkkisiä ovis-liuskatestejä käytätte? Olen nyt vasta tajunnut miten kalliita ovat apteekissa ja herännyt tilaamaan niitä netistä. Viimeksi mulla oli kaverilta saatuja RFSU:n testejä, jotka toimi oikein hyvin, mutta onkohan nuo vielä halvemmatkin luotettavia?
Rfsu:n lisäks Pregcheckin liuskoja jotka toimii myös mainiosti, eikä tarvi pidätellä 4 tuntia kuten rfsu:n testeillä. Molempia saa tavarataloista, marketeista yms. PC liuskat vielä halvempia, alle euron kpl. Monikäyttösiäkin tosiaan molemmat kun toimii varhasina r.testeinäkin.
 
Ekassa uä:ssä käyty ja näky oli kyllä karu! Ei ole ainakaan pelkoa hyperistä. Oik. puolella vain 1 isompi (12mm) rakkula ja 4 pienempää (9-10mm) rakkulaa. Vasemmalla puolella vain 1 pieni (9-10mm) rakkula. Eli yhteensä vain 6 rakkulaa, sitä pienemmät rakkulat eivät punktioon ehdi. Tämän päivän ultra-näkymä oli kyllä isku vasten kasvoja. Olen pistänyt 150IU puregonia ja nyt annos nostettiin 200IU, mutta ymmärtääkseni tällä annoksen lisäyksellä yritetään vain varmistaa, että nuo 9-10mm rakkulat ehitisivät kasvaa punktioon sopivan kokoisiksi. Limis oli kyllä hyvä (6,6mm) tiputteluvuodosta huolimatta. Onneksi tuo vuoto sitten viimeinkin eilen loppui.
Onko täällä ketään muuta, jolla rakkuloita olisi tullut odotettua vähemmän? Entä onko rakkuloita saatu kuitenkin punktiossa odotettua enemmän?
Lääkärikin oli hieman yllättynyt, että näin vähän rakkuloita oli, kun kuukausi sitten uä:ssä pieniä rakkuloita oli todella paljon ja lri oli tuolloin sitä mieltä, että pienellä annoksella varmaan koko hoito viedään loppuun asti. Mutta näin ei sitten käynyt. Oon tosi maassa senkin vuoksi, ettei tuota vasemman puolen rakkulaa lähdetä edes tyhjentämään, jos sinne ei muita enää kasva. Minulla kun tuo vasen munasarja on muutenkin niin kipeä endon vuoksi, joten yhtä ainoaa munista sieltä ei lähdetä punktoimaan. Eli se tarkoittaa sitten sitä, että vain 4-5 rakkulaa saataisiin punktiossa. :'(

Pahoittelut Hillerihiiru ja paljon halauksia! :hug: Surkaa surut rauhassa ja kerätkää voimia, ehkä vielä jaksatte lähteä myöhemmin uuteen hoitoon. Kaikkea hyvää teille!

Paljon on erilaisia punktiokokemuksia ja onhan se niin, että jokainen kokee asiat/kivun eri tavalla. Ja lääkityksiäkin on laidasta laitaan. Meillä täällä annetaan kuulema sellaiset dropit, että jalat eivät punktion jälkeen kanna. Ymmärsin, että antavat rauhoittavaa, kipulääkettä ja kohdunkaulapuudutteen. Itse uskoisin, että kipukynnykseni on endon takia melko korkea, mutta tuo neulojen pistely alaosastoon kyllä laittaa pelkäämään. Mutta näillä muniksilla ei välttämättä koko punktioon edes päästä. Helvetti, että tää koko hoitorumba on syvältä, näitä hoitoja en kenellekään toivo.
 
-jennica-: Mulla oli ekassa ultrassa jotenkin vähän rakkuloita, tai ainakin itse olin pettynyt. 125 annos nostettiin 150:een ja punktiossa oli lopulta 20 rakkulaa! Ihan kaikkia ei tyhjennetty, kun osa oli pienempiä, mutta 13 munasolua saatiin ja lopulta 11 alkiota.

Mulla myös endo ja pelkäsin, että se puoli sattuu punktiossa, missä sitä on tai on enemmän. Lopulta se puoli olikin helpompi. Se munasarja oli helpommassa paikassa.

Punktio ei sattunut endovihlaisuja enempää. Sain kyllä rauhoittavan ja täydet kipulääkkeet suoneen ja hoitaja ihmetteli, miten kestän niin suuria määriä ilman, että menee pää sekaisin. Me ei kauaa oltu sitten punktion jälkeen lepäilemässä ja söikin heti, kun olin saanut pahoinvointipillerin. Mua alkaa aina oksettaa, kun kipulääkeet poistuu elimistöstä. Sama oli laparoskopiassa.

Tsemppiä sinulle! Kyllä saatte vielä folleja ja uskon, että kestät punktion hyvin :)
 
Kiitos kaikille halauksista ja tuesta :heart: olette ihania.

Juttelimme miehen kanssa tänään ja päätettiin, että emme anna vielä periksi eli lähdemme omalla kustannuksella yhteen hoitorumbaan vielä. Huomenna soitan lääkärille ja keskustelen hoidosta ja että nyt pitäisi ottaa käyttöön vielä sellaiset keinot mitä ei ole kokeiltu vielä.

Itse olen tänään pohtinut että kun meillä on ongelmana minusta alkion kiinnittyminen, että onko minulle tullut endometrioosi takaisin, eikös sillä ole vaikutusta solujen laatuun ym? Ja minun kohdunlimakalvo ei myöskään siirron aikaan ole koskaan ollut tarpeeksi paksu.

Voisitteko kertoa myös mulle mitä kannattaisi vielä pyytää tutkimaan/tekemään tässä uudessa hoidossa, koska haluamme että kaikki mahdollinen huomioidaan.

Mitä on siemennesteen dna fregmentaatio ja mihin se vaikuttaa?

Anteeksi kovasti nyt tämä kauhea kysymys tulva ja oma napaisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Retikka
HilleriHiiru, mietin vain kuinka julmaa! Me ei olla lähelläkään että päästäis edes jännittämään mutta mun tuli aivan fyysisesti huono olo kun luin kuinka teillä kävi! Mun mielestä on ihan oikeutettua että nyt sun napa on lähimpänä! Älä sitä murehdi. Mä toivon teille todella paljon voimia!
 
Hilleri: Oiken paljon voimia, olen tosi pahoillani <3 Myös mulle tuli paha mieli puolestasi. Mulla on endo ja limakavo paksuuntuu alkukierrossa ihan ok, mutta sitten murenee pois. Nyt jo kp 12 eli ennen punktiota. Mä en tiedä onko mulla edes toivoa, mutta lääkärit meinaa PAS:iin vaan estrogeenilaastarin.

Onko sulla kokeiltu mitä tuohon limakalvoasiaan?
 
Ovulaatiotesteistä: Minä olen tilannut netistä halppistesteistä One step -merkkisiä ja hyvin ovat toimineet. Lisänä on sit tuo digitaalinen hymynaamalla, sen ostin kun en halunnut turhaan stressata inseminaation ajoitusta ja tuleepa tuo nyt PASissa tarpeeseen :)

HilleriHiiru, voimia sinulle ja paljon jaksamista!

Luis, tulehan sitten kertomaan miten alkiot jakautuivat :) Toivottavasti Luget ja estrogeeni auttavat limakalvo-ongelmaan :)

-jennica-, minulle lääkäri sanoi, että on ikään kuin tuuristakin kiinni miten munasarjat reagoi. Minulla siis oli toisella puolella ekassa ultrassa 7 ja toisella vain 1. loppujen lopulta oli 4+9 (muistaakseni, en jaksa tarkistaa paperista). Mutta itse siis järkytyin ettei toisella puoella ollut "mitään", mutta se on kuulemma normaalia. Tiedä sitten yrittikö vain luoda toivoa...
 
Hilleri: Tää kuulostaa varmaan todella tyhmältä, koska mäkin oon meinannu lätkäistä yhtä kaveriani, joka ehdotti mulle greippimehua. Oon sitä parissa kierrossa litkinyt ja niissä kierroissa oli paksumpi limis. Molemmat olivat lääkkellisiä kiertoja; toinen Clomifen ja toinen inssikierto Gonal-F:llä. Söin myös vehnäalkioöljyä siinä Clomifen -kierrossa. Ei tärpännyt niissä, mutta niiden jälkeen on vasta tehty lapa, jossa poistettu endoa. Puristin itse mehua greipistä tai sit välillä join jotain täysmehua (sokeroimaton). Ultrien perusteella jompi kumpi paksuunti limakalvoa eli se vehnis tai greippi. Nyt en uskaltanut kumpaakaan kokeilla, kun oli eka IVF-kierto.
 
Pahoittelut HilleriHiirulle! Tosi hienoa jos saatte vielä voimat kerättyä yhteen hoitoon!

Henrietta: meillä tosiaan lähekkäin testipäivät, mutta miten toi pp lasketaan? eka päivä punktion jälkeen on pp1? Mulla olis sit pp15 toi testipäivä 2.10. Toivon että kestäis hermot venyttää sitä testaamista sinne asti, en halua nähdä negaa yhtään useampaa kertaa kuin on pakko.

Sannama: tossa koontitutkimuksessa oli ristiriitasia tuloksia blastoviljelyn ja identtisten kaksosten yhteydestä mutta oli kehotus neuvoa potilaita että riski saattaa olla kohonnut.

Jennica mones pistelypäivä sulla on? Mulla ekassa ultrassa näytti ettei toinen munasarja toimi oikeastaan ollenkaan, niin sinne vaan oli punktiopäiväksi kasvanut 4 rakkulaa, joista yksi oli isoin koko saaliista.

Mulla nyt siis pp6/7 ja edelleen olo huono. Kävelemään pystyn maks kilometrin ja kun yritin lähikauppaan pyörällä (800m), tuntui kuin munasarjat olis olleet tehosekoittimessa... tuli tosi kipeä ja paha olo. Endo ja IVF tuntuu olevan todella huono yhdistelmä, nyt alkaa olla kaks viikkoa täynnä kipuja niin etten ole pystynyt normaaliin elämään. Mies totesi että on nähnyt mut viimeksi näin huonossa kunnossa silloin kun jouduin viikoksi sairaalahoitoon keuhkokuumeen takia. Olen totaalisen kyllästynyt.
 
Lohduttava kuulla, että täällä on muitakin, joilla ekassa uä:ssä ollut vähänlaisesti rakkuloita, mutta punktiossa onkin saatu enemmän. Jotenkin se vaan pysäytti koko maailman, kun lääkäri sanoi suoraan, ettei tulos ollut hyvä. Olen kuitenkin "vasta" alle 30v, joten luulisi ettei munasarjat vielä olisi hiipumaan päin ja insseissäkin minulla on aina ollut hyvä folli toisella puolella. Toivon todella, että sinne ehtisi vielä kasvaa riittävän isoja rakkuloita punktioon mennessä, 5 rakkulaa on todella huono määrä mielestäni ja näistäkin vain 1 oli siis riittävän iso. En voi olla miettimättä sitäkään mikä vaikutus tällä pitkällä kaavalla tähän huonoon tulokseen on, olisiko lyhyellä kaavalla tullut muniksia enemmän?!
Aukko: Eilen ultraan mennessä olin ehtinyt pistää 5 päivää puregonia annoksella 150IU, eilen annos sitten nostettiin 200IU. Lääkäri epäili, että vielä lauantaihin asti pitäisi pistellä, eli tällä isommalla annoksella ehtisin pistää vielä toiset 5 päivää. En tiedä voiko näissä hoidoissa ajatella, että laatu korvaisi määrän? Mutta tähän on vain nyt uskottava, kun muuta ei voi.
Kuulostaa kyllä hurjalta tuo sinunkin tilanne. Olitko endon vuoksi miten kipeä ennen tätä IVF-hoitoa? Itsellä endokivut ehkä hieman lieventyivät laparoskopiassa, mutta tosiaan pelottaa miten tämä IVF-hoito endoon vaikuttaa. Ainakin tuo vasen munasarja on tullut entistäkin kipeämmäksi tämän hoidon aikana, siksi se vasemman puolen punktio pelottaakin. Melkein salaa toivon, ettei sinne vasemmalle enää yhtään rakkulaa kasvaisikaan...

HilleriHiiru: Hieno, että olette päättäneet jatkaa. Toivon teille, kuten muillekin onnistumisia näissä hoidoissa!

Luis:
Kiitos tsempityksistä! :) Ette uskokaa kuinka arvokkaita teidän kommenttinne ovat juuri silloin, kun täällä ryvetään pohjamudissa. Teidän kaikkien vertaistuki on kyllä ihan parasta, eihän tätä muuten jaksaisikaan.
 
HilleriHiiru Kuulostaa kyllä ohuelta se limakalvo, oon luullu että minimi siirrossa ois 6mm..?! Onko sulla tehty siirtoja luomukiertoihin, tai tutkittu miten se niissä kasvaa? Mullahan kasvaa tosi heikosti lääkkeillä.. kortisonin lisäks muista keinoista tulee mieleen minidisperiini (en tiedä onko hyötyä jollei hyytymistekijöissä häikkää, mut tuskin haittaakaan), alkioliima, limakalvoraapasu ja gonapeptyl.. Onko näitä jo kokeiltu? Itse oon syöny hoitokierroissa monivitamiinin lisäks e-vitamiinia (isot määrät saattaa hillitä endon myrkkyjen eritystä) ja siirrosta lähtien magnesiumia (voi ehkästä turhia supisteluja).

Greippimehun kans kannattaa olla varovainen kun käyttää lääkkeitä, saattaa vaikuttaa lääkkeiden tehoon suuntaan tai toiseen.
 
sannnama: Juuri tuosta syystä en uskaltanut greippiä nyt kokeilla, kun mulla on thyroxinin koelääkitys meineillään ja jostain luin, että saattaa vaikuttaa siihen. Ja samaa kyllä mietin noiden muidenkin hormonien osalta.

Se vaan jäi niin kovasti mieleen, kun siinä yhdessä Clomifen-kierrossa oli niin paksu limis. Toki Clomifenkin buustaa omaa estrogeenituotantoa, mutta ei mulla kaikissa Clomifen-kierroissa ollut tuollaista limistä. Vain siinä, missä käytin vehnäalkioöljyä (E-vit.) ja greippiä.

-jennica-: Mulle valittiin lyhyt kaava, vaikka onkin se endo. Ja oon kyllä kuullut, että lyhyellä kaavalla tulee enemmän folleja, mutta pidemällä ne vähät voi olla paremman laatuisia. Myös lääkkeen vaihto saattaa auttaa follien määrään?/laatuun. Söin tosin 2kk ennen piikitysten alkua keltarauhashormonia, joten lääkäri sanoi, että sen vuoksi ei tarvittais sumutuksia ja valitsi sen lyhyen kaavan.

Hilleri: Kysyin punktiossa lääkäriltä, kun mulla oli se limakalvoprobleena, että millaisella tai siis miten ohuella limiksellä on onnistuttu. Lääkäri vastasi, että 4,5mm!

AUkko: Sama juttu täällä. En meinaa millään toipua punktiosta, vaikka se itsessään ei ollut lainkaan paha. Tänään aamulla en melkein päässyt kävelemään, kun oli rakko täynnä, niin tuntui, että koko vatsa on ihan tulessa. Oon samaa miettinyt, että endo tekee kyllä nyt osansa tässä, että toipuminen kestää ja on kivuliasta.
 
Viimeksi muokattu:
Jennica: olin ennen tätä hoitoa melkein 3 vuotta e-pillereillä ja ne auttaa mulla tosi hyvin kipuihin, eli olin aika kivuton. Mutta ennen pillereitä kivut oli aivan kamalat. Mun täytyy ehkä ottaa se laparoskopiaan suostuminen harkintaan...

Mulla ekassa ultrassa 7.pistelypäivä lääkäri oli ollut sitä mieltä ettei tästä hoidosta tule mitään, niin huonosti on rakkulat lähteneet kasvamaan. Onneksi sanoi sen ääneen vasta myöhemmin kun tilanne näytti jo paremmalta... Vaihdettiin lääke ja pistelin vielä 5 päivää Menopuria isolla annoksella ja lopulta folleja oli 11 ja munasoluja saatiin 7. Mulla ikää 30v että eihän tuo mikään huippusaalis ole mutta alkutilanteeseen nähden olin kyllä ihan onnellinen. Että ehkä toivoa on vielä sullakin tilanteen muuttumisesta? Toivon kovasti että sun follit tekee oikein kasvuspurtin, on niin epäreilua joutua jo alkuvaiheessa jännittämään ja pettymään, ihan kun sitä laatua ei olis tarjolla riittävästi sitten kun piinaillaan alkion kiinnittymistä!

Ai niin Luis: koska te saatte tietää miten alkiot kehittyneet? Oliks teilläkin pitkä viljely? Myös Sarahin tuloksia tietysti jännään..

Endo on kyllä niin paskamainen vaiva. Mietin aina välillä miksi ihmeessä sen syiden ymmärtämisessä ja toimivan hoidon kehittämisessä ei edistytä..
 
Viimeksi muokattu:
Aukko: Suosittelen kyllä sinullekin laparoskopiaa. Itse en sitä ainakaan kokenut kammottavana, toipuminen siitä oli odotettua nopeampaa (alle 1vko) ja parasta kaikessa oli se, että plussasin heti seuraavasta kierrosta toimenpiteen jälkeen, mutta tämä oli sitten varhainen km/kemiallinen ja sen jälkeen ei ole plussan plussaa testeihin tullut. Mutta tuo plussa antoi ainakin toivoa, että meidän yhteiset solut voivat hedelmöittyä. Eri asia onkin sitten, miten alkio saadaan kiinnittymään tähän endo-kohtuun ja vieläpä pysymään siellä. Mahdollisuudet varmasti paranisivat, jos heti laparoskopian jälkeen ryhdyttäisiin näihin IVF-hoitoihin.

Huh, olette antaneet kyllä nyt minulle sellaista toivoa, että yritän pysyä varovaisen toiveikkaana perjantain ultraan asti. Olisi helpotus, jos munasarjat olisivat kasvatelleet edes muutaman rakkulan lisää, siinä olisi sitten varaa muutamaan hävikkiinkin.
Eilen pistin tosiaan isomman annoksen Puregonia ja tänään on alamahaa juilinut jo vähän toisella tapaa, joten toivossa on hyvä elää.

Luis: Tuota kyllä itsekin mietin, että lyhyessä kaavassa muniksia olisi voinut kypsyä enemmän, mutta toivon, että nämä vähäiset rakkulat olisivat nyt sitten parempilaatuisia ja sumute olisi puolestaan rajoittanut tuota endoa.
 

Yhteistyössä