IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Läiti Pääsitkö tuohon km jälkeiseen tarkistusultraan julkiselle vai kävitkö yksityisellä? Täällä tuskin muuta tehdään kun r.testi neuvolassa, joka taas ei kerro sen enempää kun kotitestitkään (negaa on jo ollu).. nyt kp2 ja ei voi muuta kun toivoo että kaikki mahdolliset loputkin jämät tulis tässä samalla ulos eikä joutus kaavintaan. Ehkä vois olla jokatapauksessa parempi mennä suoraan klinikalle ultraan kun vuoto loppuu että sais heti asiantuntevimman arvion onko limakalvo vielä lähelläkään siinä kunnossa että siirtoo vois yrittää enskiertoon.

HilleriHiirun tulosta täälläkin jännittäen..! =)

Multa ei muistaakseni oo koskaan kysyttykään punktioissa tarvinko jotain rauhottavaa, on vaan laitettu se tippa käsivarteen.. mitä lie kaikkee siinä sitten on ollukaan.
 
Viimeksi muokattu:
sannamaMullahan oli kohdun ulkoinen.Verikokeet on julkisella puolella ja omalla lapsettomuusklinikalla olin tänään jälkitarkastuksessa samalla kun PAS suunniteltiin.Tietty jos sieltä jotain olis löytyny,olis taas tehny lähetteen sairaalaan.Viimenen verikoe vielä keskiviikkona ja sit se on siinä.Hirvittävän hyvin pelaa yhteen.Keskenään eivät keskustele, mutta mä ilmotan mitä missäkin sanotaan :)

Suosittelen kyllä sullekin.Kauanko sun on sanottu et tarvii venata?luulisin että pääset nopeammin eteenpäin,jos käyt omalla klinikalla.
Onko sulla tulossa PAS luonnolliseen kiertoon?jos tuntuu ettei limakalvot lähde nousuun,niin pyydä ihmeessä lääkkellinen.Mulla ei harkittu edes tota "luonnollista",kun sitä ei ole.

Tsemppiä!
 
Hei kaikille!

Taitaa minunkin olla aika hypätä tähän ketjuun, kun tänään käytiin Väestöliitolla 1. ivf:n suunnittelussa. Oyssissa on meille tehty inssit, ja siellä ollaan vielä jonottamassa ivf:ään, mutta sillä aikaa kokeillaan yksi ivf yksityisellä. Täytyy sanoa, että tosi hyvä käynti oli meillä ja olen tyytyväinen, että päätettiin Väestöliitolle mennä, vaikka hinta toki kirpaisee..

Tausta meillä on sellainen, että kaksi vuotta sitten oli pari keskenmenoa, ja siitä asti on yritetty raskautta, mutta melkein pariin vuoteen ei tosiaan ole mitään tapahtunut. Syitä ei ole löytynyt, eli selittämättömiä ollaan. Miehen spermassa ei ole mitään huomautettavaa. Itsellä on toisessa munasarjassa nähty joskus pco-maisuutta, mutta tänään lääkäri sanoi, ettei hän laskisi sitä pco-munasarjaksi. Lääkäri tosin kiinnitti minun kohdalla huomiota paksuun vereen (trombosyytit ylärajoilla ja hemoglobiini korkea) ja sanoi, että siirron jälkeen pitää syödä 100 mg minidisperiiniä. Tuosta minidisperiinistä olenkin joskus lukenut ja omin päin muutamassa kierrossa syönyt 50 mg päivässä oviksen jälkeen, mutta mielenkiintoista, että lääkärikin sen määräsi! Oyssissa tähän ei kiinnitetty mitään huomiota...

Kysyin pitkästä viljelystä, koska olen lukenut, että sillä saa parempia tuloksia. Lääkäri myönsi, että näin on ja sanoi, että sen saa jos haluaa. Mutta sitä ei kuulemma käytetä niin helposti ekalla kerralla varsinkin, jos alkiot näyttää hyviltä, koska pitkän viljelyn vaikutuksista ei ole pitkäaikaistutkimuksia. Ei siis tiedetä, miten pitempi maljalla viljeleminen vaikuttaa syntyviin lapsiin verrattuna kohdussa kasvamiseen. Syntyvät lapset ovat kuulemma terveitä, mutta vaikutuksia voi tulla esiin sukupolvienkin päästä. Parempi siis kokeilla ensin lyhyellä viljelyllä..

Punktiossa annetaan kuulemma kipulääkettä, diapamia ja paikallispuudutus. Siitä tulee kuulemma pieni humala :) Toivottavasti mömmöt toimii. Kiva lukea muiden punktiokokemuksia, kun itseä tuo toimenpide hiukan kauhistuttaa. Ensi kierrossa se on menoa sitten!

Tämä vaikuttaa mukavan aktiiviselta ketjulta! Pitää lueskellä tarkemmin läpi, missä itse kukin on menossa ja hypätä mukaan keskusteluun :)

Lauriska...10/2012...ensimmäinen..selittämätön..1.IVF 10/14...Puregon, Orgalutran, Pregnyl, Luget, Gonapeptyl, Minidisperin
 
Okei,.. no tarvii kysyä vielä neuvolasta pääseekö sitä kautta mihkään mutta varmaankin joudun omalle klinikalle kun yksityisellä puolen oon.. ei sitä missään tapauksessa kannata mihinkään enskiertoon ainakaan jättää. Täällä ei ilmeisesti oteta edes hcg verikoetta.
Oon olettanu vaan että odotellaan sen aikaa kun yleensä, eli yks välikierto tyhjennyksen jälkeen. En muista enää mitä klinikalta sanottiin sillon viimeks kun soitin, olin jotenkin niin mieli sumeena kun oli just todettu ne kuolemat.
Haluaisin kyllä jatkossakin pas:sit luomukiertoon, kun siinä limis kasvaa paljo nopeemmin ja paremmin, ja sellaseen se plussakin viimeks tuli. Mutta tilanne kerrallaan....
 
SannamaPalataas vielä takasin.Miten sulla on todettu tuo km?meinaan että kai olet kuitenkin sairaalassa naisten polilla käynyt?Me tosiaan fertinovassa hoidossa ja sieltä alunperin lähete sairaalalle polille,josta määräsivät tuohon joka viikkoiseen verikokeeseen.Soittele ihmeessä ja kysele,josko pääsisitte jo tosi toimiin.Kiertohan sulla oli just kuitenkin alkanu :)

Keskustelusta pitkä viljely :Ilmeisesti on kyllä lääkäri kohtasia mielipiteitä.Meillä tänään just lääkäri sano että onneks meille tehtiin pitkä viljely,joten nyt pakastimessa on vain ne parhaat..vaikkei niitä muutenkaan matkasta liioin jääny.Mä uskon itse tohon pitkän viljelyn taikaan, ihan pelkästään tuloksien puolesta.Ja olen siitä mielelläni maksanu.Nyt vaan toivotaan että seuraava majottuis oikeaan paikkaan :)
 
-jennica-, älä turhaan itkemistä pelkää, ne hoitajat on kyllä nähnyt vaikka mitä. Mulla petti punktiossa kontrolli kokonaan, vaikka kipu ei ollutkaan kova. Itkin ja ulisin joka kerta kun vähänkin nippas :D ja mikä paradta, potilaspapereissa luki vaan että "kovasti jännittää, itkuherkkyyttä". Hah, siinä oli lääkäri vähän kaunistellut :D

Sarah, nyt voit hetkeksi huokaista kun punktio ohi. Toivottavasti moni hedelmöittyy ja alkaa jakautumaan :)

HilleriHiiru, täälläkin peukut pystyssä! Plussanneiden lista kaipaa jatkoa :)

Punktiossa oli mulla lääkkeinä joku vahva kipulääke ja rauhoittava suoraan suoneen. Meillä ei paikallispuudutetta käytetty, enkä kyllä ylimääräisiä piikkejä kaivannutkaan...

Tervetuloa joukkoon Lauriska! Tuota en tiennytkään syyksi siihin miksi lyhyitä viljelyitä alussa suositaan :eek:

//Onko kenelläkään punktion jälkeinen kierto ollut epätavallinen? Mulla ois laskelmien mukaan pitänyt olla viikonloppuna ovulaatio, mutta oireita ei näy ei kuulu... Voiko ne hoitokierron lääkkeet ja lugesteronit ym vaikuttaa näin pitkälle ja pidentää kiertoa? Normaalisti mulla säännöllinen kierto, siksi ihmetyttää...
 
Mulla siis todettiin se vasta nt-ultrassa 12+ ja alkiot oli ollu kuolleena jo melkein kuukauden. Olin sairaalan gynepolilla tyhjennyksessä, josta vielä jouduin hakeen antibioottireseptin muutaman päivän päästä samasta paikkaa kun vuoto alkoi haista. Sillon ylimäärästä tavaraa näky olevan vielä joku parin sentin kerros. Yritin kysellä sieltä verikoetta mutta ei kuulema oteta, vaan julkisella puolen ainoa tarkistus on se neuvolassa oleva. Täytyy soitella tonne ja klinikalle viikon loppupuolella, jos vaikka sillon jo vuoto ois selkeesti tyrehtymään päin.

En myöskään usko että (mulla ainakaan) alkiot sen paremmin kohdussakaan kasvaa jollei maljallakaan. Mun tapauksessa saattaa se malja olla jopa parempikin paikka endon takia. Muutenkin luonnonoloissa alkio on vasta 5 päiväsenä kohdussa, eli se kohtu ei periaatteessa oo 2 päiväsillekään täysin luonnollinen paikka (vaan munajohdin). Näin lääkäri on mulle perustellu pitkän viljelyn etuja.
 
Lupasin tulla kertomaan, miten punktio meni, vaikka tuoresiirtoon ei päästäkään sen typerän ilmakalvoasian takia. 20 rakkulaa oli, joista ihan kaikkia ei tyhjennetty. 13 munasolua saatiin, joista 5 ICSI:llä ja 8 IVF:llä yritettiin hedelmöittää. Tänään puhuin labratädin kanssa ja 11 on hedelmöittynyt kauniisti. Sitten labra vielä kertoi, että kun niin kaunis rivi niitä nyt on, niin viljelevät blastoiksi asti.

Mutta mitäs me noilla, jos limakalvo ei vaan toimi :'( Harmittaa niin kovasti, etten tiedä, miten tässä jaksaa hoitaa työt ja edes suunnata katseita melkein tuhoon tuomittuun PAS:iin.

Onko muilla ollut limakalvo-ongelmia? Mulla siis paksuuntuu limakalvo hyvin, mutta irtoaa aina yhtäkkiä ennen aikojaan. Nyt se tapahtui kp 12 :(
 
Luis, onko teilllä kokeiltu vielä lääkkeellistä pas:sia? Siinähän zumenonin tms. estrogeenin avulla kasvatetaan ja lugen kera pidetään limakalvoa paikoillaan niin kauan kun tarvii...eikä omaa kiertoa periaatteessa olekaan.
Hyvältähän sun alkiomäärä kuulostaa :) Toivottavasti kaikki saadaan pelaamaan ja siirto onnistuu!
 
Tutkiskelin tätä viljelyasiaa ja American Society for Reproductive Medicinen koontitutkimuksen (/suosituksen?) mukaan blastokystiksi asti viljelemiseen saattaa liittyä lievästi kohonnut todennäköisyys kaksosiin, poikalapsen saamiseen ja lopussa puhutaan myös näistä mahdollisista epigeneettisistä muutoksista, joista Lauriskan lääkäri oli maininnut. Niiden arvellaan liittyvän viljelyaineisiin (culture media), mutta tutkimustieto on ristiriitaista. Lisäksi mainitaan että blastokystiksi viljellyistä alkioista alkunsa saaneet lapset on hieman korkeammassa riskissä jonkun sellaisen suhteen kuin "neonatal adverse outcome" (vastasyntyneen tehohoitoon joutuminen? en ihan löytänyt suomennosta). Riskien suurenemiset on kuitenkin hyvin pieniä, mikäli minä mitään tilastoista ymmärrän. Lisäksi esim tuon viimeisen kohdalla sanotaan että riskin suurenemisen kliinistä merkitystä ei tunneta, saattaa johtua siitä mitkä potilaat alun perin valikoituvat tähän hoitomuotoon. IVF- ja ICSI-hoitoihinhan (tai syihin, joiden vuoksi hoitoihin päädytään) liittyy ylipäätään hieman kohonneet riskit keskenmenolle, lapsen terveysongelmille ja kohdunulkoiselle raskaudelle ks esim http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67686/978-951-44-6860-5.pdf?sequence=1

Tästä ASRM:n paperista selviää myös että ns hyvän ennusteen potilailla blastokystiksi asti viljeleminen nostaa onnistuneen raskauden todennäköisyyttä, huonon ennusteen potilailla sen sijaan ei. Hyvän ennusteen kriteerit vähän vaihtelee eri tahoilla, mutta niitä ovat esim ikä, edelliset onnistuneet/epäonnistuneet hoidot, vaste lääkkeille, alkioiden määrä ja laatu, antraalifollikkeleiden määrä ja joidenkin hormonien tasot.

http://www.asrm.org/uploadedFiles/ASRM_Content/News_and_Publications/Practice_Guidelines/Committee_Opinions/Blastocyst_culture(1).pdf

Lääketiede ei ole mun oma ala, mutta tämä tuntui sillä tavalla luotettavalta että aineistona oli tosiaan iso kasa tutkimuksia.
 
Vau, pätevältä kuulostavaa tietoa olet kaivanut AUkko. Meidän lääkäri mainitsi juuri noista viljelyaineista, eli että ei ole tutkimustietoa vaikuttaako pidempi viljelyaineissa lilluttaminen johonkin syntyvissä lapsissa. Mutta minä kyllä uskon pitkän viljelyn etuihin eli siihen, että sillä saadaan parhaat alkiot valittua ja siksi siitä kyselinkin. Ei nimittäin huvittaisi joutua turhiin siirtoihin.. En usko, että pyydämme kuitenkaan pitkää viljelyä vielä, vaikka nyt yksityisellä sen saisikin (jos jatkamme toisen hoidon julkisella niin siellähän ei välttämättä edes saa..) Luotetaan lääkäreihin ja biologeihin ja siihen, että osaavat katsoa, millaiselle viljelylle meillä on tarvetta. Mutta tilanteet ovat erilaisia, ja ehkä joskus olemme siinä vaiheessa, että blastokystit on meidän pelastus :)

Luis, hienolta kuulostaa teidän alkiotilanne! Eikös nuo hormonit säätele sitä limakalvoa, niin luulisi, että oikealla hormonikoktaililla sinunkin limakalvon saisi pysymään paikoillaan. Vaikka ymmärrän, että tilanne stressaa, varsinkin kun kuulostaa harvinaiselta :hug: Pidän peukkuja teille!
 
Eipä täältä taida plussaa tulla, aamulla alkoi tuhruttelu eli rusehtava vuoto :'(. Lääkkeet piti eka kerran näiden hoitojen aikaan vuodon pois kp35 ei enne ole. Meidä hoidot oli todennäköisesti tässä. Nyt ärsyttää ihan hirveästi ja masentaa :'(.
 
HilleriHiiru testaa ihmeessä, ei se vuoto välttämättä mitään tarkoita!!!! Tsemppiä :wave:

Mielenkiintoista luettavaa AUkko :) Meillä sama virallinen testipäivä ;)

Luis toivotaan että löytyy jokin tapa millä saatte teidän alkiot kyytiin ja pysymään siellä limakalvosta huolimatta :hug:

Itse piinaillaan tänään päivää 8 ja oireita ei ole enkä oo kiinnittymisyrityksiäkään tuntenut. Eilen illalla oli kyllä sellasta mitä oli myös kevään raskaudessa eli vaikka olin just syöny ihan hyvänkokosen annoksen kanaa ja perunaa niin reilun tunnin päästä oli nälkä ja sellanen ontto olo vatsassa. Olin jo vähän masentuneissa tunnelmissa mutta kyllä tuo eilinen olotila vähän antoi toivoa :heart:

Keväällä testasin digillä raskaana 1-2 jo pp 9 ja meillä nyt siis veritestivasta pp 16! Mutta ajattelin ehkä torstaina tai perjantaina testata :)
 
Viimeksi muokattu:
sannamaOnpa tosissaan harmillisesti päättynyt raskaus:ashamed:
LuisHieno määrä.Pidetään siis peukkuja PASsille :)
HilleriHiiruTee se testi, sen jälkeen vasta kaikki on vasta varmaa :)Tsemii!
Henrietta-Ompas sullakin testipäivä jo lähellä :)
RicardinaPidättekö välikiertoa vai teettekö uuden PASsin heti perään?
 
HH :hug: älä nyt vaan kuitenkaan lopeta lääkkeitä ennen testiä!

AUkko, kiintoisaa tietoa! Tarkottaakohan se kohonnu kaksostodennäkösyys nimenomaan identtisiä kaksosia? Mullehan kävi juurikin niin. Samoin kun Lauriska, uskon pitkän viljelyn etuihin mahdollisista pienistä riskeistä huolimatta. Omalla kohdalla ei oo pahemmin enää uskoo 2 päiväsiin kun mikään sellasista ei oo yrittänykään kiinnittyä.
 
Havina: täällä kans olen metsästänyt ovista, mutta ei ole näkynyt. Masentavaa, tuntuu että nyt ei mikään pelitä enää... Koko kesän oli mullakin tosi säännöllinen kierto.

Luis: tulipa hienosti alkioita, onnea ! :)

HilleriHiirulle tsemppiä ja peukkuja! Mut ymmärrän miltä tuntuu kun vuoto alkaa, nimim. äskettäin koettu... :hug:

Tervetuloa Lauriska!

Aukko: Mielenkiintoisia tietoja. Epäilen että minä ja mies ei olla noita hyvän ennusteen potilaita...

Sannnama: Mulla oli nuorena kans tuollainen v-mainen keskenmeno, että alkio oli kohdussa yli kuukauden kuolleena. Just ehdittiin iloita että päästiin vkon 12 yli, ja sit alkoi vuoto. Se oli mun eka raskaus ja seuraavissa ravasinkin ultrassa aika monta kertaa viikkoon 12 mennessä, en halunnut enää odottaa turhaan.

Nyt on muuten pakko kertoa rohkaiseva punktiotarina kaikkien kauhujuttujen vastapainoksi. Mulla oli punktio lähes kivuton, vaikka ainakin 15 rakkulaa tyhjennettiin. Ainoa mikä vähän sattui oli se kun joku instrumentti painoi kohdunkaulaa. Toimenpiteen jälkeen olin vähän unelias lääkkeistä johtuen, mutta tunnissa jo piristyin ja lähdettiin kotiin julkisilla. Jos olisi ollut ihan pakko niin olisin voinut mennä melkein töihinkin. Illalla oli vatsa vähän kipeä, mutta seuraavana päivänä ei muistaakseni enää sitäkään. Eli ei ole välttämättä kamala kokemus!
 
Jännitys jatkuu, testin tei ja haalea plussa josta en kyllä uskalla iloita kun siirrettävä alkio oli 5 päiväinen ja siirrosta on kuitenkin jo yli 2 viikkoa. Klinikalta sanoivat et pregnylin ei pitäisi näkyä enää testissä. No nyt odotan soittoa sairaalalta että pääsenkö verikokeisiin.


Terv. HilleriHiiru PP19
 
Hillerihiiru Peukut pystyssä!

Täällä moni elää jännittäviä aikoja. Peukut pystyssä kaikille piinailijoille ja tsempit punktiota odottaville.

Täällä menkat oli ja meni. Normistikin muklla on niukat ja lyhkäset, mutta nyt veti kyllä pohjat. Seuraavaksi odotellaankin ekaa ultraa joka on 1.10. Odottavan aika on pitkä!
 
HH, varovaiset onnittelut! :heart: Minkä merkkinen testi se oli? Joissain testeissä, ainakin mulla, se viiva ei missään vaiheessa tietystä himmeydestä vahvistunukaan, vaikka hcg nousikin.. siis niin että ois ollu läheskään yhtä tumma sen kontrolliviivan kans.
 
Hyvä hyvä HilleriHiiru! Peukut ja varpaat täällä pystyssä, että plussa vahvistuu ja kaikki menisi hyvin!

Meidän keskenmenoa ei ultrattu jälkikäteen. Kävin vaan viemässä pissatestin labraan 6 viikkoa keskenmenon jälkeen. Lankomiehen avovaimo ravasi varhaisultrassa melkein joka viikko ja kuitenkin nt-ultrassa todettiin kuollut vauva - viikko edellisestä ultrasta. Keskenmenot on kyllä kamalia. Jos rehellisiä ollaan niin en minä ainakaan ole päässyt vielä kunnolla siitä yli. Suututtaa välillä aivan vietävästi.

Mulla on jo tänään ihan hyvä olo. Eilinen meni punktion jälkeen makoillessa ja suoraa sanottuna hulluksi meinasin tulla. Paikallaan lojuminen ei oikein oo mun juttu. Pakko oli kuitenkin ottaa iisisti. Heti jos teki jotain isompaa niin alko vihlomaan tuonne kohdunsuulle ja munasarjoihin oikein kunnolla.

Suosittelen kyllä tuota kohdunkaulanpuudutetta. Mulla ei ollut sitä ekassa punktiossa vuonna nakki ja keihäs. Toisessa ja nyt kolmannessa oli ja täytyy sanoa että ensimmäinen kävi aivan h***etillisen kipeää, kaksi jälkimmäistä sattui vain kun neula meni sisälle.

Toivottavasti tuo puhelin ei tänään soi ollenkaan että päästään siirtoon huomenna :xmas:
 
HilleriHiiruJännää.Ja näköjään jännäilyä jatketaan edelleen.
Mitä jos tekisit jonkun toisen testin?Itse suosin CB:tä, näyttäny itellä selkeimmät viivat alussakin(vertaan nyt esim. Apteekin omaan testiin :)

Millä testeillä te muuten kaikki testailette?
Ite en seuraavassa aio ostaa muista kuin CB:n normitestejä ja varmaan pari digitaalista.
 
Oi oi, täältäkin varovaiset onnittelut Hillerille! toivotaan parasta!! :)

Hyvä, että punktiot on menneet hyvin ja tuloksia on saatu! toivotaan nyt kovin tietysti hedelmöittymisten onnistumista ja tsemppiä tuleviin siirtoihin!

Henrietalle tsempit testipäivälle, toivotaan että Hillerihiirun kanssa molemmat pääsette odottajien ryhmää täydentämään :)

Tervetuloa Lauriska :wave: Olen itse myös miettinyt tuota pitkään viljelyä. Naikkarilla sitä ei kai tehdä, en tiedä onko poikkeuksia tässä. Tuntuisi itse siltä, että tosiaan ne kunnon jyvät erottuvat akanoista siinä pitkän viljelyn aikana, ja että kyllähän nyt pari päiväiseksi paljon helpolla alkio selviää ja voi kuitenkin johtaa turhiin siirtoihin.

Osaako joku sanoa, että voidaanko 2päiväisiä huurunenuja jatkaa viljelemään pitkästi enää vai onko ne siirrettävä heti sulatuksen jälkeen kohtuun jatkamaan?
 
HilleriHiiru, voi että miten piinaavaa.

Untuvikko80, ajattelen sua keskiviikkona, sulla on 10.00 ja mulla 10.40 punktio! Eri paikassa kylläkin.

Sarah85, mikä vointi punktion jälkeen?

Havina, mulla on normaalisti kierto vain 24pv, mutta ekan icsin jälkeen 32pv, sen jälkeen oli normaali 24pv kierto ja sitten taas 32pv, nyt ehti kerran olla taas 24pv ennen tätä hoitoa. Ekan punktion jälkeen 12pv päästä alkoi menkat, vaikka Lugekuuri oli vielä kesken.

Ovitrelle meni mullakin eilen siis 22.40, yön nukuin kammottavan huonosti, kun pelkäsin että nyt ne poksahtelee omia aikojaan ja ei tästä mitään tule. Kyselen keskiviikkona oisko jotain muuta kuin se fentanyyli, jos se oli se joka sai pään sekaisin. Muistaakseni kohdunkaulanpuudute laitettiin ja sitten kahteen kertaan kipulääkettä.
 

Yhteistyössä