IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Löytyisiköhän tänne porukkaa keskustelemaan?

En löytänyt itselleni sopivaa IVF ryhmää, koska olen vasta joutumassa hoitoihin ja lapsia perheestämme jo löytyy.
Eli tänne voipi tulla mukaan tilanteesta riippumatta.Myös ICSI hoidoissa olevat tervetuloa.


Taustoja: Siittiöt ovat klinikan mukaan todella hyviä laadun ja määrän suhteen ja ongelma löytyy minusta.PCO ja näin ollen en ovuloi laisinkaan ilman hormoonilääkitystä.
Yritys aloitettu 09/11 ja yksityiselle klinikalle hakeuduttu viime syksynä.
2 onnistunutta inssiä tämän vuoden puolella ja ei tulosta.Perään kaksi epäonnistunutta, koska lääkkeet eivät enään antaneet vastetta(letrozol + menopur).
Eilen oli viimeinen folliultra ja inssiin meno keskeytettiin.Samalla sitten tehtiin IVF suunnitelma.Syön terolutteja tämän kesän, että menkaat saadaan varmasti tulemaan.Lääkärin laskujen mukaan päästään tosi toimiin heinä/elokuun vaihteessa.Elikkä pistelen puregonia kp 2 lähtien 250UI/pv, kp 7 on ultra ja sit katotaan mihin päin mennään. jarruna toimii orgalutra ja luget tulevat mukaan myös myöhemmin.

Toivottavasti saadaan porukkaa kasaan ja juttelua aikaiseksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä olisi yksi joka on kanssa lueskellut eri ketjuja, mutta en oikein ole löytänyt sitä sopivaa.

Taustaa hieman minä 39v. Ja mies 35v. Minulla on yksi teini-iässä oleva lapsi, mutta sitä yhteistä ei ole tullut yritystä meillä on ollut vuodesta 2011. Vika on meissä molemmissa.
Meille on tehty julkisella 2ICSIÄ joista ei tulosta. Siirryimme 3 ja viimeiseen ICSIIN yksityispuolelle, koska mielestämme emme saaneet julkisella tarpeeksi yksityiskohtaista hoitoa.

Nyt meille on tehty se viimeinen ICSI. Punktio tehtiin 29.4 ja kaksi alkioita siirrettiin 2.5 yksi top 8 solmineensa ja toinen nontop 10 solminen 3 päivän ikäisiä. Meille tehtiin myös alkioille alkionkuoriavaus sekä käytettiin " vauvaliimaa".

Nyt on menossa pp14 ja puoliksi on kirves jo kaivossa on menkkakivut kipuja ja pienen pientä tupruttelua on ollut pitkin viikkoa, testin saa tehdä vasta 18.5, minä tekisin jo nyt mut mies on sitä mieltä että ei ennen sunnuntaita. Pakkaseen meillä jäi 2 alkio jotka ei lle todellakaan mitään huippuluokkaa joten jos nyt ei onnistu niin sitten tais meidän hoidot olla tässä :'(. Mulla kyllä on aina keltarauhashormooninen läpi tullut vuoto jo pp12-13.

Oikein aurinkoista viikonloppua!

Terkuin HilleriHiiru ja nuput pp14
 
HilleriHiiru: Lugeja otat, mutta ei pysy vuoto poissa, näinkö? Mikä annostus sulla on? Ja mitä olen lukenut, niin kyllähän sitä n-top alkioillakin on onnistuttu. Pidetään peukut pystyssä.

Läiti: mielenkiinnolla jään odottamaan miten tuo puregon antaa sulle vastetta syksyllä. Toivottavasti antaisi. Pregoveris on kai sitten kolmas vaihtoehto lääkkeeksi. Se on ehkä mun ykkösvaihtoehto seuraavaksi lääkkeeksi. Onko sulla ollut irrotuspiikki käytössä insseissä? Ja luget myös? Muista ottaa noita vitskuja nyt koko kesä ja onko sulle dhea tuttua?

Itselle koitettiin juuri ihka ensimmäistä IVF simulaatiota (menopur 6:na päivänä 450IU), mutta kun ei kasvanut kuin yksi solu, päädyttiin inssiin. Ei ole odotuksia, että toimis, mutta aina kai se mahdollisuus on. Että tiedän mitä on kun lääkkeillä ei ole vastetta. Normaalisti mun ovis on kp13 tietämillä, mutta nyt siis menopurista johtuen kp9. Nii, se mun amh on alle rajojen, et sekin voi vaikuttaa että vain yksi munasolu tuli. Clomeilla kuitenkin aikaan saatiin kaksikin, mikä mietityttää. Ovis tällä kertaa on kyllä ollut ihan erilainen kuin clomikierroilla.
 
Juu Lugestetoni on nyt tässä hoidossa 3x200mg ja rusehtavaa tuhrua on tullut hiukan ei vielä veristä vuotoa. Aiemmissa hoidoissa myös passeissa on ollut lutinus 3krt päivässä ja silloin on vuoto alkanut ennen testiä.
 
Hillerihiiru Tsemppiä, viimeseen asti on toivoa, jos vaan menkat pysyy poissa.
Voimia:hug: Vauvaliimaa? mitäs ihmettä se on?
Tulee uusia termejä kun taas siirryttiin eteenpäin :)
Äiti seiskanelonen Pregnyl on ollu kyllä, luget ei,koska limakalvot olleet tosi hyvät.Mä voin kertoa että tänä kesänä en ota yhtään pilleria, enkä pistosta.En edes vitamiinejä. mä oon itteeni joutunu tässä reilun puolen vuodena aikana vetään pillereitä niin paljon.vitskut,metformiinit,letrot,välillä terot...että tökkii tuo...jatkan sitten ennen hoidon alkua vitskujen syömistä.Toisaalta en tiedä miks edes söisin niitä kun kaikki arvot on hyvät ja syön terveellisesti.Aika näyttää.
Nää lääkkeet on kyllä ihmeellisyyden aihe.Välillä toimii välillä ei :) Toivotaan että sulla toi Inssi riittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Hapsuliini
Tänään on rusehtava vuoto vaan lisääntynyt joskin ei vielä suojaan asti jää vaan paperiin pyyhkeessä :'(. Mekin kuultiin tästä " vauvaliimasta " embryo glue niminen aine kun siirryimme julkiselta yksityiselle.
Olo on kyllä masentunut kun ei tämäkään suonut meille toivottua tulosta :'(.
En tiedä sitten että saammeko vielä yhden hoidon kunnan piikkiin, kun on vähän palautetta annettavana julkisesta hoitopaikasta, kysyin joka kerta meidän alkioiden laadusta saamatta minkäänlaista vastausta sitten kun siirryimme yksityiselle niin saimme kuulla, että alkion kuoret on osassa kovia ja että meillä on aiemmin ollut monitumaisia soluja, jos olisimme nämä tienneet niin olisimme jo eka hoidon jälkeen siirtyneet yksityiselle. Nyt tuntuu että toinen hoito meni ihan hukkaan kun siihen ei muutettu mitään verrattuna edelliseen.

Anteeksi tämä purkautuminen :'(
 
Hei, täällä yksi joka lueskellut erilaisia ketjuja muttei ole mitään niistä kokenut "omakseen". Minä olen 33v. ja mies 32v. Molemmilla edellisistä suhteista 2 lasta, itselläni jo 13 ja 14vuotiaat.

Meillä tilanne on se, että kohdunulkoisten raskauksien vuoksi molemmat tuubat ja munajohtimet ovat tuhoutuneet, muuta vikaa ei ole. IVF hoitoja odotamme, mutta tuntuu tämä 5kk jonotus pitkältä, aika matelee eikä saa ajatuksia pois näistä vauva-haaveista. Olo on turhautunut ja pettynyt kun ei ole edes sitä pienen pientä toivon kipinää, tai mahdollisuutta yrittää jotenkin muutoin raskautumista ennen ivf hoitojen aloittamista. Toisaalta sitä potee huonoa omaatuntoa näistäkin tunteista, sillä on ihmisiä joilla on vielä "huonompi" tilanne.

Meillä miehen mieltä askarruttaa nuo hoidoissa käytettävät hormonit, että kuinka ne sekottaa mun pään. Mulla ku pelkkä menkkojen lähestyminen aiheuttaa mielen ailahtelua, eikä samsata syystä mitkään pilleritkään ole mulle sopineet. Tottakai mun mies ajattelee että kaikesta selvitään ja kaikki jaksetaan kun tiedetään mikä se palkinto on, mutta se ajattelee mun parasta ja sitä kuinka minä ne hoidot jaksan.

Mielenkiinnolla lueskelen muiden kokemuksia tässä odotellessa ja jännittäessä omaa hoitoihin pääsyä. Näillä näkymin meillä alkaa hoidot lokakuussa.
 
Hei,
en vissiin tännekään kuulu kun oon jo tällänen valitettavan kokenu hoidoissa kävijä (nyt 3.ivf/icsi, tuoresiirto lääk. kiertoon ja todennäkönen nega tulossa ma pp14 varmistustestistä), mutta tosta alkioliimasta, oon lukenu että tätä hyaluronan happoa ois jo ainakin joissain paikoissa valmiiks siinä nesteessä missä alkioita viljellään?
Tässä jonkinlainen tutkimus alkioiden viljelyistä niiden laaduista jne., siitä haposta kerrottu jotakin luvussa 1.4.1. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/11518/URN_NBN_fi_jyu-2006591.pdf?sequence=1

HilleriHiiru :hug: ootko testannu vielä? Mulla on myös alkanu molemmilla kerroilla vuoto lugen läpi tuoresiirroista.
Käsittääkseni julkisella ei lasketa niitä hoitoja joissa ei olla päästy yhteenkään siirtoon, ja myös miehen vaihtuminen nollaa ne. Mutta varmasti aina kannattaa kysyä!
 
risukasa en ole vielä testannut, taidan tehdä niinkuin mies pyytää et testataan sit sunnuntaina, vaikka olo on sellainen et nega sieltä tulee :'(, kun tuhru on vain lisääntynyt, vaikka kyllä siitäkin oon lukenut että se olis normaalia alkuraskaudessa.

Voi kun pystyisi ajattelemaan niin kuin Läiti sanoo et niin kauan on toivoa kun menkat pysyy poissa.

Me ollaan päästy kyllä aina siirtoon, mut kato on käynyt alkioissa aina viljelyssä, ja näistä meille ei kerrottu yhtään mitään että mikä niissä on ollut. Olen vaan ajatellut et onko toinen hoito tehty turhaan esim. Kova alkion kuori johon julkisella puolella eivät tee mitään, jos tämä olisi tiedetty/meille kerrottu niin olisimme jo siinä vaiheessa voineet siirtyä yksityiselle ja siirtää maksusitoumuksen sinne.
 
Nenna81 Mietin jo että miten toi sun nimimerkki onkin noin tuttu, mutta toisessa ketjussa olit myös mukana.Teillä on kyllä tosi pitkä aika odotella, voin vaan kuvitella.Tää kesätauko tekee toisaalta ihanaa, mutta pikkunen ajatus pyörii kokoajan mielessä tulevasta IVF:stä.

Risukasa Tänne ketjuu on tervetulleita kaikki.Huomasin että itse otsikosta jäi tuo ICSI pois, eikä sitä pääsee enään muuttamaan:/ mä katoin meiän klinikan hinnastoa ja siinä oli myös tuo liimaushomma.

Mua kyllä jänskättää että saadaanko uudella lääkkeellä aikaseksi mitään ja mikä mahtaa olla määrä.Toisaalta lääkäri pitää onnistumista todella todennäköisenä.mutta mistä sitä koskaan voi tietää.Täytyy toivoa että pakkaseenkin jää jotain.Nyt tosiaan pitäis malttaa ottaa iisisti.Onneks alkaa eka erä lomasta helatorstaina, joten kun mökkeilee kolme viikkoa, niin uskon saavani nämä asiat hetkeksi pois mielestä :)
 
Mulla on kans suurin kato käyny siellä jatkoviljelyssä, 1. hoidossa ei jääny ainuttakaan pakkaseen, toisessa hoidossa 2, ja nyt ei oo mitään tietoo määrästä ja laadusta, selviää kai maanantaina kun soitan testituloksesta sinne ja kysyn jatkoo. Jotain siellä on oltava kun on laskutettukin "alkoiden pakastus ja säilytys 3v". Joo, mullahan ne ihan varmasti pysyykin siellä 3 vuotta..
Pitääpä kysyä tota liimahommaakin seuraavan kerran kun meen käymään onko niillä sellasta, tai jos ne soittaa mulle päin niin vois kysellä kaikkee enemmänkin (kallis numero soitella ite, jos nyt edes jossain yrittäs säästää).
 
Hei,
Testi tehty tänään vaikka aamulla jo tiesin kun vuoto oli alkanut et nega tulee ja niinhän siinä kävi :-(. On tämä kyllä syvältä nämä ainaiset epäonnistumiset. Mutta eikait se auta kun nokka pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä. Heinäkuussa päästään Pasi:siin toivottavasti ehditään ennen klinikan kesälomia, vaikka tähän pas:siin ei kyllä mulla ole odotuksia koska pakkasessa on kaksi "rumpua" .

Toivon kaikille oikein ihanaa ja pussien täyteistä kesää =)!
Minä siirryn nyt taustailemaan ja pudottamaan painoa!
 
Nenna81 Harmi että säkin oot tänne päätyny.Mä lueskelin noita kaikkia ketjuja ja en tosiaan kokenut kuuluvani mihinkään ryhmään. :)

Hillerihiiru:hug: Onko sulla vielä verikokeetkin?Pideetään peukkuja että PASseista tarttusi mukaan sitten uutta elämää :)

Mä vedin ite lauantaina pienet simat kotona.Konu pullokin tyhjeni ihan huomaamatta.Miehen kanssa juteltiin näistä ja todettiin että nyt vaan mahollisimman relax, kaikesta...tosiaan sen verran hyvät oli juttelut että olo vieläkin vähän sen mukanen että on nollattu :)Onneks Ensviikolla alkaa sitten loma!
 
Soittelin tänään lääkärille jatkoista ja päästäänkin jo Pas:siin kesäkuun kuukautisista. Lääkärin mielestä ei ne kuulema ole mitään rupuja alkioita jotka on pakkasessa siellä on 8 soluinen ja 6 soluinen kolmipäiväsiä, mut kuitenkin mua pelottaa et ne ei selviä sulatuksesta :(.
 
Minäkin voisin liittyä uutena tänne, koska ensimmäinen IVF olisi mahdollisesti tulossa heti polin kesätauon jälkeen elo-syyskuussa. Minä olen 27v ja mies 30v. Ensimmäistä lasta yritetään.

Itsellä on todettu viime syksynä laparoskopiassa lievä endo ja osa endosta saatu puhdistettua +munanjohtimet huuhdottu samalla. Miehen simpat ja omat hormonikokeet ok. Ovuloin normaalisti, mutta raskautta ei vain kuulu. Reilut 1,5v yritystä takana. Yhden ainoan kerran olen plussannut heti laparoskopian jälkeen seuraavasta kierrosta, mutta sekin alkanut raskaus vuoti pois parin viikon sisällä.

Nyt 3 tuloksetonta inssiä on takana ja odotukset IVF:n suhteen ovat vielä tässä vaiheessa korkealla, mutta myös pelko epäonnistumisesta kalvaa mieltä, koska "panokset" ovat sitten jo niin isot. Tutkimusten/lääkäreiden mukaan endolaisille IVF on tuonut hyvin onnistumisia.
IVF-suunnittelukäynti on tulossa parin viikon päästä ja sitten saadaan tietoa millä aikataululla ja millä hoitokaavalla aloitellaan. Nyt vain odotellaan. Ensin oli musertavaa kuulla, että joudutaan odottamaan vielä polin kesätauko ennenkuin päästään ensimmäiseen IVF:ään, mutta nyt näin jälkeenpäin mietittynä tämä taukoilu näistä hoidoista ja varsinaisesta yrityksestä tekee niin hyvää!!
Aiomme ottaa kesän niin rennosti kuin mahdollista, että jaksamme syksyllä uusin voimin kohti järeämpiä hoitoja. :)
 
Hillerihiiru Kovin on erilaisia käytännöt.Meillä IVF:stä testataan verikokeella(yksityisellä siis). Pidetään peukkuja PAS:iin ja että sulatus ei ottais koville :)

-jennica-Tervetuloa :)Nää lapsettomuuskiemurat on kyllä niin omanlaisia, että ei toivois kellenkään.Me ollaan päätetty että tehdään 1IVF ja siitä PASsit jos niitä tulee ja sit annetaan olla.Tällä hetkellä pelätään sitä että riittääkö se sit kuitenkaan.Yksityisellä tulee niin hintavaks ja kuitenkin meillä on jo isoja lapsia erikseen, niin ei viittis itteensä jojoon asti vetää...mutta toivotaan että molemmin puolin tärppää ekasta.Toisaalta, jos teillä olis onni matkassa, niin ette tarttis syksyisiä hoitoja ollenkaan.Meillä se taas ei ole mahdollista, kun ovista ei tapahdu lainkaan.

Täällä odotellaan kuumeisesti ensi viikolla alkavaa lomaa ja jos sitten sais kaiken mielestä pois.Tällä hetkellä netin syvyyksistä etsin kaikkea mahdollista tietoa IVF:stä ja siihen liittyvästä.Töissä hirmuinen stressi ja painostus menossa, joka ei auta asiassa.Huomasin nimittäin että marraskuusta hoitojen alotuksesta on painoa tullu kuutisen kiloa lisää, eikä lähde pois vaikka kuinka syö salaattia ja lenkkeilee...helv... hormoonit ja stressi.
Meillä ohjeistuksessa lukee että pitäis olla IVF:n aikaan mahdollisimman stressittömässä tilassa...se miten se mun töissä onnistuu, sitä en tiedä...mutta toivon että kaikki osuu elokuussa hyvin, meinaan olen lomalla ekan viikon ja tietty saitsua otan punktion jälkeen, ettei mikään vaan mene vikaan.Jännää jos sanoisin.

Nyt täytyy taas ruveta töitä tekemään, vaikkei huvittaiskaan.... :)
 
Läiti, kiva kun perustit tällaisen ketjun :) Ja onhan täällä muitakin "tuttuja".

Meillä on tilanne se, että ollaan 29-vuotias pariskunja ja ensimmäistä lasta yritetään. Meillä on isoin ongelma, joka estää vauvan tulemisen kotioloissa on se, etät miehellä ei ole yhtään omia siittiöitä. Sen vuoksi on ollut luovutetut siittiöt käytössä ja lääkärin mukaan onnistumistodennäköisyys insseillä hyvät. Kuitenkin mulla on PCO-tyyppiset munasarjat ja melkoisen laiskat myös mikä varmaan vaikeuttaa sitten tätä. Kierto on välillä pitkä, vaikka hormonikokeet onkin aina ok. Kärsin ylipainosta (BMI 28,9) joka pitäisi nyt kesän aikana saada pois ennen hoitoa. Ensimmäinen IVF-hoito on elokuussa heti kun klinikka aukeaa heinäkuun tauon jälkeen.

Takana on neljä tuloksetonta inseminaatiota nyt keväältä. Ollaan yksityisellä hoidossa, koska meitä ei julkinen hoida kun eivät tee lahjasoluhoitoja täällä päin. Joskus ostavat kyllä palvelun yksityiseltä, mutta silloinkin pitää maksaa itse siittiöt ja muut, ja pitää myös jonottaa pidemmän kaavan kautta. Siksi näin, vaikka emme kroisoksia olekaan mieheni kanssa.
 
Minäkin liityn nyt tähän joukkoon. Vertaistuen paikka. Tuttuja näemmä mukana edellisestä inssi pinosta:)

Ensimmäinen IVF takana. Ja surkeasti meni. 9 solua, joista vain 2 kypsää ja nekin jakautuivat epänormaalisti. Toinen (vähemmän epänormaali) siirrettiin, mutta saatesanat oli, ettei kannata mitään odottaa. Lääkäri arveli, että seuraavaksi jouduttaisiin tekemään hoito pitkän kaavan kautta. Joskaan mieltä ei rauhoittanut se, että lääkäri oli ymmällään miten munikset eivät olleet kypsiä, kun ne kerran siltä vielä punktiossa näyttivät.
 
6.6. saa testata. Jos olisin soittanut klinikalle aiemmin olisi ehkä keskusteltu kannattaako siirtää, mutta otin riskin ja menin kyselemättä. Toisaalta olisin silti ehkä halunnut kokeilla, vaikka olisin etukäteen kuullut tilanteen. Olisivat kyllä soittaneet, jos mitään siirrettävää ei olisi. Kysyin ennen siirtoa, kannattaisiko sittenkin jättää siirtämättä. Mutta en tiedä miksi sitten halusivat.
 
Eilen käyty suunnittelu-ultrassa miehen kanssa. Hoidot alkaa sitten virallisesti vasta elokuun kierrosta. Pitkällä kaavalla mennään ja se kyllä musersi minut täysin. :| Tuo pitkä kaava on valittu kait juuri tämän minun endon takia vaikka endoni onkin hyvin lievä.
Eniten tuossa hoitokaavassa pelottaa omien hormonien alasajo ja ne paljon pelätyt sivuvaikutukset!! Nytkin jo mieliala heilahdellut suunnasta toiseen vaikkei mitään hormonia ole edes vielä käytetty. :D Ei pitäisi keskustelupalstoja lueskella etukäteen, mutta kyllä nuo vaihdevuosioireet ja lihominen sun muut hirvittää, vaikka päämääränä onkin se kaikista tärkein vauva!! Siitäkin huolimatta sitä aina miettii, onko tässä kaikessa mitään järkeä, jos ylempi taho on päättänyt ettei meille vauvaa suoda, niin miksi sitä aletaan väkisin tehtailemaan ja sen vuoksi vielä kärsimään...
En tiedä, mutta kyllä nyt on mieli aika maassa tuon eilisen käynnin jälkeen, vaikka tarkoitus oli nauttia kesästä ja olla stressaamatta, mutta mistä nää tunteet yhtäkkiä tuli?!
Anteeksi purkaukseni, nyt vaan tunteet taas heittelee!

Toivotaan tänne viimeistään syksyllä vilkasta keskustelua, vertaistuki olisi tosi tärkeää tässä tilanteessa. Varsinkin kun tuntuu, ettei kukaan läheinen tätä lapsettomuuden tuskaa ymmärrä.
 
jennica: Harmi pitkästä kaavasta, mutta luulen, että ne sivuvaikutuksetkin kestää kun yrittää pitää ajatukset mahdollisessa lopputuloksessa. Mä luulen, että tää ketju aktivoituu heti elokuussa ihan uudelletasolle koska missään ei nyt juuri tällä hetkellä kesäsulkujen vuoksi aloiteta mitään hoitoja ja tuntuu, että monella ollaan aloittamassa sitten juuri elokuun kierrosta. Niin meilläkin on tarkoitus.

Ei läheiset niin ymmärrä jos eivät ole itse kokeneet. Miten voisivatkaan? Yritetään antaa se heille anteeksi ja täältä löytyy sitten muita jotka ymmärtävät näitä raastavia tunteita.

Tsemppiä kesään :)
 
Meillä edessä lähtö IVF hoitoon. Molemmat ollaan lapsettomia ja mulla molemmat munanjohtimet poikki. Mitä kautta meidän pitää hakea lähete hoitoihin? Menenkö ihan terveyskeskuksen omalääkärille puhumaan asiasta vai kuinka toimitaan?


Muoks. siis julkiselle puolelle ollaan menossa, ei yksityiselle klinikalle...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä