Hei, uutena voisin kirjoittaa tännekin, kun tavallaan toive olisi päästä ivf-hoitoon. Meillä on nyt meneillään letrozol ovulaatioinduktio + inseminaatio HUSin hoidossa. Takana yritystä 10/2018 alkaen, alkuraskauden km 12/2018 ja 6/2019. Sen jälkeen en olekaan tullut enää raskaaksi.
Mitään kummempaa syytä ei ole löytynyt kuin mulla välillä epäsäännölliset kuukautiset. Mutta siis mulla on jo lapsia edellisestä liitosta. Sekä kuopus että tuo 2018 raskaus sai alkunsa ekasta kierrosta, että "alunperin" olen tullut ihan helposti raskaaksi ja jotakinhan tässä on nyt mennyt vikaan 2018 lähtien.
Luotto tähän hoitoon on aika nolla kun en ole 1,5 vuoteen tullut raskaaksi. Tänäkin vuonna kuitenkin jo 10 tikutettua ovista ilman yhtään tärppiä. Turhauttaa myös että se HUSin viestintä on jotenkin niin "konemaista". Kysymyksiin ei oikein vastata mitään ja olo on että ollaan jossain hoitoputkessa jossa tehdään konemaisesti samat asiat kaikille.
Voisiko joku teistä kokeneemmista vähän valaista julkisen logiikkaa? Että missä vaiheessa inseminaatioista siirrytään ivf-hoitoon, vai odotellaanko tässä vaan ns ikuisesti? Mikä on se peruste, jolla päätetään ivf-hoitoon ryhtymisestä?
Entä jos saisin kolmannen keskenmenon - tehdäänkö siinä vaiheessa jotain testejä, jotka oikeasti saattaisivat paljastaa jonkun syyn tälle? Olen yrittänyt tätä kysyä moneen otteeseen ja vastaus on aina vaan että "sitten selvitettäisiin jos niin kävisi". Jos tietäisin mikä se selvitys olisi, maksaisin sen ilomielin yksityisellä nyt heti. Sori tää avautuminen, mutta tuntuu tosi turhauttavalta kun varmaan kaikki heidän asiakkaat on aika hetkillä mutta viestintä on tommosta nuivaa. Lisäksi tietty ikää tulee koko ajan lisää, mikä ei varsinaisesti helpota.
Mun piti tähän jo aiemmin vastata, mutta unohdin.... me ei oltu ollenkaan inseminaatiohoidoissa, koska lapsettomuuden isoin syy on siinä että mulla on munanjohtimet tukossa ja siksi IVF oli ainut vaihtoehto. Olin aiemmin siinä käsityksessä, että inseminaatioita tehdään kolme kertaa ennenkuin siirrytään ivf:ään, jos inseminaatiot ei tuota toivottua lopputulosta? Vai onko sekin yksilöllistä, en tiedä.... oon siinä käsityksessä, että inseminaatiot aika harvoin saa raskauden aikaiseksi. Tää käsitys on tullut näitä lapsettomuuspalstoja selatessa siis. Ei niitä kuitenkaan onneksi ikuisesti jatketa, vaan jos ei tulosta synny niin sitten siirrytään ivf-hoitoihin.
HUSilla mekin ollaan hoidoissa ja oon ihan samaa mieltä siitä, että siellä on tapana tehdä asiat samalla kaavalla lähestulkoon kaikille. Vain silloin jos on _todella_ selvä syy tehdä joku asia toisin niin tehdään, mutta muuten jatkuu samalla kaavalla aina vaan. Itse voi vaikuttaa asiaan aika vähän.
Siitä en taas tiedä yhtään, milloin tehdään tutkimuksia, jos on useita keskenmenoja... vai tehdäänkö niitä edes. Varmasti on turhauttavaa, kun ei yhtään tiedä mikä niihin on syynä
Myös
@Nato lle piti tulla kommentoimaan tuosta alkionsiirron ajankohdasta jo aiemmin, mutta unohdin... siis kuulostaa aika erikoiselta, että kolmepäiväinen siirretään viisi päivää ovulaatioplussasta? Mulla siirrettiin kolmepäiväinen tasan kolme päivää ovulaatioplussasta ja ihmettelinkin jo täällä aiemmin, että miksi kummassa niin, koska ovulaatio on usein vasta seuraavana päivänä, eli tuo 1+3 päivää ois mun käsittääkseni oikea aika. Vaikka näköjään tämä kolme päivää oviksesta siirretty tärppäsikin. MUtta kannattaa kysyä sieltä klinikalta, onko niillä joku erilainen laskukaava, tai joku muu syy siihen.
Selvästi näissä hoidoissa on hirveästi epäselvyyksiä ja hoidoissa oleville ei asioista tiedoteta tarpeeksi, eikä kerrota syitä hoitoprotokollaan ym. Siinä ois kyllä paljon parannettavaa! OIs se kuitenkin parempi, että hoitavalta lääkäriltä saa selviä vastauksia kysymyksiin, ettei tarvitsisi olla epätietoisuudessa... eikä me täällä palstalla kuitenkaan näistä asioista niin paljon tiedetä

on niin monenlaisia kokemuksia ja tuntuu, että joka paikassa asiat tehdään jotenkin ihan eri lailla...