IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

On ollut niin kiurusta, etten ole muutamaan päivään ehtinyt palstaa lukemaan. Täällähän on ollut tapahtumia. Onnea @pcosilainen! Vau! Tsemppiä kaikille piinaajille ja toivottavasti @Paips pääset siirtoon!

Tänään oli uusi nollaultra. Sumuttelujahan jatkoin viikolla, kun munasarjoissa oli yksi liian iso rakkula. Se oli nyt onneksi hävinnyt ja juuri pistin ensimmäisen Menopur-annoksen. :)
 
Lyhyellä kaavalla tehtiin, kun pitkää ei olisi ehtinyt tehdä ennen kesäsulkua ja toisaalta viimeisin AMH oli se alle 0,03 että sen suhteen olisi ollut mitään mitä olisi ajaa alas...

@Solunen Onko sulla ollut mitään tuntemuksia siirron jälkeen?

Huomenna olisi siirtoaika varattu ja aamulla pitäisi aloittaa Lugesteronit. Aika pessimistinen olen tuon siirron toteutumisen suhteen. Kävin nyt sitten yhden paketin Lugeja hakemassa että saa ohjeen mukaan aamulla lääkityksen aloitettua, loput 2 pakettia jätin apteekkiin ettei tule turhaa rahanmenoa jos ei niitä tarvitakaan.. En ole töissäkään puhunut mitään että joutuisin poistumaan kesken päivän työpaikalta, keksin sitten jotain selityksiä.

Ohjeissa oli että mahdollinen alkionsiirron peruuntuminen ilmoitetaan vasta siirtopäivänä aamupäivän aikana. Eli puolille päivin vissiin saan sitten odottaa varmistusta lähteäkö naikkarille vai ei..
Toivotaan, että puhelua ei tule, on tässä kyllä niin monta jännitettävää paikkaa :) Ei mulla ole oikeastaan mitään erityisiä tuntemuksia, rinnat on tosi kipeät, mutta ne kipeytyi jo ennen siirtoa kun aloitin terolutit, että vaikea sanoa. Välillä vähän menkkamaista tuntemusta alavatsalla, mutta ei kyllä myöskään mitään kovin erilaista, jonka voisin ajatella viittaavan raskauteen. Toisaalta yritän aina muistaa sen, että viimeksi kun tulin raskaaksi, mulla ei ollut mitään oireita ja olin jo aivan varma, että en todella ole raskaana ja testasin vaan voidakseni sen jälkeen lopettaa tukilääkityksen, mutta niin vaan plussa tuli. Olin juuri sitä edeltävässä kierrossa myös ollut raskaana ja silloin oli todella vahvat raskausoireet, mutta se meni kesken. Että eipä näistä ikinä tiedä :) Viimeksi raskauduin siis ihan vaan letrojen avulla, että toki nyt lääkitykset yms erilaiset ja aiheuttaa omat oireensa..
 
Paljon onnea plussasta @pcosilainen ! Ihanaa :love:

@Solunen, pidän niin peukkuja että teillä tärppäisi! Olisi nyt jo kyllä teidän vuoro :)

@Paips pääsitkö siirtoon? Tänään ilmeisesti oli ainakin aika siihen?

Mulla oli tänään ultra, ja vihdoin tuli niitä hyviä uutisia - limakalvo oli n. 9mm (kp 11) ja lääkäri sanoi että hyvältä näyttää, munasarjat lepotilassa jne. Aika alkionsiirtoon tuli sitten suoraan Omapolulle ja se ois ens tiistaina. Huomenna pitää alottaa Luget. Tässä juuri pohdinkin nyt sitten, että miten mä onnistun esim. töissä keskellä päivää muiden huomaamatta aina livahtamaan vessaan laittamaan kapselia _sinne_ :D onneksi on leppoisa työ jossa ei ole kiirusta eikä aikataulujen perässä juoksemista. Mietin jo että pitäisköhän ostaa joku dosetti, että muistaa ottaa lääkkeet varmasti aina ja ei mene sekaisin, onko jo ottanut vaiko ei... oon vähän hajamielinen joskus, niin se dosetti ehkä helpottaisi :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Solunen
Täällä koitti tänään testipäivä ja ilmeisesti kemiallinen. Sain nimittäin clear bluen testiin hyvin haalean ja ohuen toisen viiva. Ihan selvästi nähtävissä, mutta aivan liian haalea pp14:sta päivälle. Huomiseksi haen viikkonäytöllisen ja katsotaan mitä se näyttää.

Alkaisi vain nyt nopeasti ne menkat, jos tässä vaikka ehtisi vielä seuraavaan siirtoon ennen kesäsulkua.
 
Heippa kaikki! Täällä uusi ivf-hoitolainen ilmoittautuu mukaan keskusteluun jos sopii? :)

Vähän taustaa: ikää 36v, yritystä vuodesta 2017, lapsettomuuden syynä endometrioosi. Kolme inssiä kokeiltu, ei tulosta. Itseasiassa koko aikana ei ole tullut plussaa testiin, ei raskaustestiin eikä ovulaatiotestiinkään. Miehessä kaikki ok.

Nyt siis 1. IVF menossa (lyhyt kaava), tänään pp1. Oireina jo ennen punktiota ja alkion siirtoa mm. rintojen kipua, turvotusta koko kropassa, väsymystä, kipua piikityksistä. Punktion jälkeen seuraavasta päivästä alkaen kipua ja kovaa turvotusta eli maha iltaisin ihan pallo. Punktiosta vielä, että munasolujen määrä ei ollut kovin suuri: 14, joista 9 kypsiä. Jatkoon selvisi 3 eli katoa valitettavasti oli :( onkohan endon syytä, lääkäri tai biologi ei maininnut asiasta mitään.

Onkohan muillakin ollut samoja oireita vai voiko endometrioosi pahentaa oireita? Kuukautisten loppupuolella ihan samanlaisia oireita eli maha on turvoksissa sekä vihlaisevia kipuja. Tänään ja eilen ollut lievää pahoinvointia, se lienee lugesteronin sivuvaikutuksia?

Tänään kivut vähentyneet, mutta turvotus senkun jatkuu. Onneksi on hameita ja mekkoja kaapissa :D olen juonut reilusti vettä ja onneksi se vähän auttaa. Saa antaa lisävinkkejä turvotuksen vähentämiseen.

Lueskelen tätä ketjua nyt lähipäivinä, niin saan käsitystä missä tilanteessa kukakin on :)
 
Mahtavaa @Paips, että pääsit siirtoon. Toivotaan, että on tarttuva yksilö! Ja toivotaan, että viiva vahvistuisi @vauvameille. Tervetuloa @Dahlie mukaan. Minäkin olen aika uusi täällä.

Piikitän kolmatta päivää ja jo nyt vatsa punottaa. Noi Menopurin neulat on tosi tylsiä ja pitää ihan survasta vatsaan. Viime kerralla minulla oli sellainen esitäytetty kynä ja sen pistämistä ei edes huomannut.
 
  • Tykkää
Reactions: vauvameille
Vauvameille ootko testaillut tänään? Mulla silloin ihan alussa molemmissa raskauksissa huomasin, että viikoilla 3-5 testiin vaikutti tosi paljon virtsan vahvuus ja sen värin tummenemisen huomasi 2-3 päivän välein otettuja testejä verratessa. Pääsetkö veritestiin katsomaan mikä on tilanne? Jos nyt jäi kemialliseksi, niin pahoittelut. Toisaalta itse aina joskus ajatellut, kun oli tyyliin tehty lähes 10 inssiä ja pari IVF:aa ilman viivan viivaa, että tulis EDES kemiallinen, niin tietäis, että alkio voisi edes kiinnittyä. Toki se ajatus ei kaikkia ja kaikissa tilanteissa lohduta. Tsemppiä kovasti!

Omaa napaa sen verran, että tällä viikolla on nyt sitten kp 10 ultra ja aloitin oviksen bongailun omien laskujen mukaan superaikaisin, koska ovikset ovat olleet aiemmin AIKAISINTAAN kp 16. No tänä aamuna kp 8 olikin tummahko viiva, kaukana toki vielä plussasta, mut yleensä tässä vaiheessa mulla on ollut ihan ihan hailura, just ja just erotettavissa. Voisko tuosta päätellä, että plussa olis tulossa loppuviikosta..? Mun kroppa on sitten alkanut kirimään kierrossa, liekkö joku vaihdevuosioire vai johtuuko hyvä aikataulu nyt juuri e-pillereiden lopettamisesta, että kroppa jaksaa vielä toimia normirytmissä. Multa ei ole koskaan AMH:a mitattu, enkä toivo sitä mitattavankaan, koska en tee sillä tiedolla juuri nyt mitään. Jännä nähdä miten tässä hommassa nyt käy. Jännä sattuma muuten, yleensä kun sitten olen tullut raskaaksi, 4. ja 5. IVF.n tuoresiirroista vuosina -14 ja -16, samaan aikaan on ollut ennätysplussajunia. Toivottavasti nyt käy samoin, ekalla kerralla plussasi samassa kuussa yli 10 naista ja toisellakin kerralla noin kymmenkunta. Onnea vielä pcosilainen ja muut plussanneet, toivon sydämestäni, että mahdollisimman moni täällä siirtyisi pian plussanneisiin :love:(y):love:
 
Huomenta! Tosi harmi @vauvameille , jos jää kemialliseksi. Mä sain myös eilen hailuran haamun ja se oli tänään vähän vahvempi, mutta nyt on pp8 tai 9 eli pitäisi kyllä tolla tosi herkällä testillä olla vahvempi, ei ole kovin luottavainen olo. Ja olen myös laittanut vielä niitä ovitrelle naksuja, niin en ihmettelisi, vaikka nekin vähän näkyisi tossa testissä, vaikka edellisen pistin kyllä perjantaina..No katsotaan. Jotenkin en vaan usko tähän vielä. Toivotaan @Tupsuli , että pääsisitte siirtoon. Mä olen aina toivonut lääkkeellisiä siirtoja juuri siksi, että en kestäisi sitä ovulaation kyttäämistä ja jännittämistä :)

Mä muuten perehdyin @Rusakkonen siihen Gabriela Rosan kirjaan, vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta ja uskon, että voi varmaan tosiaan toimiakin monella. Latasin myös sellaisen maksullisen PDF:n siitä ruokavaliosta ja se kyllä vaikutti aika HC:ltä mulle :), mutta toisaalta mitäpä sitä ei voisi väliaikaisesti tehdä hedelmällisyyden eteen. Mutta miestäni mun on ihan mahdoton kuvitella lähtevän tuollaiseen! Se mua tuossa Rosan ohjelmassa miellyttää ylipäätään, että siinä oikeasti pysähdytään miettimään sitä kokonaisuutta ja mitä kaikkea voisi yrittää parantaa. Olen ylipäänsä ollut vähän pettynyt esim. tuolla mun klinikalla siihen touhuun siinä mielessä, että on ollut minusta vähän "juosten kustua", vaikka mäkin olin jo 41 kun sinne menin, niin olisin toivonut vähän paneutuvampaa otetta. Mullakin oli esim. radi viime raskaudessa, mutta millään tavalla ei ole huomioitu mahdollisen sokeriaineenvaihdunnan ongelmia, ehdotettu mitään metformiinia tms. Kun olen kysellyt mahdollisista eri tekijöistä niin vähän sellaiseen naureskelevaan tyyliin suhtauduttu. Toki ymmärrän, että ikä on kohdallani se merkittävin tekijä, mutta olen silti maksava asiakas, niin vähän toisenlaista otetta olisin kaivannut. Jos olisimme vielä jatkaneet, niin olisin kyllä halunnut vaihtaa ainakin lääkäriä.
 
Toivotaan @Solunen että teillä nyt tärppää!! Mua kiinnostaa kans ottaa kaikki huomioon, mitä voi raskauden suhteen. Olen esim. nyt koko vuoden hiljalleen laihdutellut ja liikkunut, paino on lähes normaalialueella, mutta lihaskunto on tosi hyvä ja syön nykyään lähes terveellisesti :D Parannettavaa aina olis... Aloitin vehnänalkioöljyn, koska joku sitä kehui. Lisäksi oon erittäin pitkään ja sitkeästi syönyt rautaa ja tulos alkaa onneksi vihdoin näkymään, ferritiini viimein yli 60. Olen myös samalla syönyt vahvaa B12-vitamiinia ja foolihappoa, jotka ovat myös punasolujen rakennusosia, joten kolmen kimpassa nuo ovat varmaan toisiinsa vaikuttaneet. Lisäksi menee vahva D-vitamiini. Yritän syödä 6 annosta kasviksia, hedelmiä ja juureksia päivittäin, vähintään. Lisäksi olen yrittänyt nukkua vähintään 8 tuntia yössä. Jos jotakin voi itse tehdä, yritän sen tehdä, vaikka eihän ne toki yksistään vaikuta asiaan. Lisäksi aiemmin olen siirron yhteydessä harrastanut tasaisesti kevyttä liikuntaa (kävely, pyöräily) hyvän verenkierron takaamiseksi, mutta välttänyt rajua ja raskasta liikuntaa. Lisäksi olen juonut tilkan (10-20 ml) punaviiniä parina iltana, mutta sitten lopettanut kun oletettu kiinnittyminen on tapahtunut. Jospa se näillä... Jännittävää, toivottavasti mahdollisimman moni nyt plussaisi :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Ai niin jäi kommentoimatta tuo klinikan juttu. Mä oon samaa mieltä, niin tyytyväinen kuin olenkin meidän klinikkaan, olen monilta kuullut, että kaikkea ei huomioida, esim. just verensokeriasioita jne. ja omakohtaistakin kokemusta tästä on. Mielestäni kaikki pitäisi saada kohdilleen, koska näissä asioissa aika on arvokasta. Koska tilaisuuksia on muutenkin vain 12 vuodessa ja jos pelkillä IVF.lla mennään, alkioita on rajoitetusti, olisi kaikki nappulat hyvä olla kohdillaan, ettei mahdollisuuksia tuhlata yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Eivat IVF-laakarit taida olla ihan hirvean kiinnostuneita kokonaiskuvasta. Minulla on ollut ihan hirvea vaiva esim. saada se selville, etta koska minulla on MTHFR-geenivariantti, niin en saa yhtaan syoda normaalia foolihappoa, koska se on keinotekoisena erilaista ja vaikeammin vaikuttavaa. Vain elavamuotoista folaattia. Nyt loysin lopulta muutama viikko sitten raskausmonivitamiinin, jossa on seka folaatti etta B12 elavamuotoisina plus koliinia. Lisaksi otan B-vitamiinitablettia, jossa on elavamuotoista B12-vitamiinia ja tavallista B6-vitamiinia. Joka toinen paiva sita, joka toinen Folirenia. Kun pelkastaan foolihappoon, “ravintoon”, ei saa keskittya - myos puhdistavat B-vitamiinit ovat tarkeita... Kavin myos Gabrielan neuvomissa hivenainekokeissa. Kaikki muut hyvia, mutta minulla oli jodinpuute. Nyt ymmarran asian - Briteissa suolaan ei lisata kuulemma jodia. Eli kaikki varastot ovat varmasti menneet vuosien varrella tyhjiin, erityisesti tietenkin enkelin raskaudessa. Myos ferritiini minulla tulee usein alhaiseksi ja uskoisin senkin olevan yhteydessa naihin kaikkiin aineenvaihdunta-asioihin , joita nyt siis olen optimoinut.

Solunen - Mika on HC? En tunne lyhennetta... Dieettini on tosiaan maidoton, gluteiiniton, kofeiiniton, eika mitaan lisattya sokeria. En olisi joskus uskonut, etta tallaiseen pystyy, mutta onnistuuhan se, ja nalkaa ei tarvitse karsia. En kyllakaan tee mitaan intermittent fastingia. :)
 
Vauvameille ootko testaillut tänään? Mulla silloin ihan alussa molemmissa raskauksissa huomasin, että viikoilla 3-5 testiin vaikutti tosi paljon virtsan vahvuus ja sen värin tummenemisen huomasi 2-3 päivän välein otettuja testejä verratessa. Pääsetkö veritestiin katsomaan mikä on tilanne? Jos nyt jäi kemialliseksi, niin pahoittelut. Toisaalta itse aina joskus ajatellut, kun oli tyyliin tehty lähes 10 inssiä ja pari IVF:aa ilman viivan viivaa, että tulis EDES kemiallinen, niin tietäis, että alkio voisi edes kiinnittyä. Toki se ajatus ei kaikkia ja kaikissa tilanteissa lohduta. Tsemppiä kovasti!

Omaa napaa sen verran, että tällä viikolla on nyt sitten kp 10 ultra ja aloitin oviksen bongailun omien laskujen mukaan superaikaisin, koska ovikset ovat olleet aiemmin AIKAISINTAAN kp 16. No tänä aamuna kp 8 olikin tummahko viiva, kaukana toki vielä plussasta, mut yleensä tässä vaiheessa mulla on ollut ihan ihan hailura, just ja just erotettavissa. Voisko tuosta päätellä, että plussa olis tulossa loppuviikosta..? Mun kroppa on sitten alkanut kirimään kierrossa, liekkö joku vaihdevuosioire vai johtuuko hyvä aikataulu nyt juuri e-pillereiden lopettamisesta, että kroppa jaksaa vielä toimia normirytmissä. Multa ei ole koskaan AMH:a mitattu, enkä toivo sitä mitattavankaan, koska en tee sillä tiedolla juuri nyt mitään. Jännä nähdä miten tässä hommassa nyt käy. Jännä sattuma muuten, yleensä kun sitten olen tullut raskaaksi, 4. ja 5. IVF.n tuoresiirroista vuosina -14 ja -16, samaan aikaan on ollut ennätysplussajunia. Toivottavasti nyt käy samoin, ekalla kerralla plussasi samassa kuussa yli 10 naista ja toisellakin kerralla noin kymmenkunta. Onnea vielä pcosilainen ja muut plussanneet, toivon sydämestäni, että mahdollisimman moni täällä siirtyisi pian plussanneisiin
Tänään tein taas aamulla testin ja edelleen yhtä huono tilanne eli haamun haamua näkyy, mutta ei kunnollista viivaa. Mietin itsekin voisiko pissan vahvuudella olla merkitystä, mutta kaikki on tehty aamupissasta eli tuskin se selittää.
Pääsin tänään onneksi verikokeisiin niin huomenna selviää enemmän.

Olen kyllä varma että kyse on kemiallisesta. Ja tuo on niin totta mitä sanoit, että kemiallinen on kuitenkin merkki siitä, että alkio pystyy kiinnittymään. Yritän tätä ehdottomasti ajatella positiivisen kautta ja tämä on parempi kuin että olisi tullut täysin nega. Jotain on sentään tapahtunut.
Mielellään vain olisi ottanut sen vauvan.
 
@vauvameille voi harmi jos jäi kemialliseksi :( toivottavasti verikokeesta selviää enemmän. Voimia!

Ruokavalioon ja elämäntapoihin voisin kommentoida, että oon yrittänyt jo pidemmän aikaa itse syödä mahdollisimman monipuolisesti ja niin, että saisi kaikki tarvittavat ravintoaineet... kasviksia, kuitua, rautaa, proteiinia, mitä näitä nyt kaikkia on. Mutta toisaalta myös herkuttelen aika usein ja se näkyy painossa... :oops:
Myös useampaa ravintolisää on tullut popsittua talven ja kevään aikana, mutta nyt ne on vähitellen loppuneet enkä oo aloittanut uusia ihan mahdollista raskautta ajatellen - läheskään kaikkien turvallisesta käytöstä raskaana ollessa ei ole varmuutta, ja siksi parempi käyttää vain niitä joita oikeasti tarvitsee, ja joista tietää, ettei ne aiheuta sikiölle vaaraa.

Huomenna ois sitten eka alkionsiirto, jännittää aika paljon nyt :O aloitin tosiaan Luget perjantaina ja niistä en oo muuta ikävää sivuoiretta huomannut kuin sen sotkun minkä ne aiheuttaa :D Progynovat toi tosiaan kaikenlaisia oireita joista mietin, että täähän on jo ihan kuin ois raskaana kun mahaan sattuu, oksettaa, väsyttää, turvottaa ja mitäs vielä... sitten päätin kokeilla, auttaisko pahoinvointiin ja vatsakipuun jos jättäisi kahvin ihan minimiin ja laittais rautatabletit tauolle. Ainakin kahvin vähentäminen on vaikuttanut positiivisesti, joten voi olla, että Progynova ja kofeiini yhdessä ei vaan sovi mulle. Ootteko muut huomanneet tällaista?

Ja tää väsymys - oon nukkunut jo varmaan viikon niin sikeästi kuin tukki, mikä on erikoista, koska oon pitkään ollut huonouninen ja heräillyt jne. Jännä :unsure:
 
Nyt kyllä täytyy tohon paino asiaan, pituus -108 kommentoida että, en kyllä allekirjoita omalla kohdalla, koska hukkapätkä niin mulla kyllä menis liian alas tolla paino, tai siis kai se vois vielä jotenkin olla mahdollinen ja varmaan teininä saattanut olla lähellä mutta kyllä olis rasvaprosentti kaikkea muuta kun optimaalinen raskautumiseen tai normaaliin hormoonitoimintaan.. ainakin jos yhtään lihasta olis... Mutta @Rusakkonen aivan upea painonpudotus ja tsemppiä tulevaan... myös tietty muillekkin.. Onnittelut plussanneille..
 
Nyt kyllä täytyy tohon paino asiaan, pituus -108 kommentoida että, en kyllä allekirjoita omalla kohdalla, koska hukkapätkä niin mulla kyllä menis liian alas tolla paino, tai siis kai se vois vielä jotenkin olla mahdollinen ja varmaan teininä saattanut olla lähellä mutta kyllä olis rasvaprosentti kaikkea muuta kun optimaalinen raskautumiseen tai normaaliin hormoonitoimintaan.. ainakin jos yhtään lihasta olis... Mutta @Rusakkonen aivan upea painonpudotus ja tsemppiä tulevaan... myös tietty muillekkin.. Onnittelut plussanneille..
Mulla ei ole todellakaan ongelmia liian pienesta rasvaprosentista... Ei edes varmaankaan tuon ideaalipainon alarajalla... Hyva, jos saan kaiken liian pois ainakin raskauden jalkeen sitten... Kuulemma vyotaronymparyksen pitaisi naisella maksimissaan olla 89, ja minulla nyt 99... Ei tule lohdutusta edes siita, etta olisi ideaali vyotaro/lantiosuhde, kun minulla on suhteellisen kapea lantio... :) Sen verran kivaa loytyy keskivartalosta. :) Minahan olen tietty 176.5cm pitka myos.
 
@Tuutikki84 Onnea alkionsiirtoon!!! Täällä tänä aamuna tummahko ovistesti, mutta ei läheskään plussa. Nyt alkanut tulla tietynlaisia ovista ennakoivia tuntemuksia, että kyllä se loppuviikon aikana varmaan tulee. En nyt yhtään muista mille päiville se ovis EI saanut tulla, huomenna ultra, jossa saan tarkemmat ohjeet siirrosta. Eilen tsemppailin itseä, että mitä sitten jos kaikki alkiot kuukahtaa. Yritän psyykata itseni nyt sille tielle, niin ei tule niin isoa pettymystä! Uskon, että kaikkien sulatettujen alkioiden menettämisen riskiä muilla ei varmasti ole, meillä on niin huonot alkiot, että ne eivät kestä sulatuksen aiheuttamaa shokkia tai sitten ovat niin häriöisiä, että jakautumisesta ei tule mitään :D Olenpa luottavaisella mielellä! Pessimisti ei pety jne...

Tuo painoasia, olen tuolla laskukaavalla laskien ihannepainossa 58 kg, painoin sen verran 14 vuotiaana! Ihan siihen en pyri, koska olen tullut raskaaksi painoindeksillä 26 ja sitä olen nytkin, tosin painoindeksi ei kerro ihan kaikkea, esim. nyt olen parhaimmassa lihaskunnossa mitä aikuisiällä olen koskaan ollut, koska olen innostunut elvyttämään lapsuuden tanssiharrastuksen, käyn salilla ja pyöräilen työmatkat jne. Mutta herkkuja kuluu ihan liikaa, kiitos kesän ja jäätelöiden jälleen :D Varmasti jotain stressiäkin nyt tällä hetkellä lievitän herkuttelulla. Mutta minä kans nostan hattua @Rusakkonen sinulle, ihan huikea laihdutustulos, voit todella olla itsestäsi ylpeä! Ja tuo tulos ja sinun asenne ylipäänsä, kannustaa meitä muitakin. Mä niin toivon, että siellä joku tarrautuis lujasti nyt kiinni! Minkälaisia oloja?
 
Minakin olen tullut raskaaksi painoindeksilla 31 ja taalla taisi yksi ystava kirjoitella painoindeksinsa olleen 40, joten pointti tassa kaikessa ei kai nyt toki ole ihan sekaan, etteiko raskaaksi muutenkin tulisi. On se kylla jannaa, kuinka paljon tama kaava laittaa lukijoiden tunteet peliin - en arvannut... ❤ Itsellani ei ole mitaan motivaatiota puolustella tata kaavaa tai dieettia. Minulla ei ole asiaan kytkosta. Itsellani toimii kaikin puolin, kun dieetti auttaa minua pudottamaan painoa ja toivottavasti taistelemaan suvun sairaustaipumuksia vastaan; ehka olen sitten ainoa ihminen Suomessa, jolla tama toimii... ❤ Ainoa ihminen maailmassa en kuitenkaan ole, sen verran iso “following” Gabrielalla on.

Isoimmat riskit raskautta ajatellen ovat BMI30:sta lahtien. Poikani ei kuitenkaan kuollut ylipainoni vuoksi - syyta ei saatu selville, mutta uusimman tiedan mukaan riittaa ihan vain se, etta sydamen lyontien valiin tulee hiukan, hiukan liian pitka vali... Pieni vauva voi kuolla katkytkuolemassakin ihan vain sellaiseen “sahkohairioon”. Ei ole kuulemma todettu linkkia aidin elamantapoihin yms. Taman kaiken kokeneena olin kuitenkin itse valmis tekemaan suunnilleen nyt kaiken, mita voin ja mita normaalirahan puitteissa pystyn. Minun oli noin niin kuin “pakko” henkisesti pudottaa painoa. Toivottavasti kenellakaan muulla ei ole ollut tai ole samaa tunnetta. ❤
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
@Tuutikki84 Onnea alkionsiirtoon!!! Täällä tänä aamuna tummahko ovistesti, mutta ei läheskään plussa. Nyt alkanut tulla tietynlaisia ovista ennakoivia tuntemuksia, että kyllä se loppuviikon aikana varmaan tulee. En nyt yhtään muista mille päiville se ovis EI saanut tulla, huomenna ultra, jossa saan tarkemmat ohjeet siirrosta. Eilen tsemppailin itseä, että mitä sitten jos kaikki alkiot kuukahtaa. Yritän psyykata itseni nyt sille tielle, niin ei tule niin isoa pettymystä! Uskon, että kaikkien sulatettujen alkioiden menettämisen riskiä muilla ei varmasti ole, meillä on niin huonot alkiot, että ne eivät kestä sulatuksen aiheuttamaa shokkia tai sitten ovat niin häriöisiä, että jakautumisesta ei tule mitään :D Olenpa luottavaisella mielellä! Pessimisti ei pety jne...

Tuo painoasia, olen tuolla laskukaavalla laskien ihannepainossa 58 kg, painoin sen verran 14 vuotiaana! Ihan siihen en pyri, koska olen tullut raskaaksi painoindeksillä 26 ja sitä olen nytkin, tosin painoindeksi ei kerro ihan kaikkea, esim. nyt olen parhaimmassa lihaskunnossa mitä aikuisiällä olen koskaan ollut, koska olen innostunut elvyttämään lapsuuden tanssiharrastuksen, käyn salilla ja pyöräilen työmatkat jne. Mutta herkkuja kuluu ihan liikaa, kiitos kesän ja jäätelöiden jälleen :D Varmasti jotain stressiäkin nyt tällä hetkellä lievitän herkuttelulla. Mutta minä kans nostan hattua @Rusakkonen sinulle, ihan huikea laihdutustulos, voit todella olla itsestäsi ylpeä! Ja tuo tulos ja sinun asenne ylipäänsä, kannustaa meitä muitakin. Mä niin toivon, että siellä joku tarrautuis lujasti nyt kiinni! Minkälaisia oloja?
Kiitos kysymasta! Eipa tassa sen kummemmin oireita ole, mutta katsotaan nyt. Ehka hiukan huimausta, mutta sita voi nyt muutenkin olla. Olen talla kertaa jatkanut kavelya melkeinpa normaalisti, tosin olen tehnyt sen 10-13km nyt kahdessa erassa. Laakarin mielesta kavely on hyvaksi. Joten jatkoin. Siirtopaivana tosin ehdin menna vain 1000 askelta; seuraavana paivana 5000, sitten 7000, ja sitten taas normaaleja maaria. Saa nahda, miten tama Januvian, Nivestimin yms. kanssa toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä