itsetehdyt SOSEET!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Innostuin tekemään vauvalle soseita valmiiksi pakkaseen ja kaipailisinkin vinkkejä!

Oon keittäny porkkanaa ja pakastanut soseutettuna, mites esim. kesäkurpitsa? Minkä ikäiselle sitä saa antaa soseutettuna ja miten valmistetaan, keittämällä??
Kestääkö kesäkurpitsa pakastamista?
Entäs kukkakaali, minkä ikäisenä voi antaa?

Kesäkurpitsasta tulee hyvin vetistä sosetta. Itse olen pakastanut sitä ohuina levyinä, joista olen katkaissut palasen ruoan nesteeksi, esim. perunan tai riisin seuralaiseksi.

Kyllä noita voi kaikkia ihan hyvin antaa, tietty kannattaa ehkä välttää sellasia mitkä muodostaa paljon kaasua jos on mahavaivaa. Meillä alkuvaiheessa oli mm. kesäkurpitsa, parsakaali, bataatti, kukkakaali. Kaikkia voit valmistaa keittämällä, sitten soseutat ja pakkaseen. Kannattaa ehkä maistattaa jonkun verran ensin että näkee onko menekkiä. Meillä parsakaali ja peruna oli alusta asti suurinta herkkua, mutta kukkakaali ei mennyt millään. Sitten mä luovutin kun totesin etten itekään syö keitettyä kukkakaalia, niin miksi vauvan pitäisi. :D

Mä laitoin kesäkurpitsaa lisänä esim. maissin sekaan, koska se on löysää. Itse olen tykännyt pakastemaissista, siitä tulee hyvänmakuinen ja todella ravinteikas sose. Parsa- ja kukkakaalin voi vähin määrin sekoittaa hyvänmakuiseen soseeseen, niin se vauva oppii tykkäämään myös niistä. Meillä 3-v:n parasta herkkua edelleen..

Aloitin pakastamalla ensin jääpalakuutioina, sitten kun ruoka-aineita oli jo useita käytössä, sekoitin niitä. Vähitellen aloin tekemään soseita pilttipurkkiin pakkaseen. Tein valmiita seoksi kuten maissi-parsakaali tai porkkana-kukkakaali. Sitten erikseen oli liha, kala, kana ja muna kuutiot joita otin illalla sulamaan noihin vihannessoseisiin lisäksi. Oli siis aina vaihtelevaa ruokaa.

Myös matkalle otin mukaan pakkasesta, käytin pikkuista kylmälaukkua joka oli tarkoitettu viinipullolle.

Sama homma myös hedelmille, tein omena-banaani, päärynä-puolukka, mansikka-päärynä jne. Kaikesta mitä sai edullisesti sinä sesonkina + Pirkka mangokuutiot pakastealtaasta. Tein tarkat laskelmat siitä kannattaako soseiden teko rahallisesti (terveydellisesti tietenkin kannattaa!) ja hinta purkille oli muutamia senttejä, kun raaka-aineet olivat sesongin mukaan ostettuja edullisia vihanneksia ja hedelmiä ja marjat omasta pakastimesta ja metsästä.

Yhteistyössä