Itsetehdyt joululahjat. Vinkkejä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarjavamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sarjavamma

Aktiivinen jäsen
24.11.2011
1 123
0
36
Juu, rahat on vähän tiukilla tänäjouluna, mutta olis se ihan kiva voida antaa lahja heille, jotka muinakin jouluina saa meiltä lahjan. Kutominen olis tietysti yks, mutta olen niin huono kutoja, että niitä tekeleitä ei kyllä viitsi edes näyttää kellekkään. Eli vinkkejä ottaisin vastaan :)

Meinasin juur ehdottaa sukkakoria. Eli sukat ja kori itse tehtyjä.
291020111565.jpg
Täl viisiin siis...
Mutta jos teet sinappia, joululimppua, marinoituja valkosipulinkynsiä yms?

Kenelle ne lahjat tulisi? Lapsille vai aikuisille? Onko sinulla ompelukonetta?

Itse en välttämättä haluaisi lahjaksi mitään leipomuksia jouluna, kun muutenkin sitä herkkua tulee olemaan vähän liikaakin. Mutta arvostaisin esim. villasukkia tai lapselle ommeltuja vaatteita/hattuja/pehmoleluja. Tai jos joku tekisi minulle sellaiset pyyheripustimet, missä lukee "vieras" jne. niin niistä tykkäisin kovasti, kun meillä ei sellaisia ole ja vieraat saa aina arpoa mihin pyyhkeeseen kätensä kuivaavat.

Taitaa siis riippua vähän lahjan saajasta mikä olisi mieleen :)

Virkkaaminen on nopeeta ja helppoa; esim juuri kori tms. Matskuiksi voit käyttää miehen/omia vanhoja kulahtaneita t-paitoja (leikkaat vaan pitkäksi suikaleeksi, aloitat helmasta ja leikkaat ns spiraalina kainaloihin asti. Yhdestä L-kokoisesta paidasta tulee yksi pieni kori).

Jyväpussitkin on halpa ja HELPPO lahja: lähimmästä agrimarketista haet 40kg säkin kauranjyviä 20€ ja esim Jyskistä saa jykevää puuvillaa olevia pöytäliinoja kauniilla kuoseilla hintaan 7,90€ (osta 2). Siinä saat neljällä kympillä 20 lahjaa ja teet ne yhdessä illassa. :) (just kokeilin :D )

tekee itse kynttilöitä. Kilokynttilöitä tai jämiä sulattaa kattilassa. Sydänlanka 2.5e 5m Askartelukaupassa. Valaa vanhoihin kahviKuppeihin tai muovisiin muotteihin.

Teen piparkakkutaloja, rekiä, poroja, lapsille piparitikkareita, muumitaloja yms. Nää ei ole siis mitään lapsen käsissä syntyneitä tekeleitä, vaan koristeluun on käytetty paljon aikaa ja vaivaa. Jokaisen pienen pienenkin helmen sijoittaminen työhän on tarkoin harkittua ja ikkunoiksi taloihin olen sulattanut ja värjännyt sokeria. :) Viimevuonna tein vain itselleni ja kaikki ihastelivat niitä. Meillä on paljon käsityöihmisiä lähipiirissä!

Itse tykkäisin hirveästi uudestä "jyväsäkistä", mutta tilkkutyönä tehtynä! Kuivakakut meillä jää aina syömättä, mutta kyllä jotkut tykkäävät! :)

Mä oon tehnyt sellaisia purkkeja, mihin laitetaan kuivat aineet sisälle ja päälle ohje, näistä purkkikakuista saa muffinsseja tai sit kuivankakun. Ei tartte välttämättä just jouluksi tehdä, kun ne aineet säilyy pitkään. Ohjekin multa löytyy, jos tämmöinen kiinnostaa.

Valkosipuleita marinoituna
Mä tein "Lumiukkosoppa" pusseja, näistä löytyy ohjeet googlettamalla. Mutta pusseihin tulee kaakaojauhepussi, karkkikeppi ja vaahtokarkkeja. Ne sitten pakataan kauniisti pussiin. Tätäkään ei tartte just jouluna käyttää.
Kankaanpainannalla saa tosi kivoja juttuja esim. kangaskasseja, tiskirättejä
Sytykeruusuja, jos jollain takka, niin nää on tosi kivoja. Helppoja tehdäkin.
Ommeltuja pellavasydämiä, joihin voi silittää jonkun kivan tekstin
Itse tehtyä vanilliinisokeria, jossain kauniissa purkissa
Massasta saa tehtyä sydämiä, joihin voi laittaa reiän keskelle ja ripustaa puuvillanaruun
Huovutettuja palloja, joista saa esim. kuusenkoristeita
Omatekemiä saippuoita
After Eight muffinsseja tai pätkismuffinsseja
Kännykkäkoruja, avaimenperiä
Kaulakoruja, rannekoruja
Karkkikakku (tähänkin löytyy multa ohje)
Heijastimia
Villasukkia ja tumppuja

Tässä muutamia ideoita, mitä ite meinaan toteuttaa tänä vuonna ja olen jo suurimman osan toteuttanut!! :)

Meillä tänä jouluna meikäläisen aivot lyö tyhjää "oikeitten" eli siis kaupasta ostettujen joululahjojen suhteen, jokaisella kun on jo kaikkea niin paljon. Joten päädyin, että teen joulukarkkeja itse ja laitan johonkin kivaan astiaan, samaten ajattelin tehdä itse saippuoita. Eipähän jää mitään turhaa krääsää pyörimään kaapin perukoille lahjan saajalla :) Kummi lapset lahjotaan "oikeasti", mutta muille meinasin tosiaan noin tehdä. Tässä onkin ollut jo hyvä aloitella lahjojen tekoa, kun selkä on kipiä ja olen sairaslomalla.
Tiedän myös sen, että osa arvostaa suuresti, kun saa itsetehtyä mutta osa ei.
Joulukarkit ei kyllä ole mikään halpa vaihtoehto, koska suklaata menee aika paljon ja kermaa + kaikki muut höysteet.

Monena vuonna olen tehnyt karkkia, tänä vuonna ajattelin fudgea mutta marmeladikin olisi hauska. Anopille olen virkkaamassa salomonin solmuilla huivia. Helppoa ja nopeaa, eikä vaadi suuria taitoja, kunhan ketjusilmukan osaa. Siskolleni on tulossa ylioppilaslahjaksi keittokirja. Ostin alennuksesta pienen valokuvakansion pahvisivuilla ja sinne kirjoitan kaikki perheemme rakkaat ohjeet, joita itse jouduin soittelemaan äidiltä muuttaessani omilleni. Lisäksi lisään sinne muutaman oman lempparini, sillä siskoni alkoi kesällä kasvissyöjäksi ja kaipaa varmasti vinkkejä.

Isälleni on tulossa seinäkalenteri mutta sen teko ei ole helppoa ja halpaa. Saippuan valmistusta olen pitkään jo halunnut koittaa ja se olisi listalla. Myös noita virkattuja koreja olen himoinnut mutta ensin pitää saada aiemmat projektit alta pois. Yhtenä vuotena keitin sinappia ja tänä vuonna tein likööriä. Sinapin teko oli todella helppoa ja monet tykkäsivät. Liköörimaistiaisissa myös likööri koettiin hyväksi, joten sitä tehdään ensi vuonna lisää. Hillojakin on keitelty lahjaksi.

Kranssit oviin eivät maksa paljoa, jos asut alueella mistä saat haettua metsästä risuja ja havuja. Jos tuntuu, ettei lahja ole tarpeeksi iso niin kasaa pieni kori. Laita vaikka itseleivottu tuore leipä koriin sinappipurkin kanssa ja lisää pikkuinen pussi makeisia.

Itse tehtdyt lahjat ovat ihania ja vielä ihanempi niitä on tehdä itse.

Yhteistyössä