Itsenäisyyspäivän menu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jojo";22574288]Ei oo, tavallinen ruokapäivä sekin. :)[/QUOTE]

Meillä se on yksi vuoden tärkeimmistä juhlapäivistä ja menu mietitään tarkkaan joka vuosi viimeisen päälle.

Meillä se on yksi vuoden tärkeimmistä juhlapäivistä ja menu mietitään tarkkaan joka vuosi viimeisen päälle.

Kenellä meillä, teidän perheellä? Miksi? Lapsuudenkodissa ei itsenäisyyspäivää vietetty mitenkään erikoisesti. Linnanjuhlia toki katsottiin. Joku vuosi on tullut muutaman kerran pidettyä kavereiden kesken vähän fiinimpi illallinen. Ei tosin pariin viime vuoteen.

[QUOTE="vieras";22574463]Kenellä meillä, teidän perheellä? Miksi? Lapsuudenkodissa ei itsenäisyyspäivää vietetty mitenkään erikoisesti. Linnanjuhlia toki katsottiin. Joku vuosi on tullut muutaman kerran pidettyä kavereiden kesken vähän fiinimpi illallinen. Ei tosin pariin viime vuoteen.[/QUOTE]

Meidän perheessä joo, enhän minä muiden puolesta puhu. Ja sama juttu oli jo lapsuudenkodissani.

[QUOTE="jojo";22574467]Liittyykö teillä juhlan viettoon muuta kuin ruoka-ja kattauspuoli? Miten vietätte sitä? :)[/QUOTE]

Ruoka- ja kattauspuoli on joo tärkeä, menu on kokonaan kotimaista, sininen pellavaliina, valkoiset servietit, ja hieno kukka-asetelma. Joskus on ollut vieraita, nyt monena vuotena juhlistettu ihan vaan perheen kesken. Kahta kynttilää poltetaan ikkunalla, katson linnanjuhlia. Sellaista tyypillistä suomalaista menoa, harrasta ja vakavaa :D

Ruoka- ja kattauspuoli on joo tärkeä, menu on kokonaan kotimaista, sininen pellavaliina, valkoiset servietit, ja hieno kukka-asetelma. Joskus on ollut vieraita, nyt monena vuotena juhlistettu ihan vaan perheen kesken. Kahta kynttilää poltetaan ikkunalla, katson linnanjuhlia. Sellaista tyypillistä suomalaista menoa, harrasta ja vakavaa :D

Mulla ei ole kokemusta kuin mummolasta, vaari oli sotaveteraani. Illalla katsottiin linnanjuhlat ja avattiin kuohuviini- tai konjakkipullo tai vastaava. Ne olivat vuoden ainoat alkoholitömpsyt. Muistan mummolasta myös kynttilät, mutta ruokia erityisesti en.

Voisihan itsenäisyyspäivän juhliakin tietysti alkaa itsekin viettää, kun vaan tietäisi miten. Vaikka kai omallakin tavallaan sopii tehdä, mutta jos joitakin perinteitä on, olisi kiva kokeilla niitäkin.

Oletko suomenruotsalainen tai korkeasti koulutetusta perheestä? Duunariperheissä ei noin hienoja syöminkejä oman perheen kesken tavata viettää. Meillä ei edes jouluna ollut noin hienoa. Menu on mietitty vain päässä eikä tapana ole ollut syödä alkuruokia erikseen. Puhun tässäkin joulusta.

[QUOTE="vieras";22574515]Oletko suomenruotsalainen tai korkeasti koulutetusta perheestä? Duunariperheissä ei noin hienoja syöminkejä oman perheen kesken tavata viettää. Meillä ei edes jouluna ollut noin hienoa. Menu on mietitty vain päässä eikä tapana ole ollut syödä alkuruokia erikseen. Puhun tässäkin joulusta.[/QUOTE]

En ole suomenruotsalainen, eivätkä vanhempani olleet korkeasti koulutettuja, maalaistaloista kumpikin kotoisin. Mutta kyllä meillä on juhlissa ja juhlapäivinä perheen kesken syöty hienosti aina, ja kattaukseen panostettu.

Meilläkään ei jouluna syödä alkuruokia erikseen, vaan kaikki ovat suloisesti sekaisin tarjolla yhtäaikaa. Mutta itsenäisyyspäivänä on aina ollut vähintään 3 lajin illlallinen.

Kyllä me ravintelin puoleen käännytään. Tänä vuonna mennään Nokkaan, toivottavasti täyttää odotukset.
Mä en oikein osaa kattaa ja laittaa juhlavaa.

No meillä juuri tyttö valitti, että miksei me voida juhlapäivinä mennä ravintolaan syömään, kun muutkin menevät. Ei oikein uponnut selitys että "juuri siksi"... Luvattiin viedä ravintolaan joku toinen päivä.

[QUOTE="vieras";22575191]Kerros se teidän hieno menu :) Teetkö itse kaiken?[/QUOTE]

En ole vielä ihan varma, mutta luulisin että teen salaatin kylmäsavulohesta alkuruuaksi. Pääruuaksi kyyhkypataa ja perunamuussia ja uunijuureksia. Jälkiruoka on vielä hakusessa, todennäköisesti lakkajäätelöä (tai puolukkajäätelöä) tai karpalokiisselia. Ja juu, teen ruuat aina itse :saint:

Ei ole koskaan juhlittu mitenkään itsenäisyyspäivää, mutta tämän ketjun innoittava voisin kyllä paistaa jättikatkarapuja chilissä ja valkosipulissa, ja niitä voitaisiin sitten miehen kanssa dippailla ja nauttia viinin kera... :p

Meillä ei oo ollut tuollainen tapana.
Joudun myöntämään että luin ensin otsikon ihan päin honkia... Luin että ISÄNPÄIVÄmenu ja olin hetken:confused: kunnes luin uudestaan.

Mutta mulle on lapsuuskodista jäänyt erityisen tärkeäksi se että joka ikkunalla on kaksi itsenäisyyspäivän kynttilää. Kerrostalossa jossa varhaislapsuutenio vietin niin isännäitsijä jakoi jokaiseen asuntoon (ainakin kaudunpuoleisiin) jokaiseen ikkunaan kynttilät laitettavaksi. Ja olihan se iso kerrostalo hienon näköinen kun joka ikkunalla paloi kynttilät...

En ole vielä ihan varma, mutta luulisin että teen salaatin kylmäsavulohesta alkuruuaksi. Pääruuaksi kyyhkypataa ja perunamuussia ja uunijuureksia. Jälkiruoka on vielä hakusessa, todennäköisesti lakkajäätelöä (tai puolukkajäätelöä) tai karpalokiisselia. Ja juu, teen ruuat aina itse :saint:

Millaisen salaatin teet? Onko teillä kyyhky omasta takaa? :D Onko itse tehty jäätelö parempaa kuin kaupan? Mitäs ne vähintään 2 muuta ruokalajia ovat?

Menu on ihan levällään...kiire tulee. Eilen selailin keittokirjoja, jotta saisin edes jonkin inspiksen. Turhaan. Jotain kalaa pääruuaksi, mutta ei vielä hajuakaan, mitä. Alkuruuaksi jotain muuta kuin keittoa, koska sitä oli Kekrinä. Jälkiruuassa taidan kallistua jäädykkeen puolelle...sen voi tehdä hyvissä ajoin etukäteen. Karpalo-kinuski ehkä.

[QUOTE="vieras";22575247]Millaisen salaatin teet? Onko teillä kyyhky omasta takaa? :D Onko itse tehty jäätelö parempaa kuin kaupan? Mitäs ne vähintään 2 muuta ruokalajia ovat?[/QUOTE]

Kuten sanoin, en ole vielä varma salaatista ollenkaan, voin päätyä keittoonkin. Sitä en ole miettinyt vielä loppuun. Ja joo, kyyhkyt ovat omasta takaa, kuten muukin riista. Itsetehty jäätelö on niin paljon parempaa (eikä ole lisäaineita), ettei meillä kaupan jätsekejä syödäkään (paitsi nyt oli eskarilaisen synttäreillä kaupan jätskit tarjolla). Ja muita ruokalajeja ei ole tulossa, meille riittää kolmekin ruokalajia juhlaan. Joskus on ollut juustolajitelma ennen jälkkäriä, mutta tänä vuonna ei ole tulossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22575267:
Menu on ihan levällään...kiire tulee. Eilen selailin keittokirjoja, jotta saisin edes jonkin inspiksen. Turhaan. Jotain kalaa pääruuaksi, mutta ei vielä hajuakaan, mitä. Alkuruuaksi jotain muuta kuin keittoa, koska sitä oli Kekrinä. Jälkiruuassa taidan kallistua jäädykkeen puolelle...sen voi tehdä hyvissä ajoin etukäteen. Karpalo-kinuski ehkä.

Muskottipähkinämuhennosta?:rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22575289:
:D :D Nyt niitä ainakin on. Ja läjä muitakin mausteita. Ostin ensin telineestä ison satsin, maksoin ja lähdin jatkamaan matkaa. Ja huomasin, että myyntitiskin toisessa päässä oli toinen teline, jossa lisää mausteita :whistle:

Minun pitää vielä tyytyä ensi viikonloppuna valmiiksi jauhettuun, olen ymmärtänyt että juustofondue on tapana muskottipähkinällä maustaa. Ja on aikomus sitä ihan ensimmäistä kertaa valmistaa:)

Yhteistyössä