Itsenäisyyspäivä on pelkkää sotien muistelua

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kotona on ollut Radio Suomi päällä aamupäivän. Sieltä on tullut useampi juhlapuhe. On tää Suomen itsenäisyysjuhla oikeastaan pelkkää talvi- ja jatkosodan muistelua, veteraaneja muistellaan kilpaa. Vahingossakaan kukaan ei muistele vuosia 1917-1918, vaikka silloin alkujaan itsenäisyys saatiin. Eiks voitais päättää, että oikeesti Suomi on ollut itsenäinen vuodesta 1939. Kaikki kunnia veteraaneille, mutta Suomi kuitenkin oli itsenäinen jo ennen sotia. Vaikka puheissa pääpaino olisikin sodissa, eikö pitäisi puhua myös itsenäisyyden alkuajoista. Mahtaakohan tilanne muuttua, kun viimeinenkin veteraani kuolee.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27655181:
Nuo sodat kuitenkin takasivat itsenäisyyden jatkumisen
Niin takasivat, mutta Suomi oli itsenäinen jo ennen sotia ja voisi siitäkin mainita, vaikka pääpaino olisi sosissa. Se ei ehkä ole niin hienoa historiaa, mutta kuitenkin Suomen historiaa.

Keittiönoita
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Meillä sodista on kuitenkin vielä niin lyhyt aika, että ne eivät ole kadonneet ihmisten mielistä. Monilla on vielä ihan omakohtaista kokemusta sotavuosista. 100 vuoden päästä tilanne voi olla jo ihan toinen ja silloin itsenäisyyspäivästä voi jo löytyä "karnevaalihenkeäkin".

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
gsdga
Ne veteraanit varmaan ihan mielellään silloin aikoinaan sotiin lähtivät. Hei haloo, ei kukaan niitä sotia liputa tänään! Vaan niitä uhrauksia muistellen ja kunnioittaen. Kyllä tämä ei itsenäinen ollut ennen sotia. Autonomia ei nyt ihan sama asia ole kuin itsenäisyys.

Keittiönoita
Ne veteraanit varmaan ihan mielellään silloin aikoinaan sotiin lähtivät. Hei haloo, ei kukaan niitä sotia liputa tänään! Vaan niitä uhrauksia muistellen ja kunnioittaen. Kyllä tämä ei itsenäinen ollut ennen sotia. Autonomia ei nyt ihan sama asia ole kuin itsenäisyys.
Joo, mutta autonomia päättyikin vuoteen 1917 eli kun Suomesta tuli itsenäinen valtio eikä 40-luvun sotiin.

Lunatic
Minä en kans ymmärrä sodalla ja nykyarmeijalla mässäilyä. Meininki on kuin hautajaisissa.
Missä ilo ja ilotulitukset?
Voisi keskittyä niihin aiheisiin, mitkä Suomesta tekevät hyvän maan. Tämä nykyinen tyyli on perseestä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27655283]Miksi kuuntelet sotajuttuja jos ne niin ärsyttää? Radion ja television voi laittaa pois päältä.[/QUOTE]

Voi pistää, mutta se ei ollut pääpointti. Vaan se, että itsenäisyyttä voisi käsitellä laajemminkin kuin pelkkiä sotia

"vieras"
Jos ihan oikeesti joku ajattelee, että Suomi ei ole ollut itsenäinen ennen sotia, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi puhua itsenäisyyden alkuajoista.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Keittiönoita
Minä en kans ymmärrä sodalla ja nykyarmeijalla mässäilyä. Meininki on kuin hautajaisissa.
Missä ilo ja ilotulitukset?
Voisi keskittyä niihin aiheisiin, mitkä Suomesta tekevät hyvän maan. Tämä nykyinen tyyli on perseestä.
Musta tuntuu, että tämä kansa olisi saattanut toipua sodasta paremmin, jos ei olisi sotien päätyttyä tarvinnut alkaa kumartamaan itään päin. Toisaalta se kumartaminen saattoi olla - ainakin yksi - syy, miksi uusia sotia itänaapurin kanssa ei ole sen koommin syntynyt. Ilon ja ilotulitusten puuttumisen voisi selittää kansakunnan trauma, josta vasta nuoremmilla sukupolvilla ei ole kokemusta. Uskoisin, että ilon ja ilotulitustenkin aika vielä tulee, mutta se vaatinee vielä aikaa sukupolven tai pari.

Lunatic
Suomi antoi kolmantena maailmassa ja ensimmäisenä Euroopassa naisille äänioikeuden vuonna 1906, ja samalla Suomen eduskuntaan valittiin maailman ensimmäiset naisparlamentaarikot.

Esim tästä ei koskaan puhuta mitään itsenäisyyspäivänä. Aika helvetin hieno asia meinaan.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27655443:
Musta tuntuu, että tämä kansa olisi saattanut toipua sodasta paremmin, jos ei olisi sotien päätyttyä tarvinnut alkaa kumartamaan itään päin. Toisaalta se kumartaminen saattoi olla - ainakin yksi - syy, miksi uusia sotia itänaapurin kanssa ei ole sen koommin syntynyt. Ilon ja ilotulitusten puuttumisen voisi selittää kansakunnan trauma, josta vasta nuoremmilla sukupolvilla ei ole kokemusta. Uskoisin, että ilon ja ilotulitustenkin aika vielä tulee, mutta se vaatinee vielä aikaa sukupolven tai pari.
Mietin tossa joku pv, että sota on vaikuttanut minuunkin.
Pappa kävi sodan ja perhe joutui evakkoon, sodan päätyttyä alkoi ryyppäämään ja käyttämään kotona väkivaltaa. Isäni oli 11 lapsisen perheen mustalammas, joka sai aina selkäsaunat muidenkin puolesta, vaikka itse oli rehti ja kiltti. Kasvettuaan isäni alkoi ryyppäämään ja käyttämään väkivaltaa.
Minä sain lapsuudessani traumoja, aloin aikuistuttuani ryyppäämään ja kärsimään mielenterveysongelmista.

Eli ilman sotaa elämäni olis ollut ihan toisenlainen. Kuten papalla ja isällänikin.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sota vaikuttaa monta sukupolvea.. perhosefekti nääs.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lunatic
Nyt kun tarkemmin ajattelen, suomalaisten alkoholismi ja väkivaltaisuus taitaa johtaa juurensa sotaan.
Ainakin meiän suvussa.

Keittiönoita
Mietin tossa joku pv, että sota on vaikuttanut minuunkin.
Pappa kävi sodan ja joutui evakkoon, alkoi ryyppäämään ja käyttämään kotona väkivaltaa. Isäni oli 11 lapsisen perheen mustalammas, joka sai aina selkäsaunat muidenkin puolesta, vaikka itse oli rehti ja kiltti. Kasvettuaan isäni alkoi ryyppäämään ja käyttämään väkivaltaa.
Minä sain lapsuudessani traumoja, aloin aikuistuttuani ryyppäämään ja kärsimään mielenterveysongelmista.

Eli ilman sotaa elämäni olis ollut ihan toisenlainen. Kuten papalla ja isällänikin.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sota vaikuttaa monta sukupolvea.. perhosefekti nääs.
Niinpä. Mun äitini isä ei ollut sodassa, koska oli vammautunut räjähdeonnettomuudessa jo ennen sotia. Mutta äitini 17-vuotias isoveli oli. Vasta aikuisena aloin ymmärtää, miksi enolleni viina maistui viikonloppuisin niin hyvin. 60-luvulla äitini kyllä kertoi mulle, millaista oli elää lapsena pommitusten keskellä ja ne kertomukset taitavat ainakin jossain määrin vaikuttaa myös muhun.

Mä tykkään nykyisestä mallista, sopii hyvin suomalaiseen mentaliteettiin ja luonteeseen. Mutta eiköhän tästäkin löydetä jossain vaiheessa yhtä rasistinen juhla kuin joulu on maahanmuuttajille ja joku pilkkajuhla saada aikaan.

joopakuu
Harva maa on itsenäisyytensä ilman sotia saavuttanut. "Ai te haluutte ottaa palan meidän hallitsemaa maata ja julistaa sen omaksenne, joo käy, tos on vielä pari neliökilometriä päälle, muistelkaa tätä päivää rauhan merkeissä ja hyväntahdon eleenä."

Tälläkin hetkellä moni maa sotii itsenäisyydestään. Antaisitko itse vaikka saamelaisille Lapin ilman vastarintaa ja voisivat sitten muistella itsenäisyyspäivää Saamenmaan juhlapäivänä ilman sotapuheita?

Lunatic
Harva maa on itsenäisyytensä ilman sotia saavuttanut. "Ai te haluutte ottaa palan meidän hallitsemaa maata ja julistaa sen omaksenne, joo käy, tos on vielä pari neliökilometriä päälle, muistelkaa tätä päivää rauhan merkeissä ja hyväntahdon eleenä."

Tälläkin hetkellä moni maa sotii itsenäisyydestään. Antaisitko itse vaikka saamelaisille Lapin ilman vastarintaa ja voisivat sitten muistella itsenäisyyspäivää Saamenmaan juhlapäivänä ilman sotapuheita?
Antaisin. Samalla venäjä vois antaa Karjalan takasin.
Ei mulla Lappiin oo mitään siteitä. Karjalaan taas on. :rolleyes:

Keittiönoita
Nyt kun tarkemmin ajattelen, suomalaisten alkoholismi ja väkivaltaisuus taitaa johtaa juurensa sotaan.
Ainakin meiän suvussa.
Mä muistan lapsuudestani 60-luvulla sankarihaudoilla käynnin. Lapsi ei oikein ymmärtänyt, mistä siinä aikuisten suuressa, mutta sanattomassa surussa ja ahdistuksessa oli kyse. Aikuisena ymmärsi, että niissä haudoissa makasivat isät, veljet ja pojat. Aikuisten ahdistuksen vaistosi, mutta lapselle ei selitetty. Eno kännipäissäänkin vain itki, mutta ei hänkään puhunut mitään.

"vieras"
Kyllä vuoteen mahtuu yksi päivä, jolloin voimme muistella niitä joiden ansiota itsenäisyys on. Jos ei jaksa kuunnella, niin laittaa sitten telkkarin ja radion kiinni. Mutta joo, itsenäisyyttä voisi käsitellä myös muulla tavoin.

Yhteistyössä