Itsemurhasta vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Että uskotteko siihen, mitä sanotaan että jos ihminen uhkailee itsemurhalla ja puhuu siitä, hän ei ole tekemässä sitä? Vaan haluaa vaan saada toiset huomaamaan tilanteensa ja haluaa saada apua?
Todelliset itsemurhantekijät taas eivät puhu aikomuksistaan etukäteen.
Useinkin omaiset ja ystävät ihmettelevät jälkeenpäin, että kun tämä ihminen ei edes puhunut mitään sellaisesta.

Tiedän kaksi itsemurhan tehnyttä ihmistä. Kumpikaan ei puhunut mitään etukäteen.

Tiedän myös kolme itsemurhalla usein uhannutta. Kaikki elää ja hengittää tänäkin päivänä.

Eli omien kokemusteni perusteella uskon.

Sekä että. En paina villaisella mitään näitä juttuja. Tiedän lähipiirissä pari tapausta, joissa yrityksiä useampana vuosikymmenenä, sitten lopulta kukaan ei ole ehtinyt hätiin. Puhuneet laajalti suunnitelmistaan ja ne otettu vakavasti. Toisaalta se vaan on niin, että jos ihminen on sillä mielellä ja fyysisesti siihen kykenee, hän voi sen tehdä, eikä jokaisessa tapauksessa ehdi apuun, vaikka miten yrittäisi.

Itsemurhalla uhkaaminen pitää mielestäni ottaa vakavasti. Voi tietenkin olla että sillä haetaan huomiota itselle, mutta eiköhän sekin ole oire jostakin. On tietysti hyvin valitettavaa ja surullista että varsinkaan läheisen hätää ja ahdistusta on joskus vaikea huomata ja itsemura tulee täydellisenä yllätyksenä.

Mun kavreista kaksi on yrittänyt MUTTA soittaneet ennen sitä hyvästisoiton äideilleen joten tavallaan äidit on saaneet estettyä sen tilaamalla ambulanssin ja viemällä vatsahuuhteluun (eli lääkkeillä yrittivät).. Uskon et jos soittaa hyvästipuhelun niin ehken on joku toivonkipinä koska sitten taas yksi tuttu joka teki itsemurhan oli sellainen ettei ilmottanut kenellekkään. Kukaan ei puhunut aikeistaan etukäteen.

teki itsemurhan täysin varoittamatta, edellisenä päivänä oli aivan normaali oma itsensä. Kyseessä oli pikaistuksissa tehty päätös tyttöystävän petettyä/jätettyä. Todennäköisesti jäi "rysän päältä" kiinni.

Veljeni ei kestänyt asiaa, vaan tavoistaan poiketen veti päänsä täyteen. Kilpa-ampujana hänellä oli ase helposti käsillä, joten hänen oli käytännössä helppo tehdä ikävä ratkaisunsa. Olen kaikki nämä vuodet miettinyt sitä, että jos hänellä ei olisi sitä asetta ollut kotonaan, niin hän olisi edelleen elossa.

teki itsemurhan täysin varoittamatta, edellisenä päivänä oli aivan normaali oma itsensä. Kyseessä oli pikaistuksissa tehty päätös tyttöystävän petettyä/jätettyä. Todennäköisesti jäi "rysän päältä" kiinni.

Veljeni ei kestänyt asiaa, vaan tavoistaan poiketen veti päänsä täyteen. Kilpa-ampujana hänellä oli ase helposti käsillä, joten hänen oli käytännössä helppo tehdä ikävä ratkaisunsa. Olen kaikki nämä vuodet miettinyt sitä, että jos hänellä ei olisi sitä asetta ollut kotonaan, niin hän olisi edelleen elossa.

Tällainen on ihan järkyttävää kun se päätös on ollut tavallaan varmaan hetken mielijohde =((

En usko ja toivon, ettei kukaan oikeasti tuudittaudu tuota uskomaan. Se olisi itsemurhaa miettivälle pahinta, kyseenalaistaa ja olla uskomatta, vähätellä sitä "vain" avunhuudoksi.

[QUOTE="mä";22197257]En usko ja toivon, ettei kukaan oikeasti tuudittaudu tuota uskomaan. Se olisi itsemurhaa miettivälle pahinta, kyseenalaistaa ja olla uskomatta, vähätellä sitä "vain" avunhuudoksi.[/QUOTE]

vain???

En usko tuohon. Toki on niitä jotka käyttävät tuota uhkailua jopa kiristyskeinona, mutta myös heitä joilla se on viimeinen avunhuuto ennen oikeaa itsemurhaa. Toisten itsemurha taas tulee täytenä yllätyksenä, ihmiset ovat vain erilaisia.

[QUOTE="mä";22197295]Huomasithan heittomerkit? Eli jos toinen sanoo sinulle tappavansa itsensä ja sä tuumaisit että "et sä mitään ittees tapa vaan avunhuuto tuo on" niin kyllähän tuo vähättelyä on. Ymmärsitkö nyt pointin? En osaa paremmin tarkoitustani selittää.[/QUOTE]

Ehkä tavallaan ymmärsin joo. Mutta en näe oikeastaa eroa sillä johtuuko läheisen avun tarve todellisesta itsemurha uhkasta vai muuten masennuksesta, ahdistuksesta. pahastalosta tai esim. huonosta itsetunnosta. Auttamis keinot voi tietenkin olla erilainen riippun syystä/oireesta.

Viimeksi muokattu:
Ystäväni "yritti" itsemurhaa 2 kertaa, lähinnä sai vain viiltoja ranteisiinsa, ei vakavia.
Pari vuotta sitten kertoin yrityksistään ja eli ihan onnellisesti, ajattelin silloin että ihmisey jotka siitä puhuu eivät sitä tee.

Mutta nyt kesällä kaveri sitten hirtti itsensä :/

Että sanoisin että sekä että.

minä olen puhunut aikeistani ja olenkin koittanut itsemurhaa.

on ollut minuuteista kiinni että minut saatiin takaisin elävien kirjoihin.

kyllä itsemurha puheet pitää tosissaan ottaa. jos ei onnistu ekalla, ei tokalla, ei kolmanella kerralla. mutta ehkä neljännellä kerralla onnistuu.

minulla on nyt ainakin tiedossa kuinka saan henkeni pois ilman kipuja, ilman että itse edes tajuan koko asiaa. se jopa pelottaa minua. olen impulsiivinen ja saatan hetken mielijohteesta tehdä jotain peruuttamatonta.

Yhteistyössä