Itsellinen mies ja perhehaaveet?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kirjoitin allaolevan avauksen vauvalle, mutta sain siihen vastauksina pelkkää *ittuilua, joten kokeillaan jos täällä vastaanotto olisi asiallisempi.

Olen siis itsellinen mies ja suurin unelmani on jo vuosien ajan ollut oma lapsi (tai kaksi). Parisuhdetta en kuitenkaan halua, syitä on useita (mm. lapsuuden kokemukset, omien vanhempien erosta traumatisoituminem), enkä nyt lähde niitä tässä avaamaan. Eihän näistä syistä kysellä lapsia haluavilta itsellisiltä naisiltakaan. Valitettavasti unelmani ei kuitenkaan tule toteutumaan, ainakaan Suomessa, jossa sijaissynnytys ei ole sallittua. Ukraina lienee lähin paikka, missä sijaissynnytyksiä tehdään, mutta sinne ei luonnollisesti ole nyt menemistä. Tuntuu niin fundamentaalisen väärältä, että alle 40v itsellinen nainen voi tuosta noin vaan yhteiskunnan tuella hankkia lapsen yksin (ja tätä vanhempikin, jos rahat riittää), mutta minä en, vain siksi että olen MIES. Mielestäni tämä jos jokin on syrjintää ja kiistaton epäkohta sukupuolten välisen tasa-arvon turvaamiseen pyrkivässä lainsäädännössämme. Ajatuksia, mielipiteitä, kohtalotovereita?
 
Ääni kumppanuusvanhemmuudelle, kun muutenhan tuo tosiaan aika hankalaa on. Adoptio on toki loistava vaihtoehto, mutta monet maat rajaa siitäkin itselliset pois tai vähintään viimeiseksi vaihtoehdoksi pariskuntien jälkeen.

Facebookista löytyy ryhmä kumppanuusvanhemmuutta suunnittelevalle ja sieltä ihmiset näyttää myös löytävän niitä vanhempia 😊
 
Kyllä ei miehestä äidiksi oo
Tätä vähän kaihdan. Lapsi tarvitsee välittävän vanhemman, joka pystyy vastaamaan hänen tarpeisiinsa.

Tietysti voi argumentoida imetyksellä, mutta sehän ei joka kerta onnistuu äidiltäkään.

Itsekin nostelisin kumppanuusvanhemmuutta, vaikka tietysti silloin vanhemmuutta lähtökohtaisesti jaetaan jossain suhteessa kaksin.

Naiset usein toivovat jakavansa kumppanivamhemmuuden 50-50. Toisaalta kumppanuusvanhemmaksi on usein merkittävästi enemmän naishakijoita kuin mieshakijoita, joten mahdollisuuksia on. Kenties - aivan kuin Jani Toivola - löydät jonkun uranaisen, jolle riittää tai joka jopa toivoo viikonloppuvanhemmuutta. Silloin saat olla lähivanhempi kenties aivan alusta asti kuten toivotkin.
 
vierailija
Ei miehillä ole hoivaviettiä, ei siitä mitään tule pitkässä juoksussa. Sinun asemassasi menisin terapiaan tutkimaan, miksi et halua parisuhdetta mutta haluat vauvan ?
Tai jatkat sitten poikamieselämää!!!
 
vierailija
Kirjoitin allaolevan avauksen vauvalle, mutta sain siihen vastauksina pelkkää *ittuilua, joten kokeillaan jos täällä vastaanotto olisi asiallisempi.

Olen siis itsellinen mies ja suurin unelmani on jo vuosien ajan ollut oma lapsi (tai kaksi). Parisuhdetta en kuitenkaan halua, syitä on useita (mm. lapsuuden kokemukset, omien vanhempien erosta traumatisoituminem), enkä nyt lähde niitä tässä avaamaan. Eihän näistä syistä kysellä lapsia haluavilta itsellisiltä naisiltakaan. Valitettavasti unelmani ei kuitenkaan tule toteutumaan, ainakaan Suomessa, jossa sijaissynnytys ei ole sallittua. Ukraina lienee lähin paikka, missä sijaissynnytyksiä tehdään, mutta sinne ei luonnollisesti ole nyt menemistä. Tuntuu niin fundamentaalisen väärältä, että alle 40v itsellinen nainen voi tuosta noin vaan yhteiskunnan tuella hankkia lapsen yksin (ja tätä vanhempikin, jos rahat riittää), mutta minä en, vain siksi että olen MIES. Mielestäni tämä jos jokin on syrjintää ja kiistaton epäkohta sukupuolten välisen tasa-arvon turvaamiseen pyrkivässä lainsäädännössämme. Ajatuksia, mielipiteitä, kohtalotovereita?
Höpö höpö, rauhoitu jo.
 
vierailija
Lähtökohtaisesti sinulla on ajattelutavassasi paljon työtä. Kehottaisin hakeutumaan ammattilaisen luo puhumaan traumoistasi, avaamaan niitä sekä ymmärtämään omaa oloasi.
Lähtökohtaisestihan tavoittelet nyt omaa etuasi tässä, et lapsen. Todennäköisesti siirtäisit traumasi, oppisi myös lapsiisi jotka eivät.koskaan uskaltaisi pariutua. Ihan samalla tavalla me valitettavasti siirrämme esim tunneköyhää lapsuutta eteenpäin yms traumoja, jos niitä ei käsittele.

On laillisesti erittäin epäoileudenmukaista, että itselliset naiset saavat tukea lapsihaaveisiin, se on aivan totta.
Onneksi niihinkin on aika massiiviset psyklogiset testit ennen hyväksyvää päätöstä, mutta on tämä nykumaailma sekaisin.

Jos saisit lapsen, miten ajattelit hänelle kertoa, että turvallinen parisuhde on normaalia ja mahdollista, kun itse esimerkilläsi kertoisit juuri päinvastaista?
 
vierailija
No tuota.. miehestä ei ole äidiksi, ihan totta, biologisesti. Mutta vanhemmaksi, lapsen kasvattajaksi kyllä. Eikö se ole se suurin halu kun lapsen haluaa tehdä? Ottaa vastuu ja huolehtiminen toisesta ihmisestä heti alusta alkaen.
 
vierailija
Taitavat lapsia haluavat itselliset naiset olla useimmiten sellaisia, jotka olisivat kyllä halunneet parisuhteen ja perheen, mutta kun eivät ole sitä löytäneet, lähtevät hoitoihin yksin että saisivat edes lapsen kun vielä voivat.

En ilkeäisi miehenä puhua epäreiluudesta lisääntymisasioissa, mies voi tulla kuitenkin isäksi vaikka yli 70-vuotiaana. Mene terapiaan tai etsi muita keinoja purkaa traumasi ja ala sitten etsiä parisuhdetta, tai mieti tuota kumppanuusvanhempivaihtoehtoa. Lapsella pitäisi olla oikeus molempiin biologisiin vanhempiinsa.
 
vierailija
Kirjoitin allaolevan avauksen vauvalle, mutta sain siihen vastauksina pelkkää *ittuilua, joten kokeillaan jos täällä vastaanotto olisi asiallisempi.

Olen siis itsellinen mies ja suurin unelmani on jo vuosien ajan ollut oma lapsi (tai kaksi). Parisuhdetta en kuitenkaan halua, syitä on useita (mm. lapsuuden kokemukset, omien vanhempien erosta traumatisoituminem), enkä nyt lähde niitä tässä avaamaan. Eihän näistä syistä kysellä lapsia haluavilta itsellisiltä naisiltakaan. Valitettavasti unelmani ei kuitenkaan tule toteutumaan, ainakaan Suomessa, jossa sijaissynnytys ei ole sallittua. Ukraina lienee lähin paikka, missä sijaissynnytyksiä tehdään, mutta sinne ei luonnollisesti ole nyt menemistä. Tuntuu niin fundamentaalisen väärältä, että alle 40v itsellinen nainen voi tuosta noin vaan yhteiskunnan tuella hankkia lapsen yksin (ja tätä vanhempikin, jos rahat riittää), mutta minä en, vain siksi että olen MIES. Mielestäni tämä jos jokin on syrjintää ja kiistaton epäkohta sukupuolten välisen tasa-arvon turvaamiseen pyrkivässä lainsäädännössämme. Ajatuksia, mielipiteitä, kohtalotovereita?
Siinä olet väärässä, ettei itsellisiltä naisilta kysyttäisi motiiveja lapsen yksin hankkimiseen. Päin vastoin, niitä tongitaan urakalla. Sen sijaan pariskunnilta ei kysytö. Ei myöskään, jos tulee baarissa raskaaksi.

Elämässä on paljon epäreilua. Näillä korteilla nyt pelaat. Mitä aiot tehdä asialle?
 
vierailija
Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta: olemme pitkässä parisuhteessa. Mies ei voi saada lasta eikä halua. On jo omat. Minä haluan lapsen ja se on miehelle ok. Hedelmöityshoitoja ei kuitenkaan tehdä parisuhteessa oleville, jos lapsi olisi vain toisen puoliskon.
 
vierailija
Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta: olemme pitkässä parisuhteessa. Mies ei voi saada lasta eikä halua. On jo omat. Minä haluan lapsen ja se on miehelle ok. Hedelmöityshoitoja ei kuitenkaan tehdä parisuhteessa oleville, jos lapsi olisi vain toisen puoliskon.
Olin itse vastaavassa tilanteessa. 12 vuoden suhde päättyi eroon, kun mies ei mieltään muuttanut. Eihän tuossa oikein ole muuta vaihtoehtoa, kuin erota tai sitten sinä luovut lapsihaaveestasi.
 
vierailija
Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta: olemme pitkässä parisuhteessa. Mies ei voi saada lasta eikä halua. On jo omat. Minä haluan lapsen ja se on miehelle ok. Hedelmöityshoitoja ei kuitenkaan tehdä parisuhteessa oleville, jos lapsi olisi vain toisen puoliskon.
En nyt ihan ymmärrä, että miksi lahjamunasoluhoito ei olisi mahdollinen, jos mies ei voi saada lasta (jos kuitenkin hänelle ok, että sinä lapsen hankkisit)?
 
vierailija
Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta: olemme pitkässä parisuhteessa. Mies ei voi saada lasta eikä halua. On jo omat. Minä haluan lapsen ja se on miehelle ok. Hedelmöityshoitoja ei kuitenkaan tehdä parisuhteessa oleville, jos lapsi olisi vain toisen puoliskon.
Erotkaa. Aina voi löytää toisensa uudestaan myöhemmin. Tai olgaklinikalla saat hoitoa tuossakin tilanteessa.
 
vierailija
En nyt ihan ymmärrä, että miksi lahjamunasoluhoito ei olisi mahdollinen, jos mies ei voi saada lasta (jos kuitenkin hänelle ok, että sinä lapsen hankkisit)?
Ei Suomessa tehdä hedelmöityshoitoja pariskunnan toiselle osapuolelle. Aina on oltava molemmat mukana prosessissa, siellä allekirjoitetaan paperit siitä et molemmat haluaa hoitoihin. Toki jos ei oo naimisissa, periaatteessa kai voisi valehdella parisuhteesta, mut kai se joskus ilmi tulee.
 

Yhteistyössä