Itsehillinnän puute vai joku todellinen sairaus?

Mistäs aloittaisin? Olen luonteeltani iloinen, avoin, mukava, ystävällinen ja sosiaalinen. Opiskelen, hoidan lapsia, kotihommia yms. kuten kuka tahansa muukin. Olen aika tunteella elävä ihminen, sekä hyvässä että pahassa. Olen usein kärsivällinen ja saan asioita hoidettua keskustelemalla ja neuvottelemalla. Ihan tavallinen ihminen siis.... kunnes jonakin hetkenä vain pimahdan. Syy voi olla miehessä tai lapsissa tai jossakin muussa, mutta ei JUURI sillä hetkellä tietenkään minussa. Myöhemmin kadun, pyydän anteeksi, olen todella pahoillani ja suruissani käytöksestäni.
Olen tosi huolissani, en itsestäni, vaan lapsistani. Pilaan heidän elämänsä tällä. Joskus saatan töniä tai ottaa kovasti kiinni, mutta enimmäkseen huudan ja puhun törkeästi, myös lapsilleni. Tuntuu, että aivoissani vain sumenee, eikä minulla ole mitään kosketusta omaan käytökseeni. Toisinaan tunnen jo siinä hetkessä käyttäytyväni ihan sairaasti. Jälkeenpäin päähäni sattuu ja olen aivan voimaton; vannon, etten enää koskaan tee niin. Ja kuitenkin aina menetän malttini joskus.

En tiedä kenelle puhuisin. Olen nytkin raskaana, ja rakastan lapsiani ja miestäni yli kaiken. Pidän perhe-elämästä ja lapsistani, mutta koen jotenkin heidän olleen ja olevan todella vaativia. En pääse yli esikoisen koliikkiajasta ja toisen lapsen vuoksi valvotuista vuosista. En edelleenkään saa nukkua koskaan kunnollisia unia, ja unenpuute tekee minusta hirviön.

Kun pian saan vauvan, tiedän, että rakastan sitä paljon ja teen kaikkeni, jotta hänellä olisi hyvä olla. Pelkään, että minusta ei riitä kaikille ja että puran kykenemättömyyteni vanhempiin lapsiin. En kestä heidän riitelyään ja paikkojen sotkemista, en kestä, kun vanhempi ei ikinä huolehdi edes kalliista tavaroistaan (kello tms.). En kestä, kun minua ei kunnioiteta, vaikka teen kaiken niin hyvin kuin osaan. Sitten jossain vaiheessa taas käämit kärähtävät ja puran kaiken esikoiseen.

Tiedän, ettei kenessäkään muussa ole vikaa kuin minussa. Minä yritän, olen yrittänyt koko elämäni olla jotain muuta, mutta aina en pysty. Oma toimintani on vain itsestäni kiinni ja valitsen itse käytökseni ja sanani. Tiedän kaiken tämän. Mutta MITEN minä pystyn tekemään kaiken normaaliksi? Millä keinolla pystyn muuttamaan itseni? Pelkällä tahdonvoimalla en siihen pysty, siitä on neljännesvuosisadan yritys takana.

Miten voin olla niin erilainen toisena hetkenä? Olen oikeasti todella kiva ja mukava lapsillekin enimmäkseen, olen tunnollinen ja koetan tehdä asioita hyvin ja paljon. Yritän suoriutua elämästä kohtuullisesti. Tuntuu kuitenkin, että vaadin itseltäni joskus liikaa ja itselleni asettamat tavoitteet ovat liian kovia. Raivoamisen toinen puoli on sitten masentuneisuus, itkeskely, josta ruoskimalla ja tahdonvoimalla nousen aina. Sitten hyrrä pyöriikin taas melkoista kyytiä ja saan aikaan paljonkin asioita. Kestäisin jopa nuo masennusjaksot, jos vain saisin tapettua hirviön itsestäni.

En halua olla vihainen lapsilleni, minähän inhoan väkivaltaa. Käytökseni lapsiani ja miestänikin kohtaan on liian usein henkistä väkivaltaa, koska se ei saisi olla sellaista koskaan.

En uskalla hakea apua, koska pelkään, että minulle vain sanotaan, että itsestäsi se vain kiinni on. En usko, että minussa mitään fyysistä vikaa on, olenpahan vain luonteeltani kieroutunut, kuten minulle on lapsesta asti todettu. Siirrän kuitenkin tämän kierouden eteenpäin omalla käytökselläni, ja sitä en halua. Mietinkin huonoina aikoina, että ehkä olisi helpompi, jos minua ei olisi, etten saastuttaisi lapsiani itselläni. Hyvinä aikoina ajattelen olevani ihan ok äiti.

Voi kun itsessä olisi sellaiset säätönappulat, jotta voisi säätää olevansa ihan tavallinen, kiva äiti aina. :'(

Jamin äiti

Oletko joskus puhunut miehellesi että tarvitsisit stressilomaa? Vaikka joku viikonloppu kylpylässä tai vastaavaa.Saisit nukkua kunnolla..
Mulla oli vähän samanlaista ennen poikani syntymää..Vähäset yöunet vie
psyykkeen..Hereillä pitäminen on erittäin vanha kidutuskeino..Lopulta ihminen sekoa..Jos pyytäisit että saisit joskus sen viikonloppuloman?
Tädilläni on kaksoset ja kun he olivat vauvoja oli heillä "päivystys"ruokailussa, he heräsivät 3h välein syömään siten että kun toinen oli syönyt loppuun heräsi toinen.Eli käytännössä tätini nukkui 1.5h pätkiä..Hän pyysi mieheltään stressilomaa jossain välissä.Välillä Toinen tätini otti lapset hoitoon päiväksi että kaksosten äiti sai nukkua kunnolla edes joskus..Oliko sekavaa tekstiä?

Stressiltä kuulostaa myös mun korvaan. Itselläni on kolme allergikkoa ja kun olin viisi vuotta valvonut ja jättänyt omat halut/tekemiset sivuun, niin masennushan siitä pukkasi päälle. Pinna oli koko ajan tiukoilla, tuntui, että kaikki kotihommat kaatui mun niskaan ja ukko vaan meni omissa harrastuksissaan yms.

Saatko omaa aikaa? Edes lenkille...? Shoppailemaan? Kuuntele ihmeessä omaa oloasi ja opettele laiskottelemaan!

B-vitamiini auttaa pinnan kiristykseen ja Epa. Toivottavasti olosi kohenee relaamalla!!

Kuulostat uupuneelta. Käytkö muuten töissä tai pääsetkö muuten säännöllisesti kodin ulkopuolelle. On raskasta olla koko ajan toisten käytettävissä ja luulisin että reaktiosi kumpuaa siitä, että olet jo niin nurkaan ajettu. Lisäksi kuulostaa siltä että olet kierteessä, jossa vaadit itseltäsi koko ajan enemmän ikään kuin hyvitykseksi siitä että pinna paloi.

Itse olen käynyt läpi työuupumuksen ja eka lapseni oli kanssa aika vaativa tapaus yöheräilyineen. En pitäisi ollenkaan hullumpana ajatuksena että menisit lääkäriin ja kertoisit miltä sinusta tuntuu. Joku lievä lääkityskin voisi tasoittaa mielialaasi (serotoniinia...) ja sitten sinun pitää saada miehesi ja mahdollisesti sukulaistesi kanssa sovittua järjestelyistä että saat välillä hengähdysaikaa itsellesi. Silloin voit vaikka vaan nukkua tai tehdä jotain mistä ITSE nautit.

Tsemppiä, et kuulosta miltään hirviöltä vaan ihmiseltä joka on liian kauan joutunut tekemään koko ajan liikaa.

koskee kaikkia
Eihän ihminen mikään kone ole. Jokainen meistä on perisynnin turmelema ja kantaa koko elämänsä mikanaan synnin seurauksia, täydellisyyden tavoittelua, itsekkyyttä,kateutta,katkeruutta,vihaa... Mutta siihen on lääke, kaiken saa jättää Jumalalle koska Jeesus on jo kaikkien synnit ristillä sovittanut. Saat olla vapaa taakoistasi, omana itsenäsi ja vapaana ylisuurista tavotteista, olet juuri sellaisenaan Jumalalle rakas, älä siis itsekään vaadi liikaa itseltäsi. Terveisin entinen täydellisyyteen pykivä,masentunut ja nykyään onnellinen.

tuttua juttua
Hei vaan!
Tekstisi oli kuin omasta näppiksestä tullutta... eli mulla aivan samanlaisia kokemuksia menossa juuri nyt. Olen kahden alle 2 vuotiaan kanssa kotona, mies olosuhteista (sairaus) johtuen pitkään poissa kotoa. Yritän ja yritän olla hyvä äiti ja hoitaa kaikki asiat ja lapset kunnolla, mutta joskus (itse asiassa viime aikoina aika usein) pimahdan ja tuntuu ettei ole mitään kontrollia olemassa sillä hetkellä käyttäytymiselleni. En ole väkivaltainen mutta just tuo että huutaa ja sanoo ilkeästi, on se mikä sitten kaduttaa kun hetki on ohi. Ja lupaan itselleni etten enää tee niin... mutta mutta.
Luulen että mulla kyllä masentuneisuutta muutenkin, iloiset hetket on niin vähissä ja tuntuu että lapsetkin vaan huutaa aamusta iltaan, ihan kuin jossain suossa tarpois. Välillä tulee hyviä hetkiäkin ja päätän ottaa itseäni niskasta kiinni, reipastua. Että kyllä ihmettelen mihin se oma minä on kadonnut, en mielestäni aiemmin ole ollut tälläinen nipottaja ja huutaja, pinna kireellä ihan koko ajan. Tässä kuitenkin taaperretaan, mihinkäs tästä pääsis. Mielessä vaan että kunhan noi lapset kasvais ja isi paranis niin jospa se elämä taas tasottuis jollain lailla. Kauhee valitusvirsi, mutta kirjoittaminen on hyvää terapiaa...

Katjuska71
Kuulostaa niin ikävän tutulta :'(

Mulla on ollut unen kanssa yli kaksi vuotta ongelmia, herään itse joka tunti vähintään, joten syvä uni jää saamatta. Lääkärit sanovatkin, että mitenkä jaksan mitään, kun en nuku kunnolla, ei ihme, että on uupumus ja kaikki hermostuttaa. Eipä sillä, olen aina ollut äkkiä räjähtävää tyyppiä, mutta huomaan, että väsyneenä tilanne on erittäin hankala. Enkä ihan näin uupunut ole ollut aiemmin.

Itsellä ainakin tilanne helpotti isompien lasten osalta, kun kasvoivat, kaksi yli 10 vuotiasta lasta. Heille on kuitenkin hieman helpompi puhua järkeä ja heidän helpompi sitä ymmärtää, vaikka osaahan ne antaa ikävästi välillä takaisinkin. Mutta tuo alle kaksi vuotias tällä hetkellä vie niin voimia, että.. :\| Ja mies, vaihtunut tässä välissä, on niin jukuripää, että hermot menee kaikessa välillä hänenkin kanssa. Ollaan molemmat jukuripäitä, samoin tuosta pienimmäisestä tullu tuplajukuri ;)

Pelottaa, että kuinka käy, kun pitäis kohta palata työelämään ja nyt jo näin uupunut. Kohta kokeiltava unilääkkeitä, jotta saa väsyä hoidettua pois. Silloin vaan pitäisi olla hyvät puitteet saada nukkua rauhassa. Joka toinen viikonloppu hyödynnänkin poikien huoneita, kun ovat omalla isällään. Olen vain niin herkkäuniseksi tullut, että herään niissäkin, jos pienin herää yöllä vähän höpöttään. Miehen kanssa ei voida nukkua enää samassa huoneessa, kun kuorsaa niin lujaa ja sekään ei tee hyvää, kaipaan sitä iltaläheisyyttä, joka väkisinkin jää näillä järjestelyillä saamatta, kun kaikenlaista puuhaa iltasella.

Koitahan sinäkin saada sitä unta enemmän, varmasti auttaa jo paljon, toivon! :hug:

eliana
Myös mulla on aika ajoin (stressatessa varsinkin) räjähtelevä temperamentti, josta kärsin todella. Nimenomaan tuo sanoo ennen kuin ajattelee, ja sitten kärsii kauheasti, kuulostaa tutulta.

Unenpuute on aivan varmasti yksi syy pinnan kiristymiseen, se on loppujen lopuksi aika yksinkertainen juttu.

Mulla mies on tosi ymmärtäväinen, ja silloin tällöin saadaan järjestettyä mulle kokonaisia öitä, mutta tärkeää on myös päiväsaikaan saada hengähdystaukoja, esim lähteä kävelyllä,jumppaan tai johonkin missä saa oll ihan yksin ja nollata itsensä. Tarvitsen tätä jatkuvasti, kuuriluonteinen nukkuminen ei riitä.

Mulla vastasyntyneen kanssa on aina riittänyt energiaa, imettämishormonit rauhoittaa mielen, mutta vaikeaa on ollut, kun lapsi on 1/2 - 2. Silloin oma aika minimissä.

AIVAN kuin minun kirjoitus.Vaadin itseltäni täydellisyyttä...mutta sitten väsyn ainaiseen yrittämiseen ja en jaksa.Minun pitää olla ihana vaimo, maailman paras äiti,sukulaisteni auttaja,maailman paras sisko,maailman paras sitä ja sitä...mutta kun en olekkaan.Hermostun nykyään ihan pienistä asioista minun lapset ovatkin allerginen 5kk vauva sekä reilu 1 v poika.Ja kun tuo yksi vee pääsee sotkemaan joka paikan siivottuani tunnen kuinka mulla vain silmissä sumenee ja alotan huutaa...ja sitten omatunto soimaa iltaisin että MIKSI piti mennä huutamaan ei se lapsi tahallaan sotke?Rakastan lapsiani ylikaiken, mutta valvotut yöt ja itkuinen vauva tekevät tehtävänsä.EN ole liikkunut MISSÄÄN koko kahden vuoden aikana...en mammakerhoissa...en harrastuksissa...en kavereiden luona...OLEN VAIN 24h vrk KOTIÄITI.Mulla ei ole lapsille lapsenvahtia...ei ketään kuka lapsia voisi katsoa...Mies käy töissä ja on yhtä väsynyt kuin minäkin yövalvomisiin.

EN tiedä pakko jaksaa päivä kerrallaan...itken usein väsymystäni ja olenkin masentunut, mutta ei voi mitään kun jatkaa vaan.Olen jo helpottanut omaa työtäni sillä että en leivo omatekoisia leivonnaisia aina...eli en ole täydellinen äiti/vaimo...en aina jaksa tehdä kotiruokaa salaatteineen...en aina jaksa lähteä lasten kanssa 2x päivässä ulos..enkä harrasta jokailta petipuuhia mieheni kanssa...EN ole täydellinen, enkä koskaan tule olemaankaan.Olen mikä olen...ja minulla on itselläni kova työ hyväksyä tämä tosiasia.Olen väsyny olemaan vahva ja aina vaan jaksamaan.Kylläpäs helpotti purkaa ajtuksia tänne...

avun hakemista omaan väsymyksen ja pinnan kiristymisen keskellä on vaikeaa mutta sitä ei kannata pelätä että joku vähättelee SINUN oloasi ja pelkoasi jaksamisestasi. ymmärrän kyllä että neuvolassa saattaa vähättelyä saada osakseen mutta siihen EI pidä tyytyä! Ota yhteys suoraan johonkuhun ammattilaiseen, pienestäkin kunnasta pitäisi löytyä psykiatrinen erikoissairaanhoitaja tai vastaava, tai perheneuvola... jne.

Kotiin ei kannata jäädä makaamaan oman pahan olon kanssa vaan rohkeasti puhumaan asiasta jollekin! Apu on puhelinsoiton päässä ja jos tuntuu ettei löydy lastenvahtia, soita ja kysy voiko lapset esim ottaa mukaan tai yhdessä mietitte vaihtoehtoja. Äidin hyvinvointi heijastuu myös lapsiin!!!

nim. kokemusta on

Yhteistyössä