Itse sairaana, lapset hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "johanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"johanna"

Vieras
Olen ollut tosi sairas koko alkuviikon. Kuumetta on ollut 38 maanantaista eiliseen, vielä tänään aika huipakka olo mutta nyt kohenemaan päin. Huimaa, en voi syödä, vain nukun/lepäilen ja juon.

Mies ja lapset ovat täysin terveitä ja ovat eläneet normaalia elämää. Mies on vienyt ja hakenut lapset päiväkodista.

Nyt toinen lapsista sanoi kotiuduttuaan, että "kun sinä olet äiti kotona, sinun pitäisi hoitaa meitä". Ja lisäsi vielä, että "XX [hoitaja] sanoi, että sairaudet ja taudit tarttuvat sitten toisiin". Yritin selvittää lapselle, että ei äiti olisi mitenkään jaksanut hoitaa teitä kotona, ja että ei se sairaus päiväkotiin kulkeudu kun en minä sinne sairaana tule. Mutta tunsin pistoksen sydämessäni.

Olisiko minun tullut toimia toisin? Viettekö lapsenne päiväkotiin, jos itse sairastatte kotona?

Saattaahan se flunssa kulkea lapsesi mukana päiväkotiin. Kuitenkin jos lapset ovat pysyneet terveinä niin ei hoitoon menemiselle mitään estettä ole. Mieluummin ne lapset hoitoon, jossa saavat puuhata ja ulkoilla kuin kotiin väsyneen ja nuutuneen äidin vastuulle.. Ja voin vastata sinulle näin päivähoidon ammattilaisen sekä äidin näkökulmasta. :) Parantele itsesi hyvällä omallatunnolla.

Itse olen vienyt sairaslomalla lapsen hoitoon jos en ole itse kyennyt heitä hoitamaan kunnolla kotona. Ehkä jos kyse on rajusta vatsataudista, yrittäisin pitää lapset kotona.. Flunssapöpöjä on koko ajan jossain liikkeellä, enkä niiden kanssa kovin varovainen olisi.

Musta jos kerran hoitopaikka on ja ihminen on liian sairas menemään itse omiin töihinsä, voi myös olettaa että hän on liian sairas huolehtimaan lapsistaan. Sulla on omaa työnantajaasikin kohtaan velvollisuus käyttää sairasloma sairastamiseen ja levätä kunnolla, että paranet mahdollisimman pian työkuntoon. Se sun työnantaja ei ole antanut sulle sairaslomaa jotta hoitaisit kotona lapsia ja kotia. Jos taas nämä ei ole mikään rasite työntekijälle, ihmettelen mitä hän edes tekee sairaslomalla.

Kiitos teille mielipiteistänne, näin minäkin ajattelin että
a) lapset (4 ja 5) pitkästyisivät kotona ja alkaisivat vain kiukutella ja
b) mä paranisin paljon hitaammin, jos en saisi rauhassa levätä.

Ja lasten vointia on kyllä kuulosteltu ja seurattu tässä haukan silmin, että jos heillä jotain alkaisi ilmetä, sitten jäisivät tietysti myös kotiin. Mutta tämä ei tunnu toisiin tarttuvan ollenkaan (koputan puuta...)

Siis en edes muista milloin mulla olisi ollut kuumetta, mutta nyt pisti matalaksi!

Ihan oikein teit ap- Nopeammin sitä paranee, jos saa kunnolla levätä, eikä keksiä koko ajan tekemistä lapsille ja ulkoilu ei välttämättä onnistu kun ei jaksa. Tökerö hoitaja jos on tuollaista menny anomaan, kyllä ne pöpöt tulee ihan mistä vaan kun on tullakseen. Sitten jos perheessä on vatsatautia tai oksutautia, niin sitten hoitopaikoissa toivotaan, että perheenjäsenet eivät toisi sitä hoitopaikkaan olemalla kaikki kotona, mutta sekään ei ole aina mahdollista.

Kyllä ne flunssa pöpöt sun lapsien kautta päikkyyn kulkeutuu kumminkin..

Ihme touhua pikku kolotuksen takia.. Esim jos pph olis joka jomotuksen takia saikulla niin eipä tarvis lapsia hoidella lainkaan.

Yhteistyössä