Itkukausi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikku82

Jäsen
11.11.2004
503
0
16
Heippa äidit!

Poikavauvani täyttää viikon päästä 2kk ja on ollut terve koko ajan. Paino kasvaa hyvin ja tisumaito maistuu, imetys onnistuu. Yöt menee mukavasti, herätään syömään pari kertaa yössä.

Mutta nyt muutaman päivän ajan poika ei ole (malttanut?) nukkua päivisin kuin pieniä "nöpösiä" kerrallaan. Kun normaalisti on nukkunut pari, kolmekin tuntia päiväunia. Poika on ollut kovin kiukkuinen nyt parin päivän ajan, syötönkin jälkeen. Itku on kuin kitinää, eikä mikään "kelpaa". Sylissä on hyssyteltävä ja käveltävä ees taas kämppää pitkin, välillä torkahtaa mutta herää pian ja kitinä jatkuu.

Kysyisin että onko teidän muiden vauvalla ollut tässä parin kk:n iässä samaa itkuisuutta? Vauva ei vaikuta kipeältä, enemmänkin väsyneeltä. Virkeänä kyllä jokeltelee ja hymyilee kovasti. Onko rytmi muuttuumassa ja se itkettää...?

Huolettaa vaan... :ashamed:

Voi olla joku ikäkausijuttu,meillä oli aikoinaan samanlaista ja oli nimenomaan väsymyskitinää,vauva tavallaan ei osannut jostain syystä rauhoittua ja pääsi yliväsyneeksi.Meillä auttoi se että en esim.imettänytkään väsynyttä vauvaa enää "rauhattomassa"huoneessa vaan mentiin makkariin.Jotenkin hän ilmeisesti alkoi juuri tuon ikäisenä rekisteröimään enemmän ympäristön ärsykkeitä.Ja ilmeisesti sun vauveli tosiaan syö hyvin,pissaa ja kakkaa normaalisti,eikö niin.

Kyllä, pissaa, kakkaa ja syö normaalisti. Tosiaan vois kokeilla sellasta että syödessä vetäydytään hiljaiseen ja rauhalliseen paikkaan.

Toi että itku jää päälle, kuulostaa aika tutulta...Vauva lopulta väsyy itkemiseen ja nukahtaa. Ja mitä tohon ympäristö hommaan tulee, huomaan että vauva on alkanu tarkkailee ympäristöäkin nyt vilkkaammin.

tosi tuttua !!!
tyttöni täyttää kohta 3kk, ja on ollut tosi itukuinen. kämppää käveltiin ympäri, vain silloin vauva oli tyytyväinen...
päivisin nukkui n. 5 minuuttia, viimeistään simmoin heräsi kun lsaki sänkyyn :(

mutta. tiedätkö mikä auttoi?!

aloin viikko sitten antaa sosetta, ja on itku loppunut, saattaa olla myös sinun lapsellasi jo tarve kiinteämpään ruokaan. uskon ainakin että tyttöni itki nälkää, kun nyt on kuin aurinko :)
nauraa vain koko ajan.

kannattaa kokeilla.

tiedän miltä tuntuu kantaa ja hoitaa llasta, joka vain itkee, eikä mikään auta...

voimia sulle :)

:hug:

Maitoa tulee hyvin ja poika syö reippaasti, mutta on myös aika ponteva ja iso, viimeksi lääkärissä 5600g ja 56cm. Eli voihan se olla paljon mahdollista että ei tisumaito enää pelkästään riitä noin tomeralle pojalle...
Mun täytyy vielä varmaan ens neuvolassa kysyä tosta lisäruoan aloittamisesta...En haluaisin pientä nälässä pitää :(

minun tyttöni on aika pikkuinen 2kk neuvolassa oli 54,5cm ja painoa 4460g.
ja silti ei maito riittänyt, se oli vain sitä huutoa, eikä maito kelvannut... eihän sitä jaksa litkiä jos ei sillä masu täyty...
sosetta kun saa niin osaa jo suunkin avata valmiiksi kun suu on tyhjä..
ja on tosiaan kuin eri tyttönen :)
ihanaa kun vauvalla on iloinenkin puoli, olen ollut aika hajalla, kun vauva ei ole tehnyt muuta kuin huutanut.
Kannattaa kysyä neuvoa mahdollisimman nopeasti, sillä tiedän että se on raskasta..
:hug:

ilmoittele sitten kun saat avun okay?

Vauvat ovat tutkitusti itkuisia 5-8 kuukauden iässä. Näin on joka maailman kolkassa. Itkuisuudella vauva varmistaa hengissä pysymisensä. Näin oli entisaikaan.

Vauvani, joka täyttää huomenna 3 kk oli kuukausi takaperin kovin itkuinen. Viikon kestäneen itkuisuuden jälkeen tyttö käyttäytyi taas ihan normaalisti.

Lisämaitoa ei kannata välttämättä ruveta hankkimaan, jos imetys on tähän asti sujunut hyvin. Vauva tilaa maitoa muutaman päivän tiheällä imemisellä, jotta saa sitä taas tulevaisuudessa tarpeeksi. Kahden kuukauden ikäiselle ei pitäisi vielä antaa kiinteitä.

Moikka taas!!

Mä oon seuraillu pikkumiestä tarkkaan, ja huomannu että rupsuttelee tosi paljon ja aina ennen tai jälkeen pierun alkaa toi itku. Eli kyseessä taitaakin (edelleen) olla ilmavaivat ja masukivut. Cuplatonia oon kokeillut mutta se on yks tyhjän kanssa kun ei auta.
Viimepäivien itkuisuus voi myös johtua siitä että vauva on vähän flunssainen, jonka huomasin tänään kun nenästä sai pikku niistäjän avulla ottaa oikeen kunnolla keltaista räkää.
Soitin neuvolaan ja siellä rauhoteltiin että tilanteessa ei ole mitään hätää, koska vauva on pirteä ja jaksaa "keskustella" ja hymyillä. Heti jos kuume nousee on mentävä lääkäriin.
Ja kysyin vielä noista itkukohtauksista, niin sanoi että kuulostaa hyvin tavanomaiselta 2kk:n ikäisen vauvan vaiheesta :)

Kiitos kaikille vastauksista, jotka on rauhottanut mun mieltä :heart:

Yhteistyössä