itkuinen 3kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikä on?

Vieras
mikä on, kun 3kk täytettyään vauva on ruvennut kärttyisäksi ja itkuisaksi? sisälle ei enää suostu nukkumaan ollenkaan muuta kuin armottoman heijauksen tuloksena. yöllä heräilee useammin (3-4 kertaa) ja päiväunetkin on vaunuissa ulkona hyvin rikkonaiset.

Ihan on samaa vikaa meillä. Aiemmin oikein aurinkoinen ja hyväntuulinen lapsi on muuttunut kuin taikaiskusta kovin itkuisaksi ja kärttyiseksi, eikä mitään syytä tähän ole löydetty. Yöt kuitenkin nukkuu ihan läpeensä, päikkäreitä ei juurikaan -> ulkona vain kun vaunut liikkuvat... Tässä alkaa olla itse jo hätää kärsimässä, kun tuntuu että voimat loppuvat tyystin ja toisella on selkeästi asiat ""huonosti"".

Hmm.. herättyään ja syötyään meillä on siis hyvinkin tyytyväinen ja seurustelevainen, siitä olen päätellyt että sairas ei ole, muutenkaan ei ole mitään sellaisia merkkejä.
Teillä samoin? Mutta kun väsy yllättää niin voi helvettiläinen... ei auta vaikka ennakoisi kuinka. Yleensä herääkin itkuun, aina en tiedä onko nälkäinen vai haluaako jatkaa unia, kun on pitkin päikkäreitään itkeskellyt (ennen jos tutti tippui, nyt vaikka tuttikin olisi suussa)
Onko tuossa iässä joku sellainen kehitysvaihe?? Ken tietää niin kertokoon :)

no toki oon yrittänyt syöttää enemmänkin, mutta ei suostu rinnalle (maitoa tulee kyllä), etenkin kun oon ootellut vielä yhtä tiheän imun kautta tässä 3kk tienoilla. vuan ei.

Meillä vauva on tasan 2kk ja kuin taikaiskusta on nyt alkanut huutamaan ja kätisemään ihan erilailla kuin tähän saakka. Ja minä kun olen odottanut tuota maagista kolmen kuukauden ikää, että sitten helpottaisi.... tsemppiä teille!

Hop! Meidän tytyllä alkoi tuossa 3kk iässä sellainen itkuisuusjakso, jota kesti suunnilleen sen 3-4kk ikävälin. Itkuja tuli jonkin verran päivällä ja varsinkin alkuillalla, ja yölläkin, koska nukahtaminen oli todella vaikeaa (aiemmin oli ollut suht helppoa). Ensin mekin
luultiin, että jokin sairaus tms. vaivaa pikkuista, ja käytettiin lääkärissä parikin kertaa, mutta mitään ilmeistä vaivaa ei löytynyt. Lopulta päättelimme, että typyllä on niin voimakas kehitys- tai jokin murroskausi menossa, että se aiheuttaa itkut, ja tässä uskossa olemme vieläkin. Itkut loppuivat suunnilleen 4kk iässä, yöt rauhoittuivat, ja nyt tyllerömme on ollut jo viikkoja todella hyväntuulinen auringonpaiste, sinne jäivät itkut.

Herää 3-4 kertaa yössä? Sehän on ihan normaalia vauvoilla. Mutta kärttyisyys... Mites, voisiko olla jo hampaita tulossa? Kokeilepa alaikeniä, tuntuuko hampaan kulmaa?
Onko ollut flunssassa, siitä voi jälkitautina jäädä korvatulehdus? Ei tarvi edes olla kuumetta, voi silti olla.

Älä ole huolissasi. Jos lapsi vaikuttaa terveeltä ja hyvinvoivalta ei varmasti ole kysymys kun juuri tuosta kehitysvaiheesta. Meillä toinen kaksospojista oli samanlainen. Tuntui heräävän päiväunilta aina liian aikaisin oli tosi kärttyinen ja itkuinen. Mutta ajan kanssa alkoi helpottamaan vaikka oon kyllä huomannut että vieläkin poika tarvii aikaa heräämiseen muuten on kiukkunen. Veljensä on ihan erimaata. Kyllä se siitä, ajan kanssa.
Niin ja tälle ""kiukkupojalle"" puhkesi ensimmäinen hammas 4kk iässä eli sekin ärsytti pikkuista.

Tsemppiä!

Selvästi nälkäinen vauva!!!
Kun aloitin soseet viikkoa ennen 4 kk synttäriä, niin ekan soseannaoksen jälkeen, kun maisteluista oli jo mennyt aikaa viikko, oli vauvan ilme niin ONNELLINEN kun masu oli täynnä ekaan kertaan moneen viikkoon. olisi pitänyt aloittaa jo ainakin 3 viikkoa aiemmin, nyt pituus kasvu on -3 käyrällä!!!
Neuvola täti kun vaan mulle vakuutteli että kyllä se rinta maito riittää...
Uskokaa vauvaa eikä ketään muuta, itte sisimmässä äiti vaistoaa mitä tulee tehdä!

Rohkeutta ja tsemppiä, tietysti kannattaa aina neuvolasta välillä kysyä neuvoa ja käyriä seurailla.

hmm. noita sosejuttuja mä oon miettinyt jo muutenkin. mutta mieluusti täysimetän, jos se vaan onnistuu, mahdollisimman pitkään.

nyt on pari päivää kärsitty myös rintaraivareista. eli jos ei nuku normaalia aikaa siten että jos heti herättyään söisi niin syöttöväliksi tulee n.2h, niin johan on pasmat sekaisin. ei tiedä milloin söisi, ja sitten kun yritän tarjoilla rintaa niin johan alkaa huuto. eilen illalla oli pakko pumpata ja antaa pullosta maitoa, kun oli ollut illalla jo niin pitkään syömättä ja oli selvästi nälkäinen.

tänään toistaiseksi syönnit onnistuneet, mutta syöttövälit ovat olleet 3-4h. joku murrosvaihe taitaa olla menossa, ja äiti ei oo ihan samassa juonessa mukana...jutteleminenkaan ei niin kiinnosta, vaan etupäässä tavaroiden suuhun tunkeminen.

mun täytyy kyllä myöntää, etten osaa kattoa niitä hampaita... huomaako sen ihan selvästi, jos semmosia on tulossa?

tuosta öisin heräämisestä, toki on normaalia herätä 3-4 kertaa yössä, en minä sillä, se vaan oli osa tuota ""kertomusta"", on siis ruvennut ENEMMÄn heräilemään öisin ja muutenkin yöt on levottomampia. mutta kuulunee ikään?

Yhteistyössä