Itkevät/huutavat lapset kirkossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lillianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lillianna

Vieras
Mitä mieltä olette siitä, kun vanhemmat eivät vie itkeviä lapsiaan pois kirkosta esimerkiksi häissä tai hautajaisissa? Olen menossa kesällä naimisiin ja häihimme ovat myös lapset tervetulleita. Montaa lasta ei varmasti ole tulossa, mutta yhden sukulaisnaiseni kanssa on ilmennyt jo aikaisemmin ongelmia kirkossa.

Isäni hautajaisiin hän otti lapset mukaan. Voi sitä itkua ja huutoa....lapsia ei viety ulos. Harmitti. Myös muissa juhlissa tämän naisen lapset ovat aina mukana, eikä heitä viedä pois vaikka miten käyttäytyisivät. Kyseessä on suurperhe (6 lasta) ja lisää tulossa. Koska tiedän etukäteen, mitä tulee tapahtumaan, jää vaihtoehdoiksi sanoa etukäteen, että huutavat lapset pitää viedä ulos tai sitten jättää koko porukka kutsumatta.

Tässä on juuri tämä tilanne....kaikkia harmittaa, mutta kukaan ei saa sanotuksi mitään. Täytyy siis olla ensimmäinen.

Mä en tiedä kirkon käytäntöjä yleensäkkään, koska en kirkkoon kuulu. Mutta oma seurakuntani on "lapsiystävällinen". Eli siellä voi lasten kanssa kävellä tilaisuuden aikanakin rennosti pois, ja on lastenhoitohuoneet ym

Meidän 2-vuotias karasi hautajaisissa ympäri kirkkoa, äiti perässä. Pysyi hiljaisena ja tyytyväisenä. Jälkeenpäin sain palautetta että kylläpäs oli nätisti. En kyllä sen huutaa olisi antanut, sitten oltais lähdetty pois, siihenkin olin varautunut. Ja huutanut olisi takuu varmasti jos olisin penkissä istuttanut.

Anna mielummin jotain taaperoiden näpräilyleluja kaasolle joita ojentaa lapsille vaikka. Minusta ei oikein sopivaa sanoa tästä että sinua haittaa itkut. Mutta omatpa on hääsi. Oletko valmis että he eivät koe oloaan seurussasi luontevaksi sen jälkeen kun tölväiset tämän?

No kyllähän kirkossa saa olla ihan kaikkine tunteineen. Jos itkuttaa, niin sille ei mitään voi, mutta jos vanhempi ei saa lasta rauhoittumaan tai lapsi ihan uhmaansa käyttäytyy huonosti ja häiritsee, niin sitten olisi syytä mennä sivummalle. Itse ainakin otan lapsen mukaan kaikkialle (myös kirkkoon), koska ihminen hänkin on. Mutta toki se on kohteliasta ja muut ihmiset huomioivaa siirtyä sivummalle, jos häiritsee käytöksellään. Me ollaan varattu vauvalle esim. maissinaksuja ja leluja, taaperolle naksuja, leipäpalaa, rusinoita tms. ja esim. kirja tai palapeli ja leikki-ikäinen jaksaa esim. jo väritellä. Jos siitä huolimatta tulee kiukku tai harmistus, johon ei auta se, että lapsi otetaan syliin ja kävellään vähän käytävänreunassa, niin sitten poistutaan takavasemmalle ja rauhoitetaan lapsi siellä.

"Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä."

Mun mielestä jumalanpalveluksiin on kaikki tervetulleita ja myös siis itkevät lapset. Toki saarnan ajaksi olisi kohteliasta hieman hiljentää menoa tai poistua. Häät ja hautajaiset sitten ovat hieman eri juttu ja jatkuva itku on aika häiritsevää.

Voisit vaikka tarjota häissäsi lapsiperheille tikkarit sisääntulon yhteydessä, jos asia on oikea ongelma sinulle. Tai varata vaikka jotain lainattavia leluja tai kirjoja.

En vienyt lapsiani kirkkoon ystäväni häihin. Syynä oli se, että päiväuniaikaan pidetyssä tilaisuudessa tiesin tuolloin 2-vuotiaani saavan väsymysitkupotkuraivarin. Noin pieni ei kuitenkaan saa mitään irti ko tilaisuudesta, ja siellä olisi suotavaa olla ihmisiksi. Joku muu kellonaika olisi voinut muuttaa tilanteen.
En tiedä miten asian voi ilmaista pahoittamatta kutsutun mieltä. Häihin valitettavasti aika usein liittyy kirkossa lapset, myös itkevänä.

Kannattaa tosiaan muistaa tämä:
"Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä."
Jos häät ja hautajaiset ovat "hieman eri juttu" niin kannattaa pitää ne häänsä ja hautajaisensa jossain muualla kuin kirkossa. Kumma kun moni muuten ei erityisen uskovainen haluaa häänsä kirkkoo ja sitten kitisee lapsista! :O

Mulla oli kaverin häissä varattuna lapsille mukaan pari lempilelua, natustettavaa - maissinaksua tai riisikakkua, mutta silti lähdin ulos kun ei vuosikas pysyny tyynenä, esikoinen jäi isän kanssa kirkkoon. En olisi omissanikaan häissä halunnu että lupaukset hukkuu huudon alle.

Jos ap:n häät menevät pilalle itkevien lasten takia, niin tosiaan voisit tarjota lapsille esim. rusina-askit, tikkarit, tarravihkot, värityskirjat tai mitä ikinä haluatkin.

Ei tällä palstalla kannata tuollaista pohtia. Palstamammojen mielestä heidän tenavansa saavat juosta ja kirkua joka paikassa. Jos joku ei halua ylimääräistä hälinää ja huutoa omaan juhlatilaisuuteensa, kyseessä on selvästi lapsia vihaaja yksilö. Palstamammat, heidän lapsensa ja mammojen mielipiteet ja tavat ovat aina tärkeämpiä kuin juhlien järjestäjien!

[QUOTE="minä";25177106]
Jos häät ja hautajaiset ovat "hieman eri juttu" niin kannattaa pitää ne häänsä ja hautajaisensa jossain muualla kuin kirkossa. Kumma kun moni muuten ei erityisen uskovainen haluaa häänsä kirkkoo ja sitten kitisee lapsista! :O[/QUOTE]

Minä kirjoitin tuon, että häät ja hautajaiset ovat mielestäni "hieman eri juttu" kuin jumalanpalvelus. Käymme sunnuntaisin kirkossa, joten todella tiedän asiasta jotakin. Mutta siis minusta häät ja hautajaiset ovat omaisille sellainen juttu, että olisi mukava kuulla esim. kukkalaitteiden muistotekstit ja papin puheet. Sikäli siis eri asia. Jumalanpalveluksessa itselleni on tärkeintä ehtoollinen, toki muutkin tärkeitä.

Joissakin kirkoissa on isompi "eteinen", johon voisi varmaan järjestää leikkipaikan (juu, olen nähnyt sellaisen ihan oikeasti) ja ne jotka toivottavat tervetulleeksi voisivat sanoa pikkulapsiperheille tyyliin " Jos tuntuu, että lapsi/lapset eivät jaksa olla seremoniassa koko aikaa niin voi tulla tähän leikkimään" ja näyttää leikkipaikan. Fiksut (mitä apn tapauksen tuleva häävieras ei ilmeisesti ole) asettuvat huuto/parkuikäisten lasten kanssa sillä tavalla, että on helppo poistua sivummalle tai kokonaan pois kirkkosalista.

Yhteistyössä